2014-11-03, 17:41
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Från förhöret med MA
RA informerade honom om den nya lagen när den kom, den som ändrade förutsättningarna för familjen att komma efter Yara.
Intressant att få veta att båda parter var medvetna om denna praxisändring. Undrar hur RA fick veta. Kan han ha blivit informerad som släkting till de tänkta anhöriginvandrarna? Kan det vara sånt som palestinier i allmänhet håller reda på? Finns det en yrkesmässig hantering av ensamkommande barn bland landsmän, ett nätverk som informerar?
Yaras frånvaro ökade märkbart efter februarilovet, har någon lärare uppgett. Stämmer ganska bra i tid med domen.
Det får mig att tänka på en bok jag läste som liten "Den lilla prinsessan", först tar Rami och Amani ganska bra hand om Yara för snart kommer föräldrarna som antagligen kommer att ge dom någon ersättning och stå i stor tacksamhetsskuld till dem.
När de senare får höra att resten av familjen inte får komma så börjar de hata lilla Yara för nu är dom fast med henne. De kan inte skicka tillbaks henne och skulle de sparka ut henne så skulle dom förlora all respekt från den övriga familjen. I deras ögon var dom väl fast med "ungen" och ilskan och frustrationen togs ut på Yara och hon skulle faan i mig jobba för mat och uppehälle.
Jag undrar om Yaras pappa berättade för mamman om ändringen? Kvällen Yara mördades så skrev hon något skämtsamt till Amani om att inte ändra på Yaras nattrutiner (eller vad det nu var) för då skulle det bli så jobbigt för Madelen när dom kommit.
Citera
2014-11-03, 17:47
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Birdie nam-nam:
Om Rami talar sanning och fullt medvetet lämnade Yara i rummet tillsammans med en rasande Amani med en brödkavel i handen och efter att ha sett henne slå Yara med kaveln och även sett blod på garderobsdörren, så anser jag att han är precis lika skyldig till Yaras död som Amani. Helt obegripligt beteende från Ramis sida.
Citera
2014-11-03, 17:53
Medlem
LaScalas avatar
Jag undrar om Yara fick tvätta sina lakan själv efter att ha kissat ner sej? Jag tänker på hennes tvättstugebesök och på den lilla torftiga bädden.
Fick hon stryk för att hon kissade på sej? Som i gamla hemska barnhemshistorier.
Klasskamraterna hade ju uppgivit att Yara luktade illa.

Jag undrar hur pass intresserade föräldrarna var av att följa upp "behandlingen" Yara var hitsänd för att få?
De borde ju haft tät kontakt. Om det vore normalt. .eller sant.
Citera
2014-11-03, 17:53
Medlem
STOPP!

Citat:
"När polis och tekniker anlände kunde de inte veta vad som var brottsplats. De möttes av en hiss med blod på flera ställen i en höjd att det kunde ha avsatts av en 125 cm lång flicka. hissen stängdes direkt av hisstekniker".

Var står det att det var Ramis blod?

Frågan riktad till Titiana.
Citera
2014-11-03, 17:57
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
STOPP!

Citat:
"När polis och tekniker anlände kunde de inte veta vad som var brottsplats. De möttes av en hiss med blod på flera ställen i en höjd att det kunde ha avsatts av en 125 cm lång flicka. hissen stängdes direkt av hisstekniker".

Jösses, jag minns inte men det har framkommit i tråden (?) Kan vara helt fel ute och ha missuppfattat något.
Snart i vart fall har vi fuppen snart då får alla läsa själv. Äntligen...
Citera
2014-11-03, 17:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
STOPP!

Citat:

Men jag svarar. Det finns här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Yaras blod fanns ej i hissen.
Citera
2014-11-03, 17:59
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Birdie nam-nam:

Den jäveln ljuger. Punkt. Sen får folk säga vad de vill. Så han menar att han lämnade Yara till frun att uppfostra henne? Stänger dörren och bara går? Hörde han inte skriken? Är han totalt döv eller totalt sönderknarkad till den grad att han inte vet om det är riktiga skrik eller hallucinationer?

Bägge ljuger iofs alla ljuger i den släkten för att rädda arslet av sig. Men kom att tänka på ang att Yara kissade på sig ibland även dagtid. Kan misshandeln bero på det? Att de ska banka vettet ur henne så hon lär sig inte väta ner sig? För hon var ju kvinna i deras ögon och kvinnor kissar inte på sig.. Ja, vissa slår barnen när de kissar på sig, för det skämmer ju ut föräldrarna som inte kan lära barnet hålla tätt....
Citera
2014-11-03, 18:01
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Birdie nam-nam:
Enligt ambulanspersonalen, rättsläkaren och tidpunkten när Rami filmat så går det inte riktigt ihop.
Ambulansperonalen misstänkte att hon varit död i runt två timmar, när rättsläkaren såg henne hade han väl sagt att hon varit död i "flera timmar". Ramis film när dom var i duschen var 21.22 och ambulansen kom väl strax efter klockan 22.00.
Så det är ganska uppenbart att han ljuger och hur skulle Yara kunna kippa efter andan om han misstänkte att hon var död och varför i helvete ringde han inte efter ambulans om han såg att hon hade svårt att andas??
Visserligen skrev din fågel att det här är vad Rami sagt i sitt första förhör så det ska bli intressant att läsa (när vi väl fått fupen) vad han sagt i följande förhör.
Citera
2014-11-03, 18:05
Medlem
Rami står passivt och åser hur hans systerdotter misshandlas och slåss för sitt liv OCH HAN INGRIPER INTE!

Det är för djävligt! Hur är karln skapt?
Citera
2014-11-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men jag svarar. Det finns här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Yaras blod fanns ej i hissen.

TACK. Motstridiga uppgifter alltså. Vill bara inte att vi utgår från något felaktigt, det blir så lätt en "trådsanning". Jag avvaktar mer info.
Citera
2014-11-03, 18:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vi tackar för att pippin kvittrar vidare, om än med obehagliga detaljer.

Om vi nu utgår från att Rami talar sanning om händelseförloppet, kan han då fällas för att ha sett misshandeln men struntat i den? Han lämnade ju rummet och därmed situationen.
Givet att han har garantställning tycker jag nog att det där är likgiltighetsuppsåt till misshandel. Hurpass grov misshandel det är likgiltighetsuppsåt till, kan bli en intrikat fråga för rätten.
Citera
2014-11-03, 18:14
Medlem
Det som framkommit i tråden om stackars Yaras sista tid i livet är bland det värsta jag har läst och då hänsyftar jag till det som enkom framkommit upp i dager i tråden och inte det som vi tyvärr aldrig kommer att få reda på.
Jag misstänker starkt att det egentligen bara är toppen av ett isberg som återges av lilla Yaras verklighet i Sverige.

Jag har ingen som helst förståelse av någon av de inblandade föräldrarparens beteende i denna tragiska händelse, där de svenska samhället återigen misslyckat det grövsta i att agera samt våga ta ett beslut när ett barn misstänks fara illa.

Alla människor runt Yara måste ha valt att gå med skygglappar på och dessa personer är fega satar som jag hoppas kommer att bära en tung börda av vetskapen "att de kunde ha räddat hennes liv, men jag vågade inte agera" i resten av sina fega liv.

Nej, skulden är aldrig någon annans än din egen. Skyll inte ifrån er.

Tyvärr pågår detta hela tiden i vårt avlånga land - när kan vi läsa om nästa barn som "vi" hade kunnat rädda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in