2014-11-03, 23:52
  #1897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Jaha, det var uppenbarligen ett mellanår för de andra lagen. Dessutom var det på fittehåret att Elfsborg faktiskt gick vidare. Har du också blundat när svenska lag rönt framgångar? T.ex. när vi 2012 hade två lag i EL? Har något annat skotskt lag än Celtic (och Rangers innan deras bankrutt) kvalificerat sig för Europaspel under de senaste femton åren?

Om vi i en jämförelse ska bortse från topplagen i skotska ligan måste vi också bortse från topplagen i svenska ligan. Hur bra lyckades det tredje bästa svenska laget?

När jag tittar på helheten ser jag två jämnbra ligor.
Citera
2014-11-04, 00:09
  #1898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
...
Poängen är som sagt att resten av ligan är kass. Även om Celtic är ett ok lag så är motståndet dom får i ligan typ mellan toppen på svenska division 1 och mittenlag i allsvenskan.

Och det är där du är ute och cyklar. Brommapojkarna är i bästa fall jämnbra med Ross Country, enligt mig. Men det är alltid svårt att bedöma diverse ligors mitt- och bottenlag då man har dåliga måttstockar.
Citera
2014-11-04, 00:37
  #1899
Medlem
JayGatsbys avatar
Börjar pojken äntligen komma igång? Härligt med uttagningen till A-landslaget.

Och framförallt härligt med en svensk talang och inte diverse araber/afrikaner/albaner som lika gärna kunde börja spela för sitt andra hemland och som ber till Allah när de gjort mål.

Visst, han är lite förort, men man tar vad man får.

Hoppas han får en bättre klubb till nästa år.
Citera
2014-11-04, 02:09
  #1900
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Börjar pojken äntligen komma igång? Härligt med uttagningen till A-landslaget.

Och framförallt härligt med en svensk talang och inte diverse araber/afrikaner/albaner som lika gärna kunde börja spela för sitt andra hemland och som ber till Allah när de gjort mål.

Visst, han är lite förort, men man tar vad man får.

Hoppas han får en bättre klubb till nästa år.
John Alberto Fernando Andres Luigi Olof Guidetti. I rest my case.
Citera
2014-11-04, 08:15
  #1901
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
John Alberto Fernando Andres Luigi Olof Guidetti. I rest my case.
Äh, kom igen, killen är svenskitalienare.

Menar du på fullaste allvar att du inte ser skillnad på honom och t.ex. Robin Quaison/Nabil Bahoui?

Söder om Öresund så kvittar det?
Citera
2014-11-04, 08:45
  #1902
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Äh, kom igen, killen är svenskitalienare.

Menar du på fullaste allvar att du inte ser skillnad på honom och t.ex. Robin Quaison/Nabil Bahoui?

Söder om Öresund så kvittar det?
Klart jag ser skillnad, skillnaden du syftar på är att Nabbe och Quaison är mörkare. Men du får gärna förklara hur John Guidetti med rötter i Italien och Brasilien och delvis uppväxt i Kenya är mer svensk än Robin Quaison som har en svensk mamma.

Sen kanske denna länk kommer till användning i din definition av svensk: https://www.youtube.com/watch?v=mNyCqknnD6w
Citera
2014-11-04, 11:22
  #1903
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Och det är där du är ute och cyklar. Brommapojkarna är i bästa fall jämnbra med Ross Country, enligt mig. Men det är alltid svårt att bedöma diverse ligors mitt- och bottenlag då man har dåliga måttstockar.
Pengar är tyvärr en bra måttstock. Det är inte samma sak som kvalité och det är ingen som vill att det ska ha så stor roll men tyvärr är det så att över tid så är pengar det som gör ett bra fotbollslag (+- lite andra konstigheter för vissa lag, + till BP för deras stora talangbas bland annat) eftersom man har råd att betala löner till bra spelare. Får en bra spelare ingen bra lön så går han till ett lag där han får bättre lön. Inget konstigt alls.

Och just Ross county var det som hade lägre omsättning än samtliga klubbar i superettan. Alltså betyder det att Värnamo kan betala högre löner till sina spelare än vad Ross county kan. Och då antar jag ju att det som ErnstJunger(?) skrev här om omsättningen är sant, det är inget jag har kollat upp själv.
Citera
2014-11-04, 11:53
  #1904
Medlem
L-illuminatos avatar
Börjar bli trötsamt med allt löst snack här

Btrfande Celtic aggregate torsk så var det mot Legia Warszawa och inte Wisla Krakow i CL Kval
CELTIC torskade sedan igen i nästa playoff runda och fick då starta i EL

När det kommer till Ross County så är det som vanligt lösa statistiska uppgifter som cirkulerar och någon journalist som koka soppa på spik.
Ross County är Skottlands svar på Åshöjdens BK (eller Oddevold, Ljungskile eller Mjällby). De har klättrat systematiskt och omsättning baseras troligtvis på när de antingen låg i tredje eller nästhögsta serien.

Bara det faktum att de får TV rättigheter från SPL (som är bra mycket lukrativare än Allsvenskan och mycket mer än Superettan) och har en "matchday income" från 2x hemma matcher mot Celtic innebär att Ross County omsätter mer än Värnamo, Ljungskile och Ängelholm för att nämna några.

Deras publiksnitt ligger på långt över Ljungskile nivå de landar för tillfället på 3600 (möjligt att det skjunker till 2500 worse case scenario)
http://int.soccerway.com/national/scotland/premier-league/20142015/1st-phase/r25295/

Sedan sägs de vara snåla (som skottar) så jag antar att de är försiktiga i sina löner men skulle lätt tänka mig att de ligger på en Sirius nivå med tanke på TV pengarna.

källor
http://www.heraldscotland.com/news/home-news/highland-town-left-buzzing-by-clubs-success.17287904

Googla något i stil med
Average club income from TV deals in SPL om ni vill ha en fingervisning av vad de minst kommer omsätta för deras säsong i högsta ligan....
Citera
2014-11-04, 12:03
  #1905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
När det kommer till Ross County så är det som vanligt lösa statistiska uppgifter som cirkulerar och någon journalist som koka soppa på spik.
Ross County är Skottlands svar på Åshöjdens BK (eller Oddevold, Ljungskile eller Mjällby). De har klättrat systematiskt och omsättning baseras troligtvis på när de antingen låg i tredje eller nästhögsta serien.

tredje högsta serien har inte ross county legat i sedan 90-talet. tre raka säsonger i högstaligan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Sedan sägs de vara snåla (som skottar) så jag antar att de är försiktiga i sina löner men skulle lätt tänka mig att de ligger på en Sirius nivå med tanke på TV pengarna.

vad är det då som får folk att tro att de sportsligt skulle vara bättre än t.ex. sirius? jag köper att de förmodligen inte måste vara sämre än alla lag i superettan, men att de skulle hålla högre klass än ett mittenlag i superettan köper jag inte.
__________________
Senast redigerad av M.S 2014-11-04 kl. 12:06.
Citera
2014-11-04, 14:50
  #1906
Medlem
junazs avatar
Så vad skulle Guidetti gjort istället då? Sagt "tack men er liga är för dålig för mig, trots att jag inte spelat a-lagsfotboll på över två år" när Celtic frågade?

Han gick dit för att få speltid, har blivit ordinarie och öst in mål. Vad mer kan han göra i dagsläget? Diskussionen här inne är löjlig.
Citera
2014-11-04, 14:56
  #1907
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Klart jag ser skillnad, skillnaden du syftar på är att Nabbe och Quaison är mörkare. Men du får gärna förklara hur John Guidetti med rötter i Italien och Brasilien och delvis uppväxt i Kenya är mer svensk än Robin Quaison som har en svensk mamma.

JGs båda föräldrar är svenskar?
Citera
2014-11-04, 15:06
  #1908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Så vad skulle Guidetti gjort istället då? Sagt "tack men er liga är för dålig för mig, trots att jag inte spelat a-lagsfotboll på över två år" när Celtic frågade?

Han gick dit för att få speltid, har blivit ordinarie och öst in mål. Vad mer kan han göra i dagsläget? Diskussionen här inne är löjlig.

inget fel i sig med att gå till skottland, efter han inte lyckades skaffa mer speltid än vad han fick i stoke så var det väl bara förnuftigt att gå ner i nivå. det man kan ha åsikter om är hur stor vissa verkar tycka hans prestation är jämfört med diverse allsvenska anfallare. bara för han presterar (väldigt) bra i ett "känt" lag så betyder ju inte per automatik att han skulle vara bättre än flertalet andra anfallare som också lyckats stänka in ett par bollar emot motstånd i åtvidaberg-klass...

jag (och säkerligen många andra här inne) hoppas ju självklart på att guidetti ska blomma ut till den anfallare man trodde för ett par år sedan, och förhoppningsvis ger celtic han den nystart han behöver så han kan gå till en bättre klubb/liga och få speltid. med det sagt kanske man inte ska dra för stora växlar av ett par ligamål och lika många cupmål emot lag som inte ens spelar i högstaligan i skottland...
__________________
Senast redigerad av M.S 2014-11-04 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in