2014-11-04, 12:57
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wohknows
Detta ENORMA invandringsproblem vi dras med - är ett globalt problem och ett globalt ANSVAR. Jag fattar inte hur det är möjligt för vissa länder att totalt blunda för problemet och stänga igen gränserna. Detta är ju något vi alla tillsammans borde ta hand om och även ha en struktur för. Det kan inte bara vara vissa länder som tar emot den stora skaran - medans andra inte tar några alls. Det om något är ju direkt skadligt.

Din utgångspunkt är att invandring är något som hjälper många människor otroligt mycket och på alla sätt är fantastiskt, ifall alla delade på ansvaret skulle vi kunna hjälpa så många!

Nej, i själva verket hjälper vi en knapp procent av människorna som lever i utsatthet.

Det globala problem som vi måste handskas med och ta itu med är konflikterna som orsakar dessa migrationsflöden, och inte migrationen i sig, man måste ju tänka långsiktigt. Eller är det meningen att dessa länder aldrig ska bli stabila och hela Syrien ska flytta till Sverige?

Ta gärna en titt på detta klipp och återkom med synpunkter.

http://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE
Citera
2014-11-04, 13:04
Medlem
longbow4ys avatar
Ooops:
sid 71 i deras prognos här
http://www.migrationsverket.se/download/18.20cfdbe014887632b911514/1415096151765/Migrationsverkets+novemberprognos+2014.pdf

Ökade anslagsbehov för 2015 med 8.5 miljarder jämfört med 2014
14 miljarder 2016
16,5 miljarder 2017 och 2018
Det är en kraftig ökning sedan föregående prognos.
+1 miljard för 2015
+4 miljarder för 2016
+5,6 miljarder 2017
+6 miljarder 2018

Sprack regeringens budget nu?
Sprack regeringen nu?
Senast redigerad av longbow4y 2014-11-04 kl. 13:09.
Citera
2014-11-04, 13:17
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc158214952
Inte att förglömma att S+MP nu ska lobba i EU för så kallade "humanitära visum" för de som komma till EU och söka asyl, det lär öka på det ännu mer om det går igenom.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/regeringen-vill-oka-pressen-pa-kommuner-att-ta-emot-flyktingar/

Går det igenom kommer Migrationsverket få öka sina prognoser rejält de kommande åren.

Om Sverige hade en invandringspolitik med säkra kontroller för att se vilka som faktiskt ska ha möjlighet att få asyl skulle visum i hemländerna ju kunna vara en bra idé, faktiskt. Många liv skulle nog kunna räddas. Men eftersom det inte är så skulle ju anstormningen vara total. Innan vi ens kan tänka på något sådant måste vi få ett avslut på den här politiken som gör att Sverige blir ett sådant attraktivt land för många. Det måste dras hårdare gränser för vilka som kan få PUT, det måste ställas högre krav på försörjning. Ålderstester måste införas på ensamkommande. En sådan politik skulle göra att de som verkligen behöver hjälp kan få det och det sänder signaler. Inom ett par år skulle vi ha en mycket mindre invandring. Vi skulle se en jämnare fördelning av bördan/vinsten över Europa, vad man nu föredrar att kalla det.
Senast redigerad av manamanah 2014-11-04 kl. 13:26.
Citera
2014-11-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wohknows
Jag är och har inte varit den som på något sätt varit emot invandring till Sverige.

Men nu börjar jag faktiskt bli en aningen undrande och frågandes till detta.

HUR? Hur ska vi kunna ta emot 95000 människor? Ge dessa utbildning, bostad, utbildning och allt vad som behövs för att integrera dessa i samhället? Det finns ju varken jobb eller bostad för den vanliga svensken änns. Jag vet för att jag sitter just nu i situationen där jag är arbetssökande och bostadssökande. Bostadsmarknaden är helt åt helvete - om jag uttrycker mig milt sagt.
Höja skatterna!
Citera
2014-11-04, 13:36
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesvenne13
hur många anhöriginvandrare tillkommer sedan?

Hur ska kostnaderna för skolgång hanteras när 4 barn per familj kommer om 10 år? Det blir mycket högre födelsetal än Sverige är vana att hantera i skolan. Vart ska alla lärare komma ifrån.
Citera
2014-11-04, 13:36
Moderator
manamanahs avatar
Ivar Arpi twittrar:

Citat:
Ang. nya prognosen. I det kommande numret av Magasinet Neo har jag intervjuat tjänstemän på alla nivåer på Migrationsverket.

Ska bli spännande att läsa. Och lite hemskt.

Citat:
"Varje måndag börjar med panik. Hur sjutton ska vi få fram nya bostäder?", säger en tjänsteman som jobbar med mottagningen.

Citat:
En annan tjänsteman säger: "Många nya behärskar inte riktigt handläggningen. Det resulterar också i mer beviljanden än normalt."

Citat:
Angående att det kommer behöva rekryteras 1500 nya tjänstemän till Migrationsverket på ett enda år.
Citera
2014-11-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Hur ska kostnaderna för skolgång hanteras när 4 barn per familj kommer om 10 år? Det blir mycket högre födelsetal än Sverige är vana att hantera i skolan. Vart ska alla lärare komma ifrån.

Du glömmer bort alla syriska lärare som kan gå direkt in i arbetslivet. Vi behöver inte ens lära dom svenska då lärarna och barnen kan kommunicera på deras eget modersmål enligt svensk läroplan.

Jag ser framför mig en blomstrande syrisk diaspora. 600 000 invandrare går till jobbet varje dag
Citera
2014-11-04, 13:45
Medlem
Grottgretas avatar
För helvete. Satte nästan snusen i vrångstrupen. Hur skall detta gå egentligen?
Är uppriktigt sagt orolig över vår nations överlevnad.
Varför är det bara vi?!
Citera
2014-11-04, 13:59
Medlem
"Det finns inget vi kan göra då konflikterna i Syrien och Eritrea ej kommer att upphöra, o folk därifrån kommer att fortsätta fly"...enl Migr.verkeet i radions nyhetssändingar.

Nä..till Sverige naturligtvis, då ALLA Syrier o Eritreaner automatiskt erhåller Permanent Uppehållstillstånd i "vårt"....land.!!!! "Sverige är en stolt humanitär Stormakt" enl S o MP...
Citera
2014-11-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottgreta
Varför är det bara vi?!

För att vi röstar för politiker som klart och tydligt lång tid före valet säger att det här är vad dom vill ska hända.

Öppna ditt hjärta och inga stängda dörrar. Klara och tydliga besked från både S och M långt före valet.

Ska dom sluta föra den politik som deras väljare röstat för? S har ju haft ett uttalat samarbete med MP som i allt väsentligt vill ha fri invandring och svenska folket röstade fram denna allians till regeringen.

Det finns ingen att skylla på annat än oss själva. Våra politiker har varit öppna med deras intentioner och svensken har röstat i 87%ig majoritet för den utvecklingen.
Citera
2014-11-04, 14:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottgreta
Varför är det bara vi?!

Varför det är bara vi? Undrar du varför endast svenskarna har så bråttom med att snabbast möjligast utplåna sig själva kulturellt och genetiskt, eller undrar du varför andra folk inte har det som sin enda huvudsakliga prioritet?
Senast redigerad av Europe 2014-11-04 kl. 14:12.
Citera
2014-11-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ooops:
sid 71 i deras prognos här
http://www.migrationsverket.se/download/18.20cfdbe014887632b911514/1415096151765/Migrationsverkets+novemberprognos+2014.pdf

Ökade anslagsbehov för 2015 med 8.5 miljarder jämfört med 2014
14 miljarder 2016
16,5 miljarder 2017 och 2018
Det är en kraftig ökning sedan föregående prognos.
+1 miljard för 2015
+4 miljarder för 2016
+5,6 miljarder 2017
+6 miljarder 2018

Sprack regeringens budget nu?
Sprack regeringen nu?

Har dom sagt var dom ska plocka dom pengarna ifrån? Det är liksom inga små ökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in