2014-11-08, 07:49
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det där var ett ställe i förhören där hon verkligen avslöjade hur hänsynslöst egocentrisk hon är. Hon ber om en annan människa i häktescellen, indisk eller vad som helst, säger hon, bara hon slipper vara ensam. Helt kocko (hur nu det ordet stavas) tanke, orimlig om man tänker en tiondels sekund på saken, och hon har ett halvår på sig.
Jag tror inte rättegången får henne att säga sanningen, hon finns inte i samma värld som vi.

Det är extremt talande i fråga om hennes människosyn. Andra människor finns till för henne. Både Yara och den efterlängtade kvinnliga cellkamraten. Det är ju ändå bara en indiska. De räknas ju inte? Precis som Yara.
Citera
2014-11-08, 07:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jag reagerade också på det. Uppenbart fanns en stor medvetenhet hos honom. Många har utgått från att hans filmande har varit för att rentvå sig själv, eller att han nonchalerat situationen. Mycket möjligt att det går att tolka som så även om jag tror att användandet av kudden faktiskt gjort så att ljud kan ha varit svåruppfattade samt att rummens placeringar även kan ha inneburit en viss minskning av ljud som nått övriga bostaden även om dess inredning knappast dämpat ljud.

Jag har ännu inte satt mig in i personernas förflyttningar över lägenheten med ungefärliga tidsflöden och rum för att få en bättre överblick men jag tror att det är möjligt att han kan ha missat allvaret i situationen samtidigt som han trots allt förstått den och först försökt filma för att få bevis emot hustrun och nästa gång medveten om att Yara var död försökt få fram ett erkännande. Inte för att han själv är rädd att bli dömd utan för att enklare fälla Madi genom att visa hennes förehavanden och samtidigt få henne att erkänna inför honom.

Han trodde kanske helt enkelt vid första tillfället att han filmade en grov misshandel, vid andra försökte han få hennes erkännande på film. I förhören går det att märka av en mycket stor tilltro till kriminalteknik, ibland som en närapå science fiction lösning, för att kunna datera exempelvis fingeravtryck osv. Filmerna kan vara att hans försök att visa upp situationen så som den var, som komplement till spår och liknande.

Om han varit helt omedveten om Yaras tillstånd(osannolikt, men jag antar)kan han då ha filmat för att rentvå både sig själv och sin fru? Kanske Yara lät vid den första filmen precis som det spekuleras i? Då kan han ha filmat i syfte att visa att de försökte få liv i henne? Att de inte bara stod och tittade på.

Men hur jag än vrider o vänder på det så tycker jag att handlingen "att filma bevis" är en väldigt konstig reaktion när det finns liv att rädda.

Eller är alltihop ett fenomen likt det vi kan se vid trafikolyckor. Förbipasserande fotograferar och laddar upp material på sociala medier, men glömmer hjälpa skadade och chockade? Nu menar jag inte att han tänkte ladda upp det på sociala medier, men att han först tänker på att dokumentera istället för att först tänka på att rädda liv. (Hoppas ni förstår vad jag menar. Det bliv väldigt rörigt uttryckt).
Citera
2014-11-08, 08:49
Medlem
Pethruss avatar
Följande är bara lite "jag tror"...

Varken Rami eller Amani insåg att Yara faktiskt dött eller var döende av misshandeln. När Amani efter att ha slagit Yara sönder och samman i klädkammaren lade henne på madrassen, ansåg hon nog - precis som hon säger till Rami då hon åter öppnar dörren som hon stängt om sig och Yara - att nu hade hon "fostrat" flickan. När hon sedan går in igen och går bort till madrassen och frågar om inte Yara ska äta och säger "sov då!", så filmar Rami detta för att visa att det är Amani som slår flickan. Inte för att ha som bevis i någon kommande rättegång, utan för att ha som bevis (för egen del och för alla eventualiteter) för hur Amani behandlar flickan.

Rami går sedan fram och ser att flickan ligger "livlös" (medvetslös) och Amani lyfter upp henne och bär in henne i duschen för att få henne att vakna. Hon tror alltså fortfarande att Amani bara har svimmat av slagen. Rami följer efter och filmar henne i smyg när hon spolar vatten på Yara för att väcka henne. (Allt det här utspelas under bara två-tre kaotiska minuter.) Fortfarande gör han det för att kunna visa att det inte är han som har slagit Yara så att hon svimmat. Och han frågar Amani hur hon kan slå Yara så hårt: "Hon är ju bara ett barn!" Fortfarande har ingen av dem insett att Yara faktiskt är död, utan Amani drar på flickan torra kläder och de tar fram parfym att använda som luktsalt, för att få henne att vakna.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-08 kl. 09:06. Anledning: felstavningar
Citera
2014-11-08, 09:15
Medlem
Till Klarabella79
Citat:
En ny översättning om du har tid och lust. På sid 1066 i FUP finns ett sms från "Min Drottning" till Ramis iPhone, som skickades strax efter klockan 21 på mordkvällen. Undrar vad det står.
Citera
2014-11-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Följande är bara lite "jag tror"...

Varken Rami eller Amani insåg att Yara faktiskt dött eller var döende av misshandeln. När Amani efter att ha slagit Yara sönder och samman i klädkammaren lade henne på madrassen, ansåg hon nog - precis som hon säger till Rami då hon åter öppnar dörren som hon stängt om sig och Yara - att nu hade hon "fostrat" flickan. När hon sedan går in igen och går bort till madrassen och frågar om inte Yara ska äta och säger "sov då!", så filmar Rami detta för att visa att det är Amani som slår flickan. Inte för att ha som bevis i någon kommande rättegång, utan för att ha som bevis (för egen del och för alla eventualiteter) för hur Amani behandlar flickan.

Rami går sedan fram och ser att flickan ligger "livlös" (medvetslös) och Amani lyfter upp henne och bär in henne i duschen för att få henne att vakna. Hon tror alltså fortfarande att Amani bara har svimmat av slagen. Rami följer efter och filmar henne i smyg när hon spolar vatten på Yara för att väcka henne. (Allt det här utspelas under bara två-tre kaotiska minuter.) Fortfarande gör han det för att kunna visa att det inte är han som har slagit Yara så att hon svimmat. Och han frågar Amani hur hon kan slå Yara så hårt: "Hon är ju bara ett barn!" Fortfarande har ingen av dem insett att Yara faktiskt är död, utan Amani drar på flickan torra kläder och de tar fram parfym att använda som luktsalt, för att få henne att vakna.
Jag har tänkt i samma banor. Han ville inte visa att han är oskyldig till mordet utan till den ständiga misshandeln. Jag tror också att hans hysteriska reaktioner genast efteråt är genuina.
Jobbigt som det är för kvinnor att "bevisa" misshandel, hur ska det då inte vara för utsatta män, som knappast ens finns i statistiken. Vilket inte hindrar att han borde ansträngt sig till det yttersta för att skydda Yara.
Citera
2014-11-08, 09:41
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan mycket väl var så att förhörsledarna vet att de har tillräckligt med bevis för att få Madi dömd och att de är ute efter Rami. De kanske hoppas på att hon blir vansinnig av svartsjuka och vill hämnas. Madi delar in omvärlden i de som är hennes älskling och de som inte är det.

Jag har tänkt mycket på förhöret med pojken. Min åsikt är att den pojken är inte normalt utvecklad, i jämförelse med barn i samma ålder som jag haft med att göra. Ungen for fram och tillbaka och kunde inte koncentrera sig. Jag undrar om inte en del av Yaras skador är orsakade av honom. Det var sättet han pratade om Yara som var groteskt. Ett barn som pratar så som han gjorde, har påbörjat livet fel.

Jag undrar varför Madi tar sig besvär att smuggla in släkten till Sverige, när ingen gillar henne. Det är inte pengar hon får, för hon äger inget och köper inget. Vad är syftet med att få hit denna klan?

Detta med treårigen tänkte jag också. En treåring är inte så bra på att direkt ljuga utan speglar de vuxnas sätt att se på världen. I hans ögon verkar Yara vara mindre värd än en hund och säkerligen kan en del av hennes skador ha orsakats av denna "illbatting".

Att de smugglar in folk är i mina ögon helt klart, frågan är om detta är den enda hemligheten som ska hållas. Var hon inte släkt med Arafat?
Citera
2014-11-08, 09:57
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jag reagerade också på det. Uppenbart fanns en stor medvetenhet hos honom. Många har utgått från att hans filmande har varit för att rentvå sig själv, eller att han nonchalerat situationen. Mycket möjligt att det går att tolka som så även om jag tror att användandet av kudden faktiskt gjort så att ljud kan ha varit svåruppfattade samt att rummens placeringar även kan ha inneburit en viss minskning av ljud som nått övriga bostaden även om dess inredning knappast dämpat ljud.

Jag har ännu inte satt mig in i personernas förflyttningar över lägenheten med ungefärliga tidsflöden och rum för att få en bättre överblick men jag tror att det är möjligt att han kan ha missat allvaret i situationen samtidigt som han trots allt förstått den och först försökt filma för att få bevis emot hustrun och nästa gång medveten om att Yara var död försökt få fram ett erkännande. Inte för att han själv är rädd att bli dömd utan för att enklare fälla Madi genom att visa hennes förehavanden och samtidigt få henne att erkänna inför honom.

Han trodde kanske helt enkelt vid första tillfället att han filmade en grov misshandel, vid andra försökte han få hennes erkännande på film. I förhören går det att märka av en mycket stor tilltro till kriminalteknik, ibland som en närapå science fiction lösning, för att kunna datera exempelvis fingeravtryck osv. Filmerna kan vara att hans försök att visa upp situationen så som den var, som komplement till spår och liknande.

Var var de andra barnen då dessa filmer togs? Visst sa Rami i förhören att han tagit barnen och gått ut från Yaras rum för någon av dem grät så högt...sen då. Knäpptyst? Ha de lyckas att lägga barnen mitt i kaoset av en död 8-åring?
Citera
2014-11-08, 10:02
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Det där var ett ställe i förhören där hon verkligen avslöjade hur hänsynslöst egocentrisk hon är. Hon ber om en annan människa i häktescellen, indisk eller vad som helst, säger hon, bara hon slipper vara ensam. Helt kocko (hur nu det ordet stavas) tanke, orimlig om man tänker en tiondels sekund på saken, och hon har ett halvår på sig.
Jag tror inte rättegången får henne att säga sanningen, hon finns inte i samma värld som vi.

Jag tror hon sa.."till och med indier går bra" typ i värsta fall..ungefär som för några hundra år sen...."tom en svart går bra".
Citera
2014-11-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tror hon sa.."till och med indier går bra" typ i värsta fall..ungefär som för några hundra år sen...."tom en svart går bra".
Kanske det bara handlade om att få en mänsklig närvaro i rummet, oberoende av om de kunde kommunicera eller ej.
Citera
2014-11-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om han varit helt omedveten om Yaras tillstånd(osannolikt, men jag antar)kan han då ha filmat för att rentvå både sig själv och sin fru? Kanske Yara lät vid den första filmen precis som det spekuleras i? Då kan han ha filmat i syfte att visa att de försökte få liv i henne? Att de inte bara stod och tittade på.

Men hur jag än vrider o vänder på det så tycker jag att handlingen "att filma bevis" är en väldigt konstig reaktion när det finns liv att rädda.

Eller är alltihop ett fenomen likt det vi kan se vid trafikolyckor. Förbipasserande fotograferar och laddar upp material på sociala medier, men glömmer hjälpa skadade och chockade? Nu menar jag inte att han tänkte ladda upp det på sociala medier, men att han först tänker på att dokumentera istället för att först tänka på att rädda liv. (Hoppas ni förstår vad jag menar. Det bliv väldigt rörigt uttryckt).

Det är ett märkligt fenomen i dagens samhälle där människor står ivägen för ambulans och polis för att filma och fotografera med sin privata mobil. En distans till vad som händer ungefär som att det är en spännande film el teater man tittar på. Det är behagligt att stå utanför men spännande att se
Men fortfarande är det faktiskt så att om det är en god vän eller familjemedlem som har råkat illa ut - då släpper man allt för att rädda personen.
Citera
2014-11-08, 10:34
Medlem
Jag tror inte alls vi kommer få se Madi berätta allt oavsett om Rami skiljer sig från henne eller säger allt ont om henne han kan komma på. Att berätta skulle betyda ett erkännande av misshandeln som ledde till Yaras död. Hon kan inte skylla ifrån sig för att hon vet att hon är ansvarig därför kör hon "jag vet inte" spelet. Jag tror Rami är oskyldig till att Yara gick bort ( Misshandel: Nej! Passivitet: Ja!) Rami uppfattar Yara död när han går in första gången efter att Madi går ut och säger jag har "fostrat" henne. Det är då han skriker och säger "vad har du gjort du har dödat henne!" Efter det kommer Madi och försöker väcka Yara och tar in henne i badrummet, då Rami plockar fram mobilen och filmar.

Så jag tror att han visste om att hon var död mycket tidigt men Madi hoppades att det inte skulle bara så (FÖR SIN EGEN DEL SÅKLART) och körde hela skådespelet med att "Jag ringde ambulans och jag försökte rädda henne så jag kan inte vara mördare".

Det finns ju även i förhören med grannen att han säger "Hon har dödat henne!" när ambulansen var där.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-11-08 kl. 10:40.
Citera
2014-11-08, 10:45
Medlem
Kleopatra2013 skrev
Citat:
Det är ett märkligt fenomen i dagens samhälle där människor står ivägen för ambulans och polis för att filma och fotografera med sin privata mobil. En distans till vad som händer ungefär som att det är en spännande film el teater man tittar på. Det är behagligt att stå utanför men spännande att se

Visste är det så. Media betalar också gärna för bra bilder också i olyckfall så det finns många anledningar folk gör sådant.

Tänkte på en sak som har med att göra om Rami förstod att Yara var död.

Enligt förhören med grannarna så hörde Tina, som bor närmast Madi och Rami, bråk vid 21 tiden. Då var det bara Madi som skrek. Senare öppnar någon dörren till Lägenheten och stänger igen. Efter dettta höjer Rami rösten och börjar gråta. Tina skickar SMS till sin man om det. Detta sker 21.28 ungerfär.

Senare så hör hon Rami skrika på Madi och svära, samtidigt säger han "Jag älskar Dig" och gråter samtidigt.

Den första filmen Rami filmade är filmad 21.20. Den andra i duschen är filmad 21.23 ca.

Min fundering är om Rami när han filmar i duschen förstår att Yara är död eller om han förstod det senare. I vilket fall verkar det som om han är ledsen över att hon är död.

Frågan är om det var verkliga känslor från hans sida eller om han tänkte att gråt kan göra att man verkar ha sorg även om man inte har det. Han kan ju ha jublat inombords men "falskgråtit".

Vad tror ni om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in