2014-11-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tycker inte det finns så många hjältar i det här fallet. Utan väldigt många personer som ser men väljer att inte se. Eller agera. Eftersom det är både svårt och obekvämt. Jag tycker förhören från skolan är rätt talande.

Vad jag har så svårt för är BELÖNINGARNA.

Soc i Karlskrona belönas med xxx antal miljoner för sin fullständiga inkompetens. (läs gärna den externa rapporten) Yaras familj som troligen får PUT även om Yara är mördad vilket förutom allt annat skickar signaler till nya familjer. Madi som troligtvis får vård och friskförklaras och i sinom tid får en andra chans med sina barn. Rami som elegant lyckas snirkla ut med några års fängelse pg. av någon juridisk spetsfundighet och sedan får sin andra chans kanske inom juridiksvängen. Slutet gott för alla som är skyldiga. Det är det scenario jag ser.

Kanske plural var fel..... I början av detta fall uppmärksammar en butikschef på Willys att Yara snattar riskakor och är klädd för annat än kallt väder, Yara snattar inte godis utan något som mättar. Butikschefen kontaktar skolan om detta för att hon menar att något är fel med hur barnet (Yara) har det. En hjälte. Sedan att skolan fuckar upp i sann kommunal anda är som det är.

Sedan har vi i förhören med grannar en granne som ringde polisen om Yara och menade att barnet misshandlades och ville ha återkoppling från polisen (denna granne gjorde allt rätt), enligt utskriften hoppas jag att denna polis nu har ett annat yrke som passar dennes ointresse för människor bättre, typ räkna fordon i en gatukorsning.

Sedan har vi Ida, inte hennes fel att Yara slogs ihjäl, inte alls. det hemska är att chatten med Rami pågår när Yara slås ihjäl.
Citera
2014-11-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men jösses. Vilka vi är överens? Du må ha vilken uppfattning du vill, men skriv dina åsikter, och inte vi.
Nej, den uppfattningen du har delar inte många det är ett som är säkert och absolut inte jag. Det är så korkat och så skvallerkärringaktigt så det förslår.

Inledde en bekantskap med familjen är mer korrekt., Och det hela är knappt en påbörjad bekantskap, så du får allt ta och sluta förvrida detta till något det inte är.
IF är inte en singelkvinna som söker andra män det hoppas jag framgått tydligt.
Dessutom så undrar jag vad i helvete du menar med att våldet har en sexuell karaktär?`

Du och jag är aldrig överens, eftersom du är långsint, oavsett vad som diskuteras eller framförs av mig.

Du säger hellre emot och håller med för att framstå som den enda som vet hur rättsväsendet fungerar. Vi har länge diskuterat dessa frågor, och den jag syftade på var LaScalas insiktsfulla inlägg om civiliserade flirter. Tråden handlar om denna tarvlighet, men livet är ibland tarvligt.

I detta fall är denna chatt central för hela målet, från tidsangivelse och till vem som var för upptagen, med att ha tid att slå ihjäl ett barn. Är chatten ett alibi, och på vad, är det saken handlar om.

Så oavsett vad du tycker så har Rami, polisen och åklagaren fäst vikt vid chatten, men alla tolkar den olika.

Jag menar att våldet har sexuell karaktär, (oops min uppfattning) efter att ha tagit del av de skador flickan har.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-04 kl. 15:19.
Citera
2014-11-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag skrev att jag TROR att DE FLESTA är överens. Inte att du och jag är det. Eller att alla är det.

Förlåt, jag måste ha läst slarvigt.
Citera
2014-11-04, 15:19
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Förlåt, jag måste ha läst slarvigt.

Ingen fara, sånt som händer!
Citera
2014-11-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Ja, det är riktigt, riktigt grym läsning. Mådde faktiskt illa stundtals.

Jag också. Tänkte att det nästan är bra att FUP:en kommer i "portioner".
Citera
2014-11-04, 15:21
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag också. Tänkte att det nästan är bra att FUP:en kommer i "portioner".

Jag med. Man behöver andas lite emellan.
Citera
2014-11-04, 15:21
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravman
Sedan har vi Ida, inte hennes fel att Yara slogs ihjäl, inte alls. det hemska är att chatten med Rami pågår när Yara slås ihjäl.

Tycker det verkar framgå med all önskvärd tydlighet att barnmisshandeln är fullständigt normaliserad i denna familj.

Yara får stryk varje kväll av Madi. Rami betraktar detta som en kvinnoangelägenhet och håller sig på mordkvällen utanför i den mån han kan. Han slappar på soffan, chattar lite på mobilen, vill distansiera sig från allt drama.

Var bara att just denna kvällen gick Madis sadism för långt och flickan avled.
Citera
2014-11-04, 15:26
Medlem
Citat:
Kanske plural var fel..... I början av detta fall uppmärksammar en butikschef på Willys att Yara snattar riskakor och är klädd för annat än kallt väder, Yara snattar inte godis utan något som mättar. Butikschefen kontaktar skolan om detta för att hon menar att något är fel med hur barnet (Yara) har det. En hjälte. Sedan att skolan fuckar upp i sann kommunal anda är som det är.

Sedan har vi i förhören med grannar en granne som ringde polisen om Yara och menade att barnet misshandlades och ville ha återkoppling från polisen (denna granne gjorde allt rätt), enligt utskriften hoppas jag att denna polis nu har ett annat yrke som passar dennes ointresse för människor bättre, typ räkna fordon i en gatukorsning.

Soc är någon form av yttersta station när det gäller barn som far illa. De har haft 11 handläggare och 5 ärenden på Yara under ett år. Att läsa rapporter, utredning och deras egna förklaringar är en uppvisning av sanslös inkompetens. "Pengar" lär inte lösa det problemet och hela den ledningen sitter kvar. De är mer än delansvariga för Yaras öde. Skolan (läs gärna förhören + extern utredning) som upptäcker vad de själva benämner "fullständig misär" i hemmet + skador på Yara som alltid bortförklaras av paret är också ansvariga. Och så här fortsätter det. Sedan är olika individer (grannar mm) som stöter på Yara självklart inte ansvariga för att hon torteras ihjäl av sina vårdnadshavare.
Men några hjältar har jag svårt att hitta i det här fallet. Det var så jag menade
Citera
2014-11-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Tycker det verkar framgå med all önskvärd tydlighet att barnmisshandeln är fullständigt normaliserad i denna familj.

Yara får stryk varje kväll av Madi. Rami betraktar detta som en kvinnoangelägenhet och håller sig på mordkvällen utanför i den mån han kan. Han slappar på soffan, chattar lite på mobilen, vill distansiera sig från allt drama.

Var bara att just denna kvällen gick Madis sadism för långt och flickan avled.

Ja och bränner henne lite då och då när andan faller på. Och slår hårdare än Madi. Annars var det väl rätt.
Citera
2014-11-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jo tyvärr. Men fixar inte allt. Det är för vidrigt. Är det något särskilt du tänker på?

Egentligen inte direkt, men när ambulanspersonalen beskriver hur det ser ut när dom kommer dit (obs. en bild som jag tolkade det) är att Rami sitter och röker i trappen, Madi med sonen på höften och vandrandes mellan lägenheten och trapphuset pratande arabiska med maken.

Den ensamma lilla 3-åringen är glad och nyfiken där han sitter i soffan och ser dom göra upplivningsförsök på Yara! Det är lätt att inbilla sig att han tror att snart blir Yara frisk, nu när hon får hjälp.
Citera
2014-11-04, 15:35
Medlem
Citat:

Det är här vi ser konsekvensen när väst möter öst. När öst sist mötte väst, var det en katastrof. Nu är vi inne på den moderna versionen av balladen om öst och väst.

”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”.

För frågan är varför ingen gav flickan en smörgås eller en bulle? Det handlar ju hela tiden om att någon annan ska ge flickan något ätbart, i stället för att fråga Yara om hon vill komma in i grannlägenheten, och då bjuda på något. Det fanns andra föräldrar, lärare och ingen vågar ens ta en djupare kontakt. Var Yara ens bjuden på de olika barnkalasen?
Citera
2014-11-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du och jag är aldrig överens, eftersom du är långsint, oavsett vad som diskuteras eller framförs av mig.

Du säger hellre emot och håller med för att framstå som den enda som vet hur rättsväsendet fungerar. Vi har länge diskuterat dessa frågor, och den jag syftade på var LaScalas insiktsfulla inlägg om civiliserade flirter. Tråden handlar om denna tarvlighet, men livet är ibland tarvligt.

I detta fall är denna chatt central för hela målet, från tidsangivelse och till vem som var för upptagen, med att ha tid att slå ihjäl ett barn. Är chatten ett alibi, och på vad, är det saken handlar om.

Så oavsett vad du tycker så har Rami, polisen och åklagaren fäst vikt vid chatten, men alla tolkar den olika.

Jag menar att våldet har sexuell karaktär, (oops min uppfattning) efter att ha tagit del av de skador flickan har.

Men bara en fråga. Ja chatten är dokumenterad med vad det innebär av tidsangivelser osv. Jag tänker mer på att Ida är inkallad av försvaret som jag förstår det. Det kanske inte heter vittna men hennes iaktagelser anses ju ha någon form av betydelse för just försvaret? Om det nu handlar om att vittna om Ramis goda karaktär ? (för kort kontakt av tillfällig natur för att ha något större värde gissar jag). Eller vadå? Det som utspelas på stationen verkar ju inte vara konstigt på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in