2014-11-09, 18:26
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hejsan

Igår var jag på en dejt med en tjej. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Hon har ett fast jobb, tjänar 30 000 och hon kläcker ur sig att hon sparar ingenting. Jag blev helt chockad. Sen googlade jag, och fann detta:

http://www.swedbank.com/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/article/fm_723388.pdf

Drygt en tredjedel av svenskarna har mindre än 10 000 i sparkapital!

Det är helt främmande för mig. Hur kan det bli så? Varför är svenskarna så slappa när det kommer till sparande?

En tumregel som jag blivit itutad sedan jag var en liten grabb var att alltid spara minst 20% av lönen före skatt. Vilket är ganska svårt. Men det ger resultat. Med en lön på 40 000 så har jag efter 35 års jobbande och 20% i sparande 3 360 000 kronor när jag ska pensionära mig.

Nu kan kanske inte alla lägga undan så mycket. Men om man bara lägger undan 2 000 vilket alla med ett jobb kan göra om de bara vill, så har man fortfarande 840 000 kronor efter 35 år. Det är självklart att man sparar. Men varför gör så få det? Lägg dessutom till ränta och utdelningar från aktier/ETF:er så har man mycket mera.

Varför ser det ut som det gör i dag? Hur kan svenskarna vara så dumma i huvudet och ta SMS-lån? Det är skämmigt.
Citera
2014-11-09, 18:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Därför att dagens dekadenta tramssamhälle har förfallit från att varit hållbart till att enbart handla om konsumtion. Det började för 20 år sedan när jag-generationen föddes.

Allting skall ske nu för jag vill det, varför gör han så när jag vill göra såhär? Allting skall ske nu tänker ungdomarna. När de sen skaffar ett arbete flyger de till Magaluf för att knulla upp alla sparpengar från arbetsveckorna som receptionist på Scandic.
Citera
2014-11-09, 18:43
Medlem
salxars avatar
Det handlar om att köpa så mycket skit som möjligt, för att försöka bli lycklig. Det är så samhället uppfostrar folk idag, allt ska handla om en själv och allt ska köpas nytt varje år. Jag är precis tvärtom, jag snålar in varenda krona som går och sparar för det jag verkligen vill ha.
Citera
2014-11-09, 18:43
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Därför att dagens dekadenta tramssamhälle har förfallit från att varit hållbart till att enbart handla om konsumtion. Det började för 20 år sedan när jag-generationen föddes.

Allting skall ske nu för jag vill det, varför gör han så när jag vill göra såhär? Allting skall ske nu tänker ungdomarna. När de sen skaffar ett arbete flyger de till Magaluf för att knulla upp alla sparpengar från arbetsveckorna som receptionist på Scandic.
Så sant. Dessutom borde man med en ordnad ekonomi kunna åka till Spanien en par gånger per år om man vill det.

Jag far t.ex. varje vår och höst till USA och hälsar på släktingar. Går alldeles utmärkt fastän jag har en ganska medioker lön. Lägger 1000 kronor varje månad till min resekassa och sen toppar jag med aktieutdelningar. Fungerar alldeles utmärkt.

Vi borde bli mer långsiktiga i det här samhället.
Citera
2014-11-09, 18:44
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det handlar om att köpa så mycket skit som möjligt, för att försöka bli lycklig. Det är så samhället uppfostrar folk idag, allt ska handla om en själv och allt ska köpas nytt varje år. Jag är precis tvärtom, jag snålar in varenda krona som går och sparar för det jag verkligen vill ha.
Men man kan inte skylla på "samhället" för att man inte kan bete sig. Det är urlöjligt.

Att vara slösaktig har blivit en dygd.
Citera
2014-11-09, 18:45
Medlem
Havdahls avatar
I Sverige sker ingen som helst utbildning i privatekonomi, vilket är en skam. Många i det här sedan länge förlorade landets invånare vet knappt vad ränta är för någonting. Om vi börjar utbilda folket så kanske vi blir mer villiga att spara.
Citera
2014-11-09, 18:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Så sant. Dessutom borde man med en ordnad ekonomi kunna åka till Spanien en par gånger per år om man vill det.

Jag far t.ex. varje vår och höst till USA och hälsar på släktingar. Går alldeles utmärkt fastän jag har en ganska medioker lön. Lägger 1000 kronor varje månad till min resekassa och sen toppar jag med aktieutdelningar. Fungerar alldeles utmärkt.

Vi borde bli mer långsiktiga i det här samhället.

Nu är jag förvisso väldigt ung men jag lägger undan 15.000 i månaden och jag käkar lunch ute varje dag och lever gott efter mina mått. Jag känner inget behov av att hävda mig med nya teknikprylar eller resor överallt. Varför skall man spendera för att spendera?

Edit: Jag hetsköpte iPhone 6 fastän min iPhone 5 fungerade bra. heheheh
Citera
2014-11-09, 18:49
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havdahl
I Sverige sker ingen som helst utbildning i privatekonomi, vilket är en skam. Många i det här sedan länge förlorade landets invånare vet knappt vad ränta är för någonting. Om vi börjar utbilda folket så kanske vi blir mer villiga att spara.
Var privatekonomi på schemat under 50,-60,-70 talen? Är sparande på schemat i Japan? Eller i Finland där folk faktiskt amorterar sina lån? Knappast.

Det handlar om en syn på livet. Inte ett enda öre av mina tjänade pengar ska gå till att lära idioter att man inte ska ta SMS-lån. Man får skylla sig själv och ta konsekvenserna.

Det är inte skolans uppgift utan föräldrars och sen så har man i slutändan alltid ett eget ansvar. Det handlar trots allt om vanligt sunt förnuft.
Citera
2014-11-09, 18:53
Medlem
Havdahls avatar
Citat:
Var privatekonomi på schemat under 50,-60,-70 talen? Är sparande på schemat i Japan? Eller i Finland där folk faktiskt amorterar sina lån? Knappast.

Det handlar om en syn på livet. Inte ett enda öre av mina tjänade pengar ska gå till att lära idioter att man inte ska ta SMS-lån. Man får skylla sig själv och ta konsekvenserna.

Det är inte skolans uppgift utan föräldrars och sen så har man i slutändan alltid ett eget ansvar. Det handlar trots allt om vanligt sunt förnuft.

Det håller jag med dig om. Men alla är inte lika medvetna som du och jag, dessa individer ser jag gärna att skolan får ordning på, istället för att lära sig måla, sy, spela musik eller andra hobbyverksamheter som idag utgör en del av skolplanen.
Citera
2014-11-09, 19:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
1) Men man kan inte skylla på "samhället" för att man inte kan bete sig. Det är urlöjligt.

2) Att vara slösaktig har blivit en dygd.
1) Människan är ett flockdjur.

2) Jo.
Citera
2014-11-09, 19:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Men idag är det ju alltid någon annan som får ta konsekvenserna, Det är ju du och jag som sköter oss som får stå för notan.
Du tror väl inte att dessa överbelånade mongon får bo i en kartong i en gränd när deras ekonomi brakar ihop?
Citera
2014-11-09, 19:54
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
1) Människan är ett flockdjur.

2) Jo.
1) Det rättfärdigar inte att man inte har en någorlunda ordnad ekonomi. Eller är det helt okej för dig att en hund biter främlingar pga. flockmentalitet?
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Men idag är det ju alltid någon annan som får ta konsekvenserna, Det är ju du och jag som sköter oss som får stå för notan.
Du tror väl inte att dessa överbelånade mongon får bo i en kartong i en gränd när deras ekonomi brakar ihop?
Knappast. Men de borde bo i det. Varför ska jag ta konsekvenserna? Ge dem en matkopung på 750 kronor i månaden och ett härbärge och bo på om de går i personlig konkurs sen får all inkomst gå till banken. Svårare än så är det faktiskt. Är trött på fullblodsidioter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in