2014-11-04, 15:37
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är här vi ser konsekvensen när väst möter öst. När öst sist mötte väst, var det en katastrof. Nu är vi inne på den moderna versionen av balladen om öst och väst.

”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”.

För frågan är varför ingen gav flickan en smörgås eller en bulle? Det handlar ju hela tiden om att någon annan ska ge flickan något ätbart, i stället för att fråga Yara om hon vill komma in i grannlägenheten, och då bjuda på något. Det fanns andra föräldrar, lärare och ingen vågar ens ta en djupare kontakt. Var Yara ens bjuden på de olika barnkalasen?

Grannen har iofs enligt förhör erbjudit henne ngt att äta vill jag minnas.
Citera
2014-11-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Tycker det verkar framgå med all önskvärd tydlighet att barnmisshandeln är fullständigt normaliserad i denna familj.

Yara får stryk varje kväll av Madi. Rami betraktar detta som en kvinnoangelägenhet och håller sig på mordkvällen utanför i den mån han kan. Han slappar på soffan, chattar lite på mobilen, vill distansiera sig från allt drama.

Var bara att just denna kvällen gick Madis sadism för långt och flickan avled.

Ja då man läst de nu kända dokumenten med förhör så får man känslan att damen i hemmet står för våldet och det är hennes revir, mannen verkar ha minst en skruv lös som låter detta både pågå och fortgå utan att ingripa.

Har lite svårt att greppa orden han nämner i trappen, typ "nu är det kört" då han konstaterat att Yara är död vilket han säkerligen visste innan ambulans ankom.

Jag tror han räds mer för egen skull än att Yara ligger livlös i vardagsrummet. Och då inte direkt mordet utan vilka följder det får för honom personligen. Kan vara saker som ligger utanför själva familjen och där möjligen denna Madi har en hållhake. Tror han räds mer för att hans lögner om bl.a. bakgrund mm skall komma i dagen än efterverkningar av själva dödsfallet/mordet.

En normalt funtad man hade blivit skogstokig om ens hustru hade slagit ihjäl ett barn i huset.
Citera
2014-11-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är här vi ser konsekvensen när väst möter öst. När öst sist mötte väst, var det en katastrof. Nu är vi inne på den moderna versionen av balladen om öst och väst.

”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”.

För frågan är varför ingen gav flickan en smörgås eller en bulle? Det handlar ju hela tiden om att någon annan ska ge flickan något ätbart, i stället för att fråga Yara om hon vill komma in i grannlägenheten, och då bjuda på något. Det fanns andra föräldrar, lärare och ingen vågar ens ta en djupare kontakt. Var Yara ens bjuden på de olika barnkalasen?

Man kan alltid hoppas att den förskräckliga historien om Yara får en stor och bestående del i alla människor, så att risken för en ny likartad händelse minimeras.
Citera
2014-11-04, 15:44
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men bara en fråga. Ja chatten är dokumenterad med vad det innebär av tidsangivelser osv. Jag tänker mer på att Ida är inkallad av försvaret som jag förstår det. Det kanske inte heter vittna men hennes iaktagelser anses ju ha någon form av betydelse för just försvaret? Om det nu handlar om att vittna om Ramis goda karaktär ? (för kort kontakt av tillfällig natur för att ha något större värde gissar jag). Eller vadå? Det som utspelas på stationen verkar ju inte vara konstigt på något sätt.
Vad som möjligen kan vara av intresse är väl hur hon uppfattade relationen mellan Yara och Rami/Amani då familjerna väntade på stationen, om hon såg något som tydde på att Yara hade några skador då, etc.
Citera
2014-11-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ja och bränner henne lite då och då när andan faller på. Och slår hårdare än Madi. Annars var det väl rätt.
Röker Madi?
Frågan är allvarligt menad.

Den frågan skulle också ha kunnat platsa i en kommentar till Vresrosens tidigare inlägg om Madis bakgrund osv. Det verkade så seriöst
men nej, tjosan - mellan då och nu har diskussionen urartat så in i vassen!
Några av er använder faktiskt denna oerhörda tragedi till att spegla er själva i er egen förträfflighet. Yaras fasansfulla öde som ett patetiskt alibi för att döma andra å det grövsta. Utifrån introspektion känner man allt och alla samt Sanningen med stor bokstav.
Några andra av oss, jag är en av dem, nöjer sig med att vara människor rätt och slätt, med fel och brister.
Så slipper vi också den oerhörda ångesten den måste innebära att svara mot kravet att alltid vara perfekt, veta bäst och mest - för jämnan.
Och så strör ni invektiv omkring er på den vägen.
Det är synd om er! Verkligen
Det här har blivit som en terapisession för frustrerade perfektionister.
Citera
2014-11-04, 15:50
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja då man läst de nu kända dokumenten med förhör så får man känslan att damen i hemmet står för våldet och det är hennes revir, mannen verkar ha minst en skruv lös som låter detta både pågå och fortgå utan att ingripa.

Har lite svårt att greppa orden han nämner i trappen, typ "nu är det kört" då han konstaterat att Yara är död vilket han säkerligen visste innan ambulans ankom.

Jag tror han räds mer för egen skull än att Yara ligger livlös i vardagsrummet. Och då inte direkt mordet utan vilka följder det får för honom personligen. Kan vara saker som ligger utanför själva familjen och där möjligen denna Madi har en hållhake. Tror han räds mer för att hans lögner om bl.a. bakgrund mm skall komma i dagen än efterverkningar av själva dödsfallet/mordet.

En normalt funtad man hade blivit skogstokig om ens hustru hade slagit ihjäl ett barn i huset.

Så tänker jag också. Det finns nog saker han är rädd ska komma fram. Nu forskar man väl inte på det så djupt utan håller sej till själva mordhändelsen.
Om det inte är så att Madi tappar humöret oh tron på Rami och talar ut.
Citera
2014-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag också. Tänkte att det nästan är bra att FUP:en kommer i "portioner".

Ja det är det. Förstår dock inte varför många i tråden fortfarande håller fast vid någon form av normalitet kring paret. Som om deras agerande gick att förklara utifrån det. Och nu tänker jag inte bara på morddagen utan långt innan dess.

Att skicka tillbaks henne till föräldrarna bör inte ha varit möjligt eftersom Yara då skulle ha berättat.
Citera
2014-11-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Röker Madi?

Den frågan skulle också ha kunnat platsa i en kommentar till Vresrosens tidigare inlägg om Madis bakgrund osv. Det verkade så seriöst
Några av er använder faktiskt denna oerhörda tragedi till att spegla er själva i er egen förträfflighet. Yaras fasansfulla öde som ett patetiskt alibi för att döma andra å det grövsta. Utifrån introspektion känner man allt och alla samt Sanningen med stor bokstav.
Några andra av oss, jag är en av dem, nöjer sig med att vara människor rätt och slätt, med fel och brister.
Så slipper vi också den oerhörda ångesten den måste innebära att svara mot kravet att alltid vara perfekt, veta bäst och mest - för jämnan.

Tror inte det nämnts någonstans. Rami gick ju i rastgården under häktningstiden för att röka och pratade då med en vakt (ett samtal som kommer att redovisas. Madi verkar mest gått till biblioteket för att skriva meddelanden till Rami.

Någon som vet om Rami skrev svar?
Citera
2014-11-04, 15:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madi verkar mest gått till biblioteket för att skriva meddelanden till Rami.

Någon som vet om Rami skrev svar?
Han fick aldrig meddelandena. De nådde aldrig längre än till häktespersonalen.
Citera
2014-11-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ja det är det. Förstår dock inte varför många i tråden fortfarande håller fast vid någon form av normalitet kring paret. Som om deras agerande gick att förklara utifrån det. Och nu tänker jag inte bara på morddagen utan långt innan dess.

Att skicka tillbaks henne till föräldrarna bör inte ha varit möjligt eftersom Yara då skulle ha berättat.

Om missförhållanden i hemmet varit kända (vilket dom troligen skulle bli den 6/5) hade Yaras placerats i det boende som finns för ensamkommande flyktingbarn. Fått gå på fritids, mat och omsorg. Och säkerligen berättat allt, med tiden.
Citera
2014-11-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Röker Madi?

Vad som framkommit om rökningen. Nej vad vi vet så är det Rami som röker. Och att han slår henne är ju vittnesmål från kamrater. Jag förstår inte heller vad det skulle vara för konstigt med att Rami misshandlar och torterar Yara likväl som Madi gör det? Med utgångspunkt för den information vi har så kan man nog tro det. Tro.

Om man nu inte tror att de "små väninnorna" till Yara dramatiserar. Man får nog acceptera att man ytterst olika utgångspunkter till hur man reagerar på och tolkar fallet. Utan vare sig perfektion eller egen förträfflighet.
Citera
2014-11-04, 16:07
Medlem
En sak jag reagerar på ang förhören med grannarna, det är att det verkar vara 2 helt olika uppfattningar. De grannar som har noll insyn i familjen uppfattar Rami som obehaglig och skum och har inte ens sett Madi någongång. De grannar som verkar bekanta med familjen, typ är vänner till släktingar till både Rami och Madi (eller var det bara släkingar till någon av dom?) verkar tycka att Rami är den som är utsatt av Madi och att hon bara gapar och skriker på honom hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in