2014-11-07, 08:39
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Intressant om brännmärkena!
Jag har en fråga till dig:
I ett av förhören med Rami så citerar han Amani, att hon ska ha kallat Yara för "den smutsiga". Vad kan det vara för uttryck han har använt, och vad kan det stå för?

Ja, haha om brännmärkena så tog vi med oss en linjal o mätte när vi bägge gick ut för att röka. Det är ju runt och måttet blev 0,6-0,7 mm, men han tog hänsyn till att huden/brännmärken "krymper ihop lite" under läkningen..
Citera
2014-11-07, 08:40
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Du har förhört svenskar. dessa människor är vana vid andra fioler och förstår sig inte på ärlig välvilja. Jag har erfarenhet av det själv på olika sätt.

Sedan överdriver du min slutsats, inte ska de gorma, men de ska förhålla sig neutralt om inte annat. hade det varit manliga förhörsledare hade de aldrig sagt sånt.

Varför det? Har du någon kunskap i ämnet? Antagligen inte, för hade du haft det så skulle du inse hur dumt du resonerar. "Neutral" är man på insidan (calm, cool and collected).

Man använder allt vad man kan (inom lagens ramar!) för att uppnå resultat i ett förhör. Tror man att det hjälper med kroppskontakt (hålla objektet i hand t.ex, inte mer än så) så gör man det. Man anpassar sig efter situationen helt enkelt. Man avläser objektet hela tiden, och försöker uppnå maximal effekt på kortast möjliga tid.

Vissa gillar att skryta (om andra saker än vad förhöret handlar om) - låt dem skryta (ju mer de pratar desto bättre..), och visa att du lyssnar och bryr dig om objektet. Låtsas att vara intresserad, även om han/hon bara snackar om helt ovidkommande saker eller bara svamlar. Det lönar sig till slut. Det handlar om tålamod.

Du anar inte vilken stark faktor "kontaktbehov" är i ett förhör - oavsett om det är militärt eller i ett polisförhör!! Fången är i stort sett isolerad, och förhörsledaren är hans/hennes enda kontakt. Man etablerar en relation tillsammans, och den använder man sedan till sin egen fördel. Cyniskt? Jajamensan!, men det är det bästa sättet att få fram information (och det är ju det som är målet).
Senast redigerad av lrad070142 2014-11-07 kl. 08:45.
Citera
2014-11-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Varför ringer Amani till Rami 21:13?
Minns inte just det, men det är en intressant uppgift.
En annan sak jag har tänkt på är golvtorkandet. Minns inte att förhören gick in på det, eller att det finns med i tidslinjerna. Vem gjorde det och när?
Citera
2014-11-07, 08:41
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Jag hittar inte kassen med pass i FUP, kan någon länka exakt?
Intresserad av namnen i passen, hur många osv. Har letat i Röd mapp utan att hitta detta.

Sidanmärkning 1105-1106, det verkar vara hennes syskons.
Citera
2014-11-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Var någon som undrade om jag kunde tolka 3 årige sonens ord på arabiska i förhöret, om det var till en manlig eller kvinnlig person han sa älskling. Det jag och en arabisk kollega tolkade inatt så var det till en manlig gestalt han menar. Men själva förhöret kunde vi inte fatta så mkt av då pojken verkade helt överstimulerad och myror i brallan.

Fick en av våra överläkare att läsa obduktionsprotokollet ang 0,5cm märkena på Yaras kropp och han höll med att det kan vara typiska cigarettmärken med brännskador i läkningsprocess. Angående frågan OM två läkare och andra vårdkunniga kan missta en benpipa för muskulatur, fett osv, var svaret NEJ det går inte, men som någon annan sa så var det möjligt att vid lyft, vridningar, tillrättalägga benen osv så kan benet hamna på "plats" igen utan att man lägger märke till det senare.

Har informerat denna läkare om denna tråd, och eventuellt så kommer han in som medlem och besvarar lite frågor, vet dock inte han dyker upp, men han skulle iallafall gå igenom hela tråden och alla dokument.

Bra gjort tjejen!
Citera
2014-11-07, 09:00
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Minns inte just det, men det är en intressant uppgift.
En annan sak jag har tänkt på är golvtorkandet. Minns inte att förhören gick in på det, eller att det finns med i tidslinjerna. Vem gjorde det och när?

Rami har döpt sin fru till "min drottning" i sin telefon. Jag vet inte men om han var så slagen och rädd...Rami har flera nummer tydligen.
det finns ett oläst meddelande från Drottningen till Rami men den är på arabiska...någon?
Röd mapp/sid 1066
Citera
2014-11-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Varför det? Har du någon kunskap i ämnet? Antagligen inte, för hade du haft det så skulle du inse hur dumt du resonerar. "Neutral" är man på insidan (calm, cool and collected).

Man använder allt vad man kan (inom lagens ramar!) för att uppnå resultat i ett förhör. Tror man att det hjälper med kroppskontakt (hålla objektet i hand t.ex, inte mer än så) så gör man det. Man anpassar sig efter situationen helt enkelt. Man avläser objektet hela tiden, och försöker uppnå maximal effekt på kortast möjliga tid.

Vissa gillar att skryta (om andra saker än vad förhöret handlar om) - låt dem skryta (ju mer de pratar desto bättre..), och visa att du lyssnar och bryr dig om objektet. Låtsas att vara intresserad, även om han/hon bara snackar om helt ovidkommande saker eller bara svamlar. Det lönar sig till slut. Det handlar om tålamod.

Du anar inte vilken stark faktor "kontaktbehov" är i ett förhör - oavsett om det är militärt eller i ett polisförhör!! Fången är i stort sett isolerad, och förhörsledaren är hans/hennes enda kontakt. Man etablerar en relation tillsammans, och den använder man sedan till sin egen fördel. Cyniskt? Jajamensan!, men det är det bästa sättet att få fram information (och det är ju det som är målet).

Ok ok jag håller med, men här har det tydligen inte spelat nån roll. i det sista förhöret med amani, mot slutet när den manlige polisen förhör henne, säger hon nåt i stil med att det är polisens fel att hon inte har några barn med sig och vädjar till de kvinnliga poliserna om att förstå henne för de har ju barn och hur andra mammor kan göra så mot henne.

Nu verkar det inte spela nån roll längre, men så fort man pressat henne har hon flippat ut, och när man talar lugnt och sansat har hon ljugit.
Citera
2014-11-07, 09:06
Medlem
Citat:
Jag hittar inte kassen med pass i FUP, kan någon länka exakt?
Intresserad av namnen i passen, hur många osv. Har letat i Röd mapp utan att hitta detta.

Någon har skrivit detta i tråden - har inte läst FUP ännu
Citera
2014-11-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Sidanmärkning 1105-1106, det verkar vara hennes syskons.
Ett av namnen som kan stämma i ålder är Caro*ine A*shafei (*=l) som finns på Facebook med svenska kommentarer på foto. Den smugglingen verkar ha lyckats, antagligen hela familjen.

Tillägg: Glömde säga tack. Tack!
Tillägg 2: Ytterligare en i "passfamiljen" finns på Eniro, Aym*n Alsh*fei (*=a) Bor i Karlskrona.
Varför tror du att de är nära släkt?
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-11-07 kl. 09:28.
Citera
2014-11-07, 09:13
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ok ok jag håller med, men här har det tydligen inte spelat nån roll. i det sista förhöret med amani, mot slutet när den manlige polisen förhör henne, säger hon nåt i stil med att det är polisens fel att hon inte har några barn med sig och vädjar till de kvinnliga poliserna om att förstå henne för de har ju barn och hur andra mammor kan göra så mot henne.

Nu verkar det inte spela nån roll längre, men så fort man pressat henne har hon flippat ut, och när man talar lugnt och sansat har hon ljugit.

Man gör en avvägning, och anpassar sig efter objektets personlighet och dagsform. Ibland trycker man på hårt som fan, för att i nästa stund fika och bara ha det gemytligt tillsammans. "Tempoväxlingen" är viktig, man får "köra på gehör". Alla ljuger - vissa alltid, några ibland, ett fåtal väldigt sällan. Det stör inte förhöret, för det ingår ju liksom i konceptet. Lögner går att avslöja, tystnad är svårare att hantera!
Senast redigerad av lrad070142 2014-11-07 kl. 09:34.
Citera
2014-11-07, 09:20
Medlem
Titianas avatar
Det gröna linnet som Amani har på dig på filmen (om det är samma?) ligger "nytvättad" på strykbrädan i Yaras rum.

Jaha...andra kläder (blodiga) är slängda i tvättkorgen men av någon anledning var det viktigt att tvätta linnet?
Menar polisen att den var nytvättad för att den var blöt? Kan ju bara vara klantigt uttryckt=förhastade slutsatser av att linnet var blött efter att Amani duschat Yara.

Jag skulle vilja veta om den var tvättad eller bara blöt
(Röd mapp, sid 1091)

Edit: jag skulle vilja ha klarhet exakt hur mycket städning och döljande åtgärder som vidtagits i lägenheten. Tydligen så ifall Rami inte sett något så har denne i vanliga fall så lata och odugliga kvinna överträffat sig själv. Sen var det ju även detta med Yaras hår...blött eller torrt vid ankomst till akuten?
Senast redigerad av Titiana 2014-11-07 kl. 09:26.
Citera
2014-11-07, 09:34
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Sen var det ju även detta med Yaras hår...blött eller torrt vid ankomst till akuten?
Jag har inte sett det nämnas någonstans (konstigt nog), men om Amani höll duschmunstycket i handen när hon sprutade vatten på den livlösa Yara så behöver ju inte vattnet ha blött ner hennes hår särskilt mycket. Hon kan ha hållit munstycket riktat mot hennes ansikte och kropp och det behöver inte heller ha varit någon större kraft i vattenstrålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in