Jag fick vad som för mig kan räknas som mitt största hjärnsläpp på tio år för ett par dagar sedan, fredags för att vara exakt.
Jag var ute och shoppade kläder, något som för mig är ett stort intresse där jag besitter avancerad fullkomligt onödig kunskap om allt från obskyra stygnlängder till lästutformning av gedigna herrskor.
Då jag bär kostym fyra dagar utav fem genom min normala arbetsvecka var jag, i vanlig ordning, och kollade in utbudet utav skjortor i valfri butik.
Dessa skjortor var av det finare slaget och, precis som de brukar, invikta nästan pretentiöst i grov plastförpackning.
Jag förundrades länge - ståendes på samma plats i det lilla inspirerande showroomet - om varför varenda förbannade skjorta hade den där lilla lilla fickan vid höger bröst.
Se bild för att se vad jag såg:
http://www.hugosherr.se/sv/artiklar/eton-skjorta--22.html
Vad får man plats med där? En nokia 3310? Ett knäckebröd? VAD???? Dessutom har jag aldrig sett några herrar med skjortor som bär denna förbannade ficka så varför är det enbart sådana skjortor man kan inhandla?
Jag fick nog - tog tag i den välklädde men ack så kortvuxna kvinna som var ansvarig för detta fina showroom av herrekipering.
"Jag vill ha en skjorta utan den fickan - var har ni dessa skjortor?"
Irriterat pekade jag på denna satans ficka medan jag, med mitt kroppspråk, ville påpeka hur jag skulle spendera pengar i hennes showroom genom att inhandla en normal skjorta om jag så lokaliserade sådan.
Då uppenbarade det sig, decenniets hjärnsläpp
brought to you av en man bortgjord helt av sin egna bristande intelligens.
"Det är den högra ärmen, det är så man viker skjortor i butik"
Jag skämdes, jag köpte skjortan och på köpet fick jag nu veta svaret på varför jag aldrig sett den.
där. jävla. fickan.