2014-11-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är faktiskt mycket möjligt att de vet att hon har det svårt men de ber ju henne stå ut med Guds hjälp tills de är tillsammans igen.
Istället blev det djävulen...

Jag tycker ändå att mammans och kanske även pappans passivitet är märklig. De har överlämnat sin dotter Rami och Madi. De har misstankar om att hon har det svårt. Den 30 april vill mamman tala med sin dotter men får inte, eftersom hon enligt Madi söver. Hon kommer överens med Madi om en ny kontakt på morgonen den 1 maj. Försöker hon ta kontakt med Yara, Madi eller Rami på morgonen. Vad gör hon, och Yaras far när de inte får kontakt med någon av dem. Enligt Yaras far var en okänd svensk privatperson som via facebook långt senare meddelade dem att Yara var död. Jag förstår inte detta, då Yaras far samtidigt berättat att familjen har nära anhöriga i Holland och i Norge. Kanske även Karskrona- Landskrona. Varför kontaktade de inte familjen - de måste ha känt till vad som hänt Yara, eller varför kontaktade familjen inte dem för att ta reda om någonting hade hänt. Jag tror inte heller att Madis familj i Landskrona, exempelvis Islam Lilly och hennes make var okända för Yaras föräldrar, lite släktforskning gjorde de väl innan de skickade Yara till Madis vård. Kort sagt- jag förstår inte varför föräldrarna inte agerade på något sätt när de inte fick kontakt med sin dotter eller hennes vårdnadshavare. I sista hand kunde de ha ringt polisen.
Citera
2014-11-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om man betänker bilderna som Madi hade på sin facebook, verkar de ha täckt över alla fönster. Det fanns inte en enda bild där man såg minsta strimma dagsljus. Eller så var de nattuglor och sov på dagarna i varsin kista

Det bor såna människor i nästan alla kvarter. År efter år hänger det samma skynke för att undvika in och utsyn.

Lite psykfallsvarning på det

Men det var en av de första reflektionerna jag fick när jag såg Madis facebook och bilderna. Skitigt, mörkt, bleka barn, torftigt liv och undernäring. Samt oordning och sanslöst smaklöst.

PS. Imorgon går vårt flyttlass. Jag kommer inte vara särskilt tillgänglig. Men om det är något viktigt så PM:a mig. Då får jag e-postavisering om det! DS.

Du har rätt angående förtäckta fönster, så kan det ha varit.
Citera
2014-11-01, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men är det inte ännu ett av dessa fullständigt bisarra inslag i fallet? Madi chattar med Yaras mor under flera dagar. Hon ska sedan ha mördat moderns barn i en långdragen brutal dödsmisshandel. En misshandel som bör ha innehållit en stort mått av raseri med tanke på skadornas omfattning. För att en liten stund senare åter chatta med modern. Madis chatt sker under kontrollerade och delvis skämtsamma former enligt transkript.

Jag får inte ihop någonting. Ingenting stämmer och jag tror vi saknar all väsentlig information om vad som faktiskt hände den dagen. Kanske kan Yaras mamma trots allt bringa någon klarhet.
Madis växlingar är konstiga för en person som är normal. Men jag tror hon är en sån person som är totalt oberäknelig och kan slå om från skratt till raseri på en sekund. Just därför upplevs hon som skrämmande av sin omgivning, de vet aldrig vad de ska förvänta sig från henne.

Så efter att hon har misshandlat Yara kan hon sopa av sig raseriet och gå och sätta sig och chatta med Yaras mamma och tom skämta lite. Totalt sjukt.
Citera
2014-11-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, jag får också känslan att Madleen är orolig över att hon inte får prata med Yara på kvällen. Hon ifrågasätter att Yara skulle sova så tidigt, och hon insisterar på att få prata med Yara tidigt nästa morgon. Jag tror att föräldrarna i Gaza vet att Yara blir slagen av Madi, att hon har berättat om det tidigare. Nu anar Madleen att Yara har fått stryk, även om Madi bara säger att hon slagit sonen. Madleen vill få kontakt med Yara för att försäkra sig om att hon är ok. Det är därför hon är så angelägen om att få prata med Yara. Jag tror att föräldrarna är till fullo informerade om Yara helvetiska dagliga tillvaro.

Jag är av uppfattningen att alla inblandade vet om att Yara blir misshandlad. Föräldrarna har accepterat stryk som uppfostringsmetod, men de kan inte veta hur hårt de slår Yara och för vad. Men de ha fattat misstankar och är verkligt oroliga.

Förfrågningar om stryk i skolan, visar på oro från föräldrarna.

Madeleens vittnesmål kommer ger många svar, men inte svar på allt om hon är styrd av familjen, eller skyddar sin bror.

Bor de alla nu hos hjärtat med smärta? Eller har Mohammed lyckats få tingsrätten att skaffa fram kost och logi på hotell för fru och barn?
Citera
2014-11-01, 11:32
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är av uppfattningen att alla inblandade vet om att Yara blir misshandlad. Föräldrarna har accepterat stryk som uppfostringsmetod, men de kan inte veta hur hårt de slår Yara och för vad. Men de ha fattat misstankar och är verkligt oroliga.

Madeleens vittnesmål kommer ger många svar, men inte svar på allt om hon är styrd av familjen, eller skyddar sin bror.

Bor de alla nu hos hjärtat med smärta? Eller har Mohammed lyckats få tingsrätten att skaffa fram kost och logi på hotell för fru och barn?

Som jag har uppfattat deras syn på aga kan de t.ex tycka att det är bra om skolan använder aga som disciplin, för då slipper de göra det hemma. Skolan står för en del av fostran på ett annat sätt än här.

Att de frågar om stryk i skolan kan likväl bero på att de tycker det är konstigt att Yara måste få så mycket stryk hemma. Det borde väl skolan ha klarat av?

Hoppas du förstår vad jag menar. Vet inte om det framkommer.
Citera
2014-11-01, 11:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tycker ändå att mammans och kanske även pappans passivitet är märklig. De har överlämnat sin dotter Rami och Madi. De har misstankar om att hon har det svårt. Den 30 april vill mamman tala med sin dotter men får inte, eftersom hon enligt Madi söver. Hon kommer överens med Madi om en ny kontakt på morgonen den 1 maj. Försöker hon ta kontakt med Yara, Madi eller Rami på morgonen. Vad gör hon, och Yaras far när de inte får kontakt med någon av dem. Enligt Yaras far var en okänd svensk privatperson som via facebook långt senare meddelade dem att Yara var död. Jag förstår inte detta, då Yaras far samtidigt berättat att familjen har nära anhöriga i Holland och i Norge. Kanske även Karskrona- Landskrona. Varför kontaktade de inte familjen - de måste ha känt till vad som hänt Yara, eller varför kontaktade familjen inte dem för att ta reda om någonting hade hänt. Jag tror inte heller att Madis familj i Landskrona, exempelvis Islam Lilly och hennes make var okända för Yaras föräldrar, lite släktforskning gjorde de väl innan de skickade Yara till Madis vård. Kort sagt- jag förstår inte varför föräldrarna inte agerade på något sätt när de inte fick kontakt med sin dotter eller hennes vårdnadshavare. I sista hand kunde de ha ringt polisen.

Jag är lika frågande som du. Det är så mycket som är märkligt även med bio-föräldrarna.
Trots att de fick besök av lokal polis som framförde dödsbudet så var mamman ovetande om dödsorsaken enligt pappan.
Han ljög för henne och sa att dottern råkat ut för en bilolycka.
På Facebook diskuterades bland släkt/vänner och även lokala medier hade uppmärksammat fallet.
Hur kunde det undgå henne?
Hade inte hennes första reaktion varit att kontakta Rami och Madi för att höra om vad som hänt?
Undrade hon inte varför hon aldrig fick kontakt med dom?
Eller kontaktade hon dem inte för att hon visste?
Citera
2014-11-01, 11:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte Madi gick runt i lägenheten i trosor och linne.

Jag tror också att hon satte på sig trosor och linne för att inte bli filmad naken. De kläder hon hade på sig var antagligen blodiga, efter att ha släpat på ett lik som skulle fräschas upp genom att spolas av i duschen

Efter att ha släpat runt på en död flicka som behövde tvättas, insåg de att plaskvåta blodiga kläder inte var en bra idé. Synd att vi inte har FUPen så vi kan se vilka beslag som gjorts, och om det finns något nämnt och Madis klädbyte. Hade de egen tvättmaskin, eller sprang någon ner i tvättstugan med blodigt byk under mordkvällen?

Enligt fil 2 som jag lyssnade på igår fanns de blöda och blodiga kläderna i tvättkorgen i badrummet. Analyserade och det vara blod från Yara på dom.
Citera
2014-11-01, 11:48
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Jag är förvånad över att inga snyftreportage om den arma mamman som anlänt har dykt upp. Ännu.
Eller har media som har tillgång till FUP börjat omvärdera synen på bio-föräldrarna som offer?
Dessvärre tro jag inte att mamman tillför nåt som kan bringa klarhet i vad som hände.
Då vill hon väl ha garantier för PUT igen?
Om hon berättar att Yara sågs som en inträdesbiljett till Sverige för hela familjen kanske hon är rädd att det eftertraktade PUT ryker.
Ja, var bor dom nu hela familjen?
/cynisk LaScala
Citera
2014-11-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Passiviteten från denna klan/släkt är märklig, och ännu märkligare är att en stor arabisk släkt i Karlskrona låter detta pågå. Jag menar att arabiska kvinnor som ser en hungrig och mager flicka, och inte proppar henne med mat hör till det avvikande.

Föräldrarnas situation var inte lätt, då de överlåtit vårdnaden på Rami. Därför blir likgiltigheten från soc. i Karlskrona om Yaras öde så vidrigt att man undrar varför de fortfarande har kvar sina jobb.

Det fanns ingen som följde upp hur Rami var som vårdnadshavare, och det kan man bara inte bortse ifrån.

Ingen av de som befattade sig med proceduren i Blekinge tingsrätt, som gav Rami vårdnad ifrågasatte något och ingen efterfrågade uppföljning av ärendet.

Men ingen vågar kritisera eller utreda domstolar, och särskilt den kollegialiteten jurister och advokater har sinsemellan, särskilt på orter där alla känner varandra.

Juristen familjen anlitad hade tidigre varit anställd i tingsrätten och därför särskilt trovärdig i denna skitsak där han fick igenom sin talan om vårdnad, utan att kollegorna som satt där i domstolen och dömde efterfrågade utredning och uppföljning.
Citera
2014-11-01, 11:49
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag är lika frågande som du. Det är så mycket som är märkligt även med bio-föräldrarna.
Trots att de fick besök av lokal polis som framförde dödsbudet så var mamman ovetande om dödsorsaken enligt pappan.
Han ljög för henne och sa att dottern råkat ut för en bilolycka.
På Facebook diskuterades bland släkt/vänner och även lokala medier hade uppmärksammat fallet.
Hur kunde det undgå henne?
Hade inte hennes första reaktion varit att kontakta Rami och Madi för att höra om vad som hänt?
Undrade hon inte varför hon aldrig fick kontakt med dom?
Eller kontaktade hon dem inte för att hon visste?

Om hon inte nådde dem på skype, varför skickade hon inte meddelande på telefon, eller försökte ringa upp. Det hade ju varit perfekt för jag antar att polisen beslagtagit både telefoner och datorer?

När IF kontaktade Rami på söndagen så kom ju det med i FUP. Hade Yaras mamma/pappa försökt kontakta dem via mobilerna så hade de uppgifterna också kommit med i FUP?
Nä, mig veterligen har det inte sagts något om att de försökt nå sin dotter i Sverige, eller?

Jag tror inte det för annars hade väl inte polisen haft såna bekymmer att ens hitta kontaktuppgifter till Yaras föräldrar eller ens få deras identiteter verifierade?
Citera
2014-11-01, 11:52
Medlem
eireanns avatar
Kan det vara så att Rami inte är biologisk far till Amanis barn och att hon använt det som en hållhake på honom?
För han var det viktigare att få stanna i Sverige än att rädda livet på lilla Yara. Hoppas dom dna testar ungarna så att dom kan skicka ut honom ifall han inte är pappan till barnen.
Citera
2014-11-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt fil 2 som jag lyssnade på igår fanns de blöda och blodiga kläderna i tvättkorgen i badrummet. Analyserade och det vara blod från Yara på dom.

Tack för upplysningen. Det är faktiskt både makabert och korkat, med dessa kläder, som ligger kvar i en tvättkorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in