2014-11-06, 22:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Ja, då ska vi summera igen

Under den officiella, manipulerade, absurda, falska versionen av Styckmordet fanns alltså en äkta spaning och en fullt realiserbar, sund polisutredning.

Det fanns ett äkta spaningsobjekt, en äkta spaningsmiljö och en mängd omständigheter som borde ha stuckit polisen i ögonen från första början.

Och det har visat sig att guldfyndet Vinof bara är en del av en synnerligen intressant informationsbank.

Ja, det var väl en slump, och hela min lista är säkert en produkt av slumpen

Eller inte ...

En väldigt viktig punkt saknas, ingen prostituerad kvinna har pekat ut Vinof eller någon annan person på Eugeniavägen 25 som våldsam i samband med sexköp, en ung prostituerad kvinna T*****a T*****r pekade däremot ut en helt annan misstänkt person i den sk. trapphusincidenten på Östermalm hösten -83, mannen som hon pekade ut i bla en konfrontation i polishuset hösten -84 hade sin arbetsplats i närheten av de båda fyndplatserna (ca 850 meter fågelvägen från FP1 och ca 650 m från FP2) och han var också väl insatt i människokroppens anatomi genom sitt yrke.
Den unga kvinnan vittnade dessutom i TR2 om händelsen som enligt henne hade utspelat sig ett trapphus 5 år tidigare.

Och det var definitivt inte halva Stockholm som hörde av sig med tips men i augusti 1984 så hörde en äldre herre av sig med ett mycket intressant tips om en man som till råga på allt var samma herre som den prostituerade TT pekade ut några månader senare, ett större antal prostituerade kvinnor sa sig också känna igen denna herre vid en förevisning "i polisens regi" av bilder på olika män som ska ha rört sig på den centralt belägna gatan i Stockholm där de prostituerade kvinnorna sålde olika "tjänster".

Har också svårt att förstå varför Vinof och hans törstiga kollegor på E25 skulle kontakta polisen, gänget var ju alkoholister och vissa nyttjade droger och hela gänget verkade i gråzonerna för vad som var lagligt/olagligt, polisen är väl det sista man vill ha på besök då ?
Och nej, gänget hade med väldigt stor sannolikhet inget viktigt att förtälja för polisen trots att gänget var kriminella och FP2 låg 100 meter bort, det går faktiskt att tipsa anonymt också om man absolut vill detta.
Vinof erkände dessutom i förhör att han kände Catrine och bara det visar att han helt uppenbart hade noll att dölja vad gäller någon misstänkt inblandning i hennes död.

Din lista är med stor sannolikhet en produkt av en slump, det finns inget jätteintressant i det materialet du grävt upp de senaste två åren, sorry men du har slösat bort din tid på en återvändsgränd.

Mvh
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-11-06 kl. 22:52.
Citera
2014-11-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har inga källor annat än de jag läser om här i tråden och så är jag expert på alla platser, vägar, gränder stigar på KI och så har jag varit inne på Rättsmedicin flera gånger och som du redan vet fick jag helt rätt om Svarta Maja fast alla hoppade på mig om det. Det också.
Jag har lärt mig i tråden och tidningsartiklar när det begav sig att det var två läkare en allmänläkare och en obducent som förmodats ha med mordet/styckningen att göra.
Nu har ni lärt mig att det finns en Docent Rajs som chefade över obducenten. Plastsäckarna kom inte från Rättsmedicin och att det finns vittnen att det funnits både fruar, småbarn och konstig uppförande läkarna och docenten inne på rättsmedicin.
Har inte du sett det alla vi andra sett. Så vem är det som skall förklara sig.
Angående det fetade:

Är dessa kunskaper något du införskaffat på senare år eller hade du dem redan innan sommaren 1984? Om svaret är det senare undrar jag ju osökt var du befann dig under pingsthelgen ("eller i nära anslutning till denna") i mitten av juni 1984?
Senast redigerad av P-o-beln 2014-11-06 kl. 22:28.
Citera
2014-11-06, 23:07
Medlem
Ber trådens skribenter om ursäkt, man ska aldrig falla för frestelsen att raljera eller gå i svaromål mot sekteristen och /eller trollet.

Marianne Ahrne om Frank Lindblad i Attunda dvs "Barnets berättelse":

http://catrine2009.blogspot.se/2009/12/frank-lindblad-ett-mycket-kort-forhor.html
Citat:
Man kan inte hylla Jovan Rajs och Frank Lindblad som "återtågets hjältar". Fast när Jovan Rajs säger: "Catrine da Costa blev mördad, men jag vet inte vem som mördade henne" går det stick i stäv med hans tidigare utpekande av Teet Härm som skyldig. Det är trots allt ett rejält steg tillbaka. Och när Frank Lindblad väljer att betona att han aldrig gjorde något annat än en rimlighetsbedömning av Barnets berättelse och att det mycket väl kan ha funnits andra stressmoment i barnets liv - som till exempel den pågående skilsmässan mellan föräldrarna - känns det som om han helst ville tassa ut bakvägen. Intressant är också att han aldrig hört mammans bandinspelningar med barnet och att han samtalade med Jovan Rajs, Anders Helin och Christina Allgén före utredningen, med mamman c:a fem gånger.
Advokat Vahlén avslutar med att fråga:
- Om omgivningen ägnar stor uppmärksamhet åt ett barns underliv och stjärt, kan det påverka barnet?
- Ja, det är klart att det kan det, svarar Frank Lindblad.
Citera
2014-11-06, 23:09
Medlem
Eremona, är det korta märkliga avhuggna förhöret med Vinof det enda förhör som finns efter att polisen sökt honom, den enda intressanta enligt dem själva, i ett halvår? Har du fått ut mer eller hänvisar man till något påhittad sekretess?

Med tanke på att alla yrkesgrupper fanns representerade som sexköpare och med tanke på att poliser inte alltid är drogfria (steroider, benzo, lugnande) så kan det ju finnas en sådan banal orsak till att man väntar eller låter bli att undersöka en person närmare. Och om Vinof hade för vana att ge polisen info om andra brottslingar så kan det gjorts prioriteringar.
Senast redigerad av Noicer 2014-11-06 kl. 23:13.
Citera
2014-11-06, 23:45
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Angående det fetade:

Är dessa kunskaper något du införskaffat på senare år eller hade du dem redan innan sommaren 1984? Om svaret är det senare undrar jag ju osökt var du befann dig under pingsthelgen ("eller i nära anslutning till denna") i mitten av juni 1984?

Jag är Stockholmare och har bott på Kungsholmen på flera olika adresser och min kvinna bodde på Torbjörn Klockares väg/Falugatan, den porten med det omvända hakkorset som är ett gammalt soldyrkarmärke som Hitler snodde, men för att han inte skulle anklagas för stöld, vände han på Swastikan.

De gånger jag var inne på rättsmedicin var mellan 1990-2000. Den sista gången höll man på att renovera så alla dörrar var öppna och därför höll ingen koll på vem som gick in och ut ur byggnaden.
Det jag tyckte var märkligt var att det låg 50-75 nakna kroppar i stora salen utan dörr.
Det var då jag fick veta varför dom låg nakna, för att inte få trycksår av åtsittande kläder.

Från 1971 till 1988 arbetade jag i oljeindustrin i Borneo och sedan i gruvindustrin i Sydafrika och Zambia

Hur kan du fråga vad jag gjorde under Pingsthelgen 1984 30 år sedan. Det jag vet var att jag var i Afrika, men om jag var i Sydafrika, Zambia eller på väg till någon gruva det har jag självklart inget minne av idag.

Ser ni också att Fyndplats 2 vid Linvävartorpet får en naturlig förklaring till varför man valde den platsen om min teori av transportväg stämmer.
Det är väldigt intressant att läsa alla sjuka saker som hänt i detta fall.
Citera
2014-11-07, 00:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Nu spånar jag lite som vanligt. Jag har inga belägg, men även jag har funderat lite på det med att TH(obducenten) ansåg att det var en snittsigt utförd styckning. Den som hade huvudansvaret och antagligen gjorde merparten av obduktionen av CdC var väl Rajs. I och med att både Kari Ormstad och TH köpte Rajs utlåtande så kan man kanske ana en kultur på rättsläksrstationen antingen att Rajs var jäkligt duktig och han hade aldrig fel eller att man ifrågasatte aldrig chefens eller sina kollegors resultat. Det har ju tisslats och tasslats om TH efter att de fick in CdC. Innan dess var det aldrig tal om att TH skulle vara ngn form av mördare. Beror det på att Rajs hade alltid "rätt" eller. Vågade man inte ifrågasätta resultaten. Var det inte Grandin som TH misstänkte?

Hur pass involverade var TH och Kari Ormstad i obduktionen? Ngn som vet?

(det fetade)
Vid den första obduktionen den 20/7-84 var det hela 7 läkare från rättsläkarstationen som var närvarande, TH var en av dessa plus Rajs då givetvis.
3 man från polisen deltog också.
Och du är inte ensam om att ha funderat över TH:s ord om att styckningen var "snitsigt utförd"

Hur det såg ut vid den andra obduktionen efter fyndet den 7/8 -84 har jag inte hunnit kolla upp än men man kan väl nästan anta att uppställningen av folk var rätt så likartad eftersom det återigen gällde delar av en styckad människa i säckar som med stor sannolikhet INTE dött en naturlig död, vi bör också ha i minnet att vid FP1 tre veckor tidigare så återfanns långt ifrån en hel kropp.

Av förhöret med rättsläkare Ormstad att döma så var det flera personer på rättsläkarstationen som ganska snart drog slutsatsen att den som styckade kroppen hade kunskaper i "kirurgi", Ormstad själv ansåg precis som TH att styckningen var professionellt utförd.

Är inte det ganska märkligt att det redan på ett tidigt stadium fanns ett antal personer på rättsmedicin i Solna som bedömde styckningen som ett väl utfört "proffsjobb" och sen har vi alla fått höra till leda att det minsann fanns alkoholiserade nedgångna kriminella missbrukare på E25, hade dom ens kompetensen, material i form av utrustning och inte minst viljan att utföra en professionellt utförd styckning av en människokropp ?
Citera
2014-11-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Eremona, är det korta märkliga avhuggna förhöret med Vinof det enda förhör som finns efter att polisen sökt honom, den enda intressanta enligt dem själva, i ett halvår? Har du fått ut mer eller hänvisar man till något påhittad sekretess?

Med tanke på att alla yrkesgrupper fanns representerade som sexköpare och med tanke på att poliser inte alltid är drogfria (steroider, benzo, lugnande) så kan det ju finnas en sådan banal orsak till att man väntar eller låter bli att undersöka en person närmare. Och om Vinof hade för vana att ge polisen info om andra brottslingar så kan det gjorts prioriteringar.

Det finns säkerligen en fortsättning på det där förhöret, men isf vägrar polisen att släppa hela förhöret. Ett förhör asvlutas ju med en torr, formell markering, och någon sådant finns inte. Förhöret slutade säkerligen inte med att Vinof fick se Catrine på kort och sa att han kände igen henne.

Och förhöret är ju absurt, självklart. Det missköts, och det är extremt svårt att tro att det är polisens hetaste potatis som förhörs.

Det troliga är att TH slutligen greps för att Vinof skulle komma undan, och fifflaren, torsken, sociopaten Vinof hade kanske tummen i ögat på polisen, och gissningsvis kände han till vilka poliser som köpte sex var, om nu hallickryktet har någon verklighetsgrund alltså.

Jag/vi har hur som helst tillgång till massor av uppgifter, förhör, personkällor, persondata (Vinofs utbildning, värnplikt mm), och det har pusslats med flera förundersökningar som samspelar.

Vinofs bedrägeriutredning, incidenten på E-vägen (juni 1984), hans anställdas personblad, allt kan pusslas ihop hur lätt som helst, och det är ett sant nöje att blåsa skiten ur styckmordsmyten en gång för alla

Att polisen missbrukar sekretessen är ett välkänt faktum - polisen kan sekretessbelägga vilka småbrott som helst.

Och eftersom S-holms undre värld är så liten springer ju folk på varandra jämt, och självklart dyker olika dårar upp i varandras förhör. Att det fanns människor runt Vinof som var ännu knäppare än han kunde vi ju gissa, och att polisen hälsade på hos honom i juni 1984 och fann ett obehagligt rövargäng är inte alls förvånandet

Atmosfären på E-vägen 25 är fan läskig alltså.

Man kan riktigt känna spritångorna och se de tomma ögonen framför sig.

Vilken cocktail vi har, innehållande missbruk, råsupande, ekobrottslighet, allmänfarligt beteende, färsk brottslighet, polisbesök, sexköpande, våldstendenser, olaga hot, en färsk konkurs, kriminella anställda, blodsband och 2 personer som antagligen är empatistörda, en framtida hästdödare ...

Ja, som sagt var, det finns inte en chans i helvete att polisen bara råkade missa detta gräsliga gäng, att man undanlät att granska pga dumhet.

Polisen styrde medvetet undan från Vinof & Co, och TH var säkert tänkt som en avledare, coh det var säkerligen inte meningen att hans liv skulle förstöras.

Man grep säkerligen TH för att gripa någon, istället för att granska Vinof & Co.

TH är Styckmordets Christer Pettersson
Senast redigerad av Eremona 2014-11-07 kl. 09:37.
Citera
2014-11-07, 10:32
Medlem
Och man kan ju säga att misskötseln av E-vägen 25 är komplicerad - det finns flera delar.

Vinof var uppenbarligen det centrala spaningsobjektet, och han smet, men medan han smet hade ju polisen ett otal möjligheter - det fanns massor av personer och omständigheter att undersöka.

Polisen underlät inte bara att granska Vinof själv.

Man underlät att granska bilarna, Vinofs bostäder, arbetslokalerna, de anställda och Vinofs partner MN (som på något sätt var insyltad i firman och kände Vinof mkt väl).

Och att gräva fram färska polispapper (polisen hälsade ju på hos Vinof i juni 1984) hade ju varit skitenkelt.

Och när 2 prostituerade kvinnor vittnade om sexköp på E-vägen 25 och i närheten borde polisen självklart ha granskat själva lokalerna.

Det är så sjukt alltihop så klockarna stannar

På vintern 1984 säger 2 kvinnor att Vinof (en välkänd kriminaldåre, nyligen polisutredd) köpt sex på E-vägen 25 och 500 meter därifrån, men hans anställda och lokalerna får ändå vara ifred.

Detta är inte dåligt polisarbete.

Det är medvetet snedvridet, vanskött, manipulerat polisarbete.

Fy fan

Att dra ut jobblistor och gå husesyn hade tagit en pisskvart.

Och jag upprepar: jag har aldrig velat gräva fram en gärningsman.

Min poäng är superenkel:

Vinof borde ha förhörts ordentligt, de anställda och lokalerna borde ha granskats.

Och eftersom detta inte gjordes måste den totala polisutredningen betraktas som totalt havererad.

Och bakgrunden till TH:s anhållande är ännu mer grotesk än vi visste.

TH var fel person, det vet vi, helt ointressant, men dessutom fanns det ett flertal personer som var suspekta på riktigt, personer som var perfekta måltavlor för polisens uppmärksamhet.

Det fanns en riktig, möjlig utredning, som legat gömd under den falska utredningen i 30 år.

Helt jävla makalöst
Citera
2014-11-07, 11:21
Medlem
Vi ska ju också notera tajmingen

Vinof råkar skrota 2 bilar på sommaren 1984, och råkar avyttra en släpvagn ung samtidigt som polisen börjar spana på honom och E-vägen 25.

Firman bommar igen ung samtidigt som Härm anhålls.

Polisen gör sitt sista besök i mitten av november och noterar att lokalerna verkar vara helt
igenbommade, och Härm anhålls den 3/12, om jag inte minns fel.

Strax innan det sista besöket hade polisen snackat med en "storväxt man", bekant med Vinof

Och Vinof förhörs i början av februari 1985, strax efter Härms häktning, och vi kan gissa att han kände sig trygg. Polisen hade redan haffat någon (säkerligen för syns skull, och Härm släpptes ju också direkt).

Härm anhölls ju också på något sätt demonstrativt, väldigt öppet, på sitt jobb, och det är lätt att tro att polisen ville vissa upp sig, exponera Härm, skapa en show, etablera bilden av en gärningsman.

Att anhålla en honom på det viset framstår som extremt onödigt.

Den 8/11 gick det fortfarande att ringa till kontoret på E-vägen 25, och det är ju klart intressant.

Firman kraschade i maj 1984, men den 8/11 funkar telefonen fortfarande, men i mitten av november upphör Vinofs abonnemang.

Och telefonlistorna, var är dom? Man blir ju gråhårig när man tänker på eländet ...

Polisen spanade på Vinof i flera månader, men televerkets samtalslistor sket man totalt i

Hur lätt hade det inte varit att dra ut dom, vilken guldgruva som försvann, tänk bara ...

Och nu är ju listorna borta för länge sedan ...

Suck
Citera
2014-11-07, 11:22
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det finns säkerligen en fortsättning på det där förhöret, men isf vägrar polisen att släppa hela förhöret. Ett förhör asvlutas ju med en torr, formell markering, och någon sådant finns inte. Förhöret slutade säkerligen inte med att Vinof fick se Catrine på kort och sa att han kände igen henne.

Och förhöret är ju absurt, självklart. Det missköts, och det är extremt svårt att tro att det är polisens hetaste potatis som förhörs. ...../

Att polisen missbrukar sekretessen är ett välkänt faktum - polisen kan sekretessbelägga vilka småbrott som helst/.......

Finns det en chans att gå vidare enligt detta (från polisens hemsida):

"Ta del av allmän handling
Du har rätt att ta del av polismyndigheternas allmänna handlingar enligt Tryckfrihetsförordningen. Vänd dig till den myndighet där du tror att handlingen finns. Precisera gärna vad du vill ta del av.

Polisen gör en sekretessprövning

Polisen prövar alltid sekretessen före ett utlämnande. Om handlingen du söker omfattas av sekretess kan du bli nekad att ta del av den. Får du avslag på din förfrågan kan du begära ett myndighetsbeslut. Ett myndighetsbeslut kan överklagas."

Eller är detta redan prövat?
Citera
2014-11-07, 11:40
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här måste nog fan kommenteras igen och jag får nog begära att du lägger upp dokumentet med de 12 obducenter som stödde Rajs, det jag postar nu stödjer inte den utsagan.

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/jovan-rajs-forlorade-heder.html

Finns dina namn med på den här utsagan från Thomas Eriksson?

Var fick Wechelman de uppgifterna ifrån, de går ju helt på tvärs med vad Eriksson vittnar om i Attunda.

Du lär inte få något svar på detta så jag sticker in.
Det här har varit uppe tidigare i tråden ( i sommar) och de 12 'obducenterna' verkar bara nämnas i just denna artikel av Wechselmann. D.v.s. det finns inga 'obducenter' som stödde Rajs.
Citera
2014-11-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Finns det en chans att gå vidare enligt detta (från polisens hemsida):

"Ta del av allmän handling
Du har rätt att ta del av polismyndigheternas allmänna handlingar enligt Tryckfrihetsförordningen. Vänd dig till den myndighet där du tror att handlingen finns. Precisera gärna vad du vill ta del av.

Polisen gör en sekretessprövning

Polisen prövar alltid sekretessen före ett utlämnande. Om handlingen du söker omfattas av sekretess kan du bli nekad att ta del av den. Får du avslag på din förfrågan kan du begära ett myndighetsbeslut. Ett myndighetsbeslut kan överklagas."

Eller är detta redan prövat?

Visst finns det chans att gå vidare, lirka, överklaga, ompröva polisens beslut, och ett flertal personer har arbetat med detta, att få loss Vinofs förhör i dess helhet, och ju längre polisen krånglar, ju mer pinsamt blir det.

Vi snackar alltså om en välkänd, erkänt rubbad karl (99% av Vinofs polisuppgifter ger polisen gladeligen till allmänheten) som var kriminell i åratal, men da Costa-förhöret försvarar snuten med näbbar och klor

Det är ju störtlöjligt.

Karln dog 2005, da Costa dog för 30 år sedan, han var aldrig formellt misstänkt, och det finns ingenting upprörande vi inte vet - vi vet att Vinof köpte sex, att han var jävligt obehaglig, att han kallblodigt dränkte sina hästar, att han hade skitdåligt rykte, att han skrämde livet ur 2 personer 1984 (de fruktade för sina liv), att han fifflade med pengar, att han var totalt rubbad i skallen och att han umgicks med personer som var ännu knäppare än han själv.

Och så en rättelse: Härm anhölls i dec 1984.

Han häktades inte, som jag skrev - förlåt, beklagar tabben
Senast redigerad av Eremona 2014-11-07 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in