2014-11-01, 14:13
Medlem
Jag är i 20-årsåldern och kan rätt mycket om rätt så mycket, men när det kommer till barnkultur så står det helt still. Jag lärde mig nyligen vad Pippis apa hette, hur hästen ser ut och vem Tommy och Annicka är. Kan inte en enda karaktärs namn i Saltkråkan förutom Båtsman (finns han ens med?). Skall påpekas att jag givetvis sett/läst alla dessa historierna som barn, men absolut ingeting av det verkar ha fastnat. Aldrig sett ett helt avsnitt Bert.

Också jävligt dålig på svensk geografi (dock mycket bättre än vissa andra här inne).
Citera
2014-11-01, 14:18
Bannlyst
jag trodde FB betyder facebook
Citera
2014-11-01, 14:31
Moderator
Humbugs avatar
Jag är dyskalkylektiker och har inget naturligt förhållande till siffror. De säger mig ingenting. Multiplikationstabellen är därmed ett mystiskt fenomen för mig.
Citera
2014-11-01, 14:35
Medlem
Var usel på höger/vänster men det blev bättre efter att jag fixade en klocka på vänsterarm, lätt att tänka när man behöver ett snabbt beslut

Skönt att se att många andra är dåliga på matte, kanske kliver ut ur garderoben snart med det.
Citera
2014-11-01, 14:54
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Okej, jag kan börja.

Jag är 20+ och kan inte rabbla upp hela alfabetet.
Jag kan inte multiplikationstabellen utantill heller utan måste tänka!
Jag vet inte heller exakt hur många dagar som är i alla månader. (vissa kan jag.)

Som titeln säger; vad är eran största/mest pinsamma kunskapslucka?

Vad jag hoppas med denna diskussion är att kanske komma underfund med vad det Svenska folket är sämst på! Eftersom jag aldrig skulle vilja säga detta högt för att jag är högutbildad, trots detta alltid klarat mig utan dessa kunskaper! Gissar jag på att fler av min sort finns.. och att ett stort mörkertal inom Sverige finns av vad folk borde kunna men inte kan.

Så vad är det? Historia, matte, geografi eller som min vilda gissning är efter att ha debatterat lite på flashback (att folk inte kan läsa)

Diskutera!

Det mest pinsamma för mig är att jag inte vet om nazisterna eller de allierade vann andra världskriget. Folk skrattar som fan åt mig när jag berättar det men kan inte hjälpa det, glömmer bort det. Finns det någon sorts diagnos för att man glömmer just en sak som är jävligt simpel men kommer ihåg allt annat?
Citera
2014-11-01, 14:58
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Nu är du ju bara ignorant. Känns inte som om du tycker att kunskapsluckan är pinsamm utan snarare som om du är stolt över den. Fjantigt. Men om du faktiskt harproblem med att lära genom att läsa så har du en bild här.
Ignorant, jo. Men nej, jag tycker inte att det är särskilt pinsamt. Det var min poäng med mitt första inlägg (ej det du citerade), jag tycker inte den punkten är särskilt pinsam.

Det jag menade var att jag har lärt mig metoden flera gånger genom vänner och bekanta som har förklarat den, men sen när man (långt senare) ska använda den så har den mer eller mindre fallit bort ur minnet. Nu finns allting i mobilen så jag har heller inget intresse av att lära mig den på nytt. Hade jag inte haft mobilen eller datorn hade jag nog inte ens vetat vilken dag det var.
Citera
2014-11-01, 15:00
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Det mest pinsamma för mig är att jag inte vet om nazisterna eller de allierade vann andra världskriget. Folk skrattar som fan åt mig när jag berättar det men kan inte hjälpa det, glömmer bort det. Finns det någon sorts diagnos för att man glömmer just en sak som är jävligt simpel men kommer ihåg allt annat?
Med tanke på att Tyskland inte är nazistiskt längre bör du kunna dra en slutsats att det inte gick så bra för nazisterna.

Jag vet inte, autism?
Citera
2014-11-01, 15:00
Medlem
.Sensejs avatar
Kollar ofta på fotboll men vet inte vad offside innebär.
Citera
2014-11-01, 15:04
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Kollar ofta på fotboll men vet inte vad offside innebär.
Anfallaren står mellan sista försvararen och målvakten när bollen slås mot honom.

Alltså skulle det inte fungera att som anfallare alltid stå vid motståndarnas målvakt och vänta på en långboll eftersom man då är bakom sista försvararen i andra laget.

Förstår du nu?
Citera
2014-11-01, 15:09
Medlem
Världen är upp och ned för mig.. Bokstavligt talat om man kollar på karta iaf. Sedan vet jag inte vem det är som har bestämt vad som är upp och vad som är ned egentligen.

Men till 90% säger jag att jag ska "åka upp till Malmö" eller att jag ska åka "ned till Kiruna" ex.
Citera
2014-11-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag är dyskalkylektiker och har inget naturligt förhållande till siffror. De säger mig ingenting. Multiplikationstabellen är därmed ett mystiskt fenomen för mig.
Fungerar romerska siffror upp till 3?
Citera
2014-11-01, 15:13
Medlem
KattPerssons avatar
Jag vet inte vad ordet "progressiv" innebär i musiken, vet bara att jag gillar den genren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in