2014-11-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om missförhållanden i hemmet varit kända (vilket dom troligen skulle bli den 6/5) hade Yaras placerats i det boende som finns för ensamkommande flyktingbarn. Fått gå på fritids, mat och omsorg. Och säkerligen berättat allt, med tiden.

Som jag förstår det syftar du på skolkallelsen? Tvivlar med tanke på alla "ärenden" runt flickan som resulterat i ingenting. Och visst hade hon berättat men det kunde hon ju inte så länge hon levde med paret. Jag tror bara att de knappast kunde skickat tillbaks henne efter 15 månaders "behandling". Hon hade berättat så fort hon kommit bortom Ramis och Madis kontroll inkl. hem till föräldrarna.
Citera
2014-11-04, 16:14
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja och bränner henne lite då och då när andan faller på. Och slår hårdare än Madi. Annars var det väl rätt.

Tvivlar inte en sekund på att Rami misshandlat Yara också, men jag får intrycket av att hans insatser är mer sparsamma än Madis konstanta sadistiska terrorvälde. Oavsett är han likgiltig inför flickans lidande, vilket tydligt visar att han är ett rövhål av rang.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja då man läst de nu kända dokumenten med förhör så får man känslan att damen i hemmet står för våldet och det är hennes revir, mannen verkar ha minst en skruv lös som låter detta både pågå och fortgå utan att ingripa.

Har lite svårt att greppa orden han nämner i trappen, typ "nu är det kört" då han konstaterat att Yara är död vilket han säkerligen visste innan ambulans ankom.

Jag tror han räds mer för egen skull än att Yara ligger livlös i vardagsrummet. Och då inte direkt mordet utan vilka följder det får för honom personligen. Kan vara saker som ligger utanför själva familjen och där möjligen denna Madi har en hållhake. Tror han räds mer för att hans lögner om bl.a. bakgrund mm skall komma i dagen än efterverkningar av själva dödsfallet/mordet.

Jag tror mer det handlar om att Rami i större mån lever i verkligheten än Madi. Rami inser när ambulanspersonalen är i lägenheten att hans liv är över. Han ser alla konsekvenser med häktning, rättegång, fängelse och alla hans drömmar om framtiden är bortblåsta.

Madi verkar leva i sin egen bubbla. Det är hon och Rami mot världen. Hon tror det finns en utväg ur situationen hon försatt sig i om hon bara spelar sina kort rätt. Hon har inte fattat att loppet är kört.
Citera
2014-11-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vad som framkommit om rökningen. Nej vad vi vet så är det Rami som röker. Och att han slår henne är ju vittnesmål från kamrater. Jag förstår inte heller vad det skulle vara för konstigt med att Rami misshandlar och torterar Yara likväl som Madi gör det? Med utgångspunkt för den information vi har så kan man nog tro det. Tro.

Om man nu inte tror att de "små väninnorna" till Yara dramatiserar. Man får nog acceptera att man ytterst olika utgångspunkter till hur man reagerar på och tolkar fallet. Utan vare sig perfektion eller egen förträfflighet.
Har jag sagt eller antytt att det är konstigt om Rami misshandlar Yara?
Har jag insinuerat något?
Jag har i det ledet av inlägget ställt en rak fråga som inte behöver mer än ett rakt svar.
Eller hur?
Citera
2014-11-04, 16:20
Medlem
Iobberknolls avatar
Så Madleen och Mohammed Alnajjar har fyra barn totalt? Eller vad är det som framkommer vid förhöret med honom?

Yara+en sexåring+en fyraåring + en nästan tvååring
Citera
2014-11-04, 16:21
Medlem
dryopteriss avatar
Har det framgått vem Rami ringer under tiden som ambulanspersonalen jobbar på Yara??
Citera
2014-11-04, 16:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Röker Madi?
Frågan är allvarligt menad.

Den frågan skulle också ha kunnat platsa i en kommentar till Vresrosens tidigare inlägg om Madis bakgrund osv. Det verkade så seriöst
men nej, tjosan - mellan då och nu har diskussionen urartat så in i vassen!
Några av er använder faktiskt denna oerhörda tragedi till att spegla er själva i er egen förträfflighet. Yaras fasansfulla öde som ett patetiskt alibi för att döma andra å det grövsta. Utifrån introspektion känner man allt och alla samt Sanningen med stor bokstav.
Några andra av oss, jag är en av dem, nöjer sig med att vara människor rätt och slätt, med fel och brister.
Så slipper vi också den oerhörda ångesten den måste innebära att svara mot kravet att alltid vara perfekt, veta bäst och mest - för jämnan.
Och så strör ni invektiv omkring er på den vägen.
Det är synd om er! Verkligen
Det här har blivit som en terapisession för frustrerade perfektionister.

Det här inlägget med okvädna visor vill jag har översatt till tydlig svenska
Vad syftar du när du skriver att diskussionen urartat?
Vem är det som speglar sej i sin förträfflighet?
Vem är det som lider av oerhörd ångest?
Vilka strör invektiv över oss?
Vilka är det synd om?
Citera
2014-11-04, 16:41
Medlem
Kallade Yara Madi och Rami för mamma och pappa inför sina skolkamrater eller överhuvudtaget?
Citera
2014-11-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det här inlägget med okvädna visor vill jag har översatt till tydlig svenska
Vad syftar du när du skriver att diskussionen urartat?
Vem är det som speglar sej i sin förträfflighet?
Vem är det som lider av oerhörd ångest?
Vilka strör invektiv över oss?
Vilka är det synd om?
Jag tar din fråga på allvar.
Och jag tar svarandet på allvar.
Därför kommer jag att samla ordentligt med underlag till ett svar. Och det kan ta lite tid.
Även den här tråden har fått smaka några intressanta doser av "näthat" och blir alltså ganska intressant som studieobjekt.
Du ser säkert själv ungefär var kommentarer och utlägg av det slaget kommer - om fler ville diskutera det på annan plats så kunde det vara spännande.
Allt som sagts här ligger ju till allmänt beskådande. Praktiskt!
Citera
2014-11-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Så tänker jag också. Det finns nog saker han är rädd ska komma fram. Nu forskar man väl inte på det så djupt utan håller sej till själva mordhändelsen.
Om det inte är så att Madi tappar humöret oh tron på Rami och talar ut.

En sak som iaf faller som ett korthus är hans "engagemang" för mänskliga rättigheter, där kan man säga utan att överdriva, han är rökt.

Den lilla Yara fick ingen hjälp av denna figur som säger sig just jobba för mänskliga rättigheter, han berövade Yara hennes mänskliga rättigheter liksom hans hustru.

Man kan dessutom undra varför hennes släkt mer eller mindre hade vänt henne ryggen, var det bara för skilsmässan tidigare och detta giftemål eller finns det djupare grund för avvisningen av släkten.

Jag tror karln och kvinnan är full av lögner men nu är givetvis all utredning om mordet men man kan ju hoppas att han och hon utreds ingående av andra myndigheter som varit inblandad i detta öde.
Citera
2014-11-04, 17:01
Moderator
Hamilkars avatar
Degens pippi:
Citat:
Jag vet inte hur långt ni har kommit i FUP-uppläggande och läsning, men ingen kan missa att Rami i sitt första riktiga förhör, helt utan att tillfrågas om ämnet, säger om Yara:

"Ibland ljuger hon. Ja, och sen har såna där fasoner när hon duschar då hon tar duschslangen och stoppar in den i sin vagina". Sidan 643, orange.

Är han rädd för att något ska framkomma?
Allt inom "-tecken är naturligtvis citat.
Citera
2014-11-04, 17:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tar din fråga på allvar.
Och jag tar svarandet på allvar.
Därför kommer jag att samla ordentligt med underlag till ett svar. Och det kan ta lite tid.
Även den här tråden har fått smaka några intressanta doser av "näthat" och blir alltså ganska intressant som studieobjekt.
Du ser säkert själv ungefär var kommentarer och utlägg av det slaget kommer - om fler ville diskutera det på annan plats så kunde det vara spännande.
Allt som sagts här ligger ju till allmänt beskådande. Praktiskt!

Det borde du gjort innan du la ut dessa halvkvädna visor.
Jag vill ha svar nu vem det är som lider av ångest och hur du kunnat diagnosticera det. Det måste du vetat redan när du skrev det.
Likaså hur då får till perfektion och sjävrättfärdigande mm av att läsa om folks olika erfarenheter och synpunkter.
Det är liksom tanken allt ska ligga till allmänt beskådande. Det är ett öppet forum.
Var är doserna av näthat?
Att beskylla andra debattörer för ångest och att du tycker synd om nåra av oss?
Fula påhopp gör du utan att tala om vilka du avser. Du borde bemöta var och en om deras "näthat"och "ångest" i stället för hacka sönder tråden med klagomål på dina meddebattörer.
Men ta det då i PM, du kanske kan ge de med ångest terapi?
Citera
2014-11-04, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Degens pippi:

Nu börjar det komma fram kanske? Redan för ett bra tag sedan nu och när jag såg bilden på morbrodern och Yara i en soffa så utbrast jag högt för mig själv, att: "Nä, men usch". För det enda jag såg på den bilden var en trånande karl.
Och sedan alla andra detaljer och som också kommit fram, jag läser in sexuella övergrepp i allt detta.
Kanske flickan fått agera slav på många områden? Jag misstänker detta starkt
Flickan ansågs besudlad(kanske redan innan hon fick åka till Sverige?)och behandlades därefter.
Fi fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in