2014-11-02, 23:59
Medlem
Snusklubbans avatar
Blev förvånad över såpass många, inklusive mig själv, verkar ha svårt att ögonblickligen veta vad som är höger/vänster. Försöker använda minnesregler men det ska väl inte behövas för en sådan simpel sak? Har dock blivit bättre med åren, väst, öst, nord och syd är dock förhållandevis enkelt.

Folk som har problem med alfabetet alltså? Ja, varför inte, sådär "lagom" märkligt. Själv har jag däremot otroligt svårt för att återge bokstäverna baklänges och sätta dom i förhållande till varandra som när man försöker läsa noter eller räkna ut toners placering på gitarrhalsen. Har verkligen försökt att läsa noter men det går helt enkelt för långsamt då man måste tänka baklänges i huvudet. Det blir helt enkelt inget flow och man ger upp.

Skulle säga att mina geografiska kunskaper är mycket goda men mitt lokalsinne är helt jävla trasigt. Att minnas gator, platser, till och med stadsdelar, och hur dessa förhåller sig till varandra är lönlöst. Har varit ute på villovägar både i mitt egna land och andra då jag fullkomligt har tappat bort uppfattningen om vägen vilket kan brukar resultera i en form av inre panik. Upplever det som ett handikapp ibland där jag kan fasa över hur jag ska försöka ta mig till ett ställe, som jag ibland besökt flera gånger. Folk tror verkligen man skämtar ibland.
Senast redigerad av Snusklubban 2014-11-03 kl. 00:13.
Citera
2014-11-03, 00:41
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Jo det är klart man har åtta om man räknar båda händerna. Men det är ändå 12 månader på ett år
Skojar du med oss? Det har beskrivits två gånger nu att du även ska räkna dalarna mellan knogarna!
Citera
2014-11-03, 02:08
Medlem
TheBITs avatar
Jag är helt jävla värdelös på geografi
Citera
2014-11-03, 03:22
Bannlyst
Kan inte räkna, kan inget om historia (typ var vikingatiden 200 år sedan eller 2000 år sedan?), kan nästan inget om politik... osv osv. Men allt funkar rätt bra ändå
Citera
2014-11-03, 04:08
Medlem
elgecys avatar
Har dyskalkyli så kan inte ens räkna de mest banala uträkningarna. En så liten grej som att betala i kassan kan förvandlas till en mental, pinsam cirkus för mig. Är absolut inte på något sätt överdrivet dum utöver detta.
Citera
2014-11-03, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Jo det är klart man har åtta om man räknar båda händerna. Men det är ändå 12 månader på ett år
antar att du driver med oss annars vet ja inte vad jag ska tro om mänskligheten.
Citera
2014-11-03, 04:46
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exedome
För att göra det väldigt enkelt; konsonanter uttalas som bokstaven ifråga + en vokal. En vokal är bara en vokal.
a be ce de e eff ge hå i ji kå ell emm enn o pe qu err ess te u ve we ex y zäta å ä ö.

Jag gick alltid lära mig AOUÅ = Jätten klampar på
EIYÄÖ = Flingor mjuka som snö
Citera
2014-11-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Jorden lutar fram och tillbaka runt sin egna axel, tex. på vintern lutar vi i norr som mest bort från solen och får färre soltimmar, medan södra delen av jorden lutar närmre solen, därför har vi olika årstider.
Annars var det lite "gulligt" med månen som speglade ljuset.
Citera
2014-11-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Hade svårt att skilja på apoteket och systemet i början av livet.
Det lärde jag mig efter första fyllan. På systemet köpte man brännvin och till apoteket gick man dagen efter för att köpa huvudvärkstabletter.
Citera
2014-11-03, 10:22
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedingBullet
Jag gick alltid lära mig AOUÅ = Jätten klampar på
EIYÄÖ = Flingor mjuka som snö
Vad fasen menar du? Hur kan "Jätten klampar på" vara en minnesregel för att komma ihåg hälften av vokalerna? Och varför komma på en minnesregel för hälften och en till för andra hälften?
Citera
2014-11-03, 10:27
Medlem
Jag är riktigt dålig på geografi, iaf öst-europa och asien.

Jag trodde också upp till typ 22-års ålder att uttrycket "det ante mig", betydde "det skiter väl jag i". Har använt det en hel del också... Vet inte varför jag fått för mig det.
Citera
2014-11-03, 10:36
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GandhiSkywalkerz
Jag kan inte förstå skillnaden mellan mellanmjölk och grön mjölk.
Färgerna på mjölkförpackningarna skiljer sig efter vilket märke det är och olika märken är dominerande i olika delar av landet. Jag köper Skånemejerier och för mig finns inte grön mjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban
Blev förvånad över såpass många, inklusive mig själv, verkar ha svårt att ögonblickligen veta vad som är höger/vänster. Försöker använda minnesregler men det ska väl inte behövas för en sådan simpel sak? Har dock blivit bättre med åren, väst, öst, nord och syd är dock förhållandevis enkelt.
Hur kan du ha lättare för väderstrecken än för höger/vänster? Jag förbluffas över vilken koll vissa har på väderstrecken, som om folk var vandrande kompasser. När man ska beskriva vägen för någon: "Ska jag sedan ta vägen österut?" Jag vet inte om jag inte kollar på en karta. Så mycket vet jag i alla fall att öster är höger på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in