Citat:
Ursprungligen postat av
DowtonAbbey
Dålig på att prata engelska men läser gärna böcker på engelska och skriver också dagligen på engelska och lyssnar på musik på engelska.
Jag tycker snarare den insikten är beundransvärd och inte beklaglig. Du beskriver i princip gemene svenskens språkkunskaper, den enda skillnaden är att du förstår att kunna tal och skrift är två skilda saker. Svenskar skriver på deras CV att de kan engelska "mycket bra" för att de förstår vad som sägs i senaste avsnittet av Game of Thrones, men när de ska prata engelska så är det varken flytande eller välformulerat.
För att hålla oss till ämnet så är jag ledsamt dåligt på Sveriges geografi och då främst län och landskap men jag är även oförmögen att peka ut var relativt stora städer ligger i vårt land, Malmö är söderut och Stockholm samt Göteborg ligger på varsin kust, men mycket mer än så vet jag inte. Min bror har förmågan att kunna peka åt vilket håll varje svensk stad ligger beroende på var han befinner sig, något jag aldrig någonsin kommer förstå hur det går till.
Jag måste även ta upp min obefintliga förmåga att laga mat vilket jag har försökt förtränga med hjälp av restaurangbesök men jag kan fortfarande inte förneka det. Jag kan, med all min fokus, koka upp lite pasta och steka något enkelt till men det blir sällan gott och ännu mer sällan lyckas jag tajma så att rättens två beståndsdelar blir klara samtidigt utan antingen blir pastan eller det jag stekt kallt.