2014-11-03, 13:09
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tråden är inte för att fylla folks kunskapsluckor, men om du ändå ska göra det bör du lämna öppet för att alla bussbolag i landet inte har samma kortrutiner som du har. En kommun där jag åker en hel del har faktiskt rätt komplicerade rutiner med olika kortläsare för olika typer av kort. Dessutom finns det olika 'biljettprodukter' och man måste meddela chauffören vilken man använder.

Bor man i sthlm sätter man kortet mot avläsaren, precis som när man ska på pendeln/tbanan. Enkelt
Citera
2014-11-03, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Bor man i sthlm sätter man kortet mot avläsaren, precis som när man ska på pendeln/tbanan. Enkelt

Gud vad bra att du berättar detta. Hoppas vi får in kortrutinerna från alla städer i landet nu.
Citera
2014-11-03, 13:32
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag är ännu en som är dålig på landskap. Vi har Skåne, Halland, Blekinge, Småland och... en massa andra landskap som ligger jättelångt norrut. Jag vet också att Skövde ligger i Västergötland eftersom jag bodde där i tre år.
Citera
2014-11-03, 13:45
Medlem
Det är ganska mycket jag inte kan särsklilt mycket om. Är rätt dålig på politik och politisk historia. Egentligen all historia. Är till exempel rätt dålig på våra svenska kungar och när de levt och vad de åstadkommit. Till viss del geografi och i synnerhet hav. Men har några ämnen jag är rätt inläst och ågorlunda nduktig på iaf. Tur det

Edit: Kom på ett par saker till,som jag inte tycker är så viktiga, men som dyker upp i diskussioner till och från. Det är skådespelare och sport(stjärnor). Kanske har jag dåligt ansiktsminne, för dessa har jag oerhört dålig koll på.
Senast redigerad av taugenichts 2014-11-03 kl. 13:47.
Citera
2014-11-03, 14:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fläcken
Veckornas nummer. Helt omöjligt. Det är även störigt med människor som använder dem. "Vad gör du vecka 27?" Vecka 51 och 1 kan jag. Allt annat är bara ole dole doff.

Samma här. Är kass på veckonummer och vet inte vad jag ska svara när någon använder dem. Blir helt ställd. Dålig på amerikanska "kändisar", vänster-höger, förstå norska och danska, men oftast inga problem med hur många dagar månaderna har.
Citera
2014-11-03, 14:06
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accentify
Vad fasen menar du? Hur kan "Jätten klampar på" vara en minnesregel för att komma ihåg hälften av vokalerna? Och varför komma på en minnesregel för hälften och en till för andra hälften?

Minnesregeln ser ut att vara för att komma ihåg vilka vokaler som är hårda respektive mjuka, inte vilka bokstäver som är vokaler.
Citera
2014-11-03, 15:21
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niktiart

Jag är urkass på geografi. Verkligen värdelös.

Jag är inte bra på att läsa kartor. Det går inte ihop i mitt huvud bara. Lokalsinnet är under all kritik, också.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Den mest perfekta människan är den man känner minst.
Du har alltså ingen självkännedom?

Samma här.
Vänsterhänt?
Jag intalar mig själv att det kan ha någon slags betydelse

Vänsterhänt, check.
Världskass på att läsa kartor, check.
Lokalsinne som en guldfisk, check!

Måste även rabbla alfabetet om jag till exempel letar efter en speciell artist i musiklistan för att veta var jag ska stanna.
Knogarna för att veta antalet dagar som månader har använder jag flitigt också.
All form av matematik har aldrig varit min starka sida heller.
Senast redigerad av Leijona 2014-11-03 kl. 15:28.
Citera
2014-11-03, 15:23
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Det här är ju bara konstigt. Vad är det du inte förstår mer specifikt?

Steg ett - Du väntar på bussen på en busstation.

Steg två - Du väntar på att dörrarna öppnar sig

Steg tre - Du hälsar på busschauffören alternativt hoppar till steg fyra

Steg fyra - Du stoppar ner kortet i kortläsaren

Steg fem - Du tar upp kortet ur läsaren

Steg sex - Du går och sätter dig på bussen vid en lämplig plats

Steg sju - Du går av bussen på den plats du ville åka till.
Det är steg fyra som sätter grus i skon. Den är någon maskin. Ska man sätta kortet i maskinen eller mot maskinen? Dessutom verkar alla ha olika kort. Väldigt förvirrande.
Citera
2014-11-03, 15:32
Medlem
Knoppys avatar
Jag har svårt för att veta hur många dagar varje månad har, det sitter inte direkt klockrent.

Floder och sjöar och sånt är jag också väldigt dålig på...
Citera
2014-11-03, 15:34
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gud vad bra att du berättar detta. Hoppas vi får in kortrutinerna från alla städer i landet nu.
Tycker du att ditt surkuk inlägg är mer givande för den här tråden än ett inlägg som faktiskt diskuterar något som är relevant?
Citera
2014-11-03, 15:39
Medlem
muscleheadss avatar
Kan inte skilja på adjektiv, substantiv och verb. Trots flera försök med ramsor och andra kom-ihåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Tarmvred
Jag har förgäves försökt lära mig den engelska tidsangivelsen am/pm. Detta trots att jag i övrigt anser mig någorlunda allmänbildad med högsta betyg i engelska i gymnasiet.

Kan någon enkelt förklara hur jag skall komma ihåg när det ska vara pm och när det ska vara am?
AM = after midnight
PM = previous midnight
Så tänker jag för att komma ihåg. (Och ja, jag vet att det inte är vad det står för egentligen)
Citera
2014-11-03, 16:19
Medlem
Ghoostmans avatar
Har inte kunnat få in Sveriges geografi i min hjärna. Det värsta är nog ändå algebra. Jag vet att det är något många kämpar med men jag älskar matte och har försökt lära mig X och Y men helt förgäves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in