2014-11-01, 13:26
Medlem
[quote=nantale|50948100]Angående vem som far eller mor till de inblandade barnen undrar jag om ni läst inlägg 7736. Personen som säger sig vara IF skriver att Rami berättat för henne att han flydde till Sverige med sin son som då var nio månader. Man kan förstås inte lita på att den som skrev inlägget är IF och ännu mindre kan man lita på Ramis uppgifter. Men vi vet ju inte hur det förhåller sig. Kan det vara så den äldsta pojken är bara Ramis. I övrigt är det så att man inte får komma till Sverige på anknytning om man inte visar att man är gift med den så kallande referenten, dvs den som har uppehållstillstånd i Sverige. Rami kunde mycket väl ha fått tillstånd på anknytning, med sin son, om han kunde visa att han var gift med Madi och att han hade ensam vårdnad om sin son. Om Rami och hans son kom hit som asylsökande så fick de säkert tillstånd på egna skäl- på grund av att barn inte utvisas till Gaza och helt oberoende om vilket förhållande de hade till Madi. I så fall hade man inte ens brytt sig om att förvissa sig om Rami var pappa till barnet.

Jag tror IF är den hon utger sig för att vara, i alla fall är det någon som träffat Rami enligt sättet hon beskriver honom.
Citera
2014-11-01, 13:27
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Skulle kunna vara så för att i mellanöstern så är mannen mer betrodd än kvinnan. En man eller far kan få sin dotter eller fru inlåst på "dårhus" om de så vill. Lyder inte kvinnan eller är ilsk av naturliga orsaker så vet kvinnan att mannen har den befogenheten. Ingen lyssnar till kvinnan för hon är ju "galen" och bara svammlar. Utan mannen är alltid den adekvata i huset..

Innan ni förfasar er allt för mycket över detta ska vi komma ihåg att så var det här i sverige också, för inte allt för länge sedan. För en sisådär 70-80 år sedan..
Citera
2014-11-01, 13:27
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Angående vem som far eller mor till de inblandade barnen undrar jag om ni läst inlägg 7736. Personen som säger sig vara IF skriver att Rami berättat för henne att han flydde till Sverige med sin son som då var nio månader. Man kan förstås inte lita på att den som skrev inlägget är IF och ännu mindre kan man lita på Ramis uppgifter. Men vi vet ju inte hur det förhåller sig. Kan det vara så den äldsta pojken är bara Ramis. I övrigt är det så att man inte får komma till Sverige på anknytning om man inte visar att man är gift med den så kallande referenten, dvs den som har uppehållstillstånd i Sverige. Rami kunde mycket väl ha fått tillstånd på anknytning, med sin son, om han kunde visa att han var gift med Madi och att han hade ensam vårdnad om sin son. Om Rami och hans kom hit som asylsökande så fick de säkert tillstånd på egna skäl och helt oberoende om vilket förhållande de hade till Madi

När det gäller uppehållstillstånd på grund av anknytning till en i Sverige bosatt barn måste föräldrarna förstås visa att de- eller åtminstone någon av dem är biologisk föräldrar eller adoptivförälder till barnet som de vill återförenas med. Det här innebär antingen Muhammed eller Madleen, eller båda, måste ha varit biologisk förälder till Yara, om de inte kunde visa att de hade adopterat henne. Annars hade varit totalt meningslöst av dem att ens ansöka om återförening med henne. Vad gäller Yaras yngre syskon som också sökte tillstånd, så måste föräldrarna ha visat att barnen är deras gemensamma barn, antingen genom godkända handlingar eller genom DNA-test.

Kanske har jag inte förmått redogöra för dessa regler på ett begripligt sätt. Men den slutsats jag dragit är att Muhammed och Madleen var föräldrar till Yara. Däremot kan det vara det oklart vilka som är föräldrar till Madis och Ramis äldsta son. Den yngsta sonen är född i Sverige så Madi är väl hans mor. Om Rami är fadern är mer oklart.

Du vet om att dokument i såna länder kan man betala för att få myndigheter att skriva vad du vill i? Finns inga dna-test vad jag vet på ngn i den familjen.

Jag vet att pengar talar där av egen erfarenhet. Slapp hamna i tullen o bli kollad i väskor m.m för mitt arabiska efternamn är väldigt känt där nere (typ som bonnier här i sverige), samt att min pappa var säkerhetstjänstens fd kollega. Fick passera förbi tullen. På hemvägen slapp jag gå igenom tullen igen och fick gå bakvägen, ingen passkontroll eller tull, de frågade bara vad jag heter. Svarade med namn o efternamn och fick svaret: varsågod madame, den här vägen.

Man skulle ha legitimation från det landet när man är 15 år fyllda, min pappa betalade då 200 dollar så vi slapp vänta 6 månader som alla andra. Fick det direkt på plats. Istället för att dokumentet ska hamna längst ner i högen.

Blev erbjuden i Jordanien ett läkarleg för 500 dollar, stämplat på universitetet, och av läkare på sjukhuset att jag studerat och tjänstgjort på deras Drottning Ranias sjukhus. För de ansåg att jag är sjuksköterska, då kan jag få ett bättre yrke i sverige som läkare. Alla dokument skulle vara helt godkända.
Citera
2014-11-01, 13:29
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Innan ni förfasar er allt för mycket över detta ska vi komma ihåg att så var det här i sverige också, för inte allt för länge sedan. För en sisådär 70-80 år sedan..

Precis men i sverige har vi gått framåt. De verkar leva kvar i den tidsåldern. I sverige tvångsteriliserade man kvinnor med downs. Man låste in epilepsisjuka för de var ju galna
Citera
2014-11-01, 13:34
Medlem
Citat:
Du vet om att dokument i såna länder kan man betala för att få myndigheter att skriva vad du vill i? Finns inga dna-test vad jag vet på ngn i den familjen

Jag vet att man kan köpa dokument. Jag vet inte om det har gjorts DNA-test tidigare. Jag antar att det kommer att göras nu. Innan Madleen, Muhammed och barnen beviljas skadestånd som närstående, samt innan vårdnadsfrågan avseende de två pojkarna avgörs.
Citera
2014-11-01, 13:35
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Jag vet att man kan köpa dokument. Jag vet inte om det har gjorts DNA-test tidigare. Jag antar att det kommer att göras nu. Innan Madleen, Muhammed och barnen beviljas skadestånd som närstående, samt innan vårdnadsfrågan avseende de två pojkarna avgörs.

Hoppas att de då tar och jämför deras dna med Yaras..
Citera
2014-11-01, 13:38
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Precis men i sverige har vi gått framåt. De verkar leva kvar i den tidsåldern. I sverige tvångsteriliserade man kvinnor med downs. Man låste in epilepsisjuka för de var ju galna

Man tvångssteriliserade alla möjliga. Även kvinnor som ansågs "lösaktiga" eller "nervsvaga". Att tvångssterilisera människor med downs anser jag dock vara helt rimligt.
Citera
2014-11-01, 13:47
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Man tvångssteriliserade alla möjliga. Även kvinnor som ansågs "lösaktiga" eller "nervsvaga". Att tvångssterilisera människor med downs anser jag dock vara helt rimligt.

Ojoj, nu kommer du säker få påhopp av folk om din åsikt, för så får man inte säga.. Jag håller dock med dig och gjorde själv ultraljud s. KUB-test med bägge barnen för att utesluta kromosomfel (erbjuds till alla oavsett ålder i sthlm).
Citera
2014-11-01, 14:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Angående vem som far eller mor till de inblandade barnen undrar jag om ni läst inlägg 7736. Personen som säger sig vara IF skriver att Rami berättat för henne att han flydde till Sverige med sin son som då var nio månader. Man kan förstås inte lita på att den som skrev inlägget är IF och ännu mindre kan man lita på Ramis uppgifter. Men vi vet ju inte hur det förhåller sig. Kan det vara så den äldsta pojken är bara Ramis. I övrigt är det så att man inte får komma till Sverige på anknytning om man inte visar att man är gift med den så kallande referenten, dvs den som har uppehållstillstånd i Sverige. Rami kunde mycket väl ha fått tillstånd på anknytning, med sin son, om han kunde visa att han var gift med Madi och att han hade ensam vårdnad om sin son. Om Rami och hans son kom hit som asylsökande så fick de säkert tillstånd på egna skäl- på grund av att barn inte utvisas till Gaza och helt oberoende om vilket förhållande de hade till Madi. I så fall hade man inte ens brytt sig om att förvissa sig om Rami var pappa till barnet.

När det gäller uppehållstillstånd på grund av anknytning till en i Sverige bosatt barn måste föräldrarna förstås visa att de- eller åtminstone någon av dem är biologisk föräldrar eller adoptivförälder till barnet som de vill återförenas med. Det här innebär antingen Muhammed eller Madleen, eller båda, måste ha varit biologisk förälder till Yara, om de inte kunde visa att de hade adopterat henne. Annars hade varit totalt meningslöst av dem att ens ansöka om återförening med henne. Vad gäller Yaras yngre syskon som också sökte tillstånd, så måste föräldrarna ha visat att barnen är deras gemensamma barn, antingen genom godkända handlingar eller genom DNA-test.

Kanske har jag inte förmått redogöra för dessa regler på ett begripligt sätt. Men den slutsats jag dragit är att Muhammed och Madleen var föräldrar till Yara. Däremot kan det vara det oklart vilka som är föräldrar till Madis och Ramis äldsta son. Den yngsta sonen är född i Sverige så Madi är väl hans mor. Om Rami är fadern är mer oklart.

Det här inlägget är väldigt belysande för hur det går till i denna PUT-djungel där man använder sej av barn på olika sätt.
Dessutom finns det faktiskt en chans att den äldste sonen faktiskt inte är Madis!
Nu börjar vi istället spekulera i vem som är far/mor till de små pojkarna istället!
Än så länge hänger jag med i alla turer..men snart ger jag upp.
Citera
2014-11-01, 14:00
Medlem
Hrmmm....hrmmm...Kommer någon möjligtvis dela med sig av fup nu i tråden?
Citera
2014-11-01, 14:02
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda

Off-topic: Men jag trodde att personer med Down Syndrom redan, av naturliga skäl, hade nedsatt fertilitet?
Citera
2014-11-01, 14:03
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det här inlägget är väldigt belysande för hur det går till i denna PUT-djungel där man använder sej av barn på olika sätt.
Dessutom finns det faktiskt en chans att den äldste sonen faktiskt inte är Madis!
Nu börjar vi istället spekulera i vem som är far/mor till de små pojkarna istället!
Än så länge hänger jag med i alla turer..men snart ger jag upp.

Kanske därför hon slog den lilla stackars pojken också? Inte hennes biologiska= inte lika mkt värd? Eller jag vet inte, hon verkar ha slagit sin egen också.. Men kanske inte lika mkt som 3 åringen och Yara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in