2014-11-05, 19:03
Medlem
Baisers avatar
Den Smorde, Pansarmarsalken, UR- mest exucutiva producent, fil-arnen, grundaren av strutsorden, den feministiska militärhistorikern, vetenskaps-journalisten DR-Arnstad, firar en personlig triumf när DN kultur tydligen beslutat att publicera hans alster i morgon!

Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad · 1h1 hour ago
Imorgon publicerar tydligen @DNKultur en artikel jag skrivit, om demokratins undergång i Europa. En artikel som är mycket viktig för mig.

Go Björn Wiman, kör din tidning i botten!
Citera
2014-11-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Den Smorde, Pansarmarsalken, UR- mest exucutiva producent, fil-arnen, grundaren av strutsorden, den feministiska militärhistorikern, vetenskaps-journalisten DR-Arnstad, firar en personlig triumf när DN kultur tydligen beslutat att publicera hans alster i morgon!

Citat:
Henrik Arnstad ‏@arnstad · 1h1 hour ago
Imorgon publicerar tydligen @DNKultur en artikel jag skrivit, om demokratins undergång i Europa. En artikel som är mycket viktig för mig.

Go Björn Wiman, kör din tidning i botten!

Nyckelord fetade. Arnstad vet nog innerst inne om att ingen vettig människa kommer att tycka att hans artikel är viktig. (Jag tar såklart för givet att han med "demokratins undergång i Europa" inte avser att belysa problemen med att politiker och väljare tillhörande ett i europeiskt perspektiv fullt normalt riksdagsparti som är tredje störst, motarbetas och mobbas systematiskt i medier som dessutom utnyttjar åsiktsregistrering mha kryphål i lagen, public service, i skolor och offentliga institutioner, och av en förespeglat liberal statsminister med lögner och ursäktande av våld.)
Citera
2014-11-06, 08:04
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Den Smorde, Pansarmarsalken, UR- mest exucutiva producent, fil-arnen, grundaren av strutsorden, den feministiska militärhistorikern, vetenskaps-journalisten DR-Arnstad, firar en personlig triumf DN besluta publicera hans alster i morgon!
Journalistiskens gudar ler mot Sverige denna dag!

För övrigt: läser Francis Wheens utsökta bok Mumbo jumbo hur skitsnacket erövrade världen, har ni inte hört om den, läs den!!!
Wheen talar bland annat om hur vänstern har övergivit förnuftet och svikit upplysningens ideal. Han tar upp hur moderna ormoljeförsäljare säljer meningslösa känn dig själv produkter, och han tar upp hur timida tweedklädda historiker (äkta den här gången) säljer sexhundrasidiga böcker i nivå med Stephen King. Kennedy, men framför allt Francis Fukyama och hans Slutet på historien? (s89f)

Framgångsreceptet för Fukyama är kristallklart: först måste du ha en förutsägelse som är utmärkande, gärna negativ. Det låter ju rätt coolt med "Historien är slut" (läs "FASCISMEN VÄXER!") eller hur? Det andra är att om du skall ha fel "ha då fel på ett så ostentativt och extravagant sätt som möjligt". Fukuyama sade inte bara att Sovjets fall bevisade att väst liberalism vunnit punkt, han drog långt vidare för att få läsare genom att "förenkla och överdriv", det var inte slutet på "en särskild period", det var "slutet på Historien som sådan"... etc.

Är det någon som ser parallellen. Det är inte bara så att Arnstad blir poppis genom att varna för att fascismen växer, att den blir starkare hela tiden, att den går framåt i hela Europa, att den kommer att SVÄLJA de fria samhällena, ATT DEN KOMMER ATT.......
Lika viktigt för att få en insändare i DN eller Svd är att berätta om de oerhörda konsekvenserna, att fascismens återkomst är ett slut på hela det parlamentariska systemet! På civiliserat umgänge mellan människor. På rättvisa, sanning, förnuft, ja på HELA VÄRLDSORDNINGEN!!!!

Historien är slut. Visserligen sade Hegel samma sak 1806 och Fukuyama 1989, men den här gången har vi den av försynen utvalde Henrik Arnstad. Den här gången måste det vara sant!
Citera
2014-11-06, 08:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Historien är slut. Visserligen sade Hegel samma sak 1806 och Fukuyama 1989, men den här gången har vi den av försynen utvalde Henrik Arnstad. Den här gången måste det vara sant!
I slutet på alla bubblor så säger man alltid -"Just den här gången är det annorlunda"-
Citera
2014-11-06, 09:36
Medlem
pelle49s avatar
Sedan min uppsägning av DN-prenumerationen för drygt ett år sedan, har jag aldrig heller gått in på dn.se. Förrän idag, artikeln som utlovats av Arn den väldige skulle ju publiceras. Men...är det jag som letat slarvigt, eller har någon läst pappersDN (gratis hoppas jag, på något bibliotek, kafe' eller liknande).

Är vår favorithistorikers artikel publicerad?
Citera
2014-11-06, 10:27
Medlem
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-hotas-europa-av-ultranationalismen/
Citera
2014-11-06, 10:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-hotas-europa-av-ultranationalismen/
Hans titel är numera:
Citat:
journalist och författare till boken ”Älskade fascism”

"Historiker" är numera historia.
Citera
2014-11-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Sedan min uppsägning av DN-prenumerationen för drygt ett år sedan, har jag aldrig heller gått in på dn.se. Förrän idag, artikeln som utlovats av Arn den väldige skulle ju publiceras. Men...är det jag som letat slarvigt, eller har någon läst pappersDN (gratis hoppas jag, på något bibliotek, kafe' eller liknande).

Är vår favorithistorikers artikel publicerad?
För den som inte vill göda DN:

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-hotas-europa-av-ultranationalismen/

Samma gamla svammel som vanligt. Arn den förskräcklige gullar med Guantanamofångar men vill samtidigt inskränka yttrandefriheten ytterligare för nordborna. Demokrati definierar han som "människors lika värde", men kritik av tankesystem som motsätter sig människors lika värde ser han som islamofobi och rasism.

Avslutningen är formidabel i all sin svulstighet:

Citat:
Vilken är då framtiden? Kommer demokratierna att falla återigen, som de gjorde under 1920- och 1930-talen? Står vi inför demokratins undergång? Vad vi vet är att en sådan utveckling inte kommer att kallas ”antidemokratisk”, detta epitet kommer snarare att riktas mot de som gör motstånd. De kämpande demokraterna. Adolf Hitler var en demokratiskt vald ledare i en västeuropeisk demokrati. Idag skulle det hetat: ”Bekämpar du Hitler? Är du antidemokrat?”

Demokratier går under just nu – och det går snabbt när det händer. Vi borde veta att de nordiska demokratierna inte är några undantag, tvärtom utgör de exempel på nationer där rasistiska partier har enorma framgångar.

Det enda som återstår är ständig argumentation för demokratins grundvalar, framför allt människors lika värde. Som Ture Nermans antinazistiska tidning hette under andra världskriget: Trots allt! Eller för att citera Vilhelm Mobergs berömda ord från samma tid: ”Här måste jag stå det onda emot, det gives icke något val för mig.” Tyvärr visar historien – till skillnad från sagornas värld – att medmänsklighetens framgång långt ifrån är naturgiven. Det kan gå riktigt illa. Men inte ens barbariets mörka natt varar för evigt.
Senast redigerad av Nebeltag 2014-11-06 kl. 10:48.
Citera
2014-11-06, 10:55
Medlem
JBernards avatar
Gymnasialt med dramatiska undertoner!

När får vi se en fil.arn-pjäs?
Citera
2014-11-06, 11:04
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Vilket vämjeligt pekoral! Jag blir så oerhört provocerad av att läsa Panzer-Henriks indolenta krior! Vilket sällsamt märkvärdigt svineri!
Citera
2014-11-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Gymnasialt med dramatiska undertoner!

När får vi se en fil.arn-pjäs?
Vår hjälte medverkar just nu i den antifascistiska kabarén "Sånger för Norden" på Tur-teatern (Teater Utan Reaktionärer). Han håller föredrag efter föreställningen i kväll!

http://turteatern.se/forestallningar/forum-t/
http://turteatern.se/forestallningar/sanger-for-norden/
Citera
2014-11-06, 11:59
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Vår hjälte medverkar just nu i den antifascistiska kabarén "Sånger för Norden" på Tur-teatern (Teater Utan Reaktionärer). Han håller föredrag efter föreställningen i kväll!

http://turteatern.se/forestallningar/forum-t/
http://turteatern.se/forestallningar/sanger-for-norden/

Föreställningen är delfinansierad av Svenska Postkodlotteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in