2014-11-03, 12:36
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
är det bara jag som reagerar på att de flesta nya automatkarbinerna alla verkar vara så klumpiga och stora?

inte viktmässigt antar jag med polymer och liknande men själva formen/bulken och det borde ju vara lika viktigt, särskilt som soldater nu bär mer skydd

en ar-15 derivat är ju tämligen slank iaf
Ge exempel på vad du tycker är klumpigt??
Citera
2014-11-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Ge exempel på vad du tycker är klumpigt??

scar 17, beretta arx, cz, hkg36 osv

nu har jag bara sett dem på bild/video inte irl

en ar kan ju byggas väldigt strömlinjeformad om man säger så
Citera
2014-11-03, 14:27
Medlem
Nu är jag inte så insatt i vad som är bra och inte, men har för mig att Finlands Rk 95 Tp ska vara bra.
Hade det inte vart något att utveckla en egen version av den, så som vi gjorde med AK5 (FN FNC), fast med Rk 95 Tp?
IMI Galil är vad jag förstår en vidareutveckling av Rk 62:an, och anses som den bästa varianten av Ak-47.
Citera
2014-11-03, 14:40
Medlem
tributals avatar
Citat:
Jag upplever inte G36 som klumpig när jag pillat på dem, men de faller bort av andra skäl.
Citera
2014-11-03, 14:44
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:

Gällande SCAR så luras du nog av stocken som är något fylligare men som är bättre än till exempel stocken på en M4. SCAR har även något längre handguard vilket gör att man kan hålla vapnet längre ut och därmed skjuta bättre.

Baretta AR100 är fet som fan.

H&K G36 är inte speciellt fet heller om man räknar bort det upphöjda railsystemet. Varför de valt en sådan design har jag väldigt svårt att förstå då det är på tok för högt för att använda optik på.
Citera
2014-11-03, 14:53
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trole
Hade det inte vart något att utveckla en egen version av den...
Sverige saknar förmåga att driva sådana projekt. Vi kan ta fram all möjlig mjukvara och högteknologiska komponenter, men "vanliga" skjutvapen har vi inte kapacitet för längre.
Citera
2014-11-03, 14:58
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Sverige saknar förmåga att driva sådana projekt. Vi kan ta fram all möjlig mjukvara och högteknologiska komponenter, men "vanliga" skjutvapen har vi inte kapacitet för längre.
Problemet är att staten har fått för sig att de inte själva kan äga fabriker och privata aktörer ser högre lönsamhet i högteknologiska projekt. Företag som SAAB syftar ju egentligen inte till att ha ett starkt försvar, de är till för att vara lönsamma för ägaren.
Citera
2014-11-03, 15:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Vi bör vara försiktiga med att begränsa antalet allt för mycket. Just nu vill en stor det av partierna återinföra värnplikt. Det finns stora anledningar att tro att försvaret inte kommer se likadant ut om tio år och att då införa minsta möjliga antal kan göra att försvarsmakten får svårt att möta de order som politikerna ger dem.
Försvaret kommet få svårt möta vilken order som helst eftersom organisationen är ett skelett med minimalistisk påbyggnad.
Om Sverige vill återinföra något som liknar värnplikt så får antingen alla kvalificerade vapensystem skrotas och materielinköpen avvecklas eller så få stora summor tillföras FM.
Det senare är inte aktuellt så glöm några förändringar i antalet AK6, Sverige är inte i närheten av att kunna sätta upp krigsförband med 25.000 soldater, det skulle räcka med 5000 - 6000 st så hade vi en buffert mot dagens situation.
Citera
2014-11-03, 16:32
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Försvaret kommet få svårt möta vilken order som helst eftersom organisationen är ett skelett med minimalistisk påbyggnad.
Om Sverige vill återinföra något som liknar värnplikt så får antingen alla kvalificerade vapensystem skrotas och materielinköpen avvecklas eller så få stora summor tillföras FM.
Det senare är inte aktuellt så glöm några förändringar i antalet AK6, Sverige är inte i närheten av att kunna sätta upp krigsförband med 25.000 soldater, det skulle räcka med 5000 - 6000 st så hade vi en buffert mot dagens situation.
AK6 skall tilldelas HV också så 5-6k vapen är inte tillräckligt på långa vägar.
Citera
2014-11-03, 18:33
Medlem
1911s avatar
Citat:

Ok, jag tycker skillnaden är försumbar vid praktisk hantering. Även om jag håller med om att en ar kan fås väldigt strömlinjeformad.

Citat:
Ursprungligen postat av trole
Nu är jag inte så insatt i vad som är bra och inte, men har för mig att Finlands Rk 95 Tp ska vara bra.
Hade det inte vart något att utveckla en egen version av den, så som vi gjorde med AK5 (FN FNC), fast med Rk 95 Tp?
IMI Galil är vad jag förstår en vidareutveckling av Rk 62:an, och anses som den bästa varianten av Ak-47.
Motsvarande utvärdering gjorde vi nog när Ak5 antogs, FFV 890 tycker jag väl representerar "AKM" nischen.
Citera
2014-12-04, 15:01
Medlem
sprithitlers avatar
Råkade se Future weapons inatt när taxin stod i tvätten, avsnittet om TAVOR. Har känt till TAVOR sedan tidigare som namn, men inte just något mer. När man ser den presenteras i rörlig bild framstår den som tämligen trevlig.
Vad talar emot den för svenska förhållanden? Vad talar för den? Om vi bortser från det politiska att Fridolin, Romson och Schyman givetvis kommer att blockera köpet av ett Israeliskt barnamördarvapen...
Hur går ett så kompakt vapen ihop med granattillsats?
Citera
2014-12-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Råkade se Future weapons inatt när taxin stod i tvätten, avsnittet om TAVOR. Har känt till TAVOR sedan tidigare som namn, men inte just något mer. När man ser den presenteras i rörlig bild framstår den som tämligen trevlig.
Vad talar emot den för svenska förhållanden? Vad talar för den? Om vi bortser från det politiska att Fridolin, Romson och Schyman givetvis kommer att blockera köpet av ett Israeliskt barnamördarvapen...
Hur går ett så kompakt vapen ihop med granattillsats?
Låter jäkligt trevlig dessutom så kan man ju ha 9mm till vissa enheter! helt klart ett bra val men sedan ska man väl skaffa nya skarpskytte vapen och ksp? Hur ser det ut angånde 6.5mm hört att det var det "nya"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in