Visste inte att denna tråd skulle bli så stor! Många roliga svar här. Faktiskt läst igenom alla!
För att summera tråden hittils (enligt mig själv).
Roligaste svaret:
(FB) Vad är eran största/mest pinsamma kunskapslucka?
Mest vanliga kunskapsluckor: Matterelaterat! Datum, multiplikationstabeller
Mest förvånansvärda kunskapsluckan: Folk har problem med att tänka höger och vänster
Mest pinsamma kunskapsluckan: Historia! Folk som inte vet vilka som vann andra världskriget m.m att ha luckor i historia står även över matterelaterade kunskapsluckor enligt min åsikt. Något jag inte kan sätta fingret på riktigt, men att inte kunna grundläggande historia är otroligt!
Som sagt, att matterelaterade kunskapsluckor är bland de större tror jag beror på att många finner matte väldigt tråkigt, att det även är ett ämne det läggs mycket kraft på i skolan är smått jobbigt.
Jag tror helt enkelt att många inte riktigt ser vad de ska med dessa kunskaper till. Helt enkelt passar det inte många!
Kunskap blir mindre och mindre åtråvärt i vårat samhälle eftersom att internet har gjort att så information man behöver alltid ligger nära till hands.
Att många har kunskapsluckor tycker jag inte behöver bero på en lägre intellektuell nivå utan har mycket med att göra att man helt enkelt inte bryr sig tillräckligt, hehe.
Och detta tycker jag är ännu ett bevis på att det ämnet inte berör så speciellt många individer till dess grad att man blir intresserad.