2014-11-03, 20:18
Moderator
Hamilkars avatar
Pip, pip:

Citat:
Angående tidslinjen och vilka kontakter som RA hade under eftermiddagen och kvällen.

16:49 -16:52 görs försök på Skype att nå en N*dia Anan. En halvtimmeslång Skypechat med en Mohamm*ed Asho*r avslutas 17:25. Mellan 19:30 och 19:51 är RA uppkopplad mot Swedbanks internetbank, eller om diagrammet i jättesmå bokstäver på papper ska tolkas som att han gör 8-9 kontaktförsök dit. Övrigt är känt i tråden.

Citat:
Mer från förhören med Yaras pappa Mohammed. Han förhördes i Sverige i juni.

Han hävdar att en kvinna, S*nchez, meddelade på Facebook att dottern hade avlidit och kvinnan hävdade att hon försökt nå föräldrarna i två dagar för att berätta det. Vidare att de hade ringt RAs mobilnummer utan att få svar "tills vi fick reda på det".

"Vi var rädda för livet ute på gatan. Att någon skulle utsätta henne för något farligt ute på gatan" eller en trafikolycka. Polisen frågar om de hade känt någon oro för hemmet. "Nej. Aldrig, aldrig. Det var omöjligt. Det var omöjligt. Det var helt otänkbart och tänka, känna oro för något i hemmet, men däremot ute. Utanför, ja."

"AMs problem var bara skrik, att hon skriker. Annars betedde hon sig normalt mot Yara och hennes morbror älskade henne också" (föräldrarna hade hört AM gapa och irritera sig bakom Y på Skype i webcam).

"Vi trodde RA stod för fostran, nu har vi förstått det var AM."

"Vi ville RA skulle köra Y till skolan. Vi var rädda att märken i hennes ansikte uppstått ute på gatan och att någon mobbade henne".

"En gång såg hon ut som en panda. Svart." "I oktober (-13)".

"Jag, Mohammed, tog beslutet att Y skulle lämna Gaza",

"Andra gången (efter bröllopet) jag träffade AM var i Gaza, när hon kom på besök (från Sverige). "När?" undrar förhörsledaren. "De första 10 dagarna av januari - 13". "Hon hade fått uppehållstillstånd och kom och tog med sig sin syster". FL: "Hämtade hon Yara?" "Nej, nej, nej. Hon kom för att hämta sin syster. Systern har 9 barn."

Mohammed "Enligt AM reste Yara till Sverige genom smugglare. Smugglaren heter Abdull Ez. Vi fick veta när Y kom fram till Sverige, vi fick inte reda på någonting annat. Vi hade gett AM uppdraget" FL: "Det är ett väldigt stort ansvar ni lämnar till någon annan". "Det var inte tänkt att Y skulle stanna i Sverige för all evighet, utan det var bara en begränsad tillfällig period och sedan hade vi faktiskt pratat om att morbror skulle komma tillbaka med henne denna sommar. Sedan informerade RA oss om en ny lag i Sverige, familjeanknytning."

"Y ville inte tillbaka till Gaza. Hon ville att vi skulle åka till Sverige. Vi följde Y dag för dag på nätet genom AM. RA hade ansvar för hennes fostran."

FL: "betalades pengar till familjen?" "Nej, nej. En gång har vi betalat för Yara blev av med sin väska och innehåll så att hon inte skulle bli ledsen"

FUP-läsarens reflektion är att inte mycket går ihop av detta och allt annat som han, och andra, säger. Pappan har bara träffat AM på hennes bröllop när han och mamman anförtror AM människosmugglaruppdraget? Observera att pappan här nekar till att AM tog med sig Yara. Jag tror att han vet betydligt mer men inte vill eller kan berätta om hur och när dottern skickades till Sverige.
Citera
2014-11-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Yara hade ju skadat knät redan ett par dagar innan och fått knät bandagerat i Landskrona,. Sedan hade man varit ute och städat under skoldagen och förmodligen gått en del, så det var förmodligen förklaringen till att hon gick dåligt när hon kom hem från skolan. Men även en liten flicka med skadat knä kan nog springa i panik om hon jagas av någon som slår henne med en brödkavel. Det slag som krossade knät så att benpipan stack fram utdelades nog i klädkammaren som förmodligen var det sista stället Yara försökte ta sin tillflykt till.
Var kan man läsa att benpipan stack fram?
Citera
2014-11-03, 20:24
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Pip, pip:

Vad har pappans lilla väninna att säga om det här då? Det var ju inte riktigt som hon påstod sig VETA...

Jag har inte ord för föraktet jag känner inför hela den där familjen. Vidriga människor. Stackars Yara.
Citera
2014-11-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Pip, pip:

Att RA chattar med pappan 16.55 -17.25 är intressant. Jag tror att Yara då var död. Direkt därefter försöker han kontakta Swedbank ett stort antal gånger?

Alla ljuger sig blå.
Citera
2014-11-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I Yaras rum fanns bara en liten madrass. Var tog Rami sin tupplur? Jag gissade på soffan i vardagsrummet. Madi skulle vila i föräldrar rummet där en liten golvmadrass fanns för den minsta. TV rummet var treåringens.

Men jag kan ha fattat allt fel.

Jag uppfattade att han tog sin tupplur i samma rum där Yaras madrass var. Han såg Yara liggandes på madrassen när han vaknade. Men jag kan fel.
Citera
2014-11-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag uppfattade att han tog sin tupplur i samma rum där Yaras madrass var. Han såg Yara liggandes på madrassen när han vaknade. Men jag kan fel.

Snart får vi förhoppningsvis veta. Jag tror han såg det från vardagsrummet.
Citera
2014-11-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Om Rami talar sanning och fullt medvetet lämnade Yara i rummet tillsammans med en rasande Amani med en brödkavel i handen och efter att ha sett henne slå Yara med kaveln och även sett blod på garderobsdörren, så anser jag att han är precis lika skyldig till Yaras död som Amani. Helt obegripligt beteende från Ramis sida.

Åklagaren har tagit höjd för detta i och med "garantställning" så om hans utsaga är sanning ?? så kan han omöjligen frias, vad han dock kan dömas för är nog en fråga för trådens juridik kunniga.
Citera
2014-11-03, 20:49
Medlem
Novamis avatar
Alltså R's förhör, tillåt mig spy...

Han kunde stoppat misshandeln hur enkelt som helst om han hade velat det... Genom att be sin fru gå in i duschen tex? Om hon nu va rabiat, hur kom de sig att hon lyssnade på honom? Tar man en paus och duschar mitt i ett raseri utbrott och sen fortsätter?
Och R hur tänkte han?
Att frugan skulle vara ren och fin när hon inledde andra akten av misshandeln av Yara?!? Hur sjukt?!?

Han är verkar ganska informativ i sina förhör tycker jag, om man jämför med M, känns som han sätter sig själv lite också? Varför berättar han att han vart passiv, men också samtidigt beordrat in sin fru i duschen! Då är man väl inte i någon undergiven situation precis?. kan de vara så att han är såpass juridiskt påläst att han räknat ut precis vad han ska säga? Känns som han lägger sig precis på gränsen för vad som gäller juridiskt.. Hur han framställer sig själv rent moraliskt veta att han inte behöver bry sig mest om just nu...
Citera
2014-11-03, 20:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Åklagaren har tagit höjd för detta i och med "garantställning" så om hans utsaga är sanning ?? så kan han omöjligen frias, vad han dock kan dömas för är nog en fråga för trådens juridik kunniga.

Väldigt ovanligt att bygga upp ett mordåtal på en garantställning, och med det så kommer fallet förmodligen att vandra till varenda instans.
Klart han kan frias, och det räcker med att han insåg att Y redan va död eller om han kände sig hotad.
Det återstår att se. Men mord och garantställning nja, jag tror inte på det. Och inte i det här landet.
Vi fäller ju knappt i vanliga fall utan överbevisning i många fall, så nej. Det finns nog inget fall av den här digniteten att titta på som referens heller för den delen.

SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL och VÅLLANDE TILL ANNANS DÖD, grovt brott (ansvarsyrkande i andra hand)
VÅLLANDE TILL KROPPSSKADA grovt brott (ansvarsyrkande i tredje hand)

Stämningsansökan står det.
Rami Ashour och Amani Madi har tillsammans och i samförstånd mord eller misshandel eller vållande till kroppsskada.
Det där samförstånd är allt för luddigt också och det håller inte.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-11-03 kl. 20:54.
Citera
2014-11-03, 20:53
Medlem
yasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Den jäveln ljuger. Punkt. Sen får folk säga vad de vill. Så han menar att han lämnade Yara till frun att uppfostra henne? Stänger dörren och bara går? Hörde han inte skriken? Är han totalt döv eller totalt sönderknarkad till den grad att han inte vet om det är riktiga skrik eller hallucinationer?

Bägge ljuger iofs alla ljuger i den släkten för att rädda arslet av sig. Men kom att tänka på ang att Yara kissade på sig ibland även dagtid. Kan misshandeln bero på det? Att de ska banka vettet ur henne så hon lär sig inte väta ner sig? För hon var ju kvinna i deras ögon och kvinnor kissar inte på sig.. Ja, vissa slår barnen när de kissar på sig, för det skämmer ju ut föräldrarna som inte kan lära barnet hålla tätt....

Allihopa ljuger och jag blir frustrerad och nedstämd över att Ya#as far beter sig på det här sättet.. Han har inte helt rent mjöl i påsen känns det som, problemet med den här härvan är att ingen är modig nog att ta på sig i varje fall sin lilla del av ansvar.. Vi skulle bli ännu mer chockade om nån av dom skulle ta mod till sig och berätta sanningen, det är jag övertygad om... Har jag förstått det rätt att Ya#as far och familj vill stanna kvar eller att dom har ansökt om att få komma hit av nån anledning... Att vilja närvara och säga sitt under rättsprocessen har jag all respekt för men om dom har minsta önskan att stanna i Sverige efter den här tragedin förlorar jag respekten för fadern...
Citera
2014-11-03, 20:58
Medlem
Varför ljuger alla? För att de misstror myndigheter eller för att alla har egen byk vad gäller hur de tagit sig till Sverige och nu är rädda för utvisning eller liknande?
Citera
2014-11-03, 21:00
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Klokt tänkt Rompetroll! Tror dock det är svårt att höja tempen på detta sätt, men det kan mycket väl ha varit deras mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om likstelheten sätter in försvåras dessutom alla klädombyten som har skett.

Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag tror ju att det kan ha varit för att tvätta bort allt blod.

Givetvis var det troligt att det berodde på flertal anledningar. Samtliga för att försöka föra andra (sjukvårdspersonal) bakom ljuset.
Men har en person varit död några timmar så börjar kylan säkert kännas. Allt blod givetvis. Fanns det överallt annars så var ju Yara m kläder helt nerblodade.
Parfymen kan också varit ett sätt att dämpa liklukten som mycket väl kunde vara kännbar.

Paret har upplevt krig och döda människor, men de har säkert inte försökt påverka dessa vad gäller tid sen dödsögonblicket.
Enbart urinblåsa o. tarm tror jag inte var det första. Yara hade ju problem med att kissa på sej - eller?.
Att tänka på vad det beträffar så kan det även hända vid stark rädsla, smärta o. oro. Helt naturligt.

Jag ser kroppskyla och påbörjande likstelhet som en anledning. Det dom inte visste hur dom skulle påverka.
Det går ju inte att påverka mer än ytterst lite på ytan för mycket kort tid (tills ambulansen kommer?)

Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Var kan man läsa att benpipan stack fram?

Jag har också letat efter källa på den uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in