2014-10-29, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Något står ju inte rätt till med fallet.

Till att börja med - DNA-spåret. Läste för länge sen att det skulle vara blodspår (avsatt ganska ungefär där Tor ska ha blivit mördad vill jag minnas ) Känns spontant inte som att slå ihjäl någon med en yxa bakifrån bör resultera i att GM lämnar blod på platsen, till skillnad från ett slafsigt knivmord á la Linköping 2004. Jaja, får vara en stor öppen fråga tills vidare.

Frågetecken #2 - stöldgodset. Att nalla en pärm med "handlingar av ekonomisk karaktär" och lämna plånbok ogenomsökt + andra ev. värdesaker kvar.. känns sådär va? Att dessutom ta ett bankomatkort istället, som man inte vet koden till, känns ännu mer "sådär".

Frågetecken #3 lär väl vara hur många gärningsgubbar som fanns på platsen? Det lär ju ha räckt med en s.a.s för att genomföra morden, men eftersom farbror polis har hittat okända skospår i huset från reeboksko + victorysko så börjar man ju undra? Något eller några vittnen har sett "2 okända personer" - i en bil - som kan vara intressanta.

Och vart tog mordvapnet vägen btw?

Jag förstår verkligen att farbror polis där i bygden har fått gnugga geniknölarna, någon erfarenhet/kompetens av liknande mystiska mordutredningar lär de knappast ha.

"Pärm av ekonomisk karaktär" innebär garanterat innehåll som skulle visa på skattebrott/bokföringsbrott. Det som gör det knepigt är att kretsen av tänkbara GM då bör vara extremt snäv, personer som Tor haft affärer med, alt. granskat/blivit granskad av.
Citera
2014-10-29, 17:29
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Jag föreställer mig Tor som en herre som skulle ha kunnat låna ut pengar till oskälig ränta. Min första tanke när det kom fram att en massa dokument försvunnit var att mördaren var ute efter t.ex. ett löpande skuldebrev, för att helt enkelt bränna det och därmed också "döda" skulden.

Den tanken slog mig också. Med risk för att bli utskrattad så funderade jag på om det kan ha varit mördaren själv, eller mer troligt hans följeslagare, som lagt pengarna i Tors plånbok.

Händelseförloppet kanske i alla fall inte motsäger det.

Låntagaren (med fru?) knackar på för att betala igen skulden man haft till Tor, eftersom lånet inte har betalats i tid vill Tor ha ränta på pengarna, en oskäligt hög (säg 5,000 kronor extra vilket kanske också står inskrivet i skuldbrevet). Tor viker sig inte utan vägrar ta emot de 10,000 kronorna.
-Nu får ni gå. Jag ska hugga ved, säger Tor för att få slut på diskussionen.

Den skuldsatte följer efter ut till huggkubben och stämningen börjar bli hotfull, Tor visar sin stora styrka genom att lyfta den tunga kubben och gå in med den i vedboden. Sinnet rinner över hos besökaren som ger sig på Tor. En stund efteråt kommer Gerd hem (eller ut, om hon var hemma under bråket) och även hon måste has ihjäl, mördaren är någon hon känner till, eller åtminstone vet namnet på.

Efter morden beger sig den icke blodiga kvinnan in i huset för att leta upp skuldbrevet men även för att de ska göra rätt för sig genom att lägga de 10,000 kronorna i Tors plånbok. Hon kanske inte hittar själva brevet eller får inte ut det ur pärmen och tar därför med sig den.

Det här skulle förklara en del små konstigheter som att pengarna är kvar, huset är genomsökt utan att blodspår lämnas, att det större skoavtrycket inte heller lämnat något spår efter sig trots att han rimligen måste blivit blodig efter morden.
Ute på gården kommer man på att försöka få det att se ut som ett rån genom att ta med sig Gerds handväska, som efter resan också innehåller Tors pass. Man kommer sedan också på idén att låtsas försöka ta ut pengar, för att ytterligare stärka misstankarna om rånmord.

Gärningsmannen tycker det är viktigt med rätt och fel och reagerar på Tors "ocker".
Kan ha klarat sig genom att han inte haft någon synlig koppling till paret.

En första fundering kring det här i alla fall, synd att nästan alla länkar i början av tråden inte fungerar längre. Svårt att få en bra överblick. Tyvärr ser man likheter med dubbelmordet i Linköping, topsa allt som rör sig och tänk så lite som möjligt.

I alla fall är det väldigt bra skrivet i tråden, inget trams utan bara bra spekulationer.

Måste också kommentera den patetiska fantombilden. Hur är det möjligt att i den vår moderna tid få fram en bild som inte ens liknar en människa utan mer något man hänger i julgranen?
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-10-29 kl. 17:35.
Citera
2014-10-30, 01:36
Medlem
junazs avatar
Förefaller väl att det ligger till ganska precis så som GW beskriver. Hur man inte kan ha hittat någon intressant person i Tors bekantskapskrets är märkligt, med tanke på vad som stals måste det bortom allt rimligt tvivel vara någon som Tor känner (om än flyktigt) eller har haft att göra med tidigare.
Citera
2014-10-30, 12:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Förefaller väl att det ligger till ganska precis så som GW beskriver. Hur man inte kan ha hittat någon intressant person i Tors bekantskapskrets är märkligt, med tanke på vad som stals måste det bortom allt rimligt tvivel vara någon som Tor känner (om än flyktigt) eller har haft att göra med tidigare.

Det tror jag också. Det måste logiskt sett vara någon som har en så svag koppling till honom att den kanske inte ens går att hitta eller är så svag att ingen funderar över den, kollega eller granne för länge sen kanske?

Ska bara göra en liten justering på mitt förra inlägg.
Om GM lägger i pengarna i Tors plånbok så är det nog inte för att dom vill utan för att man aldrig hittar skuldbrevet och då blir rädda att polisen skulle göra det och att man då dras in i utredningen.
Nu skulle man åtminstone ha betalat igen skulden och alltså inte haft något som helst motiv till att mörda Tor. Man hade nog inte räknat med att det skulle finnas DNA-spår.
Citera
2014-10-31, 18:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Den tanken slog mig också. Med risk för att bli utskrattad så funderade jag på om det kan ha varit mördaren själv, eller mer troligt hans följeslagare, som lagt pengarna i Tors plånbok.

Händelseförloppet kanske i alla fall inte motsäger det.

Låntagaren (med fru?) knackar på för att betala igen skulden man haft till Tor, eftersom lånet inte har betalats i tid vill Tor ha ränta på pengarna, en oskäligt hög (säg 5,000 kronor extra vilket kanske också står inskrivet i skuldbrevet). Tor viker sig inte utan vägrar ta emot de 10,000 kronorna.
-Nu får ni gå. Jag ska hugga ved, säger Tor för att få slut på diskussionen.

Den skuldsatte följer efter ut till huggkubben och stämningen börjar bli hotfull, Tor visar sin stora styrka genom att lyfta den tunga kubben och gå in med den i vedboden. Sinnet rinner över hos besökaren som ger sig på Tor. En stund efteråt kommer Gerd hem (eller ut, om hon var hemma under bråket) och även hon måste has ihjäl, mördaren är någon hon känner till, eller åtminstone vet namnet på.

Efter morden beger sig den icke blodiga kvinnan in i huset för att leta upp skuldbrevet men även för att de ska göra rätt för sig genom att lägga de 10,000 kronorna i Tors plånbok. Hon kanske inte hittar själva brevet eller får inte ut det ur pärmen och tar därför med sig den.

Det här skulle förklara en del små konstigheter som att pengarna är kvar, huset är genomsökt utan att blodspår lämnas, att det större skoavtrycket inte heller lämnat något spår efter sig trots att han rimligen måste blivit blodig efter morden.
Ute på gården kommer man på att försöka få det att se ut som ett rån genom att ta med sig Gerds handväska, som efter resan också innehåller Tors pass. Man kommer sedan också på idén att låtsas försöka ta ut pengar, för att ytterligare stärka misstankarna om rånmord.

Gärningsmannen tycker det är viktigt med rätt och fel och reagerar på Tors "ocker".
Kan ha klarat sig genom att han inte haft någon synlig koppling till paret.

En första fundering kring det här i alla fall, synd att nästan alla länkar i början av tråden inte fungerar längre. Svårt att få en bra överblick. Tyvärr ser man likheter med dubbelmordet i Linköping, topsa allt som rör sig och tänk så lite som möjligt.

I alla fall är det väldigt bra skrivet i tråden, inget trams utan bara bra spekulationer.

Måste också kommentera den patetiska fantombilden. Hur är det möjligt att i den vår moderna tid få fram en bild som inte ens liknar en människa utan mer något man hänger i julgranen?

Ja, det var en lång spekulation som kanske inte var helt förankrad i verkligheten (är inte så förtjust i tanken på maskerade mord helt enkelt - för osannolikt). Jag funderar lite själv om antalet gärningsgubbar, om någon ville göra upp med honom om en skuld - är det då troligt att vederbörande skulle ta en kamrat med sig? Jag tror inte det. Spår sägs i och för sig finnas från 2 olika oidentifierade skor i huset. DNA-spåret, som allmänheten inte vet vad det är (men som i praktiken inte kan vara så många olika kroppsvätskor), behöver inte komma från gärningsmannen och han behöver inte fått blod på sig (i alla fall inte några stora mängder), om han slog offren i huvudet med platta sidan av yxan. Jag tror därför GM var inne i huset och gjorde söket själv, det andra mystiska skospåret tror jag tillhör någon i den vanliga bekantskapskretsen. Att mördaren var någon som Tor kände till (väl?) talar väl också det faktum att han täckte över Tors kropp för - vederbörande kände på sig att polisen skulle börja nosa efter honom ganska snart.

Jag chansar alltså hittills på att gärningsmannen har kört det här 'dubbelmordsracet' ensam.
Citera
2014-10-31, 18:53
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Nog kan man ha hittat en - eller flera intressant(a) person(er) - alltid i utredningen, men vad ska farbror polis göra om DNA't från ladan inte matchar de (eventuellt) 'heta' kandidaterna? Leif GW sa ju nyss i TV att han kände sig lite osäker på om det verkligen var gärningsmannens DNA. Jag gissar att han säger så därför att det finns någon 'het' person i Brattåsutredningen men DNA't stämmer inte (det var nämligen exakt så han gjorde i Pernilla Hellgren-fallet där han trodde mördaren var en annan - vilket är en annan historia ).
Citera
2014-10-31, 19:28
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, det var en lång spekulation som kanske inte var helt förankrad i verkligheten (är inte så förtjust i tanken på maskerade mord helt enkelt - för osannolikt). Jag funderar lite själv om antalet gärningsgubbar, om någon ville göra upp med honom om en skuld - är det då troligt att vederbörande skulle ta en kamrat med sig? Jag tror inte det. Spår sägs i och för sig finnas från 2 olika oidentifierade skor i huset. DNA-spåret, som allmänheten inte vet vad det är (men som i praktiken inte kan vara så många olika kroppsvätskor), behöver inte komma från gärningsmannen och han behöver inte fått blod på sig (i alla fall inte några stora mängder), om han slog offren i huvudet med platta sidan av yxan. Jag tror därför GM var inne i huset och gjorde söket själv, det andra mystiska skospåret tror jag tillhör någon i den vanliga bekantskapskretsen. Att mördaren var någon som Tor kände till (väl?) talar väl också det faktum att han täckte över Tors kropp för - vederbörande kände på sig att polisen skulle börja nosa efter honom ganska snart.

Jag chansar alltså hittills på att gärningsmannen har kört det här 'dubbelmordsracet' ensam.

Vad var det som uppfattades som maskerat? Att man försökt att få det att se ut som ett rånmord? Tycker en del i alla fall pekar mot det.
Jag tror inte alls på något planerat mord utan man skulle helt enkelt betala tillbaka lånet när Tor visar sig oresonlig, det gör att något brister hos GM.
Mördaren kanske till och med var ditbjuden på fika tillsammans med sin fru eller flickvän.

När man sen inte hittar skuldbrevet vågar man inte göra annat än att betala skulden, annars skulle polisen kunna hitta det och intressera sig för GM som då hade lite motiv. Nu hade man säkert tur genom att skuldbrevet fanns i pärmen.
Citera
2014-10-31, 23:05
Medlem
Helt otroligt att dottern vågar bo kvar där på går´n...huuuuu!!! Jag skulle hyra ut det som spökhus...
Citera
2014-11-01, 20:43
Medlem
Citat:
Det har man säkert gjort men inget som räckt mer än till att hålla förhör med antar jag
Citera
2014-11-01, 21:13
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Helt otroligt att dottern vågar bo kvar där på går´n...huuuuu!!! Jag skulle hyra ut det som spökhus...
Finns huset kvar trodde det brunnit ner till grunden?
Eller rivet.
Bor dottern där ändå?
Har kollat nedanstående inlägg och trodde det va obebott där.Är det återuppbyggt och iordningsställt nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Glittris
Huset där paret bodde brinner just nu.

http://allehanda.se/start/harnosand/1.5408825-mindre-villabrand-i-brattas

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
I st antyds det att branden ska ha varit anlagd http://st.nu/medelpad/1.5408959-just-nu-mordvillan-i-brattas-i-lagor

Citat:
Ursprungligen postat av Olivrankan
Rubriceras som mordbrand. Är det mördaren som blivit rädd för att Riksmordkommissionen är hen på spåren och kommit tillbaka för att täcka igen spår?

Märkligt alltsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av vikanderskan
Står i artikeln att Tors dotter bor så kan mycket väl vara en anlagd brand till syfte att skada. Mördaren som återvänder? Eller är släkten allmänt ogillad i Brattås...gick ju rykten om det när mordet inträffade.
Kan branden varit arrangerad för att försöka utplåna alla tänkbara spår?
Senast redigerad av olovpalme 2014-11-01 kl. 21:18.
Citera
2014-11-01, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Finns huset kvar trodde det brunnit ner till grunden?
Eller rivet.
Bor dottern där ändå?
Har kollat nedanstående inlägg och trodde det va obebott där.Är det återuppbyggt och iordningsställt nu?

Kan branden varit arrangerad för att försöka utplåna alla tänkbara spår?
Du kunde ha citerat några inlägg till.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
allehanda.se: Elfel bakom Brattåsbranden
Citera
2014-11-03, 20:12
Medlem
FUP-12s avatar
Läste just igenom tråden och tyckte att den led kronisk brist på sammanställd information (vilket kanske inte är så underligt med tanke på att nästa alla länkar är gamla och stendöda).

Tog mig därför friheten att sammanställa bilder från tidningar, ”Efterlyst” och ”Veckans brott” (2014) som ett slags diskussionsunderlag.

Kunde dock inte hitta första inslaget som gjordes till ”Veckans brott” (2010), där GW körde den första rekonstruktionen.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Nio foton av gården ur olika vinklar:
http://postimg.org/gallery/140ymi3rs/00d40206/

Översiktsfoto av gården med omgivningar och med en uppskattning av spåret som ledde fram till fyndet av Gerds handväska och en plastpåse:
http://postimg.org/image/av7nekhep/

Schematisk – och färgglad - skiss över brottsplatsen och GW:s teori om händelseförloppet utritad:
http://postimg.org/image/3ykop87m3/

Brottsplatsfoton:
1. Stora ladugårdsrummet med skottkärra och blodansamling, fotat i riktning mot lilla ladugårdsrummet:
http://postimg.org/image/7bajsqurn/

2. Släpspår i blod efter Gerd genom lilla ladugårdsrummet och in mot stora ladugårdsrummet. Fotat från gårdsplanen:
http://postimg.org/image/8b0uog9xf/

3. Fyndet av Gerds handväska samt en påse innehållande ” bland annat värdepapper och gamla lagfarter”:
http://postimg.org/image/lggcuk3sz/

Skorna:
De skor som har identifierats ha avsatt skospåren i boningshuset:
1. Reebook, storlek 44-45:
http://postimg.org/image/kz74gi27r/

2. Tysktillverkade Victoryskor, storlek 38:
http://postimg.org/image/htmiqajlj/
Senast redigerad av FUP-12 2014-11-03 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in