2014-11-04, 15:19
  #1
Medlem
Jag är påväg in att börja handla amerikanska aktier med Avanza, erfarenheter av Avanza?
Vart handlar ni amerikanska aktier och varför med just det företaget?
Citera
2014-11-04, 15:22
  #2
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remove4ever
Jag är påväg in att börja handla amerikanska aktier med Avanza, erfarenheter av Avanza?
Vart handlar ni amerikanska aktier och varför med just det företaget?

Jag kör med Nordnet. Tycker de har proffsigare direktsupport för att köpa över telefon om man inte har tillgång till nätverk.

Provade både Avanza och Nordnet i början men la ner Avanza rätt så fort.

Då jag sysslar med aktier som en hobby för att få några extra tusenlappar i månaden så har jag inte tid att gå igenom hela hemsidan för att hitta siffror snabbt. Nordnet har väldigt bra upplägg med lättläst information och enkel design.
Citera
2014-11-04, 15:23
  #3
Medlem
PilotHockeys avatar
Vill också tillägga att jag lade en order igår på 40st aktier i Tesla. Detta köpet hade gått igenom på 3 minuter hos Nordnet så dem är väldigt snabba på att handlägga ordrar.
Citera
2014-11-04, 15:30
  #4
Medlem
Inga problem att handla Amerikanska aktier hos Avanza.. Det enda som jag tycker är lite irriterande är att man måste betala varje månad för att få uppdaterade grafer men det gör egentligen inget eftersom när du trycker in på köp/sälj får du dem live.. Känns lite tokigt av Avanza att de tar betalt för något som man kan få gratis på tex Yahoo finance eller dylik sida..


Du behöver dock skriva på två dokument innan du kan börja handla amerikanska aktier som har med skatter(tror jag?) att göra osv.. Förutom det är det exakt som att handla vilka aktier som helst.. Du kommer dock upptäcka att marginalerna på de Amerikanska företagen oftast är riktigt bra mot Svenska bolag..
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2014-11-04 kl. 15:35.
Citera
2014-11-05, 07:37
  #5
Medlem
Har via avanza 40st Apple aktier och 30st Vanguard High Dividend Yield ETF "aktier".
Tycker det fungerar smidigt.

Följer istället via Google Finance portfolio eller Bloomberg på mobilen så slipper man betala
för realtidskurser på Avanza.
Citera
2014-11-05, 08:18
  #6
Medlem
rrpipers avatar
Vad är det för courtage på avanza för amerikanska aktier nuförtiden? Finns det någon valuta avgift?
Citera
2014-11-05, 09:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad är det för courtage på avanza för amerikanska aktier nuförtiden? Finns det någon valuta avgift?

96kr kostade courtaget vid mitt senaste köp på ca 15kkr.
Citera
2014-11-05, 09:54
  #8
Medlem
sheldor4599s avatar
Som många andra här handlar jag via Avanza. Har inte haft några problem alls med amerikanska aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad är det för courtage på avanza för amerikanska aktier nuförtiden? Finns det någon valuta avgift?
12,95 usd är det, och sen självklart beroende på vad dollarn står i.
Citera
2014-11-05, 10:17
  #9
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhanjel2
96kr kostade courtaget vid mitt senaste köp på ca 15kkr.
Brukar vara runt där.

Brytningspunkten på Avanza är ca 85,000 SEK. Handlar du mindre än för runt 85,000 kronor så betalar du för mycket courtage, fast å andra sidan har dom det lika dåligt start-courtage på Nordnet också.
Citera
2014-11-05, 10:32
  #10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Som många andra här handlar jag via Avanza. Har inte haft några problem alls med amerikanska aktier.


12,95 usd är det, och sen självklart beroende på vad dollarn står i.

Växelkursen i sig är ju ingen handelskostnad men är du säker på att det inte är något växlingspåslag?

Mycket dyrt courtage iallafall. Hörde att google hade planer på att starta courtagefri handel för nåt år sedan. Finns annars redan nu USA mäklare som erbjuder courtage från 1 dollar och upp beroende på volym.
Citera
2014-11-05, 10:36
  #11
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Växelkursen i sig är ju ingen handelskostnad men är du säker på att det inte är något växlingspåslag?

Mycket dyrt courtage iallafall. Hörde att google hade planer på att starta courtagefri handel för nåt år sedan. Finns annars redan nu USA mäklare som erbjuder courtage från 1 dollar och upp beroende på volym.

I USA läste jag att börsfolk väntar på någon tjänst som skall innebära 0 courtage och endast handel via någon app.
Citera
2014-11-05, 10:44
  #12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
I USA läste jag att börsfolk väntar på någon tjänst som skall innebära 0 courtage och endast handel via någon app.

Ja de svenska nätmäklarna tar ut överpriser sett till den internationella konkurrensen. Men de behöver förmodligen ta de priserna för att nå lönsamhet här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in