2014-11-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur det gick till och vem som såg till att Yara helt plötsligt fanns i Sverige, vet jag inte om det klart framgått. Buden växlar var det Rami, en höggravid Madi eller någon annan?
Vi får väl nöja oss med pappans förklaring, att det var Amani Madi, vare sig vi tror på det eller ej. För något sanningsenligt svar kommer vi nog inte att få. wholeTruth, som var inne här ett tag tidigare i kväll, hade en annan version, att det var Rami, och sa sig ha en mycket säker källa. Och det var extra sant eftersom wholeTruth sa sig bo i Karlskrona. Jag fick faktiskt en känsla av att han/hon hade direktkontakt med pappan, i så fall har pappan glömt vad han sa om saken till Aftonbladet 5/5. Inte lätt att hålla reda på hur ens 7-åriga dotter reser (ironi). Natti natti
Citera
2014-11-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Det stod tidigt i tråden ett uttalande från Migrationsverket ”Hon har nog kommit med människosmugglare”...

Yaras pappa säger att Amani var på besök i Gaza med en ”grupp” människor och tog då med sig Yara tillbaka till Sverige.

I tråden har det funnits funderingar om någon i den gruppen ”lånade ut” ett annat barns pass till Yara.

Vi får nog veta mer när FUP:en kommer. Kan inte tänka mig annat än att detta blir klarlagt.

Det blir det nog. Dagen innan klippte dom håret på Yara så hon skulle vara fin när hon kom till Sverige - min tanke är att hon skulle likna flickan på passet.

Men samtidigt får jag inte ihop det med att Madi skulle varit typen människosmugglare ... hon har inte nerver för det. Rami hade passat bättre.

Vi får snart veta mera.
Citera
2014-11-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Alldeles oavsett hur det gick till så utsattes hon för ett monumentalt svek av samtliga inblandade vuxna. Man använde henne som insats i ett spel man inte visste vilket utfall det skulle få. Och, nej, jag tror inte att man RÄKNADE med att hon skulle få sätta livet till, men man måste ändå ha varit medvetna om att planen med PUT för alla kanske inte skulle funka. Och jag tror att man visste att både R&A var åtminstone en liten aning labila redan då.

Håller fullständigt med dig.
Citera
2014-11-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag har funderat mer på barnen, har pojkarna haft kontakt med BVC, blivit vaccinerade, blivit omskurna? Har svårt att tro att man kan ha småbarn i Sverige utan att ha kontakt med sjukvård eller förebyggande.
Om de inte gått på kontroller så kan det ligga oupptäckta syn- eller hörselfel bakom att de var så besvärliga att ha omkring sig som Amani påstod. Men det kan ju även bero på understimulering. Jag vet att det finns fall där BVC-personal ser till att barn får vistas ett par timmar om dagen på dagis fast föräldrarna inte arbetar. för barnens skull, för att begränsa vanvård av otillräckliga föräldrar. Men BVC är inte obligatoriskt, så den här familjen kanske inte har utsatt sig för insyn därifrån.

Yaras kontakt med skolsköterskan var ytlig, om jag minns rätt, det stod lite om det i den s k externutredningen, men hennes föräldrar eller förordnad vårdnadshavare tycks inte heller ha gjort något för att hon skulle få vård för de traumatiska krigsupplevelserna som de säger var orsaken till att hon skickades hit. Vet inte om läkarundersökning och/eller vaccinationer ingår "i paketet" när ensamma barn kommer hit, eller om släkten antas klara det på egen hand.

OT, allt detta egentligen, själva brottet är det som ska diskuteras, jag vet, men när det gäller ett barn så är det många omständigheter kring familjen man funderar på. I det här fallet tror jag det hade betydelse att familjen levde väldigt isolerat.

Funderade lite jag också kring pojkarna? Gick de på dagis?
Ingen som gjort någon anmälan kring dem?
Har igen jättekoll, men man får väl ha barn på dagis ett visst antal timmar i veckan trots att man är arbetslös? I så fall kunde ju M hade haft dem där, som avlastning typ?!
Citera
2014-11-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu är de här på visering och de har inte rätt till stöd om de inte betalar själva. Efter att de har sökt asyl har de samma rättigheter som svenska medborgare.

Du verkar mycket övertygad om att de kommer göra det. Om så är fallet så håller de sig till den ursprungliga planen de hade när Yara skickades. Nu lär de säkert ha flera skäl efter kriget men är verkligen ett mördat barn asylskäl? Anknytning/avliden anhörig?
Citera
2014-11-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vi får väl nöja oss med pappans förklaring, att det var Amani Madi, vare sig vi tror på det eller ej. För något sanningsenligt svar kommer vi nog inte att få. wholeTruth, som var inne här ett tag tidigare i kväll, hade en annan version, att det var Rami, och sa sig ha en mycket säker källa. Och det var extra sant eftersom wholeTruth sa sig bo i Karlskrona. Jag fick faktiskt en känsla av att han/hon hade direktkontakt med pappan, i så fall har pappan glömt vad han sa om saken till Aftonbladet 5/5. Inte lätt att hålla reda på hur ens 7-åriga dotter reser (ironi). Natti natti

Jag fick den känslan också.
Citera
2014-11-03, 00:24
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Hur det gick till och vem som såg till att Yara helt plötsligt fanns i Sverige, vet jag inte om det klart framgått. Buden växlar var det Rami, en höggravid Madi eller någon annan?

Vad har det för betydelse och framför allt, vad har det för betydelse om Madi var höggravid eller inte då hon såg till att Yara kom till Sverige?
Citera
2014-11-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Du verkar mycket övertygad om att de kommer göra det. Om så är fallet så håller de sig till den ursprungliga planen de hade när Yara skickades. Nu lär de säkert ha flera skäl efter kriget men är verkligen ett mördat barn asylskäl? Anknytning/avliden anhörig?

De är en barnfamilj från Gaza, det räcker till PUT eftersom barn inte utvisas till Gaza. Ensam hade inte Yaras far fått asyl, det var tur för honom att frun och barnen fick visering hit. Jag kommer att bli mycket överraskad om familjen åker hem efter rättegången.
Citera
2014-11-03, 00:39
Medlem
Citat:
Det blir det nog. Dagen innan klippte dom håret på Yara så hon skulle vara fin när hon kom till Sverige - min tanke är att hon skulle likna flickan på passet.

Men samtidigt får jag inte ihop det med att Madi skulle varit typen människosmugglare ... hon har inte nerver för det. Rami hade passat bättre.

Vi får snart veta mera.

Rami är väldigt intresserad av Rami. Av någon anledning tror jag inte han tycker om farliga och besvärliga resor som inte har något värde för Rami. Och det var nog en sådan. Människosmugglare är trots allt praxis om familjen inte kommit på något annat intelligent eget sätt.

Madis graviditet kan ha varit användbar. En viss sträcka. Jag tror att Madi har varit med på en etapp av den resan.
Citera
2014-11-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
De är en barnfamilj från Gaza, det räcker till PUT eftersom barn inte utvisas till Gaza. Ensam hade inte Yaras far fått asyl, det var tur för honom att frun och barnen fick visering hit. Jag kommer att bli mycket överraskad om familjen åker hem efter rättegången.

Ok då förstår jag. Det är inte så bra det här. Nej det lär väl inte vara troligt.
Citera
2014-11-03, 01:08
Medlem
SiriVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Det finns länk med bild på henne tidigare i tråden.
Hittar inte heller någon fungerande bild. Alla länkar, upplagda foton och skärmdumpar, till Anonfiles är tyvärr döda,
Citera
2014-11-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Undrar egentligen när Yara kom till sverige och om man vet när sonen till Amani föddes. Den hon hade i magen under "hämta Yara resan". För 9,9 av 10 flygbolag tillåter inte att man flyger efter 7:e månaden..

Sen tänkte jag på duschen av Yaras kropp. Kan det va så att man upptäckte att kroppsfunktionerna släppte? Avföring och irin som läckte samt lukten? Därför dusch o parfym?

Eller om de egentligen "bara" skulle slå henne som vanligt men lite hårdare. Sen upptäcker de att det blev för mkt och tänkte " det här kommer aldrig gå, vi gör slut på henne så hon inte kan skvallra". Kväva henne till slut, sen leka ovetandes?

Eller att Rami misshandlar henne när hon stör lite i hans "charma,försöka få av henne trosorna,spela intresserad av annat chatten", Amani slår vidare för Yara stör Rami i "jobb" som hon tror att han söker.. Upptäcker sen att han flirtar,hämnas på Yara pga ilska. I duschen uttalar Rami "hur bla bla bla" som att försöka intala sig själv vad han gjort. Amani svarar: inte nu Rami, för hon är trött på hans mantra han rabblat hela tiden.
Men kvävning tror jag mest på att han gjort..

Misstänker att en i tråden är handhjärtasmärta eller vad daltbloggen heter..

Nu kan jag ha helt fel förvisso, med det här med parfym tror jag var ett upplivningsförsök, jag har arabiska vänner som använde sig av det knepet, tex, så slog en barndomsvän en gång huvudet hårt i en skåpslucka och däckade lite, då kom mamman springandes med parfym som hon smeta under näsan på polaren!
Men, ialla fall så tror jag de inte tänkte klart, de trodde de kunde återuppliva henne med dusch osv, kläderna är dock en gåta för mig!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in