Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?
Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?
..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?
Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.
Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.
Nej, jag ser det inte logiskt att Yara skulle leva och kunna säga något de sista timmarna, eller kunna stå upp (vid tillfälle du nämner)
Även jag tror att hon var död då.
Det tar sin tid att tempen går ner till 33 grader i vanlig rumstemperatur.
Jag skulle kunna tro den var i övre delen av normal när hon livrädd kom från skolan.
De kunde höja hudvärmen en aning före ambulansen kom genom varm dusch - inte den verkliga temperaturen i kroppen.
F.ö. anser jag Rami skyldig, även om han just denna dag inte var aktiv i dödsmisshandeln.
Han hade kanske kunnat stoppa den hela tiden genom att verbalt tvinga Amani till att inte misshandla Yara. (ex. genom att hota lämna henne - det skulle kanske ha stoppat henne. Dock kan det varit risk för att hon skadat de egna barnen ev.)
Kanske var han verkligen rädd för henne.
Men vad gäller barnen, även Yara givetvis, var hans skyldighet att skydda dem.
När hennes vansinne nu bröt ut på allvar så ser han till att ordna sitt eget alibi.
Han visste att han inte skulle kunna hejda det.
Ja, hur kan man fotografera utan att se motivet? (osynligt för henne)
Finns dessa filmsnuttar i FUP? (har snabbläst den sista dagarna, inte hunnit med allt riktigt)
endast sett hur mörka bilder förbättrats.
Och som någon skrev, visst borde det finnas förhörsledare som har språkkunskap och kunskap om hur det fungerar i dessa religioner och miljöer.
I dagens läge som biträdande, för att kunna förstå tolkandet bl.a. Jag har i detta svåra fall önskat 2 oberoende tolkar - som säkerhet.
Måste vara otroligt svårt för en tolk. Speciellt i detta fall Amanis förhör.
Det skulle inte förvåna mej om hon får rättpsykiatrisk vård i domen. §7 usk antyder väl att hon behöver ytterligare utredning ang det psykiska.
Ett straff som kanske är väl så bra som ett tidsbestämt.
Rami däremot kommer att få ett straff i vanlig ordning OM nu "det går att bevisa hans medverkan".
Därefter överklagande till hovrätten.
Så det kommer att ta lång tid.
Och: Tack till er 3 som ordnade FUP möjligt för oss ta del av.