Citat:
Ursprungligen postat av
Fleshsuckforum
Jag är också intresserad av henne. Men hon var problematisk redan hemma i Gaza, och att hon blev desillusionerad i Sverige är inte svaret på varför hon misshandlade flickan å det grövsta, det ligger andra mekanismer bakom. De allra flesta vuxna människor har en helt annan bild av livet än vad de hade när de var unga, men gör inte sådana här saker.
Jag kan inte för mitt liv inte förstå att de istället inte gav upp Yara, skickade tillbaka henne om de inte pallade? Är det kulturellt? Att man inte sviker ett löfte till nära släkt, skammen är för svår?
Jag menar det hade väl löst sig förr eller senare med flickan. Dock läser jag i en länk här i tråden att om man är förordnad vårdnadshavare, så kan inte bio-föräldern ta över vårdnaden utan att först gå via domstol, kan de ha vetat om att de sitter fast med Yara pga detta, och att det hade varit en jobbig process att återställa vårdnaden?
Det är mina tankar också. Varför sände de inte tillbaka henne?
Var det så att ingen ville ha henne? Det framgår av pappans förhör att hon var jobbig mot småsyskonen. Mellan raderna läser jag att det var en lättnad att skicka iväg henne.
Det liknar många fall jag känner till där man sänder i väg barn till internatskola, till alla parters lättnad och belåtenhet. Men Madi och Rami var inget lyckat val, när man inte orkar med ett barn. Av någon anledning får jag vibbar om att föräldrarna gav sitt medgivande till att Yara skulle uppfostras. Och att de sen struntade i hur det skedde.
Jag kan inte se något hinder för att Rami asp sänder Yara hem till föräldrarna under skollov på besök, och sen meddelar berörda myndigheter i Karlskrona att Yara vill stanna med sin familj på Gaza. För varför skulle myndigheten bekymra sig om det eller utreda saken, när inget får dem att jobba, hur allvarligt ett ärende än är. I och med avslaget på föräldrarnas ansökan hade en återförening varit logisk ur alla aspekter, även ur den rättsliga. Antagligen var det något bidrag de ville behålla.
Det är inget som skett i denna sak som handlar om kärleken eller omsorgen om ett barn. Och jag har den bestämda uppfattningen att folk gör det, de kommer undan med.