2014-11-03, 12:38
Medlem
Så äntligen är det dags för intervju idag. Smart som jag är kom jag på för två veckor sedan att jag har ju lite grejer här hemma som hon skulle kunna ta med till intervjun. Hemresebiljetter och lite småplock så jag plockade ihop allt och kom på att det är bäst att jag skickar det express så att det kommer fram i tid. I onsdags hade hon en lapp i brevlådan att hon hade ett brev att hämta ut. Tydligen när man kör express så måste man signera när man tar emot brevet. Det lite jobbiga var att posten är öppen måndag till fredag 9-5 och då har hon ingen chans att ta sig dit om hon inte tar ledigt från jobbet, vilket hon förvisso var beredd på att göra. Så på torsdagen ringde hon till posten och de sa att de har inte öppet på lördag men de har utdelning så de kunde lägga tillbaka ut det på utdelning på Lördag, så hon valde det. Sen väntade hon hemma på lördagen där hon kunde höra ringklockan, men så dök de aldrig upp

Jag hade i alla fall scannat allt material innan jag skickade ifall det skulle bli strul så hon skulle ta med sig det, om det kan gå bra, eller fråga om man kan komplementera med material utan att riskera längre väntetider. Så nu är det väl bara att vänta och se hur det går. 9 timmar och 20 minuter kvar till intervjun ska vara.
Citera
2014-11-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vilka register är det som samkörs egentligen?
Jag kan inte heller påminna mig om att det fanns en sådan fråga i formuläret.

Vad jag förstår så är det misstankeregister (MR), brottsregister(BR) och SIS.
Citera
2014-11-04, 09:26
Medlem
Så, då var intervjun klar. Det gick riktigt bra från vad jag förstår, trots strulet med posten som jag skrev om igår. Däremot, något som jag inte vill minnas att någon annan skrivit om så ska själva intervjun först renskrivas från anteckningar och sen skickas till min flickvän så att hon kan skriva på och sen ska den skickas tillbaka, medelst snigelpost, till konsulatet och sen scannar dom in och skickar vidare till migrationsverket. Så det betyder väl att det kan dröja ytterligare ett par dagar där. Det verkar som att det är lite olika för alla hur saker går till.
Citera
2014-11-04, 11:38
Medlem
Spännande!
Hoppas det går bra för er!
Citera
2014-11-04, 12:59
Medlem
Då var den senaste kvartalsrapporten publicerad, en veckla för sent (antar att ingen haft tid att skriva den tidigare).
http://www.migrationsverket.se/download/18.20cfdbe014887632b911514/1415096151765/Migrationsverkets+novemberprognos+2014.pdf

På sid 45 finns i det närmaste en "notis" om att hanteringen av anknytningsärenden havererat:

Kod:
3.3.1**Anknytningsärenden
För år 2014 beräknas det inkomma cirka 62 000 förstagångsansökningar avseende
anknytningar/familjeåterförening, det är ingen förändring i förhållande till tidigare prognos. Andelen
elektroniska ansökningar i förstagångsärenden har hittills under året utgjort 44 procent av totala antalet
ansökningar. Familjeåterföreningsärenden relaterade till asylsökande från Syrien och statslösa ökar
successivt under prognosperioden med de högsta antalen under åren 2016 och 2017.**
I juliprognosen överskattades hur många ärenden som skulle kunna bli avgjorda innan årsskiftet. Den nya
bedömningen är att cirka 50 500 anknytningsärenden kommer att bli avgjorda under innevarande år vilket
är en minskning med 10 000 ärenden jämfört med bedömningen i juliprognosen. Det pågår en övergång till
en digitaliserad ärendehanteringsprocess och i samband med detta så finns en övergångsproblematik som
underskattades i juliprognosen. Det är fortfarande hög andel ärenden som kommer in som elektroniska
ansökningar men som i dagsläget av olika orsaker ändå behöver flyttas över till traditionell
pappershantering. Idag är det endast cirka 30 procent av de inkomna elektroniska ansökningarna som kan
handläggas digitalt. Vidare har också det ökade antalet elektroniska ansökningar visat på
prestandaproblem i IT‐plattformen som påverkat handläggningen negativt. Idag är cirka 30 procent av
anknytningsärendena äldre än 8 månader vilket alla är ärenden som måste hanteras med traditionell
handläggning. Ett utvecklingsprojekt pågår för att minska antalet öppna ärenden som är äldst vilket har
börjat få en tydlig effekt. Arbetet innebär en lägre produktivitet i dagsläget, men skapar förutsättningar för
produktivitetsökningar på längre sikt. Antalet öppna förstagångsansökningar kommer på grund av det
lägre antalet avgjorda ärenden att öka med cirka 10 000 ärenden till en nivå på cirka 42 000 öppna ärenden
vid årsskiftet.**
Vid utgången av år 2015 bedöms antalet öppna ärenden ha minskat med 20 000 ärenden till cirka 23 000
öppna ärenden. Den pågående avarbetningen av de äldsta ärendena och en succesiv övergång till en
kvalitetssäkrad digital process kommer att ge bättre förutsättningar för en produktivitetshöjning under
kommande år. Migrationsverket har som målsättning att ha en i det närmaste fullt utvecklad digitalt
ärendehanteringssystem inom besök‐*och bosättningsärendena från och med april år 2015.

Sammanfattningsvis:
-Antalet öppna ärenden fortsätter att växa

-Många ärenden inkommer som elektroniska men måste av anledningar som inte ens Mig verkar ha koll på flyttas över till manuell hantering

-IT-infrastrukturen för elektroniska ansökningar har havererat

-En massa syrier söker/kommer att söka på anknytning vilket säkerligen ökar väntetiden ytterligare

-42 000 öppna ärenden kan jämföras med 19 000 öppna ärenden samma tid 2013 (redan det ansågs då vara för mycket)
http://www.migrationsverket.se/download/18.2869c2de141e0361823290/1382949464109/Migrationsverkets+prognos+5.pdf (sid 49)

-Från och med april nästa år väntas det digitala systemet vara helt utvecklat. Det kommer säkerligen att försenas minst till sommaren 2015. Hade jag en partner i ett annat land idag skulle jag ansöka om 6 månaders UT för besök till att börja med och sedan fundera på att ansöka om bosättning igen nästa sommar.

Sedan återgår rapporten till att handla om Syrien, eftersom Syrier är mycket viktigare än alla andra människor i Sverige och världen.
Citera
2014-11-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Spännande!
Hoppas det går bra för er!

Tack minde! Jag hade för mig att ni inte heller, som vi, hade lagt till extra "bevis" när ni gjorde anhörigfyllaigrejen? Bl.a Naserian skrev ju om att hon upptäckte att efter att hon lagt till de obligatoriska filerna som de frågar efter fanns möjlighet att lägga till mer, vilket hon gjorde men många verkar ju ha missat det, inklusive mig själv. Nu hade däremot min flickvän med sig en massa biljetter och bilder och mail och konversationer på intervjun att scanna in och det gick bra.

Återstår väl att se om det har någon inverkan på tiden att vänta till intervjun innan man bifogar bevisen istället för att bifoga det med en gång. Om så är fallet så borde det ju framgå tydligare att det är bäst att göra så.

Tar det nu lång tid så är det förstås omöjligt att veta om det var det som påverkade eller om det var något annat. Men går det snabbt så har det ju inte påverkat negativt i alla fall
Citera
2014-11-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Tack minde! Jag hade för mig att ni inte heller, som vi, hade lagt till extra "bevis" när ni gjorde anhörigfyllaigrejen? Bl.a Naserian skrev ju om att hon upptäckte att efter att hon lagt till de obligatoriska filerna som de frågar efter fanns möjlighet att lägga till mer, vilket hon gjorde men många verkar ju ha missat det, inklusive mig själv. Nu hade däremot min flickvän med sig en massa biljetter och bilder och mail och konversationer på intervjun att scanna in och det gick bra.

Återstår väl att se om det har någon inverkan på tiden att vänta till intervjun innan man bifogar bevisen istället för att bifoga det med en gång. Om så är fallet så borde det ju framgå tydligare att det är bäst att göra så.

Tar det nu lång tid så är det förstås omöjligt att veta om det var det som påverkade eller om det var något annat. Men går det snabbt så har det ju inte påverkat negativt i alla fall

Verkligen spännande o se hur snabbt beslutet kommer nu efter er intervju. Håller tummarna för er
Såg nu att de tom hade ändrat på migrationsverkets hemsida att de först går igenom ansökningen innan de skickar ut intervjumail. Förrut kom ju mailet troligen av automatik efter de mottagit ansökan.
Det står oxå att om man gjort webansökan så behöver man skicka in nåt till dem ska detta ske via mail och inte via post för att det ska stanna som elektronisk ansökan.

Vi väntar fortfarande på det där intervjumailet och passerade 3 månader i lördags. Hoppas det kommer nu i november Just nu är vår fokus mer på min resa nummer 2 och vår vigsel vi ska ha när jag åker dit i slutet på november. Har vart mer upptagen med att fixa översättningar o apostiller inför vigseln än o ringa o migrationsverket hehe. Tänkte skriva ut en massa "bevis" som han kan ta med till intervjun men så tog bläcket slut i vår skrivare :/ Kommer bli mycket papper o ta med då bara vår chatlogg på facebook är över 1000sidor nu och växer med stormsteg varje dag då det e den enda kommnuikationen vi kan använda oss av just nu. Undrar om de godtar usbminne på ambassaden som de kan överföra alla dokument ifrån? Det hade ju underlättat allt.
Citera
2014-11-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Så, då var intervjun klar. Det gick riktigt bra från vad jag förstår, trots strulet med posten som jag skrev om igår. Däremot, något som jag inte vill minnas att någon annan skrivit om så ska själva intervjun först renskrivas från anteckningar och sen skickas till min flickvän så att hon kan skriva på och sen ska den skickas tillbaka, medelst snigelpost, till konsulatet och sen scannar dom in och skickar vidare till migrationsverket. Så det betyder väl att det kan dröja ytterligare ett par dagar där. Det verkar som att det är lite olika för alla hur saker går till.

Jättemycket lycka till, hoppas det går bäst och att ni väldigt snart är tillsammans för evigt!
Citera
2014-11-05, 22:06
Medlem
Min flickvän har väntat i nästan 14 månader nu och det börjar bli ganska frustrerande. Det står på migrationsverkets hemsida att under den här tiden får hon inte åka till Sverige. Men om hon åker och hälsar på mig i några veckor. Hur skulle dom kunna få reda på det? Och vad skulle dom värsta tänkbara konsekvenserna bli?
Citera
2014-11-05, 22:53
Medlem
mulash44s avatar
jag har väntat 17 månader nu.... webb eller pappersansökan... min papersansökan. tack
Citera
2014-11-06, 13:28
Medlem
Hej!

Jag fik reda på att vi har fått en handläggare. Men hon e på semester och kommer i nästa vecka.

Jag har massor av bevis och dokument men de har Inte migrationsverket fått ännu.

Ska jag vänta på att de sj begär om dem, eller ska jag utan begäran skicka till hennes mail?

Om jag skickar dem nu, då behöver jag kanske inte gå till intervju. Om jag också ska till intervju, det tar 2 ekstra månader.

Vad tycker ni jag ska?
Citera
2014-11-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speer
Min flickvän har väntat i nästan 14 månader nu och det börjar bli ganska frustrerande. Det står på migrationsverkets hemsida att under den här tiden får hon inte åka till Sverige. Men om hon åker och hälsar på mig i några veckor. Hur skulle dom kunna få reda på det? Och vad skulle dom värsta tänkbara konsekvenserna bli?

Om du läser tillbaka lite i tråden så är det flera som har försökt sig på detta. Jag vill inte minnas att någon har nämnt att de har blivit straffade för det på något sätt, men om jag minns rätt så kan det innebära ytterligare förseningar av handläggningstiden om det uppdagas. Från vad jag förstår så var det väl innan tänkt att man inte får vara i Sverige när beslutet tas. Detta förmodligen för att man riskerar att den sökande går under jorden vid ett nej, men nu får man ju veta att man inte får besöka Sverige alls. Många tänkte sig t.ex att flyga till köpenhamn och sen ta öresundståget över och då har de ju ingen aning om att den sökande är här.

Jag förstår din frustration men jag skulle nog inte våga riskera något om jag var du. Har du ingen möjlighet att resa till henne istället?

Citat:
Ursprungligen postat av mulash44
jag har väntat 17 månader nu.... webb eller pappersansökan... min papersansökan. tack

Inga nyheter?

Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiskpar
Hej!

Jag fik reda på att vi har fått en handläggare. Men hon e på semester och kommer i nästa vecka.

Jag har massor av bevis och dokument men de har Inte migrationsverket fått ännu.

Ska jag vänta på att de sj begär om dem, eller ska jag utan begäran skicka till hennes mail?

Om jag skickar dem nu, då behöver jag kanske inte gå till intervju. Om jag också ska till intervju, det tar 2 ekstra månader.

Vad tycker ni jag ska?

Jättesvår fråga. Eftersom det finns så knapphändig information och många mystiskt blir omgjorda till pappersansökan så att det tar längre tid. Det står ju förvisso på migrationsverkets sida att man INTE ska skicka in något om de inte begär något. Speciellt inte pappersvägen då. Sedan har ju andra fått som svar av personer på migrationsverket att dom SKA skicka in allt dom har. Jag är lite osäker på om ens migrationsverket har koll på vilket som är bäst för dig, alltså vilket som gör att handläggningen blir kortast möjlig. Jag hade nog personligen inte skickat in något tills de frågar eller eventuellt väntat tills handläggaren är tillbaka från semestern och frågat henne direkt. Men det hade ju varit en chansning från min sida. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så :/

Citat:
Ursprungligen postat av NFYK
Jättemycket lycka till, hoppas det går bäst och att ni väldigt snart är tillsammans för evigt!

Tack NFYK! Har ni fått mailet om intervju än? Vill minnas att vi räknade med att det skulle komma inom någon vecka för ett tag sen, baserat på hur lång tid det har tagit för andra, mig inkluderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in