2014-11-02, 02:39
Medlem
HRCs avatar
Jag har genom åren kämpat med att förstå årstiderna. Varför blir det egentligen kallt, mörkt och jävligt på vintern, fast bara uppe i norr? Jorden snurrar ju runt solen, va'. Och runt sin egen axel, va'. Mitt på jorden har de ju varmt och skönt hela tiden, va'. Men nu har jag äntligen förstått hur allt hänger ihop - det är ju gubben i månen som håller på och riktar om solljuset ibland så det avleds från norra Jorden och då får vi vinter och kallt häroppe. Det gillar jag inte, jag önskar han kunde sluta med det så vi alltid har det varmt, ljust och skönt häruppe.
Citera
2014-11-02, 02:44
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Fick lära en 50-årig man på mitt jobb att juni, juli, augusti var sommarmånaderna. Sept, okt, nov höstmånaderna, osv.

Själv kan jag inte de och dem. Fått det förklarat för mig, om än ganska luddigt. Förstår dock fortfarande inte.
Citera
2014-11-02, 02:51
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Jag har genom åren kämpat med att förstå årstiderna. Varför blir det egentligen kallt, mörkt och jävligt på vintern, fast bara uppe i norr? Jorden snurrar ju runt solen, va'. Och runt sin egen axel, va'. Mitt på jorden har de ju varmt och skönt hela tiden, va'. Men nu har jag äntligen förstått hur allt hänger ihop - det är ju gubben i månen som håller på och riktar om solljuset ibland så det avleds från norra Jorden och då får vi vinter och kallt häroppe. Det gillar jag inte, jag önskar han kunde sluta med det så vi alltid har det varmt, ljust och skönt häruppe.

Jorden lutar fram och tillbaka runt sin egna axel, tex. på vintern lutar vi i norr som mest bort från solen och får färre soltimmar, medan södra delen av jorden lutar närmre solen, därför har vi olika årstider.
Citera
2014-11-02, 02:58
Medlem
Jag glömmer ibland hur vissa ord uttalas ex genre och kolumn.
Har aldrig förstått vad hjulaxel och sånt är. Jag får det förklarat men kan inte förstå vad som sägs.
Ibland när jag hälsar på någon glömmer jag i samma sekund bort vad personen hette.
Citera
2014-11-02, 03:18
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Själv kan jag inte de och dem. Fått det förklarat för mig, om än ganska luddigt. Förstår dock fortfarande inte.

Ett trick som kanske kan funka är att göra om meningen på engelska. Blir det "they" ska det vara "de", blir det "them" ska det vara "dem".

They didn't see us - De såg oss inte.
Have you seen them? - Har du sett dem?
Citera
2014-11-02, 03:46
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag kan nästan inte ett skit om israel-palestina-konflikten. Jag har en svag uppfattning om vad det handlar om, annars har jag aldrig brytt mig tillräckligt för att sätta mig in i det.
Citera
2014-11-02, 04:36
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Ett trick som kanske kan funka är att göra om meningen på engelska. Blir det "they" ska det vara "de", blir det "them" ska det vara "dem".

They didn't see us - De såg oss inte.
Have you seen them? - Har du sett dem?
Eller gora om till jag/mig, du/dig om man vill halla sig till samma sprak.
Citera
2014-11-02, 04:37
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckohontas
Att det är så många som har problem med de sista månaderna! Hörs ju på namnet i vilken ordning de kommer.

september (septem = 7)
oktober (octo= 8)
november (novem = 9)
december (decem = 10)
Hur forklarar du att de ar manad 9, 10, 11, och 12 da, i den ordningen?
Citera
2014-11-02, 05:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur forklarar du att de ar manad 9, 10, 11, och 12 da, i den ordningen?

Namnen kommer från den romerska kalendern. Det är möjligt att den hade färre månader oc/eller att man inte hämtat alla månader från den utan lagt till vissa.
Citera
2014-11-02, 05:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag har svårare än jag önskar att lista ut tidsskillnader mellan öster och väster. Jag måste tänka efter mycket hur det funkat vid tidigare resor för att få koll på det. Jag har också någon gång felbokat en resa för att jag räknat natten till föregående dag.

Jag kan inte busvissla och jag har svårt att balansera på ett ben.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-11-02 kl. 06:03.
Citera
2014-11-02, 05:58
Medlem
thejams avatar
Hahaha! Skönaste tråden. Charmiga saker som nämnts

Själv är jag rätt kass på svensk geografi. Råkat kolla på på spåret några gånger och har inte haft en aning nån gång. Jag vet typ Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och ett par till men annars kan jag inte mycket.

Konstigt eftersom jag är rätt bra på utländsk geografi.
Citera
2014-11-02, 06:37
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzzly
Kan inte ordningen på dem sista månaderna förutom December som kommer sist
Vanligt, och vem fan bryr sig? Livet går vidare trotst att du inte vet...
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
I 20-årsåldern trodde jag helt seriöst att man inte kunde bli fet av att dricka en massa öl, eftersom det bara innehöll kolhydrater och inget fett. Sedan dess har jag gått ned nästan 20 kilo (är 49 idag). Jag är ett veritabelt renässansgeni jämfört med då.
Golden insigth!

Citat:
Ursprungligen postat av priz
När jag gick i sisådär femman visste jag inte om att det fanns klubblag i sport, bara landslag. En dag frågade en super AIK:are i min ålder vilket lag jag höll på och då sa jag Tre Kronor. Är man inte intresserad av sport, what to do? Hade inte heller haft en susning men nu är jag intresserad.

GGMU
Älskar sport men förstår dig till 100%....keep on being who u are. Lev väl kamrat!
Senast redigerad av whoops021 2014-11-02 kl. 06:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in