2014-11-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror det handlar om fler barn.

Kan någon annan kolla förhör 3 Madi jag börjar bli trött i huvudet är för sent på natten. Feltolkar jag?

Ett barn som kom samtidigt med Yara och bodde hos paret.

(någon som minns förvirringen vi hade i tråden kring hur många barn det handlade om vid polisbesöket? Det var ett extrabarn som vi inte kunde placera utifrån polisens vittnesmål. Förmodligen handlar det om detta barn. Och den eviga förvirringen kring den lilla flickan vi trodde var Yara vid den tidiga stölden som påstods vara Islams. Kan det i själva verket vara ännu ett hämtat barn? )
Ja, ett brorsbarn som hon hade med sig från Egypten där en av hennes bröder bor. Han var då drygt ett år, bor nu hos en släkting i Kristianstad, om jag inte minns fel. Dessa människor...
Har för mig att Rami berättade det i ett av förhören.
Citera
2014-11-06, 08:20
Medlem
Pethruss avatar
Amani berättar själv att hon sover när Rami går till jobbet och Yara går till skolan. Hon och barnen (dvs pojkarna) sover varenda dag till 9-10 på förmiddagen. Det betyder att Yara åt sin frukost (vad den nu kan ha bestått av) i ensamhet, klädde på sig och gick till skolan utan att någon brydde sig om hur hon var klädd. Amani sov.

Gjorde Amani någonting alls i hemmet?

Det verkar över huvud taget inte ha funnits några som helst naturliga rutiner vad det gäller mat (frukost, lunch, middag, kvällsmat, eller vilka matvanor en normal familj nu må ha) i hemmet. Yara kunde ibland äta lite corn flakes eller timjanspasta. En macka. Inte underligt att hon var utmärglad. Ingen tycks ha brytt sig om någonting. Morddagen åt Rami sin fisk i vardagsrummet. Yara ingenting.

Och när Yara kom hem från skolan sista dagen så var hon trött och mådde dåligt, men hon gjorde ändå de sysslor hon tydligen var tvungen att göra. När Rami kom hem höll hon på att sopa i hallen. Och till slut blev hon utskälld och misshandlad för att hon inte orkade bädda sin "säng", den lilla madrassen på golvet i rummet där det inte ens fanns någon lampa. (Den enda lampan var en golvlampa som flyttades mellan rummen.)
Citera
2014-11-06, 08:20
Medlem
Emzans avatar
Känns lite som förhören är väldigt dåliga överlag. Och Madi når dom inte. Hon förstår inte syftet. Helt klart skyddar hon Rami.

Men skickliga poliser och en bättre tolk hade säääkert fått fram mer.
Citera
2014-11-06, 08:45
Medlem
Och är det inte typiskt att de kvinnliga förhörsledarna måste dalta med henne.

-Du har varit duktig Madi vi tar snart en paus.
-Vi ska kolla med soc när du får träffa dina barn.
-Du har visst fått lite färg på kinderna Madi.

Detta daltande med en galen mordmisstänkt.

Varför?
Citera
2014-11-06, 08:56
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Varför?

Lägg av, det är vanlig förhörsteknik. Får man bättre resultat om man står och skriker "du din jävla mördare, var befann du dig då&då och vad gjorde du? SVARA FORT!!"? Får man bra svar då tror du? Du har nog tittat för mycket på amerikanska TV-serier. Jag har själv varit förhörsledare (under värnplikten, på 70-talet). Man måste etablera en förtrolig relation med förhörsobjektet, en sorts "vänskap". Lirka ut sanningen (det tar tid). Börjar man skrika och gorma så är man inte lämplig för tjänsten.
Citera
2014-11-06, 08:59
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Känns lite som förhören är väldigt dåliga överlag. Och Madi når dom inte. Hon förstår inte syftet. Helt klart skyddar hon Rami.

Men skickliga poliser och en bättre tolk hade säääkert fått fram mer.

FUP brukar ju knappast vara tekniska mästerstycken, men det här verkar faktiskt vara mer än vanligt klåparaktigt. Datorer klatrar som för årtionden sedan, tolkarna (hörselskadade?) fattar trögt, avbryter och stör. Talar svenska poliser verkligen barnspråk och säger dem när de menar dom? Vad mer är utskrivarens påhitt? "hon var ifrån Shil och jag var inte gift i Diare". Man kan ju hoppas att ett par tolkar tillsammans kunde gå igenom inspelningarna och verkligen "tolka" vad som sägs och vad som menas med det sagda.

Detta är ju en viktig rättegång, som troligen uppmärksammas även långt utanför landets gränser och det är synd att den skall baseras på dokument, som obarmhärtigt avslöjar polismyndighetens brist på utbildning och allmän kvalité på arbetet.

Ja, det är på sätt och vis fullt begripligt, att man så långt som det är möjligt, försöker förhindra allmänhetens lagfästa tillgång till dokumenten. De ger ju en något (o)roande inblick i ett mullsorkbo.
Citera
2014-11-06, 08:59
Medlem
Citat:

Varför?

Jag känner att jag måste svara här.

Syftet med förhören är inte att straffa Amani eller få henne att känna sig usel. Syftet är att hon sak prata och berätta vad som har hänt, och då är sannolikheten större att hon gör det ifall hon känner sig rygg och att polisen är på hennes sida.

I filmer står polisen och gormar, och då blir de misstänkta rädda och berättar, men film är ju inte verklighet. När Bobbys mamma (Vila i frid kära lilla Bobby) äntligen erkände så frågade polisen om mamman ville hålla hennes hand, och lovade att inte bli arg.

Här är en annan otroligt kompetent förhörsledare som faktiskt fick fram ett erkännande: http://www.youtube.com/watch?v=zLJzNpVrcGU

Återigen: Målet är inte att straffa den misstänkte, utan att få fram information,
Citera
2014-11-06, 09:04
Bannlyst
Citat:

Varför?

Tycker de överlag daltar mindre med Madi än de gör med Rami. Jag tror ibland att de förlorar på att avleda henne från vissa ämnen, som Ramis svartsjuka. Jag förstår att de försöker uppnå någon form av struktur för förhöret, men denna kvinnan har ingen struktur i huvudet.

Att de "daltar" med henne ibland är nog för att hon är starkt påverkad av att hennes söner tagits från henne. Bara där är något fel, hon gråter inte riktigt över Yara, bara ett jämrande över sönerna, om att vara ensam och att Rami kanske inte älskar henne. Hon är helt galen, tror inte hon låtsas.
Citera
2014-11-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Lägg av, det är vanlig förhörsteknik. Får man bättre resultat om man står och skriker "du din jävla mördare, var befann du dig då&då och vad gjorde du? SVARA FORT!!"? Får man bra svar då tror du? Du har nog tittat för mycket på amerikanska TV-serier. Jpag har själv varit förhörsledare (under värnplikten, på 70-talet). Man måste etablera en förtrolig relation med förhörsobjektet, en sorts "vänskap". Lirka ut sanningen (det tar tid). Börjar man skrika och gorma så är man inte lämplig för tjänsten.

Du har förhört svenskar. dessa människor är vana vid andra fioler och förstår sig inte på ärlig välvilja. Jag har erfarenhet av det själv på olika sätt.

Sedan överdriver du min slutsats, inte ska de gorma, men de ska förhålla sig neutralt om inte annat. hade det varit manliga förhörsledare hade de aldrig sagt sånt.
Citera
2014-11-06, 09:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du har förhört svenskar. dessa människor är vana vid andra fioler och förstår sig inte på ärlig välvilja. Jag har erfarenhet av det själv på olika sätt.

Sedan överdriver du min slutsats, inte ska de gorma, men de ska förhålla sig neutralt om inte annat. hade det varit manliga förhörsledare hade de aldrig sagt sånt.
Vilket skitsnack.

Varför uttalar du dig om saker du uppenbarligen är så dåligt insatt i?
Citera
2014-11-06, 09:17
Medlem
Citat:

För det första: polisens välvilja är inte ärlig (självklart är den inte det, och det finns ingen som tycker att den ska vara det). De vill ha svar på vad som har hänt.

Det här är internationell vetenskap. I alla länder finns det de som erkänner och de som ljuger, sannolikheten är större att man får en person som känner sig trygg och berättar med denna teknik.

Här får du lite bevis och input:
http://www.youtube.com/watch?v=QTH8ifgEMTc
Citera
2014-11-06, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Amani berättar själv att hon sover när Rami går till jobbet och Yara går till skolan. Hon och barnen (dvs pojkarna) sover varenda dag till 9-10 på förmiddagen. Det betyder att Yara åt sin frukost (vad den nu kan ha bestått av) i ensamhet, klädde på sig och gick till skolan utan att någon brydde sig om hur hon var klädd. Amani sov.

Gjorde Amani någonting alls i hemmet?

Det verkar över huvud taget inte ha funnits några som helst naturliga rutiner vad det gäller mat (frukost, lunch, middag, kvällsmat, eller vilka matvanor en normal familj nu må ha) i hemmet. Yara kunde ibland äta lite corn flakes eller timjanspasta. En macka. Inte underligt att hon var utmärglad. Ingen tycks ha brytt sig om någonting. Morddagen åt Rami sin fisk i vardagsrummet. Yara ingenting.

Och när Yara kom hem från skolan sista dagen så var hon trött och mådde dåligt, men hon gjorde ändå de sysslor hon tydligen var tvungen att göra. När Rami kom hem höll hon på att sopa i hallen. Och till slut blev hon utskälld och misshandlad för att hon inte orkade bädda sin "säng", den lilla madrassen på golvet i rummet där det inte ens fanns någon lampa. (Den enda lampan var en golvlampa som flyttades mellan rummen.)

Känns som Amani är väldigt sjuk. Och det menar jag inte som en ursäkt, för jag tycker hon är ett riktigt jävla monster. Men depression kan få människor att agera såhär (inte ta hand om hemmet, barnen, mat osv). Sedan lägg till lite eventuellt missbruk på det från Ramis sida, det verkar ju stämma att han dricker och röker på. Inte mycket pengar över då kanske till något annat, med tanke på vad man får för summor på soc. Om han dessutom ska resa och ha bil fast han inte har körkort.

Att Rami är helt oskyldig, inte en chans, han säger något i stil med att han känner lite skuldkänslor för att han inte stått upp mot Amani, wtf, han borde känna svåra och icke hanterbara känslor av skuld. Gentemot Yara, inte samhället eller sin syster främst. Något i bilden känns helt skevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in