2014-11-02, 13:26
Medlem
buttnutters avatar
Kan inte knyta en slips. Vet inte vad som kännetecknar ett däggdjur. Kan inte lära mig planeternas ordningsföljd i solsystemet.
Citera
2014-11-02, 14:22
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Pinsammast av allt är att jag alltid(ja, alltid!!) skriver "ls" i CMD.. det kan väl inte bara vara jag?

Du är inte ensam.
Citera
2014-11-02, 14:44
Medlem
hotflows avatar
Jag fick vad som för mig kan räknas som mitt största hjärnsläpp på tio år för ett par dagar sedan, fredags för att vara exakt.

Jag var ute och shoppade kläder, något som för mig är ett stort intresse där jag besitter avancerad fullkomligt onödig kunskap om allt från obskyra stygnlängder till lästutformning av gedigna herrskor.

Då jag bär kostym fyra dagar utav fem genom min normala arbetsvecka var jag, i vanlig ordning, och kollade in utbudet utav skjortor i valfri butik.

Dessa skjortor var av det finare slaget och, precis som de brukar, invikta nästan pretentiöst i grov plastförpackning.

Jag förundrades länge - ståendes på samma plats i det lilla inspirerande showroomet - om varför varenda förbannade skjorta hade den där lilla lilla fickan vid höger bröst.

Se bild för att se vad jag såg: http://www.hugosherr.se/sv/artiklar/eton-skjorta--22.html

Vad får man plats med där? En nokia 3310? Ett knäckebröd? VAD???? Dessutom har jag aldrig sett några herrar med skjortor som bär denna förbannade ficka så varför är det enbart sådana skjortor man kan inhandla?

Jag fick nog - tog tag i den välklädde men ack så kortvuxna kvinna som var ansvarig för detta fina showroom av herrekipering.

"Jag vill ha en skjorta utan den fickan - var har ni dessa skjortor?"

Irriterat pekade jag på denna satans ficka medan jag, med mitt kroppspråk, ville påpeka hur jag skulle spendera pengar i hennes showroom genom att inhandla en normal skjorta om jag så lokaliserade sådan.

Då uppenbarade det sig, decenniets hjärnsläpp brought to you av en man bortgjord helt av sin egna bristande intelligens.

"Det är den högra ärmen, det är så man viker skjortor i butik"

Jag skämdes, jag köpte skjortan och på köpet fick jag nu veta svaret på varför jag aldrig sett den. där. jävla. fickan.
Citera
2014-11-02, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag har aldrig lyckats lära mig styrbord och barbord- vilket är höger och vilket är vänster? Sen är jag alltid osäker på hur många dagar det är på ett år. Jag har förstått att det är 365 men jag är bombsäker på att min fröken i lågstadiet sa att ett år består av 364 dagar så hela mitt vuxna liv har jag trott att det är 364 dagar. Men det är det ju inte...eller?
Hur kan man inte veta dagarna på ett år? Mentalt efterbliven?

Har dålig koll på svampar. Kantarell,flugsvamp,röksvamp,trattkantarell är typ det enda jag kan
Citera
2014-11-02, 14:55
Medlem
SkepticalHippos avatar
Offsideregeln i fotboll. Fyfan. Jag har fått det förklarat av min pojkvän typ 10 gånger och andra människor har försökt säkert lika ofta. Jag förstår logiken exakt då det berättas för mig men det tar bara några timmar innan jag glömt det igen.

Hatar det eftersom det är typiskt kvinnligt att INTE veta och jag vill kunna det just för att motbevisa. Går icke
Citera
2014-11-02, 15:23
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Offsideregeln i fotboll. Fyfan. Jag har fått det förklarat av min pojkvän typ 10 gånger och andra människor har försökt säkert lika ofta. Jag förstår logiken exakt då det berättas för mig men det tar bara några timmar innan jag glömt det igen.

Hatar det eftersom det är typiskt kvinnligt att INTE veta och jag vill kunna det just för att motbevisa. Går icke
Jag är man och kan inte det, folk har försökt men fattar inte den fortfarande, Men jag är inte intresserad av fotboll.
Citera
2014-11-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag kan inte alla namn på grönsaker m.m som finns i affären. Hade ingen aning om palsternacka, rödbeta m.m. Någorlunda pinsamt första veckorna med att jobba som kassör i affären och inte veta vad allt heter.

En annan sak, så är jag osäker vilket håll väst och öst är.
Väst är vänster, öst är höger. Ser du inte hur lika väster och vänster är?
Citera
2014-11-02, 15:59
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har också problem med alfabetet, trodde svinlänge att N kom M exempelvis. Jag kan det utantill men måste rabbla upp det långsamt för att det ska bli rätt.
Citera
2014-11-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag har också problem med alfabetet, trodde svinlänge att N kom M exempelvis. Jag kan det utantill men måste rabbla upp det långsamt för att det ska bli rätt.
För mig är det mycket enklare att rabbla upp det snabbt. Ju snabbare, desto lättare.
Citera
2014-11-02, 16:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Sena 20-årsåldern.

*Multiplikationstabellerna lärde jag mig aldrig.
Tyckte det var plågsamt tråkigt.

* Men den kunskapslucka jag idag egentligen lider av är mitt obefintliga filmintresse.
Ser typ en film om året och märker att det kan ge mig problem i sociala sammanhang.

Talar då om spelfilmer. Dokumentärer tycker jag är kul!

Edit:

Noterar folk lider av kunskapsbrister i Geografi. Jag är själv medelmåtta i mkt men här är jag en wizard Ett av de roligare tidsfördriven är ohotat att scrolla in och ut på Google Earth

Edit 2:

Desto mer jag rannsakar mig själv kommer jag fram till att jag suger på det mesta. Men en unik kunskapslucka jag har är engelskan.

*Tror det inte finns någon 80-talist i Sverige som är sämre än mig på Engelska. Jag kan givetvis inte grammatiken, men hör inte heller när det är rätt eller fel som många kan. Britter får bita sig i läppen när jag snackar med dom.
Senast redigerad av Sqrbanken 2014-11-02 kl. 16:24.
Citera
2014-11-02, 16:46
Medlem
trickydicks avatar
Har alltid svårt att skilja på större än och mindre än tecken. <>
Citera
2014-11-02, 16:48
Medlem
TheSpacePopes avatar
Mitt lokalsinne är uselt. Det är iofs kanske mer att betrakta som en förmåga snarare än kunskap, men det är det mest pinsamma jag kan komma på.

Skönlitteratur, konst och dylikt är ämnen jag saknar intresse för så det är nog mina största kunskapsluckor.

För övrigt så tycker jag att det är ganska svårt att veta vad min största eller mest pinsamma kunskapslucka är, för när jag inte vet något som anses viktigt så brukar jag oftast ta reda på det och då försvinner kunskapsluckan .

Med tanke på vissas kunskapsluckor här i tråden (för att vara snäll ska jag inte hänga ut någon speciell ) så känner jag att det hade kunnat vara betydligt mycket värre .
Senast redigerad av TheSpacePope 2014-11-02 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in