2014-11-03, 22:21
Medlem
fasligts avatar
Herregud. Vad kan man säga? Har läst ifatt nu och det blir bara värre och värre hela tiden. Känner att det finns risk för att inte kunna ta in mer. Och i rätten ska det vrängas ut och in en gång till. Det ska på fullaste allvar vändas och vridas på möjligheten att fria den ena eller båda från ansvar för vad de uppenbart gjort! Ibland är det fan inte lätt att leva i en rättsstat heller.

Fan, fan, fan. Det kan bara inte vara möjligt att ingen anade att R hade åtminstone en skruv lös?! Och som slutkläm ska väl M&M få sig ett saftigt skadestånd. För sin, lindrigt uttryckt, tvivelaktiga hantering av ett mycket litet barn.
Citera
2014-11-03, 22:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Vad är garantställning för något?
Citera
2014-11-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Herregud. Vad kan man säga? Har läst ifatt nu och det blir bara värre och värre hela tiden. Känner att det finns risk för att inte kunna ta in mer. Och i rätten ska det vrängas ut och in en gång till. Det ska på fullaste allvar vändas och vridas på möjligheten att fria den ena eller båda från ansvar för vad de uppenbart gjort! Ibland är det fan inte lätt att leva i en rättsstat heller.

Fan, fan, fan. Det kan bara inte vara möjligt att ingen anade att R hade åtminstone en skruv lös?! Och som slutkläm ska väl M&M få sig ett saftigt skadestånd. För sin, lindrigt uttryckt, tvivelaktiga hantering av ett mycket litet barn.
För säkerhets skull:
det skadstånd som är aktuellt i rättegången är målsägarnas krav på ersättning från den skyldige?
Det skadestånd man tror att biofamiljen vill ha av staten är en helt annan historia.
Jag tycker att det är alldeles riktigt att den skyldige döms att betala något till de drabbade, för drabbade är de.
Citera
2014-11-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag tror också att han i den stunden behövde råd om vad han skulle göra. Håller med dig om svårigheten att förstå hur släktnamn skrivs.

Det skulle betyda att Yara dog redan vid ca 16 -17 tiden.

Tänker på mobilbilderna med tidsangivelser. Ingen bild visar att Yara är med.

Bilden från sovrummet ser man Madi lutande över Yaras madrass.

Bilden från badrummet där ser man Madi i trosor och linne duschande ett "bylte" som ser ut att ligga vid avloppet.

I båda fallen förmodar man att det är Yara.

Allt kanske är just vad det ser ut att vara. Ett spel för galleriet.
Citera
2014-11-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om det finns någon hemlighet som är farlig för Rami och samtidigt för Madi och pojkarna, så handlar det om knark, vapen eller människor (e.d.) Det farliga ligger i att tredje man drabbas av hennes eventuella skvaller och det slår ofelbart tillbaka mot hela familjen.

Nu känner att det blir lite för mycket fantasier här. Yara var bara 8 år. Hon behandlades inte ens som en fullvärdig medlem av den här dysfunktionella familjen. Vad skulle hon kunnat veta om eventuella knark- eller vapenaffärer med mera. Varför skulle hon ha torterats i den bemärkelsen att man ville få information ur henne. Särskilt när hon redan var död när hon duschades med kallt vatten. Som den gamle Freud så klokt sade är det så att ibland är en cigarr bara en cigarr. Det kan faktiskt vara så simpelt att Madi slog ihjäl Yara och att Rami lät henne göra det, fast han förstås kunde - och borde- ha ingripit. Spekulationerna om att Yara kanske kom hit tidigare än vad som uppgetts och som bygger på att en flicka som liknade henne vad med på Madis stöldturné blir också obegripliga om Yara nu var ett så kallat ankarbarn. Vad skulle det ha tjänat till att låta henne vistas här illegalt om syftet var hon skulle få PUT så snabbt som möjligt och därmed även få hit sina föräldrar så snabbt som möjligt.
Citera
2014-11-03, 22:34
Medlem
Iobberknolls avatar
Här finns ett rättsfall ang. Garantställning, underlåtenhet, misshandel

https://lagen.nu/dom/nja/2013s588
Citera
2014-11-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu känner att det blir lite för mycket fantasier här. Yara var bara 8 år. Hon behandlades inte ens som en fullvärdig medlem av den här dysfunktionella familjen. Vad skulle hon kunnat veta om eventuella knark- eller vapenaffärer med mera. Varför skulle hon ha torterats i den bemärkelsen att man ville få information ur henne. Särskilt när hon redan var död när hon duschades med kallt vatten. Som den gamle Freud så klokt sade är det så att ibland är en cigarr bara en cigarr. Det kan faktiskt vara så simpelt att Madi slog ihjäl Yara och att Rami lät henne göra det, fast han förstås kunde - och borde- ha ingripit. Spekulationerna om att Yara kanske kom hit tidigare än vad som uppgetts och som bygger på att en flicka som liknade henne vad med på Madis stöldturné blir också obegripliga om Yara nu var ett så kallat ankarbarn. Vad skulle det ha tjänat till att låta henne vistas här illegalt om syftet var hon skulle få PUT så snabbt som möjligt och därmed även få hit sina föräldrar så snabbt som möjligt.
Ja visst är det fantasier och jag tror knappast på dem själv.
Därför är det inte mycket att spinna vidare på.
Men den fantasin utgick ifrån att Madi antytt att hon bär på någon hemlighet, som hon håller inne med för att inte skada Rami. Enligt ett av hennes mystiska meddelanden.
Citera
2014-11-03, 22:44
Medlem
Och ja, jag tror att det är mycket enklare än vad konspiratorikerna tänker sig.
Detskall mycket till att få mig att tro att här har skapats komplotter på längden och bredden och att varenda en som kommit i närheten av,tja, Karlskrona, måste anses vara misstänkt.
För ett eller annat.
Men ändå undrar jag vad Madi hade att säga Rami?

PS
NATTI!
Citera
2014-11-03, 22:46
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

en till mysig liten familj...skållat en 2,5-årings hand
Citera
2014-11-03, 22:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Inte särskilt bra skrivet det där. Men om jag förstår det hela rätt kan Rami åtalas för mordet, då det var hans skyldighet att skydda Yara från Madi.

Det intressanta i det där rättsfallet, (som handlar om misshandel), är att mamman (i det fallet) i högre utsträckning var skyldig att skydda sitt barn från omständigheter (den nya sambon) som ledde till brottet.

Som påpekats skulle Rami inte ha några problem med att stoppa mordet, även om det nu är som han påstår att han inte deltog. Vilket gör honom skyldig i vilket fall. Det känns bra.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-11-03 kl. 23:33.
Citera
2014-11-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yaser
Allihopa ljuger och jag blir frustrerad och nedstämd över att Ya#as far beter sig på det här sättet.. Han har inte helt rent mjöl i påsen känns det som, problemet med den här härvan är att ingen är modig nog att ta på sig i varje fall sin lilla del av ansvar.. Vi skulle bli ännu mer chockade om nån av dom skulle ta mod till sig och berätta sanningen, det är jag övertygad om... Har jag förstått det rätt att Ya#as far och familj vill stanna kvar eller att dom har ansökt om att få komma hit av nån anledning... Att vilja närvara och säga sitt under rättsprocessen har jag all respekt för men om dom har minsta önskan att stanna i Sverige efter den här tragedin förlorar jag respekten för fadern...

Jag har inte läst hela tråden.. men..

Klagade inte mamman i någon kvällstidningsintervju angående det faktum att hon inte kunde komma till Sverige trots dotterns död för att hon i så fall skulle ha varit tvungen att skriva på att hon avstod från att ansöka om asyl?

De hade så vitt jag kan förstå redan ansökt om återförening med dottern (ensamkommande flyktingbarn), men beslutet hade dröjt.
Citera
2014-11-03, 23:13
Medlem
Jag vill kommentera att jag själv har jobbat på obduktion och en avliden människa börjar inte lukta på bara några få timmar, likstelheten börjar efter ca 4 timmar.
Jag klädde själv på min avlidne pappa och lade i kistan och inte ens då luktade han något..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in