2014-11-08, 14:25
Medlem
Bellisariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Välkommen till tråden.

Ja visst är den vårdslöshet (misshandel under tortyrliknande förhållanden) de behandlade Yara märklig med tanke på att föräldrarna för eller senare skulle se henne. Och att Yara i trygghet skulle berätta hur det faktiskt varit hos paret.

Precis så tänkte jag oxå. Det var därför jag har tänkt på denna fråga länge medans jag har läst denna tråd och kände till sist att jag var tvungen att ställa frågan. För hade nu hennes föräldrar kommit till Sverige och fått put så hade ju Yara berättat för dom. Man blir så jäkla arg på R och A hur 17 dom kunde plåga en liten 8-åring. Var hon ett hot mot dom? Vad skulle hon kunnat göra? Absolut ingenting förutom berätta för skola och klasskamrater. Och ingen tog henne på allvar Sen så har jag tänkt på om inte klasskamraterna har sett något på hennes lilla späda kropp när dom har haft gymnastik? Och det brukar vara fröknar i omklädningsrummen för att hålla koll på barnen. Jag kan vara ute och cykla nu men någon borde ha sett hennes märken. Eller har hon aldrig haft gympa kläder med sig?? Hon kanske inte ville visa sina skador för klasskamraterna, lilla gumman. Vi kommer aldrig få veta exakt vad som hände henne och vilken terror hon haft där hos idioterna. Jag önskade att dom fick samma behandling som Yara fick och att alla stod och glodde bara och lät dom bara vara utan att ingripa. Då kanske dom fattade vilket helvete Yara hade det med tanke på att ingen ingrep för hennes skull. Jag skulle garanterat sätta mig på första parkett med en kall öl och bara glo....
Citera
2014-11-08, 14:29
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Följande är bara lite "jag tror"...

Varken Rami eller Amani insåg att Yara faktiskt dött eller var döende av misshandeln. När Amani efter att ha slagit Yara sönder och samman i klädkammaren lade henne på madrassen, ansåg hon nog - precis som hon säger till Rami då hon åter öppnar dörren som hon stängt om sig och Yara - att nu hade hon "fostrat" flickan. När hon sedan går in igen och går bort till madrassen och frågar om inte Yara ska äta och säger "sov då!", så filmar Rami detta för att visa att det är Amani som slår flickan. Inte för att ha som bevis i någon kommande rättegång, utan för att ha som bevis (för egen del och för alla eventualiteter) för hur Amani behandlar flickan.

Rami går sedan fram och ser att flickan ligger "livlös" (medvetslös) och Amani lyfter upp henne och bär in henne i duschen för att få henne att vakna. Hon tror alltså fortfarande att Amani bara har svimmat av slagen. Rami följer efter och filmar henne i smyg när hon spolar vatten på Yara för att väcka henne. (Allt det här utspelas under bara två-tre kaotiska minuter.) Fortfarande gör han det för att kunna visa att det inte är han som har slagit Yara så att hon svimmat. Och han frågar Amani hur hon kan slå Yara så hårt: "Hon är ju bara ett barn!" Fortfarande har ingen av dem insett att Yara faktiskt är död, utan Amani drar på flickan torra kläder och de tar fram parfym att använda som luktsalt, för att få henne att vakna.

När man dör kommer slembubblor ut genom munnen, näsan. Speciellt när de flyttar henne. Ambulansen kollar henne och ser det där en bit in i näsan och i svalget, samt klar vätska. (Vatten när Amani duschade henne) De visste att hon var död hävdar jag. De försökte luras. Går säkert att räkna ut
Yara hade 33,xx grader i kroppstemperatur. Likstelhet kommer efter viss tid. Att kroppen varit i duschen kan göra att hon kallnat men inte mycket. För de hade ju klätt henne, Amani klätt henne och klätt sig själv, Rami varit ute i trapphuset (för att "bevisa" sin oskuld?) Jag kan tänka mig att Amani lät han gå ut och ringde sedan efter honom (för att visa han inte var hemma? De tänkte inte ihop? Rami tror inte riktigt på hennes plan och har reservfilmat) Det är konstigt för om Rami struntat i filmerna och hävdat att han var ute och gick kanske det var mer trovärdigt från hans sida?
Citera
2014-11-08, 14:35
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Madi är så provokativ och ger flera spydiga svar under förhören. Ex. "Nästa gång jag mördar någon, ska jag komma ihåg vad jag åt innan". Så störd. Tror inte heller hon ändrar sig i rättegången, men vi får se..

Undrar också, som en del andra, varför det skrivs så lite i medierna nu när rättegången börjat?..
Oj, jag har inte vågat läsa hennes förhör än eftersom jag är rädd att hennes svar skulle få mig att börja slita ur mitt eget hår i frustration, känns som jag har gjort rätt.....
Citera
2014-11-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Att hon hon inte smutskastar sin man ser jag inte som lojal utan jag tolkar det som att hon inte har något annat val eftersom hon vet att hon är den skyldiga. För att vara ingen ska missförstå, när jag talar om att Rami är oskyldig så menar jag BARA till själva misshandel på morddagen och inget annat. Han är skyldig till att han lät sin fru behandla flickan illa och därför även skyldig till att hon dog.
Jag tror också att Rami talar sanning om att han inte kände till alla slag som Madi gav Yara, jag tror hon tog varje tillfälle i akt att slå Yara och att hon försökte dölja det så mycket som möjligt för sin man. Till skillnad från de många teorierna i början av tråden så sa många att de trodde att Madi var/är en underkuvad kvinna men jag hävdade motsatsen. Jag tror att hon använde hot och sin hysteri för att få igenom det hon ville i sitt äktenskap. Utifrån förhören verkar hon vara en lat och självupptagen kvinna där både Yara och Rami fick passa upp henne medans hon satt vid datorn. Även förhörsledarna anmärkte på det och sa "Gör du inget hemma?" Tittar ma på bilderna så ser man att hon inte var någon direkt housewife!

Min teori är att Madi är en narcissist, ingen av hennes syskon tycker om henne, dålig självkänsla som yttrar sig i depressiva inslag, och en självömkande psykopat som inte har empati för andra levande varelser mer än sig själv. Detta kan man se även i förhören där grannarna vittnar om att hon har näsan i vädret och inte vill hälsa och inte vill dricka ur deras vattenglas. Hon är för fin för det. Hon oroar sig mer för att allmänheten ska se henne i bara trosor än att Yara är död, en renodlad narcissist men andra ord. Jag har en i min närhet som har precis samma beteende så jag känner igen det så väl.

Jag försöker leka med hur Madi tänker från sitt perspektiv.

- Har inte Madi varit en god människa? Hon som med risk för sitt eget liv hjälpt Yaras familj och inte bara tar hand om utan fört över Yara till Sverige? Denna fantastiska tjänst gör Madi Yaras familj. Och får ett så dåligt barn. Som bara ger problem. Soc, skola, grannar, polis kritiserar Madi. Det är Yaras fel. Och hon försöker uppfostra Yara. Detta dåliga och onda barn. För Yaras familjs skull. Fast Madi är så trött och har det så svårt så gör Madi allt för flickan. Bara Gud förstår Madis lidande och bara Gud förstår Madis oskuld. Madi har offrat sig och nu offrar hon sig för sin odugliga och möjligtvis medskyldiga man. Någonting ditåt (efter att ha varit lite för djupt begravd i damens olika utsagor)

Det här är ju bara rent hittepå. Men jag har från dag ett varit övertygad om att det handlar gravt störda karaktärer. Men det betyder ju inte att de inte har förklaringar som håller för dem själva. Jag tror Madi har två alternativ. Blanka ut och mentalt flytta till en annan kontinent. Eller så har Madi bara gjort sitt allra bästa. Och ingen kan lida som Madi över att flickan gick och dog. Stackars, Madi.

Mycket få om ens någon ser sig som onda. Eller utför sadistiska handlingar och säger jag gillar verkligen att plåga livet ur den här ungen. Eller jag njuter av maktutövningen och av att känna barnets skräck. Fast det är de det gör.

Obs Allt detta är vild spekulation. Jag funderar helt enkelt på vad som kan vara ingången till Madi förutom erbjudandet om avancerat skydd. Så att Madi lättar på förlåten. Att Yaras familj närvarar tror jag är utmärkt kan vara en knapp åt ena eller andra hållet.

Edit/ Puh sista inlägget där jag försöker leka Madi. Och jag tror att om Madi pratar så kommer hon anklaga Rami för hela akten. Vilket är lögn. Men en intressant lögn eftersom den lögnen kan innehålla en rad sanningar.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-08 kl. 14:43.
Citera
2014-11-08, 14:40
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?

Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?

..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?

Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.

Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.

Nej, jag ser det inte logiskt att Yara skulle leva och kunna säga något de sista timmarna, eller kunna stå upp (vid tillfälle du nämner)
Även jag tror att hon var död då.

Det tar sin tid att tempen går ner till 33 grader i vanlig rumstemperatur.
Jag skulle kunna tro den var i övre delen av normal när hon livrädd kom från skolan.
De kunde höja hudvärmen en aning före ambulansen kom genom varm dusch - inte den verkliga temperaturen i kroppen.

F.ö. anser jag Rami skyldig, även om han just denna dag inte var aktiv i dödsmisshandeln.
Han hade kanske kunnat stoppa den hela tiden genom att verbalt tvinga Amani till att inte misshandla Yara. (ex. genom att hota lämna henne - det skulle kanske ha stoppat henne. Dock kan det varit risk för att hon skadat de egna barnen ev.)
Kanske var han verkligen rädd för henne.
Men vad gäller barnen, även Yara givetvis, var hans skyldighet att skydda dem.

När hennes vansinne nu bröt ut på allvar så ser han till att ordna sitt eget alibi.
Han visste att han inte skulle kunna hejda det.
Ja, hur kan man fotografera utan att se motivet? (osynligt för henne)
Finns dessa filmsnuttar i FUP? (har snabbläst den sista dagarna, inte hunnit med allt riktigt)
endast sett hur mörka bilder förbättrats.

Och som någon skrev, visst borde det finnas förhörsledare som har språkkunskap och kunskap om hur det fungerar i dessa religioner och miljöer.
I dagens läge som biträdande, för att kunna förstå tolkandet bl.a. Jag har i detta svåra fall önskat 2 oberoende tolkar - som säkerhet.
Måste vara otroligt svårt för en tolk. Speciellt i detta fall Amanis förhör.

Det skulle inte förvåna mej om hon får rättpsykiatrisk vård i domen. §7 usk antyder väl att hon behöver ytterligare utredning ang det psykiska.
Ett straff som kanske är väl så bra som ett tidsbestämt.
Rami däremot kommer att få ett straff i vanlig ordning OM nu "det går att bevisa hans medverkan".
Därefter överklagande till hovrätten.
Så det kommer att ta lång tid.

Och: Tack till er 3 som ordnade FUP möjligt för oss ta del av.
Citera
2014-11-08, 14:40
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?

Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?

..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?

Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.

Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.

Jag håller med dig.
Citera
2014-11-08, 14:48
Medlem
TbbWs avatar
Citat:

Citat:
Postmortal nedkylning (likkyla, algor mortis)

Om omgivningstemp är lägre än kroppstemp börjar kroppen omedelbart att avge värme. Tar några timmar innan den blir kall i centrala delar. Därefter är nedkylningen ca 1 grad/timme (i rectum) men mkt stora variationer! En död kropp i normal rumstemp brukar kännas sval på exponerade kroppsdelar efter 2-4 h och på kroppsdelar täckta av kläder efter 6-8 h.

Snabbare nedkylning om

kallare omgivningstemp
luftrörelser
fuktig luft
vatten (leder värme bättre)
våta täckande föremål, ex kläder (torra kläder isolerar däremot)
mager person
barn
utsträckt kropp
värmeledande underlag

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
Ambulans på plats sa att hon var kall!
Citera
2014-11-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellisarius
Precis så tänkte jag oxå. Det var därför jag har tänkt på denna fråga länge medans jag har läst denna tråd och kände till sist att jag var tvungen att ställa frågan. För hade nu hennes föräldrar kommit till Sverige och fått put så hade ju Yara berättat för dom. Man blir så jäkla arg på R och A hur 17 dom kunde plåga en liten 8-åring. Var hon ett hot mot dom? Vad skulle hon kunnat göra? Absolut ingenting förutom berätta för skola och klasskamrater. Och ingen tog henne på allvar Sen så har jag tänkt på om inte klasskamraterna har sett något på hennes lilla späda kropp när dom har haft gymnastik? Och det brukar vara fröknar i omklädningsrummen för att hålla koll på barnen. Jag kan vara ute och cykla nu men någon borde ha sett hennes märken. Eller har hon aldrig haft gympa kläder med sig?? Hon kanske inte ville visa sina skador för klasskamraterna, lilla gumman. Vi kommer aldrig få veta exakt vad som hände henne och vilken terror hon haft där hos idioterna. Jag önskade att dom fick samma behandling som Yara fick och att alla stod och glodde bara och lät dom bara vara utan att ingripa. Då kanske dom fattade vilket helvete Yara hade det med tanke på att ingen ingrep för hennes skull. Jag skulle garanterat sätta mig på första parkett med en kall öl och bara glo....

Jag håller med dig. Ingen såg skadorna eller hur hon mådde. Kanske var det en tidsfråga och hon hann ju bli mördad innan hennes situation slutligen upptäcktes. Det är mycket som är konstigt i det här fallet detta icke minst. Att ingen såg.

Yara fick barnen att lova att inte berätta. Kanske hade det bara behövts att ett av barnen hade sagt något till en förälder. En flicka mådde illa när hon såg ett av Yaras sår. En situation som kunde väckt en förälder om barnet berättat.

Tyvärr kommer deras straff överhuvudtaget inte stå i proportion till deras handlingar. Så mycket vet vi nog redan.
Citera
2014-11-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Ja så sa hon ju faktiskt, har vi en "slip of the tongue" här? Provocerad, är spydig, försäger sig? Det tänkte jag inte på när jag läste det förhöret, men när du påminde om det så ser jag ett erkännande.

Hon är intelligent, det märks tydligt av förhören. Det har även framgått att hon har läst vid universitet i sitt hemland. Hon vill framstå som en enkel och godhjärtad kvinna, en traditionell muslimsk hustru och mor, men lyckas inte, därav ''slip of the tongue''. Korancitaten och kärleksförklaringarna till Rami har hon klottrat ned för att förstärka den bild som hon ville ge av sig själv. Hon vet av erfarenhet att svenskarna är ett lättlurat folk. Som någon skrev tidigare är det fullt möjligt och till och med sannolikt att Rami inte deltagit i misshandeln, den 30 april som blev Yaras död. Det finns ingen bevisning som talar för detta. Ändå jobbar åklagaren och polisen efter en sådan hypotes. Jag undrar om man hade gjort likadant om rollerna varit omvända, dvs om all bevisning talat för att Rami var skyldig. Eller om det hade handlat om etniska svenskar. Nej, jag tror att vi - till och med rättsväsendet - är starkt påverkade schablonbilden av muslimerna i Mellanöstern, dvs hedersmord, tvångsgifte, hustrumisshandel, barnmisshandel. Att hustrun pga lojalitet offrar sig för maken. Det kan ju stämma i många fall men man måste kunna tänka utanför ramarna ibland. Jag också funderat varför Madi är så illa omtyckt av sina landsmän och släkt. Jag tror att det handlar om att hon inte passade in i den kulturella kontexten där en ärbar kvinna inte får skilja sig och måste ägna sitt liv åt make och barn. Kvinnliga narcissister har ingen plats i en kultur där kollektivet är viktigast och alla har sina givna platser enligt rangordningen. Rami som betraktade sig som en upplyst, modern man gifte sig med henne efter en kort bekantskap trots hans familj hellre hade sett att han gifte sig med en ung oskuld utan utbildning. Antagligen förstod han inte vad han gav sig in på.
Citera
2014-11-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror inte att vi oavsett förhörsledare / förhörsteknik kan förvänta oss ett erkännande från Amani. Då skulle hon frånsäga sig möjligheten att senare kunna hävda att hon blev oskyldigt dömd, vilket hon med största sannolikhet har för avsikt att hävda fram till sin död.

Tror inte heller att hon kommer att antyda något som kan skuldbelägga Rami av det enkla skälet att hon har allt att förlora – men inget att vinna på att så göra.

Möjligen har hon hon någon hållhake på Rami men den kommer hon att spara tills det gagnar hennes syften. Och nej, Amani är inte så korkad som hon väljer att framstå i nuvarande skådespel.

Självklart kommer Madi inte erkänna. Varför skulle hon göra det? Utan det handlar om/när det kan vara läge för Madi att börja anklaga Rami. Än så länge spelar hon den självuppoffrande hustrun och frågan är vilka incitament som kan finnas för att få henne att sluta med det.
Citera
2014-11-08, 15:20
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Självklart kommer Madi inte erkänna. Varför skulle hon göra det? Utan det handlar om/när det kan vara läge för Madi att börja anklaga Rami. Än så länge spelar hon den självuppoffrande hustrun och frågan är vilka incitament som kan finnas för att få henne att sluta med det.

Kan det vara så att hon inväntar rätt tillfälle? Kanske hon först vill se vad Rami och hans försvar har att komma med?

Kan hon avslöja något om Rami, hans asylskäl och historia utan att samtidigt förgöra hela sin egen släkts tillvaro här i Sverige?

Rami påstår att hon hotat honom med att se till att hans PUT dras in, men är det inte samtidigt att sätta sig själv i samma situation?

I BLT http://bit.ly/1EaoiIZ kunde man läsa "Den mordmisstänkta kvinnan kommer från en ansedd palestinsk familj som stod Fatah och president Yassir Arafat mycket nära" och jag undrar om hennes politiska ställning i hemlandet kan vara en fara för Ramis kvarvarande familj och släkt i Gaza? Finns det i så fall en verklig orsak för Rami att vara livrädd för henne?
Citera
2014-11-08, 15:21
Medlem
Försöker hänga med så gott det går men det är omöjligt att komma ikapp om man vill leva ett normalt liv.

Lilla Yara har säkert varit inlåst i klädkammaren under långa dagar, hon kom inte till skolan för att hon var inlåst, när hon blev misshandlad sökte hon sig till klädkammaren, för hon trodde att hon var fredad där, efter alla tusen timmar hon tillbringat där i sin ensamhet. Så fruktansvärt sorgligt.

En fråga, har ni inget jobb som kan sitta hela dagarna på forumet, inte klokt faktiskt, har ni soc eller vad är det frågan om, tids nog löser rättsväsendet detta utan er medverkan, eller vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in