2014-11-03, 14:33
Medlem
Tack för delningen av dina intressanta fågelbesök, Hamilkar!
Har även Hermes varit på besök? Kanske lämnat en liten plastbit i lådan?
Citera
2014-11-03, 14:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns olika sätt att hantera livet, och jag anser att se verkligheten underlättar!

Du presumerar att alla vill sina barn väl. Vi är många som sett att så är inte fallet. Grenom egna upplevelser i barndomer eller genom iakttagelser av föräldrar som verkligen ställer till det för barnen. Det kan vara nya partners, nya barn, flytt från invand miljö, missbruk, och allt jag inte kommer på just nu.

Hamilkar har påtalat att det handlar om barn som betyder mindre för föräldrarna än favoritbarnen. Att föräldrar känner olika inför barnen, och att barn i samma familj kan behandlas olika.

Det är ingen hittills som bemött detta, och jag har tvekat och avvaktat. Det blir personligt. Men ofta är de enkla förklaringarna de som är sanna, trots att det visar upp en bild om hur tarvligt livet kan bli. När vuxnas intressen offrar barnens grundläggande behov.

Det sista meddelandet från Hamilkars fågel, visar hur avhumaniserad Yara var att till och med skolan avfärdade hennes situation som orsakad av att hon har kleptomani i sig. Det är enklare att slå ihjäl ett barn som inte har den värdighet våra barn har, och det är föräldrarnas fel som utgick ifrån att andra tar hand om deras barn och nu ska svenska samhället ta hand om dem.

Fickpengar och normala kläder hade kunnat förhindra detta, för det har med mänsklig värdighet att göra. Och det fanns inget hinder för skitfarsan att fråga sin dotter om hur hon mår, har det med pengar, kläder, och fråga om allt sånt som intresserar 8-åringar. För jag skulle inte utgå från en massa saker, jag tar reda på fakta.

Det blir absurt i dessa dagar med Skype och Facebook att man utgår ifrån att ens barn mår bra utan att verkligen ta reda på det! Men de sa till Yara att stå ut. Så det är ännu en lögn att de inte visste, för det var något med Yara som gjorde att ingen brydde sig.

Jo, jag nappade på det fetade och skrev en fundering om Yara upplevdes som ett besvärligt barn?
Först ivägskickad och sen utsatt för stryk en längre tid.
Alla föräldrar ser inte sina barns behov, särskilt om det finns en hel rad yngre syskon.
Det är faktiskt nåt som man ser då och då, barn som får skäll och blir bortstötta när de upplevs som klängiga eller krävande. Eller för aktiva.
Det finns mer än behov av mat och kläder och inte ens det fick Yara.
Citera
2014-11-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mer fågelkvitter:
Islam påstår att de inte hälsat på hos Rami o Amani i Karlskrona,Men det finns bilder i hennes Facebook från Karlskrona. så nog har de besökt staden!
Citera
2014-11-03, 14:40
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Mer fågelkvitter: IN uppger att Y haltade vid ankomst, gick snett pga knäskada. AM sa olycka gunga. IN tog hand om såret, smörjde, satt bandage.
Yaras knäskada (som uppenbarligen var det som blödde mest och som blodat ner, och trängt genom, hennes byxor) fanns alltså redan ett par dagar före hennes död, men förvärrades troligen av misshandeln på kvällen den 30:e.

Fettembolier från frakturer uppkommer enligt någon medicinsk sajt jag tittade på oftast inte förrän ca 12-24 timmar efter skadan. Den misshandel som orsakade den dödliga fettembolin bör följaktligen ha ägt rum åtskilliga timmar innan Yara dog (även om hon utsattes för misshandel på kvällen).
Citera
2014-11-03, 14:42
Medlem
Ramis besök i Holland

Troligtvis passar han på att tanka hem lite cannabis. Undrar hur det får honom att bete sig?

Yara och Madi hade färska skador. Mest Yara förstås men någon har även klappat till Madi den kvällen.

Rami hade få skador som var halvläkta. Inga färska.

Mmmm...
Citera
2014-11-03, 14:43
Medlem
Citat:
Mer fågelkvitter:

Tack för detta kvitter. En riktig cliffhanger.

Var Yara verkligen okänd för släkten? Det blir bara värre. Det framgår också att Yara var redan allvarligt skadad långt innan hon dog. Vi vet nu att ingen undersökte Yara, gav henne ett bad eller ringde läkare.
Citera
2014-11-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Yaras knäskada (som uppenbarligen var det som blödde mest och som blodat ner, och trängt genom, hennes byxor) fanns alltså redan ett par dagar före hennes död, men förvärrades troligen av misshandeln på kvällen den 30:e.

Fettembolier från frakturer uppkommer enligt någon medicinsk sajt jag tittade på oftast inte förrän ca 12-24 timmar efter skadan. Den misshandel som orsakade den dödliga fettembolin bör följaktligen ha ägt rum åtskilliga timmar innan Yara dog (även om hon utsattes för misshandel på kvällen).

Vid stark stress kan det gå fortare, om jag inte missminner mig.

EDIT. Vid besöket Landskrona skötte IN om Yaras knä. Så då stack i alla fall inga benpipor ut. Knappas när hon på förmiddagen städade i skolträdgården heller.
Senast redigerad av Remark 2014-11-03 kl. 14:49.
Citera
2014-11-03, 14:53
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Mer fågelkvitter:

Det var intressant. Och hemskt.

Jag sänder pippin solrosfrö och hirskolvar som tack!
Citera
2014-11-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Skulle önska att vi får fupen innan dess så att vi har lite mer att gå på. Jag hoppas att Yaras föräldrar är där så att Rami och Amani tvingas ljuga inför dom. Att båda kommer att ljuga har jag inga som helst tvivel om

Håller med!
Citera
2014-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Du är fri att tro och tycka precis vad du vill.

Jag var tydligt med att jag skriver till dom som vill veta sanningen, och inte till dom som bara vill ha sin egen åsikt bekräftad. Med andra ord, inte till dig eftersom du ganska uppenbarligen tillhör den senare kategorin.

Dessutom gör din extremt dåliga attityd att man vill besvara någon av dina frågor även om jag skulle kunna.

Sanningen innehåller ofta en rad gråskalor. Jag har träffat Yaras pappa mycket hastigt på minnesstunden för Yara. Jag tror inte man kan spela den smärtan eller sorgen. Och jag är övertygad om att det är Yaras far apropå alla spekulationer i tråden.

Det betyder däremot inte att de inte på flera sätt har brustit (gravt) i omsorgen om sin dotter. Yara är på många sätt typisk för ankarbarn (om man bortser från hennes späda ålder). Man skickar det äldsta barnet men framför allt det mest kapabla barnet. Det är inga enkla saker de här barnen förväntas klara och då tänker jag inte bara på resan.

Att de under den långa tidsrymd inte lyckades ha bättre koll på hur Yara mådde och talar inte till deras fördel som föräldrar. Inte heller med tanke att de hade egna släktingar i Sverige som kunde kontrollerat hur det var med Yara. De skickade bort en åttaåring i 15 månader kanske längre utan att förstå (trots kontakt) att hon for extremt illa.

Skall man för att man förstår att de sörjer sin flicka fullständigt bortse från föräldrarnas ansvar i Yaras öde? Tråden är ofta brutal och själv håller jag sällan med om en tredjedel. Men jag utgår från att folk kan tänka själva och sålla i det som är den värsta smörjan.

Dessutom tror att många av oss är genuint engagerade i Yaras öde. Allt som sägs är kanske inte alltid övertänkt. Själv har jag svårt att engagera mig i föräldrarna. Deras brister är så uppenbart en del av hennes utsatthet. Kom Yara tidigare till Sverige så blir föräldrarnas roll ännu mer komplex.
Citera
2014-11-03, 15:01
Medlem
Citat:
Mer fågelkvitter:

FUP-läsarens kommentar: Som väntat inget om AMs och INs stöldräd eftersom det inte hör till saken. Yara verkar ha haft en rolig sista vecka med familjen Ns döttrar, paus från slaveri och mycket mat!

Men om stölden inte hör till saken, vems barn var med på stöldräden är då en fråga som förtjänar svar. Var det INs egen dotter, om det var första gången IN såg Yara?

Min slutsats är att alla vill distansera sig från allt som skett under den tid Yara varit i Sverige. Madi är lika utstött som Yara var. Min slutsats är att IN är inte mycket till sanningsvittne att hänga i julgran.
Citera
2014-11-03, 15:05
Medlem
Är verkligen INs vittnesmål speciellt trovärdigt (med tanke på stöldräder mm)? Jag upplever att hon försöker distansera sig från Amani/Madi (skönt om vi kunde enas om ett tilltal i tråden på damen) och framstå som en god människa. Jag har svårt att tänka mig att de brydde sig om Yara. Däremot är det väl uppenbart att Amani inte har något som helst släktstöd någonstans.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-03 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in