Hejsan
Igår var jag på en dejt med en tjej. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Hon har ett fast jobb, tjänar 30 000 och hon kläcker ur sig att hon sparar ingenting. Jag blev helt chockad. Sen googlade jag, och fann detta:
http://www.swedbank.com/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/article/fm_723388.pdf
Drygt en tredjedel av svenskarna har mindre än 10 000 i sparkapital!
Det är helt främmande för mig. Hur kan det bli så? Varför är svenskarna så slappa när det kommer till sparande?
En tumregel som jag blivit itutad sedan jag var en liten grabb var att alltid spara minst 20% av lönen före skatt. Vilket är ganska svårt. Men det ger resultat. Med en lön på 40 000 så har jag efter 35 års jobbande och 20% i sparande 3 360 000 kronor när jag ska pensionära mig.
Nu kan kanske inte alla lägga undan så mycket. Men om man bara lägger undan 2 000 vilket alla med ett jobb kan göra om de bara vill, så har man fortfarande 840 000 kronor efter 35 år. Det är självklart att man sparar. Men varför gör så få det? Lägg dessutom till ränta och utdelningar från aktier/ETF:er så har man mycket mera.
Varför ser det ut som det gör i dag? Hur kan svenskarna vara så dumma i huvudet och ta SMS-lån? Det är skämmigt.