Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 18:05
  #685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-Lag
Det kommer bli katastrof för många när räntorna börjar stiga.
Vissa verkar tro att det aldrig kommer hända (vet inte vilken planet dom bor på)
Det var kommer bli lite tuffare för dom men ingen katastrof. Det här är Sverige, de kommer tas om hand. Tyvärr i vissa fall, de skulle behöva ett wake up call
Citera
2018-11-23, 18:31
  #686
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det var kommer bli lite tuffare för dom men ingen katastrof. Det här är Sverige, de kommer tas om hand. Tyvärr i vissa fall, de skulle behöva ett wake up call
Det blir inga problem, folk har alldeles för bra inkomster för det. Snittlönen i Stockholm är ca 35000, det är minst 25000 netto. Två personer i ett hushåll = 50000kr in på kontot varje månad. Då spelar det ingen roll vad räntorna är...
Citera
2018-11-25, 21:06
  #687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir inga problem, folk har alldeles för bra inkomster för det. Snittlönen i Stockholm är ca 35000, det är minst 25000 netto. Två personer i ett hushåll = 50000kr in på kontot varje månad. Då spelar det ingen roll vad räntorna är...

35 000 är inte mycket i Stockholm om man är lite yngre och varit tvungen att köpa en bostad för ett par miljoner. Utöver det så är folk överbelånade delvis pga idioti delvis pga att det har varit svindyrt att bo i Stockholms län. Går räntan upp till 5 eller 10% skulle hela ekonomin kantra och företag kommer läggas ner då köpkraften går raka vägen till bankerna. Av den här anledningen har riksbanken medvetet underminerat kronan för att få igång inflationen, skulle jag tro. Förvisso är inflationen igång men det kostade oss en hel del och exporten presterar under förväntan.

Jag tror vi riskerar att hamna i en enorm kris inom kort. Särskilt då vi sitter utan regering just nu.
Citera
2018-11-26, 10:36
  #688
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
35 000 är inte mycket i Stockholm om man är lite yngre och varit tvungen att köpa en bostad för ett par miljoner. Utöver det så är folk överbelånade delvis pga idioti delvis pga att det har varit svindyrt att bo i Stockholms län. Går räntan upp till 5 eller 10% skulle hela ekonomin kantra och företag kommer läggas ner då köpkraften går raka vägen till bankerna. Av den här anledningen har riksbanken medvetet underminerat kronan för att få igång inflationen, skulle jag tro. Förvisso är inflationen igång men det kostade oss en hel del och exporten presterar under förväntan.

Jag tror vi riskerar att hamna i en enorm kris inom kort. Särskilt då vi sitter utan regering just nu.

Ja, att vi har regeringskaos är fan körsbäret på toppen. Jag kan inte sluta tänka att detta kommer bli "The Perfect Storm".
Citera
2018-11-28, 17:00
  #689
Medlem
https://www.nyteknik.se/populartekni...teknik-6940797

Alltför dyra grejer till barnen....
Citera
2018-12-09, 17:06
  #690
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Jag kommer dö rik - sparar hälften av inkomsten. Åt andra sidan har jeg heller inte något liv.
Citera
2018-12-09, 17:13
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Jag kommer dö rik - sparar hälften av inkomsten. Åt andra sidan har jeg heller inte något liv.
Inget att skämmas över, jag är likadan. Pengarna i sig gör mig lycklig
Citera
2018-12-09, 17:52
  #692
Medlem
Svenskarna lever kvar efter Palmes folkhemsidyll där staten alltid skjuter till om det går dåligt. Ekonomin och systemet har långsamt anpassat sig till resten av världen. Poletten har inte trillat ner än. Svenskarna tror att det är fickpengar som de kan lyxkonsumera. Många hushåll har mer än bara lån för boendet. Det är lån på bil, sommarhus, båt och resor.

Vi börjar se hemlösa pensionärer i Stockholm som levt efter samma principer.

Kommer vi att se hemlösa södermalmshipsters och vabb-idioter snart?
Citera
2018-12-09, 18:03
  #693
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag kan ju inte peka på Mr Banan som bor i en kartong i gränden pga alla sina konsumtionslån för det finns ju ingen Mr Banan i gränden som bor i en kartong han har ju blivit räddad av staten dvs vi skattebetalare löste ut honom.

Hur har han blivit räddad av oss skattebetalare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback