Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-08, 12:27
  #1
Medlem
Boardgamess avatar
Jag undrar några saker om reinkarnation. Föds man bara framåt i tiden eller skulle man kunna födas i en redan förgången tid, exempelvis 1500 talet. Föds man bara som människa eller kan man födas som precis vad som helst som lever, även bakterier och växter. Påverkar det man gör i detta livet vad man föds till, dvs nån form av karma system där bra karma leder till högre stående varelse som man föds till.

Mina egna gissningar på dessa frågor är: man föds bara framåt, allt annat vore väldigt svårförklarligt eller? Man kan födas till alla varelser med ett utvecklat nervsystem ? Alltså inte bakterier, växter etc. Ju närmare i utvecklingskedjan man är ju större sannolikhet är det att man återföds till en viss djurart. Exempelvis mer sannolikt att en människa dör och sen återföds till en annan människa eller apa. Samma att en insekt blir en annan insekt osv. Jag ser det som att precis som en levande varelse kan bli starkare ibland genom träning eller svagare genom sjukdom kan själen befinna sig i mörkare eller ljusare episoder genom sin vandring mellan varelser. Tror inte på det klassiska karma tänkandet med goda och onda gärningar utan kanske mer på nån form av riktning som själen utvecklas i under varje passage genom en varelse som påverkar dess nästa "liv".
Citera
2014-11-08, 12:35
  #2
Medlem
Boardgamess avatar
Kommentar till tron på reinkarnation. Som jag ser det är meningslöst att tro på ingenting, dvs att man dör och inget händer. Som exempel kan man ta en person som är instängd i ett rum utan synbara dörrar. Man kan då se 3 olika möjligheter 1, det finns ingen väg ut, 2 det finns en väg ut men den går inte att hitta, 3 det finns en väg ut och den går att hitta. Om vi då inte låter letandet av en dörr ha en negativ inverkan på vårat liv inne i rummet så är det ju kontraproduktivt att nöja sig med att alternativ 1 eller 2 är sanna eftersom vi inte för tillfället kan se några bevis för att alternativ 3 skulle vara sant.
Citera
2014-11-08, 12:37
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag måste bara få fråga vad du förväntar dig för seriositet i ett svar? Har du sett något i vetenskapliga artiklar om reinkarnation? Finns det någon i det accepterade forskarsamhället som tror att det är möjligt? Nej.

Så du kan lika gärna fråga J.K. Rowling vad hon tror. Hon har åtminstone en sjujäkla fantasi.

Vill du att ett gäng obildade, sannolikt narkotika- eller alkoholpåverkade anonyma personer ska besvara din fråga eller söker du på allvar efter något som liknar en accepterad samsyn?
Citera
2014-11-08, 12:41
  #4
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
Kommentar till tron på reinkarnation. Som jag ser det är meningslöst att tro på ingenting, dvs att man dör och inget händer. Som exempel kan man ta en person som är instängd i ett rum utan synbara dörrar. Man kan då se 3 olika möjligheter 1, det finns ingen väg ut, 2 det finns en väg ut men den går inte att hitta, 3 det finns en väg ut och den går att hitta. Om vi då inte låter letandet av en dörr ha en negativ inverkan på vårat liv inne i rummet så är det ju kontraproduktivt att nöja sig med att alternativ 1 eller 2 är sanna eftersom vi inte för tillfället kan se några bevis för att alternativ 3 skulle vara sant.
Jag beklagar att du måste ha en fortsättning att tro på för att livet ska ha mening. För mig är det en sporre att det troligtvis inte finns något efter döden, för det innebär att vi måste leva medan vi kan.

Jag tycker att världen är så mycket mer än ett stängt rum. Om du inte klarar av att leva i nuet och hela tiden tror att lyckan finns runt hörnet, så kommer du att dö olycklig och otillfredsställd.

Mindfulness, säger jag bara. Uppskatta varje förstärkt känsla och vidrör varje detalj med 100 % fokus.
Citera
2014-11-08, 14:10
  #5
Medlem
Boardgamess avatar
Ok bra svar Eftersom jag tänkt igenom det här på en djupare nivå än vad du troligtvis har så är ditt svar ganska intetsägande för diskussionen.

Tro mig jag har reflekterat över alla aspekter av det hela (religion/vetenskap/lycka) men jag orkar inte inleda en djupare diskussion om detta med en person som jag inte ens vet om han eller hon har mentala kapaciteten eller livserfarenheten att göra det. Observera att det inte heller var meningen med tråden.
Men du kan ju likväl fundera över den fria viljan. jag kan starta en separat tråd om det här så kan du få en liten inblick i vad jag försöker förmedla (FB) Fria viljan/ kan vi styra oss själva?

Det finns en anledning till att jag la tråden i paranomala fenomen. Ja jag vill ha folks åsikter inte nödvändigtvis vetenskapliga rön eftersom det nog är rätt tunt med det.
Citera
2014-11-08, 17:54
  #6
Medlem
Jag tror på reinkarnation, finner det mer vettigt än kristendomen och allt annat i den vägen. Visst det finns inga bevis, inga som kan presenteras i några strikt vetenskapliga sammanhang i alla fall. Men vi får väl se när den dagen kommer vad som händer efter döden (eller inte händer).
Min personliga tanke om reinkarnation är att själen mognar eller växer upp i takt med de mer komplicerade livsformer den återföds som. Att typ själen i ett bakterium eller nån växt är på nivån av ett spädbarn, att en katt eller hund är på småbarnsnivån och att själen i en apa möjligtvis snart är redo att återfödas som människa.
Nu är jag väldigt inspirerad av the law of one i hur jag ser på dessa saker, men det är mycket där jag tycker bara stämmer.
Citera
2014-11-08, 18:04
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
Jag undrar några saker om reinkarnation. Föds man bara framåt i tiden eller skulle man kunna födas i en redan förgången tid, exempelvis 1500 talet. Föds man bara som människa eller kan man födas som precis vad som helst som lever, även bakterier och växter. Påverkar det man gör i detta livet vad man föds till, dvs nån form av karma system där bra karma leder till högre stående varelse som man föds till.

Mina egna gissningar på dessa frågor är: man föds bara framåt, allt annat vore väldigt svårförklarligt eller? Man kan födas till alla varelser med ett utvecklat nervsystem ? Alltså inte bakterier, växter etc. Ju närmare i utvecklingskedjan man är ju större sannolikhet är det att man återföds till en viss djurart. Exempelvis mer sannolikt att en människa dör och sen återföds till en annan människa eller apa. Samma att en insekt blir en annan insekt osv. Jag ser det som att precis som en levande varelse kan bli starkare ibland genom träning eller svagare genom sjukdom kan själen befinna sig i mörkare eller ljusare episoder genom sin vandring mellan varelser. Tror inte på det klassiska karma tänkandet med goda och onda gärningar utan kanske mer på nån form av riktning som själen utvecklas i under varje passage genom en varelse som påverkar dess nästa "liv".
Du tycker reinkarnation är logiskt men att det skulle vara svårförklarligt om vi reinkarnerades bakåt i tiden lite selektiv i sin förutfattade världsbild kanske?

Rätt svar: nej, ingenting alls pekar på att reinkarnation förekommer, varken framåt eller bakåt eller alls..
Citera
2014-11-08, 18:19
  #8
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
Jag undrar några saker om reinkarnation. Föds man bara framåt i tiden eller skulle man kunna födas i en redan förgången tid, exempelvis 1500 talet. Föds man bara som människa eller kan man födas som precis vad som helst som lever, även bakterier och växter. Påverkar det man gör i detta livet vad man föds till, dvs nån form av karma system där bra karma leder till högre stående varelse som man föds till.

Eller föds, lever och samexisterar vi alla både framåt och bakåt, i det vi från vårat perspektiv tolkar som tiden då tiden är en illusion och olika versioner och perspektiv av samma oändliga Nu?

Citera
2014-11-08, 21:21
  #9
Medlem
Boardgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du tycker reinkarnation är logiskt men att det skulle vara svårförklarligt om vi reinkarnerades bakåt i tiden lite selektiv i sin förutfattade världsbild kanske?

Rätt svar: nej, ingenting alls pekar på att reinkarnation förekommer, varken framåt eller bakåt eller alls..

När jag pratar om logiskt så är det inom ramen av att reinkarnation är sant. Om det är sant från början är en annan sak. Min utgångspunkt är att få höra åsikter idéer om hur reinkarnation fungerar om det existerar. Ok den kanske inte existerar, det är scenario 1, scenario 2 är att det finns reinkarnation. Det finns inget vetenskapligt stöd för scenario 2 men sanningen är att vi inte vet hur det ligger till. För mig personligen så ger inte scenario 1 några utforskningsmöjligheter. Vi lever tills vi dör och sen händer ingenting, hmm ja det öppnar sannerligen upp möjligheter... Så det är med andra ord onödigt att tänka så mycket mer på scenario 1, är det så så är det så, men det är en återvändsgränd. Jag kan med andra ord åtminstone fundera över scenario 2. Nu inser jag givetvis att man kan säga att olika religioner gudar osv skapar ett oändligt antal scenarion.

Men jag tror ändå att det kan ge fördelar att utforska ett givet scenario som inte är scenario 1, även om det i slutändan skulle visa sig att scenario 1 är sant.
Citera
2014-11-08, 22:01
  #10
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
När jag pratar om logiskt så är det inom ramen av att reinkarnation är sant. Om det är sant från början är en annan sak. Min utgångspunkt är att få höra åsikter idéer om hur reinkarnation fungerar om det existerar. Ok den kanske inte existerar, det är scenario 1, scenario 2 är att det finns reinkarnation. Det finns inget vetenskapligt stöd för scenario 2 men sanningen är att vi inte vet hur det ligger till. För mig personligen så ger inte scenario 1 några utforskningsmöjligheter. Vi lever tills vi dör och sen händer ingenting, hmm ja det öppnar sannerligen upp möjligheter... Så det är med andra ord onödigt att tänka så mycket mer på scenario 1, är det så så är det så, men det är en återvändsgränd. Jag kan med andra ord åtminstone fundera över scenario 2. Nu inser jag givetvis att man kan säga att olika religioner gudar osv skapar ett oändligt antal scenarion.

Men jag tror ändå att det kan ge fördelar att utforska ett givet scenario som inte är scenario 1, även om det i slutändan skulle visa sig att scenario 1 är sant.
Skulle du kunna utveckla vilka fördelar man har för att man tror på ditt scenario 3? Att VETA vilket scenario som är rätt kan jag tänka mig fördelar av, te x buddismen där man ska vara snäll och gullig osv. Men eftersom man inte vet, objektivt, så kan det ju vara precis tvärt om.

Vi kan självklart spekulera med utgångspunkt att det existerar. Om så är fallet sätter jag en 5-krona på att vi alla kommer bli väldigt förvånade och att vi (inklusive jag) totalt gissat fel (vilket är vanligt då man inte har några ingångsdata att analysera). Det bygger jag på att det då (antagligen) krävs någon typ av högra makt som kan ta beslut och som sannolikt inte agerar efter det vi kallar logik, och som sannolikt agerar på indata som vi inte känner till eller ens kan tänka oss.

Därför väljer jag att inte spekulera (eller för den delen tro) men det vore intressant att få veta vad du anser att fördelen är med att tro på scenario 3.
Citera
2014-11-09, 01:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boardgames
Jag undrar några saker om reinkarnation. Föds man bara framåt i tiden eller skulle man kunna födas i en redan förgången tid, exempelvis 1500 talet.
Endast framåt.
Citat:
Föds man bara som människa eller kan man födas som precis vad som helst som lever, även bakterier och växter. Påverkar det man gör i detta livet vad man föds till, dvs nån form av karma system där bra karma leder till högre stående varelse som man föds till.
Du går normalt alltid högre. Dvs du kan iofs ramla tillbaka något hål. Men inte så mycket.
Se det som att du har glömt dina kunskaper. Det är det man kallar helvetet. Dvs du återföds på ett lägre plan.
Citat:
Tror inte på det klassiska karma tänkandet med goda och onda gärningar utan kanske mer på nån form av riktning som själen utvecklas i under varje passage genom en varelse som påverkar dess nästa "liv".
Vad är kyla utan värme? Vad är ljus utan mörker? Vad är godhet utan ondska?
Du lär av alla handlingar. Både goda som onda. Det du ska lära dig av en ond handling är att det inte var rätt gjort. Har du lärt dig den läxan bra. Så ska du inte upprepa den, för då har du inte förstått. Och då kan du ramla ner, du vet vart.
Citera
2014-11-09, 01:56
  #12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Endast framåt.
Du går normalt alltid högre. Dvs du kan iofs ramla tillbaka något hål. Men inte så mycket.
Se det som att du har glömt dina kunskaper. Det är det man kallar helvetet. Dvs du återföds på ett lägre plan.
Vad är kyla utan värme? Vad är ljus utan mörker? Vad är godhet utan ondska?
Du lär av alla handlingar. Både goda som onda. Det du ska lära dig av en ond handling är att det inte var rätt gjort. Har du lärt dig den läxan bra. Så ska du inte upprepa den, för då har du inte förstått. Och då kan du ramla ner, du vet vart.

Hur vet du detta? För du sitter väl inte bara och hittar på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback