2014-11-06, 18:27
Medlem
cheringens avatar
Jag funderar mycket på skolans roll i det hela, om jag minns rätt har lärare gjort någon form av hembesök hos Yara. Varför slår man inte larm med kraft när man ser vilken misär tre små barn lever i? Barnen har inga sängar, var sitter man för att inta en rejäl måltid? Var finns utrymme för en 8-åring att sitta i lugn och ro med sina läxor? Har man från socialens sida gjort något hembesök?

Slapprövar till vuxna "vårdnadshavare" som inte ens kan masa sig upp ur sin egen SÄNG på morgonen för att se till att Yara får frukost, sköter sin hygien, får hjälp med att för årstiden välja lämpliga kläder, ser till att hon kommer i tid till skolan???
Citera
2014-11-06, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Är det bitmärken kan det förstås ha orsakats av småbarnen.
Även Yaras bitmärken kan ju komma från någon av pojkarna.

Inte benbrott eller bitmärken. Framsidan kan väl förklaras av att sparka runt och gå bärsärk, men baksidan av benen beskrivdes aningen u-formade tror jag, och det stod så i Yaras skade-beskrivning också. Det är nog inten tvekan att Rami och Madi slogs också.
Citera
2014-11-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ingenstans. Det är jag som inte kan läsa innantill!
Pust! hellre du än jag! Men du som är van att läsa sånt här, har du läst Amanis rättsintyg? Benen särskilt vekar ha haft blåmärken i olika stadier.
Citera
2014-11-06, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag funderar mycket på skolans roll i det hela, om jag minns rätt har lärare gjort någon form av hembesök hos Yara. Varför slår man inte larm med kraft när man ser vilken misär tre små barn lever i? Barnen har inga sängar, var sitter man för att inta en rejäl måltid? Var finns utrymme för en 8-åring att sitta i lugn och ro med sina läxor? Har man från socialens sida gjort något hembesök?

Slapprövar till vuxna "vårdnadshavare" som inte ens kan masa sig upp ur sin egen SÄNG på morgonen för att se till att Yara får frukost, sköter sin hygien, får hjälp med att för årstiden välja lämpliga kläder, ser till att hon kommer i tid till skolan???

de tänker att med dubbla hyror och vägglöss på försörjningsstöd har de inte råd. Så har de tänkt.
Citera
2014-11-06, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Pust! hellre du än jag! Men du som är van att läsa sånt här, har du läst Amanis rättsintyg? Benen särskilt vekar ha haft blåmärken i olika stadier.

Hon kanske sparkade runt på saker (och människor).

Men jag tror ändå hon slogs med Rami också.
Citera
2014-11-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrengGeheim
Här kommer resten av FUP i så stora paket som möjligt för folk som vill ladda ner effektivt i efterhand:

Del 6, sidorna 877-1122: http://minfil.org/P8Pag9b6b5/
Teknisk protokollbilaga, hela: http://minfil.org/Q4P2g0b7bb/
Och för fullständighetens skull, tilläggsprotokollets länk igen: http://minfil.org/E4P5gfb4b8/

Då finns länkar till hela FUP:en i lättnedladdade segment i ett enda inlägg.

Bra jobbat och tack. Ska med nöje läsa.
Citera
2014-11-06, 18:44
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Fanns det någon angiven temperatur för deras lägenhet?
Jag vill minnas att 33 grader uppmättes strax innan de begav sig från lägenheten.
Citera
2014-11-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF

Jag tror att Rami misshandlade dem, särskilt "kvinnorna" men även Adnan om han kom i vägen för herrn i huset, avocadon fär mänskliga rättigheter. Därmed inte sagt att han dödade Yara, jag vet förstås lika lite om det som andra, men en ulv i fårakläder är det.
Citera
2014-11-06, 18:49
Medlem
Citat:

Frågan kvarstår om när Ramis blod hamnade i hissen. Var det från slagsmålet han och Amani hade den 22 april?

Eller slogs dom även på em/kvällen morddagen? I så fall, var det på grund av att Rami gick lös på Amani när han insåg att hon dödat Yara.

Eller tvärtom, Amani slog Rami för att han hade slagit Yara?

Eller de slogs för att de inte kunde enas om hur mordet skulle förklaras?
Citera
2014-11-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Man kan som myndig i princip inte åberopa anknytning till annan myndig.
Men jag får inte ihop det att Rami gifte sig med Amani. Han kunde väl själv som ogift ha tagit sig till Sverige, totat ihop en historia och fått uppehållstillstånd här. Så jag köper inte resonemanget att han gifte sig med henne för att få komma till Sverige.
Vem kom skrev något om Yaras föräldrar. Hur betraktar man deras handlande i den arabiska kulturen?
Anses deras handlande acceptabelt?

För övrigt tycker jag att Amanis biträde inte verkar vara den vassaste kniven i lådan. Det var direkt olämpligt av honom att komma dragande med att hon tillbringat ramadan i fängelse. Löjeväckande!

Jag skulle väl kanske undvika ordet arabisk kultur eftersom den trots allt är så differentierad. Men för att svara på frågan utifrån vad jag själv mött. "De skickade flickan för att själva komma till Sverige" har jag hört ett flertal gånger. Och om det tycker man inte. Ett konservativt familjebaserat samhälle är trots allt just familjebaserat.

Ofta upplever de oss som kallsinniga i vår del av världen för att vi har barn på dagis och inte umgås med våra barn lika mycket. Så det här är nog inte helt oproblematiskt i Palestina för Yaras familj. Det kan vara en anledning till att inte så många av deras andra släktingar fanns runt flickan. Det är ju annars ett vanligt sätt att kontrollera att allt står rätt till.
Citera
2014-11-06, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Jag vill minnas att 33 grader uppmättes strax innan de begav sig från lägenheten.

I LÄGENHETEN alltså? Låter väldigt varmt för en lägenhet.
Citera
2014-11-06, 19:07
Medlem
snowman666s avatar
Citat:
I LÄGENHETEN alltså? Låter väldigt varmt för en lägenhet.
Nää? Kroppen var det väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in