2014-11-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är din bedömning- min bedömning är en annan. Domen handlar inte i huvudsak om ålder utan om att föräldrar skickar ett barn till släkting, pojken var 15 år när han skickades hit på samma sätt som Yara. Det handlar inte heller om en flykt från utan om en planerad resa. Föräldrarna har frivilligt gett bort sitt barn. För att kunna tolka denna dom måste man också veta att det sedan länge är praxis att ensamkommande barn från andra delar världen än Gaza- som saknar individuella skäl - aldrig någonsin får sina föräldrar hit. Gaza var lite av ett undantag innan domen.

Ur Migrationsöverdomstolens dom 2014-03-17.
"Migrationsöverdomstolen anser därmed mot bakgrund av vad som framkommit i målet, särskilt med beaktande av HANS ÅLDER...." att det inte finns skäl att bevilja familjen uppehållstillstånd.
Citera
2014-11-02, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo, det var ett litet drev mot henne och moraliserande om att chatta med en gift man etc. Det fick ett snabbt slut dock eftersom hon hade möjligheten att komma in här och försvara sig. Något som kan vara lite knepigare för Yaras biologiska föräldrar.

Tror du att de inte känner ansvar? Jag tror de lider alla kval på grund av sitt misstag. Men även om det var ett misstag så måste man påminna sig att detta är knappast något de i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig. De litade på en nära släkting. Att utgå från att de är monster som inte brydde sig om sitt barn är lite orättvist.

Pappan har fått kritik för att han uppehåller sig i landet och vad han än gör. Jag tycker det är bra att de skyldiga tvingas möta honom i rättssalen. Och bra om mamman kommer hit så Rami tvingas möta sin syster vars barn han mördat.

Nej, det har inte varit något drev. Men sitter man och flirtar med en gift småbarnspappa så får man nog ta att folk ställer frågor. I just det här fallet är ju chattandet under mordkvällen väldigt speciellt, eftersom det löper parallellt i tid med Yaras misshandel o död. Det väcker anstöt att Rami suttit och flirtat på nätet medan Madi slår ihjäl Yara i rummet bredvid. Då har man ännu mindre överseende med chattandet och de chattande.
Citera
2014-11-02, 23:33
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så länge vi inte har FUP:en att luta oss mot så blir det frågetecken och ur dom kommer funderingar/spekulationer. När det är ett sådant grovt brott som här mot en försvarslös flicka söker man efter svar. Varför? Hur kunde de hända?

Jag tycker det är bra att dom nu får stå till svars inför Yaras föräldrar som med tillit och förtroende lämnade över sin dotter Yara till framförallt Ramis vårdnad. Han har ett stort ansvar som särskild vårdnadshavare!

Jag tycker det är bra att dom nu får stå till svars inför Yaras föräldrar som med tillit och förtroende lämnade över sin dotter Yara till moderns brors fru som mördade henne.
Citera
2014-11-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Ur Migrationsöverdomstolens dom 2014-03-17.
"Migrationsöverdomstolen anser därmed mot bakgrund av vad som framkommit i målet, särskilt med beaktande av HANS ÅLDER...." att det inte finns skäl att bevilja familjen uppehållstillstånd.

Hm, hade domen gällt Yara så hade domstolen ''särskilt beaktat '' andra omständigheter, exempelvis att familjen frivilligt avstått från ett litet barn. Hur tror du att det påverkat det ömsesidiga beroendeförhållandet, enligt domstolens sätt se på det hela...Nej, det är en praxisdom och kärnan i den är inte åldern på det ensamkommande.

Och för övrigt så fanns det ingenting som hindrade Yaras familj att ta tillbaka henne till Gaza. Att man fått PUT betyder inte man inte får lämna Sverige.
Senast redigerad av nantale 2014-11-02 kl. 23:38.
Citera
2014-11-02, 23:40
Medlem
Stöd till familjen

Det har inte framgått om bio-pappan fått någon samtalstöd/psykologisk hjälp/annan hjälp av något slag under tiden han varit här. Nu är det en familj med två vuxna och tre små barn som är här. Och ett stort trauma för alla inblandade.

Att bara klara av alla rättegångsdagarna ... med alla detaljer från hur Yara haft det i Sverige.

Jag utgår att det finns ett tryggt boende och all stöd för den familjen. Det behöver dom.
Citera
2014-11-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hm, hade domen gällt Yara så hade domstolen ''särskilt beaktat '' andra omständigheter, exempelvis att familjen frivilligt avstått från ett litet barn. Hur tror du att det påverkat det ömsesidiga beroendeförhållandet, enligt domstolens sätt se på det hela...Nej, det är en praxisdom och kärnan i den är inte åldern på det ensamkommande.

Vet vi något om hur Migrationsverket handläggning gick till i detta ärende, och vilken bakgrund som det påstods att Yara hade? Visste handläggaren på Migrationsverket hur Yara kom till Sverige och alla omständigheter som låg till grund för beslutet?
Citera
2014-11-02, 23:43
Medlem
fasligts avatar
Tycker det är märkligt att tänka sig R som en kärleksfull favoritmorbror i Gaza. En person som fimpar cigaretter på ett barn och sedan bidrar till att ta livet av detta barn är, enligt min mening, tokig i hela huvet. När blev han det? Och varför? Vi tänker att förhållandena i Gaza var så outhärdligt gräsliga att det kan anses fullt befogat att skicka iväg sitt barn, R är fullt normal, har normala relationer till sin systers familj, är t o m favoritmorbror. Favoritmorbror tycker dock att förhållandena i hembygden är tillräckligt outhärdliga för att välja att ingå äktenskap med en kvinna som tydligen är föraktad och avskydd av de flesta fullt normalt kärleksfulla släktingar han har, och som dessutom bor i Sverige. R kommer med sin son, som hustrun tydligen inte valde att ta med sig bort från fasornas Gaza, till Karlskrona. I Karlskrona blir han försedd med bostad, försörjning och bombfri trygghet Hemma i Gaza tänker hans syster att det vore bra om åtminstone ett av hennes egna barn kunde få åtnjuta denna trygghet hos hellylle morbror som är helt normal. Favoritmorbror tycker inte det är en lika bra idé men det tycker däremot hans illa sedda fru. Sagt och gjort, favoritsysterdottern skickas med favoritmorbrors tvivelaktiga hustru till Sverige. Allt borde ju ha varit bra då, men istället utvecklar favoritmorbror i den så hett eftertraktade tryggheten i Sverige sadistisk galenskap. Ingen hade minsta aning om att den mannen inte var helt frisk? Man litade på honom? På hans fru? Vad gick så fullständigt snett här? Blev R tokig av "Korta vägen"? Av att inte behöva rädas hemska bombanfall? Av att bo i en anständig bostad? Av att få sitt och sin familjs uppehälle tryggat? Om tycka väldigt synd om och därför ok att skicka barn-konceptet ska hålla bör det väl i ärlighetens namn vara tillvaron i Gaza som gjorde R spritt språngande galen. Är det då helt orimligt att tänka sig att det var en liten gnutta chanstagning av M&M att satsa sin äldsta dotter på detta kort som visade sig vara en tickande bomb till människotrasa?
Citera
2014-11-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vet vi något om hur Migrationsverket handläggning gick till i detta ärende, och vilken bakgrund som det påstods att Yara hade? Visste handläggaren på Migrationsverket hur Yara kom till Sverige och alla omständigheter som låg till grund för beslutet?

Hur det gick till och vem som såg till att Yara helt plötsligt fanns i Sverige, vet jag inte om det klart framgått. Buden växlar var det Rami, en höggravid Madi eller någon annan?
Citera
2014-11-02, 23:50
Medlem
Citat:
Stöd till familjen

Det har inte framgått om bio-pappan fått någon samtalstöd/psykologisk hjälp/annan hjälp av något slag under tiden han varit här. Nu är det en familj med två vuxna och tre små barn som är här. Och ett stort trauma för alla inblandade.

Att bara klara av alla rättegångsdagarna ... med alla detaljer från hur Yara haft det i Sverige.

Jag utgår att det finns ett tryggt boende och all stöd för den familjen. Det behöver dom.

Nu är de här på visering och de har inte rätt till stöd om de inte betalar själva. Efter att de har sökt asyl har de samma rättigheter som svenska medborgare.
Citera
2014-11-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tycker det är märkligt att tänka sig R som en kärleksfull favoritmorbror i Gaza. En person som fimpar cigaretter på ett barn och sedan bidrar till att ta livet av detta barn är, enligt min mening, tokig i hela huvet. När blev han det? Och varför? Vi tänker att förhållandena i Gaza var så outhärdligt gräsliga att det kan anses fullt befogat att skicka iväg sitt barn, R är fullt normal, har normala relationer till sin systers familj, är t o m favoritmorbror. Favoritmorbror tycker dock att förhållandena i hembygden är tillräckligt outhärdliga för att välja att ingå äktenskap med en kvinna som tydligen är föraktad och avskydd av de flesta fullt normalt kärleksfulla släktingar han har, och som dessutom bor i Sverige. R kommer med sin son, som hustrun tydligen inte valde att ta med sig bort från fasornas Gaza, till Karlskrona. I Karlskrona blir han försedd med bostad, försörjning och bombfri trygghet Hemma i Gaza tänker hans syster att det vore bra om åtminstone ett av hennes egna barn kunde få åtnjuta denna trygghet hos hellylle morbror som är helt normal. Favoritmorbror tycker inte det är en lika bra idé men det tycker däremot hans illa sedda fru. Sagt och gjort, favoritsysterdottern skickas med favoritmorbrors tvivelaktiga hustru till Sverige. Allt borde ju ha varit bra då, men istället utvecklar favoritmorbror i den så hett eftertraktade tryggheten i Sverige sadistisk galenskap. Ingen hade minsta aning om att den mannen inte var helt frisk? Man litade på honom? På hans fru? Vad gick så fullständigt snett här? Blev R tokig av "Korta vägen"? Av att inte behöva rädas hemska bombanfall? Av att bo i en anständig bostad? Av att få sitt och sin familjs uppehälle tryggat? Om tycka väldigt synd om och därför ok att skicka barn-konceptet ska hålla bör det väl i ärlighetens namn vara tillvaron i Gaza som gjorde R spritt språngande galen. Är det då helt orimligt att tänka sig att det var en liten gnutta chanstagning av M&M att satsa sin äldsta dotter på detta kort som visade sig vara en tickande bomb till människotrasa?

Jag har himla svårt att tänka mig att Madi höggravid skulle röra sig större sträckor alls, inte heller tror jag att dom med trygghet skulle överlämnat Yara till henne. Jag tror det var Rami. Som tog med sig Yara till Sverige.
Senast redigerad av Remark 2014-11-02 kl. 23:58.
Citera
2014-11-02, 23:59
Medlem
Det stod tidigt i tråden ett uttalande från Migrationsverket ”Hon har nog kommit med människosmugglare”...

Yaras pappa säger att Amani var på besök i Gaza med en ”grupp” människor och tog då med sig Yara tillbaka till Sverige.

I tråden har det funnits funderingar om någon i den gruppen ”lånade ut” ett annat barns pass till Yara.

Vi får nog veta mer när FUP:en kommer. Kan inte tänka mig annat än att detta blir klarlagt.
Citera
2014-11-03, 00:03
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Jag har himla svårt att tänka mig att Madi höggravid skulle röra sig större sträckor alls, inte heller tror jag att dom med trygghet skulle överlämnat Yara till henne. Jag tror det var Rami. Som tog med sig Yara till Sverige.

Alldeles oavsett hur det gick till så utsattes hon för ett monumentalt svek av samtliga inblandade vuxna. Man använde henne som insats i ett spel man inte visste vilket utfall det skulle få. Och, nej, jag tror inte att man RÄKNADE med att hon skulle få sätta livet till, men man måste ändå ha varit medvetna om att planen med PUT för alla kanske inte skulle funka. Och jag tror att man visste att både R&A var åtminstone en liten aning labila redan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in