2014-11-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men din teori innebär att Rami skulle ha i förväg förstått att det blir en brottsplatsundersökning denna gång. Menar du att mordet var planerat.

Nej, men han måste ha förstått att våldet* skulle komma att visa sig, antingen genom skolan kallelse till möte eller genom att Yara berättar för någon. Hon hade flera tidigare frakturer, och kompisar har i efterhand berättat om att hon sade att "Rami slår hårdast". Och då kan han lugnt säga "men kolla med modern vetenskap, hon ljuger, jag har inte gjort något. Bevisen friar mig". Jag tror att hans misshandel under året har planerats så att den lämnar så lite spår som möjligt (eller spår som inte kan härröras från honom, brännmärken bla.) medan Amani har gått på med en kavel där det finns både hennes fingeravtryck och barnets (barnens?) blod.

Men vid något tillfälle under kvällen så måste han ju ha insett att stackars lilla flickan har avlidit och kanske då börjat filma, eller visste han att Y var död i duschen? Varför hade han mer panik när de ringde 112 eller då ambulansen kom (eller satt helt paralyserad och rökte i trapphuset) men verkade lite mer sansad då han filmade? Hade han insett att Y var död, eller villa han sätta dig Amani för övervåld ifall skolan och socialen skulle fråga?

* Tillägg: den långvariga misshandeln som pågått under flera månader.
Senast redigerad av typiskt1 2014-11-08 kl. 19:33.
Citera
2014-11-08, 19:32
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det konstiga är ju att dina citat inte finns med på tidslinjen

http://minfil.org/WcO1gab8b2/Tidslinje.pdf

utan bara i dokumenten med den översatta chatten mellan Madleen och Amani.

http://minfil.org/XbO5g1b5bc/Chat_mellan_Amani_Och_Madleen_Samt_Undersokning_Mo bil_Och_Laptop.pdf

På konversationen låter det ju som om Amani är på sjukhuset eller att ambulanspersonalen kommit, att de undersöker Yara?

Noterade också det när jag gick igenom för att kolla detta. Märkligt. Det låter ju som att Amani på något sätt har talat om för Madleen att något hänt här. Eller?

Tidslinjen tycker jag fö är rätt jobbig eftersom man blandat allt i den. Dock fastnade ett sms från grannen T*na kl. 21:41:37: "Dom verkar lugnat sig lite jävla idioter värsta är att de är mamman som är den som beter sig sjukt! Mår illa!"

Jag tror att det är när de, Rami och Amani, upptäcker att Yara är död som grannarna hör att det är livat hos dem. Tror inte grannarna hört någonting av misshandeln.
Citera
2014-11-08, 19:38
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Nej, men han måste ha förstått att våldet skulle komma att visa sig, antingen genom skolan kallelse till möte eller genom att Yara berättar för någon. Hon hade flera tidigare frakturer, och kompisar har i efterhand berättat om att hon sade att "Rami slår hårdast". Och då kan han lugnt säga "men kolla med modern vetenskap, hon ljuger, jag har inte gjort något. Bevisen friar mig". Jag tror att hans misshandel under året har planerats så att den lämnar så lite spår som möjligt (eller spår som inte kan härröras från honom, brännmärken bla.) medan Amani har gått på med en kavel där det finns både hennes fingeravtryck och barnets (barnens?) blod.

Men vid något tillfälle under kvällen så måste han ju ha insett att stackars lilla flickan har avlidit och kanske då börjat filma, eller visste han att Y var död i duschen? Varför hade han mer panik när de ringde 112 eller då ambulansen kom (eller satt helt paralyserad och rökte i trapphuset) men verkade lite mer sansad då han filmade? Hade han insett att Y var död, eller villa han sätta dig Amani för övervåld ifall skolan och socialen skulle fråga?

Kan det vara så att Rami börjar fundera på att hålla ryggen fri efter att de varit i skolan då Yara hade andra skador än fallet i ruschkanan kunde orsakats? Förstod han att Amani inte skulle sluta misshandla henne och att de för eller senare skulle åka dit? Kanske kan kollas i Fup men jag orkar inte läsa den mer. Passar det in i tiden?
Citera
2014-11-08, 19:41
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Iobberknoll,
Precis! Just den här tidpunkten är ju väldigt viktig.

Rami lämnar senare på kvällen över sin mobiltelefon till polisen när de fortfarande står kvar utanför huset. Men enligt beslagsprotokoll på Amani har hon sin mobil fram till strax efter 01:00. Det blir sådana luckor i FUP:en att vi nog återigen får ifrågasätta kompetensen hos berörd personal.

Sid 1058-1060
Amani ringer/sms Rami 12 gånger mellan 21:03:12 och 21:08:05 utan att få svar. Var befinner sig Rami då? Ute i trappen/hissen?

I första förhöret med Amani uppger hon att Rami inte var hemma när hon upptäckte att Yara mådde dåligt (var död), att hon var själv hemma med barnen. Antagligen är det då han sitter i trapphuset, grannen sa ju att de bråkade i trapphuset också och det verkar som Amani vill att de ska hitta på nåt att säga till ambulans/polis.

I chatten med Madleen säger hon att hon sagt åt Rami att ta med sig sina barn och gå ut, då var kl. 18:31...

Svårt att få grepp om detta.
Citera
2014-11-08, 19:43
Medlem
Citat:
Jag tycker det är svårt att följa tidpunkter då de ej konsekvent följer samma genom hela FUP:en. Vore tacksam om någon som "förstår sig på" tidslinjen kan hjälpa.

Denna konversation får jag ingen klarhet i, varken klockslag eller vem som säger detta.

SIDAN 542 FUP
fält 241 Hej
fält 242 ?
fält 242-254 ? Borta!?

Sedan:
2014-04-30 21:10:39
fält 255 … Varför svarar du inte mig? Svara då Yara. Allt väl. Tacka Gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till Gud på det bästa.

VEM ”säger” detta? Amani? Madleen?

Verkar som att det borde vara Madleen men frågan eller kanske översättningen är felaktig ??

Lite svårt att hänga med i konversationen då utgående/inkommande från Madi inte är skilt med markering eller olika färger. Översättningen gör det inte lättare precis.

Man kan iaf notera i konversationen att Madi (Amani) skriver 18:22:24 och 18:22:31 att Yara sover sedan en halvtimme fast det motsäger vad Rami säger i sina förhör.

Här ljugs det i förhören framförallt från Madi som näranog inte har en enda stavelse i sina förhör som kan sägas vara sanning. Men ett kan man vara aningen säker på, våld i denna familj är vardagsmat och pojkarna har nog fått sin beskärda del av dessa monster.
Citera
2014-11-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
Noterade också det när jag gick igenom för att kolla detta. Märkligt. Det låter ju som att Amani på något sätt har talat om för Madleen att något hänt här. Eller?

Tidslinjen tycker jag fö är rätt jobbig eftersom man blandat allt i den. Dock fastnade ett sms från grannen T*na kl. 21:41:37: "Dom verkar lugnat sig lite jävla idioter värsta är att de är mamman som är den som beter sig sjukt! Mår illa!"

Jag tror att det är när de, Rami och Amani, upptäcker att Yara är död som grannarna hör att det är livat hos dem. Tror inte grannarna hört någonting av misshandeln.

Tidsskillnaden Gaza/Sverige är som jag uppfattat det 2 timmar. När det står 21:10:39 på meddelandet menas då + 2 timmar, dvs 23:10:39? Då borde det vara samtal mellan Amani och Madleen när Amani befinner sig på sjukhuset?
Citera
2014-11-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Kan det vara så att Rami börjar fundera på att hålla ryggen fri efter att de varit i skolan då Yara hade andra skador än fallet i ruschkanan kunde orsakats? Förstod han att Amani inte skulle sluta misshandla henne och att de för eller senare skulle åka dit? Kanske kan kollas i Fup men jag orkar inte läsa den mer. Passar det in i tiden?

Det är mycket möjligt att han blir rädd för att åka dit, hon var ju undernärd, vanvårdad och dessutom hade hon gamla frakturer och knäna var så illa så att hon inte kunde gå.

Men nu hängde jag upp mig på en sak som jag skrev i mitt förra inlägg:
När de duschade Y så säger Rami "vem slår ett barn" eller något sådant, men han var väl inte upprörd när han sade det? Men under 112-samtalet så är han väldigt upprörd, och även då ambulanspersonalen kommer (både första och andra ambulansen). Kan det ha varit så att när Amani står böjd över Yara, eller då hon duschar henne att Rami trodde att Yara var vid liv? Har huvuddelen av misshandeln skett tidigare? Yara kanske låg ensam i sin säng i flera timmar och sen tror Rami att Amani ska ge henne ytterligare ett slag och filmar av den anledningen? Han var ju inte i stånd att filma när ambulanspersonalen kom, ej heller under 112-samtalet.
Citera
2014-11-08, 19:53
Medlem
Citat:
Nej, men han måste ha förstått att våldet* skulle komma att visa sig, antingen genom skolan kallelse till möte eller genom att Yara berättar för någon.

* Tillägg: den långvariga misshandeln som pågått under flera månader.

Men om Yara hade överlevt så hade hon själv kunnat berätta vem som utsatte henne för misshandel. Om hon hade undersökts av en läkare efter mötet i skolan skulle förstås även brännmärken ha hittats. Det hade inte hjälpt om Rami hade haft handskar varje gång han misshandlade Yara eller annars inte lämnat några spår.
Citera
2014-11-08, 19:55
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Tidsskillnaden Gaza/Sverige är som jag uppfattat det 2 timmar. När det står 21:10:39 på meddelandet menas då + 2 timmar, dvs 23:10:39? Då borde det vara samtal mellan Amani och Madleen när Amani befinner sig på sjukhuset?

De brukar skriva ut i FUP om det är någon annan tid man ska räkna med, men å andra sidan kan man kanske ha synpunkter på denna utredning... Om man tittar på resten av tiderna så måste de visa tid i Sverige, annars stämmer ingenting. Jag tror att klockan är som det står, alltså 21:10:39. Hade de kollat Madleens dator hade den säkert visat på 23:10:39 (om det stämmer med 2 timmars tidsskillnad).
Citera
2014-11-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men om Yara hade överlevt så hade hon själv kunnat berätta vem som utsatte henne för misshandel. Om hon hade undersökts av en läkare efter mötet i skolan skulle förstås även brännmärken ha hittats. Det hade inte hjälpt om Rami hade haft handskar varje gång han misshandlade Yara eller annars inte lämnat några spår.

Det stämmer, men samtidigt så kan Rami hävda att "varför finns det bevis på att Amani gjorde det men inte jag? Amani har säkert hotat henne". Hans påföljd kan ha mildrats, samtidigt som han behåller ansiktet inför släkten.

OBS jag menar inte att Amani är oskyldig eller snäll eller normal, jag menar bara att man inte ska gå på Ramis utsaga.
Citera
2014-11-08, 19:58
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Iobberknoll,
Precis! Just den här tidpunkten är ju väldigt viktig.

Rami lämnar senare på kvällen över sin mobiltelefon till polisen när de fortfarande står kvar utanför huset. Men enligt beslagsprotokoll på Amani har hon sin mobil fram till strax efter 01:00. Det blir sådana luckor i FUP:en att vi nog återigen får ifrågasätta kompetensen hos berörd personal.

Sid 1058-1060
Amani ringer/sms Rami 12 gånger mellan 21:03:12 och 21:08:05 utan att få svar. Var befinner sig Rami då? Ute i trappen/hissen?

Om man tittar på tidslinjen för tiden mellan 21.03 - 21.08 så har Rami just då konversation med bla IF och han gör även något inlägg på Twitter(?)

Jag antar att han ignorerade hennes telefonsamtal?? Det var nog dumt gjort
Citera
2014-11-08, 19:59
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att han blir rädd för att åka dit, hon var ju undernärd, vanvårdad och dessutom hade hon gamla frakturer och knäna var så illa så att hon inte kunde gå.

Men nu hängde jag upp mig på en sak som jag skrev i mitt förra inlägg:
När de duschade Y så säger Rami "vem slår ett barn" eller något sådant, men han var väl inte upprörd när han sade det? Men under 112-samtalet så är han väldigt upprörd, och även då ambulanspersonalen kommer (både första och andra ambulansen). Kan det ha varit så att när Amani står böjd över Yara, eller då hon duschar henne att Rami trodde att Yara var vid liv? Har huvuddelen av misshandeln skett tidigare? Yara kanske låg ensam i sin säng i flera timmar och sen tror Rami att Amani ska ge henne ytterligare ett slag och filmar av den anledningen? Han var ju inte i stånd att filma när ambulanspersonalen kom, ej heller under 112-samtalet.

Det här tror jag är mycket nära sanningen faktiskt, hemska tanke. Tror inte Amani visste att hon var död heller direkt, tror att Yara fick ligga ensam och dö och att det kan ha varit ganska utdraget. Fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in