Hej alla!
Detta är inget anonymt inlägg eftersom det flesta av er redan tycks känna till vem jag är. Jag heter Ida Francke och det var jag som chattade med Rami på mordkvällen. Jag har följt denna tråd lite sporadiskt då jag har ett personligt intresse av att veta vad som händer och vad som sägs ang. mordåtalet. Jag har nu sett att mitt namn kommit upp i forumet efter att FUP:en har blivit offentlig. Jag har fått läsa att jag har inlett en flörtig relation med en gift trebarnfar och att min kontakt med honom var korkad och smaklös bland annat. Detta har fått mig att reagera så pass att jag nu vill ge mig tillkänna för att möjligen undvika fortsatta fantasifulla spekulationer och att även att dessa spekulationer ska bli en "trådsanning" som får eget liv. Självklart inser jag att mina ord och handlingar kommer att bli tolkade och dissekerade in i minsta detalj, men jag har ändå gjort bedömningen att det kan vara värt det.
Polisens förhör med mig och den FB-chatt jag hade med Rami kommer snart att vara tillgängliga för allmänheten så där har jag egentligen inte mer att tillägga. Jag vill endast förtydliga ett par saker för er på forumet. Jag är inte ensamstående, jag har en familj med sambo och två barn sedan tio år tillbaka. Min familj och de mordåtalade och deras barn träffades sent en kväll då vi fastnade på en tågstation i Kristianstad på väg hem till Karlskrona. Vi blev kvar hela natten och kom hem först på morgonen. När vi klev av tåget bestämde vi att vi gemensamt skulle ansöka om ersättning för denna tågresa, och att jag och min familj skulle hjälpa till med detta, inte minst för att språket var ett hinder för dem. Vi bestämde även preliminärt att jag och Rami skulle träffas på BTH senare under veckan för att komma överens om och författa ett krav på kompensation, eftersom vi båda skulle vara där samtidigt.
Senare under dagen skickade både Rami och Amani vänförfrågningar till mig via FB som jag accepterade. (Min sambo hade då inget FB-konto så därav inte till honom.) Rami tog kontakt med mig och vi chattade sedan ganska mycket under den 29:e och 30:e april. (Amani pratade jag inte mycket med och chattade inte heller, eftersom hon pratade mycket lite engelska och nästan ingen svenska). Jag fick intrycket att det var en isolerad familj, vilket många flyktingfamiljer är, och att de skulle behöva hjälp både att hitta sin plats i det svenska samhället och med det svenska språket. Mitt intresse för andra kulturer och även politik och religion är stort, därför intresserade Ramis bakgrund som palestinier och muslim mig. Även att han sade sig vara människorättsaktivist med ett komplicerat förflutet intresserade mig. Jag hade ingen möjlighet att ta reda på vad i det som han berättade för mig som var sant. Jag har tidigare erfarenhet av att människor från andra kulturer ofta både överdriver och fabulerar i sina första kontakter, men bortsett från min egen skepsis över detta så hade jag ingen anledning att misstro honom och beslöt därför att försöka skapa en närmare relation. Min avsikt var dels att hjälpa hela familjen, inte bara Rami, och dels att få ett annat perspektiv på tillvaron genom det som jag uppfattade var en sekulariserad muslimsk palestinier, kanske rentav få nya vänner. (VIlket jag inser låter helt absurt i ljuset av vad som hänt...

)
Det står er fritt att tolka min kontakt med denna familj precis hur ni vill. Vill ni tro att jag och Rami flörtade vilt och inledde någon sorts romantisk relation så får det stå för er och er fantasi. Jag upplevde honom inte som vare sig speciellt charmig eller romantisk, han log exempelvis ytterst sällan under den korta tid jag gjorde hans bekantskap.
Jag förutsätter att mitt inlägg här får en del följdfrågor och jag är beredd på det. Om det är frågor ställda på ett respektfullt sätt och med ärligt uppsåt så svarar jag gärna på dem.
Det är också en missuppfattning att jag är kallad som vittne till rättegången, det är jag inte.