2014-11-01, 12:02
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Passiviteten från denna klan/släkt är märklig, och ännu märkligare är att en stor arabisk släkt i Karlskrona låter detta pågå. Jag menar att arabiska kvinnor som ser en hungrig och mager flicka, och inte proppar henne med mat hör till det avvikande.

Föräldrarnas situation var inte lätt, då de överlåtit vårdnaden på Rami. Därför blir likgiltigheten från soc. i Karlskrona om Yaras öde så vidrigt att man undrar varför de fortfarande har kvar sina jobb.

Det fanns ingen som följde upp hur Rami var som vårdnadshavare, och det kan man bara inte bortse ifrån.

Ingen av de som befattade sig med proceduren i Blekinge tingsrätt, som gav Rami vårdnad ifrågasatte något och ingen efterfrågade uppföljning av ärendet.

Men ingen vågar kritisera eller utreda domstolar, och särskilt den kollegialiteten jurister och advokater har sinsemellan, särskilt på orter där alla känner varandra.

Juristen familjen anlitad hade tidigre varit anställd i tingsrätten och därför särskilt trovärdig i denna skitsak där han fick igenom sin talan om vårdnad, utan att kollegorna som satt där i domstolen och dömde efterfrågade utredning och uppföljning.

Det med proppa i mat i folk stämmer och hos invandrare förekommer inte sånt med att "kompisen får stanna på rummet medans du äter". Utan alla kompisar SKA äta med en om man har kompisar hemma just då.

Men Amani påstår ju att alla syskonen finns i sverige men hon har ingen kontakt med ngn av dom? Kan det vara därför ingen i familj/släkt visste hur utsvulten Yara var? Men däremot borde ju föräldrarna märkt ngt genom skype o webcam? Att de skickar en flicka och sen se hur hon blir tunnare och tunnare?

Dock vet jag att invandrare strävar efter att ha SMALA flickor, för ingen vill ju ha en tjockis. Har i fd bekantskapen kvinnor som gör så mot NYFÖDDA flickor, att de matar inte spädbarnet ordentligt så hon inte växer o blir tjock.. Sjukt i mina ögon. Sen när spädbarnet blir hungrigt (vilket är NORMALT) efter 2-4 timmar så får bebisen napp istället.

Kan det vara därför föräldrarna inte reagerade? Att de kanske tyckte att det var bra att Amani får deras lilla "kvinna" attraktiv med att göra henne smal?
Citera
2014-11-01, 12:02
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, jag får också känslan att Madleen är orolig över att hon inte får prata med Yara på kvällen. Hon ifrågasätter att Yara skulle sova så tidigt, och hon insisterar på att få prata med Yara tidigt nästa morgon. Jag tror att föräldrarna i Gaza vet att Yara blir slagen av Madi, att hon har berättat om det tidigare. Nu anar Madleen att Yara har fått stryk, även om Madi bara säger att hon slagit sonen. Madleen vill få kontakt med Yara för att försäkra sig om att hon är ok. Det är därför hon är så angelägen om att få prata med Yara. Jag tror att föräldrarna är till fullo informerade om Yara helvetiska dagliga tillvaro.

Jag har ett annat motiv till varför någon av dem kanske slog ihjäl Yara. Jag tror hon kan ha försökt skydda någon från att bli agad och fick den fulla vreden själv.
Dels fanns det den äldre pojken dna på kaveln, dels från den yngre på mammans linne. Något vittne sa att Yara var väldigt beskyddande av dessa små...

Och de Madi säger till Yaras mamma så kanske hon försöker förklara sig, varför det blev så...men fullföljer inte sin historia.

Undrar vem som monterat låset på utsidan av klädkammaren? Vad brukade man förvara där? Något värdefullt? Giftigt? Farligt? att de skulle ha använt den för att låsa in barn låter osannolikt med tanke på att det fanns en tavla och dammsugare och annat där. Man skulle behövas söka efter andra spår...
Citera
2014-11-01, 12:05
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Kan det vara så att Rami inte är biologisk far till Amanis barn och att hon använt det som en hållhake på honom?
För han var det viktigare att få stanna i Sverige än att rädda livet på lilla Yara. Hoppas dom dna testar ungarna så att dom kan skicka ut honom ifall han inte är pappan till barnen.

Precis vad jag misstänker om alla de i den släkten, speciellt Yaras fall..

Amani var ju gift en gång innan. Hur snabbt gifte hon sig med Rami efter skillsmässan? Kan hon varit precis nygravid när hon träffade Rami? Inte alltid kvinnor vet att de är gravida, och mannen kan ju bli lurad att man födde i början av 9:e månaden eller 8 månaden, några veckor hit eller dit ifrågasätter man aldrig. De har ju inte sån mödravård som vi har i sverige med ultraljud, datumbestämning, tillväxtultraljus osv..
Citera
2014-11-01, 12:05
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för upplysningen. Det är faktiskt både makabert och korkat, med dessa kläder, som ligger kvar i en tvättkorg.

Också ytterst märkligt att dom inte gjorde sig av med brödkavel och förlängningssladden i garderoben? Tid verkar ju ha funnits...
Citera
2014-11-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Madis växlingar är konstiga för en person som är normal. Men jag tror hon är en sån person som är totalt oberäknelig och kan slå om från skratt till raseri på en sekund. Just därför upplevs hon som skrämmande av sin omgivning, de vet aldrig vad de ska förvänta sig från henne.

Så efter att hon har misshandlat Yara kan hon sopa av sig raseriet och gå och sätta sig och chatta med Yaras mamma och tom skämta lite. Totalt sjukt.

Men tänk om det var Rami som stod för misshandeln? Då gäller din beskrivning på honom också.

Vi diskuterar misshandeln som grov eftersom Yara dog. Jag är inte särskilt kunnig på misshandel och har aldrig slagit någon, så jag vet inget om effekterna av ett slag.

Men, jag skulle utgå ifrån att en stor och frisk vuxen behöver inte slå särskilt hårt med handen eller brödkaveln för att orsaka stora skador på en tunn flickkropp. Jag menar att det ska inte mycket till förrän ett slag missar och blir dödligt.

Jag tror att den personen som slår barn blir avtrubbad. Och jag tror inte att en människa som inte slår barn klarar av att se sin fru eller man göra det. Jag är övertygad om att dessa filurer trodde Yara somnat och behövde mer stryk när hon gnydde eller skrek av smärta.

Jag har uppfattat att Madi vill ha det tyst omkring sig, hon plågades av barnskrik.
Citera
2014-11-01, 12:15
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Också ytterst märkligt att dom inte gjorde sig av med brödkavel och förlängningssladden i garderoben? Tid verkar ju ha funnits...

Antagligen för att de trodde att sjukvårdpersonalen skulle tro på deras historia om att hon kom hem i det skicket.. Eller för att idioterna inte trodde att polisen skulle rota i lådorna eller i garderober.. De kanske hade sett för många arabiskt dubbade spanska dokusåpor, där polisen och ambulans kommer hem till en, kvinnan är sååå chockad, drar en historia och polisen går bara därifrån..
Citera
2014-11-01, 12:15
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag har ett annat motiv till varför någon av dem kanske slog ihjäl Yara. Jag tror hon kan ha försökt skydda någon från att bli agad och fick den fulla vreden själv.
Dels fanns det den äldre pojken dna på kaveln, dels från den yngre på mammans linne. Något vittne sa att Yara var väldigt beskyddande av dessa små...

Och de Madi säger till Yaras mamma så kanske hon försöker förklara sig, varför det blev så...men fullföljer inte sin historia.

Undrar vem som monterat låset på utsidan av klädkammaren? Vad brukade man förvara där? Något värdefullt? Giftigt? Farligt? att de skulle ha använt den för att låsa in barn låter osannolikt med tanke på att det fanns en tavla och dammsugare och annat där. Man skulle behövas söka efter andra spår...

En liten kommentar om låsen på garderoben:
Om man tittar på planskissen över lägenheten ser man och kan anta, med viss reservation, att garderoben inte utgör en del av lägenhetens ursprungliga utformning. Den ser ut att vara gjord genom att sätta upp en extra vägg som förhindrar passage från Yaras rum till vardagsrummet.

Jag tror att detta är gjort av tidigare hyresgäst. Med tanke på rummets storlek o utformning antar jag att utrymmet ska ha använts till specifika saker. T.ex en eller flera dataservrar, ett kassaskåp, minkpälsar, hembränning...etc etc. Inte förvånande att man i så fall sätter hänglås på dörren.

I en del äldre byggnader finns även medvetet byggda lönnrum. Om huset är äldre, ungefär runt sekelskiftet, skulle en möjlighet vara att utrymmet är ett sådant
Citera
2014-11-01, 12:20
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
En liten kommentar om låsen på garderoben:
Om man tittar på planskissen över lägenheten ser man och kan anta, med viss reservation, att garderoben inte utgör en del av lägenhetens ursprungliga utformning. Den ser ut att vara gjord genom att sätta upp en extra vägg som förhindrar passage från Yaras rum till vardagsrummet.

Jag tror att detta är gjort av tidigare hyresgäst. Med tanke på rummets storlek o utformning antar jag att utrymmet ska ha använts till specifika saker. T.ex en eller flera dataservrar, ett kassaskåp, minkpälsar, hembränning...etc etc. Inte förvånande att man i så fall sätter hänglås på dörren.

I en del äldre byggnader finns även medvetet byggda lönnrum. Om huset är äldre, ungefär runt sekelskiftet, skulle en möjlighet vara att utrymmet är ett sådant

Jag bor i ett hus från 1952 och har en s.k klädkammare med ett lås på som man kan öppna med nyckel utifrån men inte inifrån. Nej, den använder jag inte för stygga barn, utan har allt möjligt därinne, men den är ganska stor iofs och skulle säkerligen kunna tjäna som ett extra rum, dock har den inga fönster. Men den ingår i lägenhetens ritning från början. Vet inte vad den användes till förr

Jag har också dammsugare därinne och säsongsgrejer och annat skit där.
Citera
2014-11-01, 12:22
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Jag tror att den eller de som huvudsakligen genomförde mordet inte har varit tillräckligt skärpt i huvudet. Den/De har varit inne i nån slags psykisk dimma. Men sånt vet jag för lite om för att kunna spekulera i.

Hon: I ena delen av jaget chattar hon och är social, i den andra delen av jaget mördar hon en åttaåring

Han: I den ena delen av jaget chattar han, ser på film, passar småpojkar och i den andra delen av jaget medverkar han aktivt/ser likgiltigt på när en åttaåring dör
Citera
2014-11-01, 12:22
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Antagligen för att de trodde att sjukvårdpersonalen skulle tro på deras historia om att hon kom hem i det skicket.. Eller för att idioterna inte trodde att polisen skulle rota i lådorna eller i garderober.. De kanske hade sett för många arabiskt dubbade spanska dokusåpor, där polisen och ambulans kommer hem till en, kvinnan är sååå chockad, drar en historia och polisen går bara därifrån..

Rami verkar ha insett att de kan bli bekymmer eftersom han flitigt skaffat alibi och valt att filma sin fru. Kan va så att de delade upp vad de skulle göra efter att de insåg att Yara var död? Madi skulle ta hand om kroppen, dölja spår tvätta henne rena kläder samt ringa ambulansen. Rami skulle ta hand om lägenheten, bevis , blod mm. Istället för att göra sig av med sladden gömde han den, kanske var han i trappen för att låtsar slänga bevis. Valde istället att sätta sin fru och lämna alla bevis för detta i lägenheten? Ren spekulation såklart...
Senast redigerad av Novami 2014-11-01 kl. 12:24. Anledning: Trappen
Citera
2014-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Skulle kunna vara så för att i mellanöstern så är mannen mer betrodd än kvinnan. En man eller far kan få sin dotter eller fru inlåst på "dårhus" om de så vill. Lyder inte kvinnan eller är ilsk av naturliga orsaker så vet kvinnan att mannen har den befogenheten. Ingen lyssnar till kvinnan för hon är ju "galen" och bara svammlar. Utan mannen är alltid den adekvata i huset..

Usch vilken ruskig verklighet du beskriver...får rysningar av obehag över många kvinnors situation runt om i världen...tack för all info du ger oss. Det är lätt att blunda men vi måste se verkligheten som den är för att förstå!
Citera
2014-11-01, 12:26
Medlem
Citat:

Det visar på hur vana de är med att bli trodda och manipulera sin omgivning. Det skulle till ett dött barn innan det svenska samhället satte ner foten.

Ingen vågar kritisera och riskera att bli anklagad för rasism. Och i all ängslighet är det rasism om något, när man låter allvarliga brott passera som seder och bruk. Ordet tolerans har varit täckmantel för lättja när filurer som Madi och Rami ska integreras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in