2014-11-04, 12:26
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Ännu mer gnäll från den bittra kommunisten Gunnar Bergdahl http://journalisten.se/nyheter/publicisterna-har-svikit-journalistiken .

Citat:
Jag är inte så säker på att journalistiken mår bra av att vara i händerna på kommersiella företag längre. Vi borde betrakta och behandla journalistiken som vi gör med många andra samhällsnyttiga funktioner, som brandkåren och polisen. Journalistik är inte lämpad för privat verksamhet, det har medieföretagen visat de senaste tio åren.

Sedan så visar Janne Josefsson att han är den enda journalist som faktiskt förstår journalister
http://www.resume.se/nyheter/media/2014/11/04/darfor-oppnar-janne-josefsson-for-att-bli-pr-konsult/

Citat:
Jag skulle inte ha något emot att bli journalisternas fiende och dra ned byxorna på dem. Journalister är inte självkritiska och inser inte vilken makt man har, säger Janne Josefsson.
Citera
2014-11-04, 12:28
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
Skyddad verkstad? Jag kan berätta för dig att journalistbranschen är en av de branscher med absolut sämst anställningstryghet. Ständiga nedskärningar och unga människor som tvingas hoppa från jobb till jobb varje år när de blir utlasade. Att få ett fast jobb är bara att drömma om för de flesta. Att köpa en bostad går inte heller eftersom man inte har fast anställning. Inte för att man behöver en bostad då man ändå tvingas vandra land ochvrike runt mellan olika anställningar som en nomad.

Så kanske är det du som är uppblåst och saknar verklighetsförankring.
Vad ska man säga? Skit ska skit ha och det är endast vidriga rödingar som blir journalister så det enda jag känner när du skriver den där skiten är skadeglädje eftersom journalister är den värsta yrkesgrupp som finns. T.om. politiker och telefonförsäljare är mycket bättre än journalistssvin.
Citera
2014-11-04, 12:34
Medlem
Cykelolyckas avatar
Citat:
Skyddad verkstad? Jag kan berätta för dig att journalistbranschen är en av de branscher med absolut sämst anställningstryghet. Ständiga nedskärningar och unga människor som tvingas hoppa från jobb till jobb varje år när de blir utlasade. Att få ett fast jobb är bara att drömma om för de flesta. Att köpa en bostad går inte heller eftersom man inte har fast anställning. Inte för att man behöver en bostad då man ändå tvingas vandra land ochvrike runt mellan olika anställningar som en nomad.

Tack! Det här gjorde min dag! Jag önskar innerligen dig och alla dina kollegor allt ont i här i världen.

ONT: märkligt hur en hel yrkeskår, som ser sig själva som en omistlig del av ett demokratiskt samhälle, är så oerhört strykrädda och aldrig vågar stå upp mot överheten när den egna försörjningen är hotad.

Nä, nu ska jag till iväg till mitt arbete där de anställda är själva antitesen till den svenska journalisten, d v s välbetalda, kompetenta och uppskattade medarbetare. Dagen ska gå i glädjens tecken efter tjobakks rapport från verkligheten.
Citera
2014-11-04, 12:37
Medlem
TheGamers avatar
Citat:

Jag tror mer personen menar att dessa är verklighetsfrånvända, att de lever i isolerade reservat utan koll på resterande del av landet - inte att de lever i rika reserver, med oändliga resurser.

Jag hoppas det du säger är sant, för i så fall kan jag inget annat säga än "man får vad man förtjänar".
Citera
2014-11-04, 13:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Jag tror mer personen menar att dessa är verklighetsfrånvända, att de lever i isolerade reservat utan koll på resterande del av landet - inte att de lever i rika reserver, med oändliga resurser.

Jag hoppas det du säger är sant, för i så fall kan jag inget annat säga än "man får vad man förtjänar".

Det är fel personer, oftast unga, som råkar illa ut. Välmående 40- och 50talister fortsätter att sätta agendan (som överallt annars i samhället) och naturligtvis släpper dom inte fram förmågor som har något i skallen eftersom det hotar deras egna positioner. Cecilia Uddén uttalar sig om att det borde vara större etnisk mångfald bland utrikeskorrarna; borde inte hon föregå med gott exempel och säga upp sig omgående för att lämna plats? Tror ni att hon gör det? nää, hon kallar sig själv "Arab" (med stort A) och så var det problemet löst. Snacka om att kasta sten i glashus. Snacka om hyckleri.

http://www.svt.se/cachable_image/1415024233/svts/article2446120.svt/alternates/large/fb-02-jpg
http://www.svt.se/kultur/elitplutonen-duger-inte-langre
Senast redigerad av Passepartout 2014-11-04 kl. 13:03.
Citera
2014-11-04, 13:03
Medlem
Slemhinnas avatar
Citat:

Intressant med tanke på att 90% av stockholms journalister ändå lyckats bosätta sig inom en radie av 1.5km på södermalm, något som den genomsnittliga förortsbon bara kan drömma om.
Citera
2014-11-04, 13:05
Medlem
Nu vet jag ju inte omständigheterna men att man kan tvingas till en schemaändring är väl inget nytt, vare sig man är fast anställd eller bemanningsanställd. Nu har jag ingen aning om reporterns uttalande i Journalisten spelat någon roll, om så är fallet är det förstås väldigt lågt. Men när man är bemanningsanställd då får man även inse att man kan få flytta runt, det är ingen skyddad verkstad oavsett hur duktig man är.
Citera
2014-11-04, 13:06
Medlem
bergochdals avatar
Citat:

Många av dem är inkompetenta klippa-klistra-fjollor som inte klarar av att granska saker och ting på ett opartiskt sätt, än mindre skriva en vettig artikel med egna ord. De ska slussas ut för det är bra för branschen. De får gärna söka jobb som prostituerade för suga kuk det kan de!
Citera
2014-11-04, 13:06
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:

Vad bra! Sveriges medier är Djävulens påfund som måste bekämpas till varje pris. Jag hoppas att vi en dag blir befriade från dessa propagandamaskiner!
Citera
2014-11-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemhinna
Intressant med tanke på att 90% av stockholms journalister ändå lyckats bosätta sig inom en radie av 1.5km på södermalm, något som den genomsnittliga förortsbon bara kan drömma om.

Och du vet att alla dessa sitter på förstahandskontrakt? Det finns många journalister som flyttar runt mellan andrahandsboenden.
Citera
2014-11-04, 13:10
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är fel personer, oftast unga, som råkar illa ut. Välmående 40- och 50talister fortsätter att sätta agendan (som överallt annars i samhället) och naturligtvis släpper dom inte fram förmågor som har något i skallen eftersom det hotar deras egna positioner. Cecilia Uddén uttalar sig om att det borde vara större etnisk mångfald bland utrikeskorrarna; borde inte hon föregå med gott exempel och säga upp sig omgående för att lämna plats? Tror ni att hon gör det? nää, hon kallar sig själv "Arab" (med stort A) och så var det problemet löst. Snacka om att kasta sten i glashus. Snacka om hyckleri.

http://www.svt.se/cachable_image/1415024233/svts/article2446120.svt/alternates/large/fb-02-jpg
http://www.svt.se/kultur/elitplutonen-duger-inte-langre

Fast de är inte odödliga, och helt logiskt åker de nyaste först. Det är en fråga om tid.

Sedan skriver de också skitartiklar, således är de med på kuppen. D.v.s, medhjälpare, och såna ska också ha sitt straff - går inte säga "men jag följde bara order", man har faktiskt en fri vilja.
Citera
2014-11-04, 13:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Ännu mer gnäll från den bittra kommunisten Gunnar Bergdahl http://journalisten.se/nyheter/publicisterna-har-svikit-journalistiken .

Citat:
Ett demokratiskt samhälle behöver journalister som sätter sin yrkesheder i pant på att informationen som når invånarna är korrekt

Bergdahl sätter i och för sig fingret på något som faktiskt skulle vara av vikt i ett samhälle men som knappast existerat i Sverige de senaste decennierna. Yrkesheder och journalist är väl knappast något som majoriteten av medborgarna drar några paralleller mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in