Citat:
Jag tycker ändå att mammans och kanske även pappans passivitet är märklig. De har överlämnat sin dotter Rami och Madi. De har misstankar om att hon har det svårt. Den 30 april vill mamman tala med sin dotter men får inte, eftersom hon enligt Madi söver. Hon kommer överens med Madi om en ny kontakt på morgonen den 1 maj. Försöker hon ta kontakt med Yara, Madi eller Rami på morgonen. Vad gör hon, och Yaras far när de inte får kontakt med någon av dem. Enligt Yaras far var en okänd svensk privatperson som via facebook långt senare meddelade dem att Yara var död. Jag förstår inte detta, då Yaras far samtidigt berättat att familjen har nära anhöriga i Holland och i Norge. Kanske även Karskrona- Landskrona. Varför kontaktade de inte familjen - de måste ha känt till vad som hänt Yara, eller varför kontaktade familjen inte dem för att ta reda om någonting hade hänt. Jag tror inte heller att Madis familj i Landskrona, exempelvis Islam Lilly och hennes make var okända för Yaras föräldrar, lite släktforskning gjorde de väl innan de skickade Yara till Madis vård. Kort sagt- jag förstår inte varför föräldrarna inte agerade på något sätt när de inte fick kontakt med sin dotter eller hennes vårdnadshavare. I sista hand kunde de ha ringt polisen.