2014-10-31, 10:55
Medlem
Och ska vi prata om banala fysiska omständigheter så borde väl E-vägen ha väckt polisens intresse av andra skäl - det fanns ett omdömeslöst rövargäng här, ja, men E-vägen var också en mellanzon, en skuggzon, där folk bodde bodde och övernattade, där det skedde inbrott (ett av fönstren i Vinofs sk konto var igenspikat, täckt med en träskiva), vilket Vinof nämnt i förhör.

Och för det bostadslösa brottsoffret kunde väl E-vägen ha varit lockande, iaf en litet tag, och Vinofs firma gick ju i konkurs i maj 1984, och verksamheten var inte vidare väl sammanhållen, så det fanns säkert plats för övernattare.

Och tyvärr vet vi inget alls om Vinofs grannar. Vi kan anta att det fanns flera problemadresser i detta slumområde, övergivna lokaler osv.

Och om det är så att gärningsmannen arbetade i flera led, lämnade säckarna på E-vägen ett par veckor efter besöket vid Talludden, då är ju E-vägen också intressant som tänkbar förvaringsplats. Att det var något skumt med tidslinjen borde inte ha varit så svårt för polisen att upptäcka, och det är inte omöjligt att gärningsmannen förvarade vissa kroppsdelar i en kyl eller frys, och det är också tveksamt om likdelarna lämnades färska, eftersom djuren lämnade dom ifred.

Och om det fanns en fördröjning, ett glapp, om styckandet och dumpandet skedde i flera led, i omgångar, då borde E-vägen ha varit ett lämpligt ställe - E-vägen var inte helt öde, och det gick säkert inte att lämna en död kropp vind för våg, särskilt inte om det fanns en personkoppling, men samtidigt så var E-vägen förslummad och låg undanskymt, så om kroppen styckades på själva E-vägen kunde nog gärningsmannen organisera sig i några dagar, men därmed inte sagt att han kunde kontrollera alla omständigheter.

Om kroppen styckades på själva E-vägen kan oförutsedda händelser ha saboterat processen, självklart, och det är inte ens säkert att styckaren hann och vågade fullfölja sin planering.

Nu påstår jag inte att ovanstående hände - men jag påstår att dessa enkla resonemang kunde ha dykt upp 1984, och jag är förvånad över att så inte skedde. Det är verkligen inga märkvärdiga tankar jag kommer med här
Citera
2014-10-31, 11:01
Medlem
Helt underbart är det: att Lynchmobbarna nu fått ett seriöst alt. Scenario sig förelagt. Oväntat?

Nu undrar jag; Dom krimmare som körde daCostautredningen åt H-e år 1984 och som jag vet är här inne o läser - HUR känns det nu, vad Tycker NI....just nu??

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Själva meningen med att vända ut och in på E-vägen 25, Vinof och hans polare/anställda är inte att bevisa någons skuld, för det är helt lönlöst nu, efter 30 år, men upptäckandet av Vinof & Co får ändp helt underbara konsekvenser för hela fallet

- Till sist blir det bevisat att det fanns ett äkta spaningsobjekt, en äkta spaningsmiljö, ett myller av högintressant information som polisen inte tog tillvara, och äntligen får vi hela bilden, och kan se att bakgrunden till Härms anhållande var ännu mer oseriös än vi vetat om. Detta är sista spiken i kistan för den stackare som ännu tror att det fanns något som helst seriöst arbete bakom Härms anhållande.

- Och exakt det indicietänkande som omgivit TH och TA bör absolut användas när Vinof & Co analyseras, och den som använder utrrycket "ingen rök utan eld" och anser att närhet till likdelarna, psykiska störningar, kunskap om att "skära i kroppar", sexköpande och en udda personlighet bildar grund för en aggressiv folkdom, ett kollektivt fördömande, att allt detta gör en person gravt misstänkt, då måste man byta ut TH och TA mot Vinof

- Ingen har bevisat att han är skyldig till något alls (förmodligen skyddade han brottsling, men strunt samma), men exakt det som hölls emot TH och TA borde istället hållas mot Vinof, som var våldsbenägen, kriminell, säkerligen kunde "skära i kroppar", var psykiskt avvikande, huserade nästan mellan fyndplatserna, kände Catrine och köpte sex på E-vägen och ca 500 meter därifrån, enligt vittnen.

Kort sagt: det som fällde läkarna i allmänhetens ögon bör istället fälla Vinof, om man nu ska tillämpa lynchlogik, vilket är den enda logik som trådens foliehattar tillämpar, och härmed faller botten ur foliehattarnas barnsliga babblande ännu en gång. Debatten är över, för tusende gången.

Det är ju helt jävla underbart
Citera
2014-10-31, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Helt underbart är det: att Lynchmobbarna nu fått ett seriöst alt. Scenario sig förelagt. Oväntat? Nu undrar jag; Dom krimmare som körde daCostautredningen åt H-e år 1984 och som jag vet är här inne o läser - HUR känns det nu, vad Tycker NI....just nu??

Ha ha Yes. Som sagt var: exakt allt det otäcka som tillskrevs TH och TA fanns ju i verkligheten, och den offentliga exponeringen av Vinof-spåret är självklart totalt oväntad.

Vinof-spåret ingår inte i den officiella versionen av polisutredningen, vilket är skandalöst i sig.

Får du som civilperson utredningen så får du alltså inte veta någonting om polisens huvudsakliga spaningsobjekt, men däremot får du hundratals sidor med svammel (från CA) och en lång redogörelse från NK, som inte ger några centrala tips alls, men han story är däremot intressant för att den beskriver Catrines dagliga liv.

Den offentliga versionen av utredningen är överhuvudtaget skum.

Det är den icke-offentliga utredningen är den verkligt intressanta.

Jag antar att de som en gång skötte utredningen är rätt ledsna

Den fortsatta undersökningen av E-vägen kommer nog att bli intressant. Vi har ju inte blivit besvikna hittills, och vi har hittat 2 yttersta problematiska, alkoholiserade norrlänningar på E-vägen 25, samt en våldsbenägen alkoholist som utretts pga misshandel, knivvåld, inbrott, olaga hot och annat ...

"Martin" sa till polisen att han hade fel i huvudet, och vi får väl se vad han kan ha menat med det.
Citera
2014-10-31, 19:51
Medlem
KalleXLs avatar
Ja, då har man diskuterat, gissat vilt och haft sina egna teorier vad som hände var och när och vem som gjorde vad i fallet med DaCosta. När jag gjorde samma sak blev jag påhoppad av dom som tycks bo i tråden ändå har ni inte mer på fötterna än jag hade.

Jag har ögnat igenom inläggen och jag undrar nu.

1.
DaCosta är mördad, men man har ingen mördare. Det finns väl en teoretisk möjlighet att hon kommit in på rättsmedicin som uppfunnen död kropp(utan skador) och att arbetsordern som chauffören och hans medhjälpare som körde "Svarta Maja" som inte är svart utan grå, hängt upp på spiken på väggen i lokalen som bekräftelse på att dom utfört transporten och som är underlag för att dom skall få betalt för transporten.

Transportpersonalen var van vid att det brukar vara folk i lokalen, så därför reagerade dom inte när dom såg okända personer. Om personerna jobbade där, så visste dom om rutinerna att man hängde upp arbetsordern på spiken/lådan så när transportörerna åkt därifrån så rev dom sönder ordern/beviset och sedan styckade kroppen.

Det gick sedan flera veckor enligt er innan säckarna upptäcktes, men jag har inte läst någonting om hur länge det tog innan man bekräftat att det var DaCosta. Under den tiden hade transportfolkets olika likhämtar team hunnit köra 50-100-200? lik och glömt bort om någon av dem var DaCosta. Då kan vi vara ganska säkra på att någon/några med lokalkännedom och har koll på rutinerna hade med mordet på DaCosta att göra.

2.
Finns det någon som är den sannolika mördaren. Min gissning är de båda läkarna eller någon av dem och att den andra hade vetskap om detta.

Detta är en teori som inte är sämre än någon av de andra, tills annat bevisas.
Citera
2014-10-31, 19:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)
Vi kan också "gissa" att gärningsmannen (männen?) tillhörde det medicinska yrkesområdet (goda kunskaper i människans anatomi för att kunna utföra styckningen är ingen oäven gissning)
Vi kan också komma med en kvalificerad "gissning" att gärningsmannen troligtvis brukade besöka Malmskillnadsgatan som var offrets arbetsplats (dom träffades kanske där första gången och detta "umgänge" fortgick under en period innan något oväntat och hemskt hände om man nu ska försöka sig på en gissning)
Till råga på allt så var det kanske många av de prostituerade kvinnorna som arbetade där som kände igen den misstänkte gärningsmannen och som kunde peka ut honom bara dom fick chansen ?

Och som du så sant påpekar i slutet av ditt inlägg så utfördes inte styckningen av något blåbär, styckaren åstadkom en symmetrisk och effektiv styckning och det borde väl starkt tyda på att det inte var vem som helst som utförde styckningen ?
Och med bakgrund av styckarens uppenbara kunskaper i människans anatomi så är det väl oerhört långsökt att helt utesluta en inblandning från den medicinska yrkeskåren för både KS och KI låg i nära anslutning till FP2, vad gäller FP1 så ligger den lite längre bort men inte alltför långt bort för att hamna utanför dumpningszonen som vi har pratat om tidigare vid ett flertal tillfällen.

Och nej, gärningsmannen BEHÖVER INTE ha varit socialt belastad och känd för polisen tidigare, däremot så finns det en möjlighet att den misstänkta gärningsmannen haft en hyfsat tät kontakt med polisen genom sitt yrke och därigenom kanske fått en viss insyn i hur polisen genomför brottsplatsundersökningar vid grova brott som tex mord ?
Tänker nu mest på om gärningsmannen möjligtvis var i besittning av extraordinära kunskaper för att undvika att lämna spår på en brottsplats, fallet är ouppklarat och detta borde väl en indikation på att vi har med en listig beräknande gärningsman att göra ?

Ingenting går egentligen att utesluta när vi debatterar detta fall (det finns hur MÅNGA möjliga scenarion som helst), du är som bekant superintresserad av gänget på Eugeniavägen 25 men som tur är så finns det andra som fokuserar på fallet ur en helt annan synvinkel vad gäller misstänkta gärningsmän.
(det fetade)

Inte ens att läkarna är oskyldiga?
Citera
2014-10-31, 19:59
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Finns det någon som är den sannolika mördaren. Min gissning är de båda läkarna eller någon av dem och att den andra hade vetskap om detta.

Spontant känns din gissning som en av de sämre. Sannolikt var det någon som befann sig i hennes - stora - bekantskapskrets. Mördare brukar finnas där. Intressanta namn och spår finns i tråden.
Citera
2014-10-31, 21:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Spontant känns din gissning som en av de sämre. Sannolikt var det någon som befann sig i hennes - stora - bekantskapskrets. Mördare brukar finnas där. Intressanta namn och spår finns i tråden.

Denna "någon" i bekantskapskretsen är högst troligt men innefattar detta även Catrines kunder ?
Vi ska alldeles särskilt ha minnet att två kvinnliga poliser har vittnat om att dom sett Catrine i sällskap med den ene av läkarna, den ene av dessa två poliser vittnade också i Kammarrätten när läkarna slutgiltigt blev av med sina läkarlegitimationer.

Det är också väldigt mycket gissningar i tråden för tillfället, det märkliga är att det finns inga vittnen eller vittnesmål som pekar ut någon annan misstänkt gärningsman eller flera, ingen annan misstänkt än läkarna då alltså
Citera
2014-10-31, 21:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Denna "någon" i bekantskapskretsen är högst troligt men innefattar detta även Catrines kunder ?
Vi ska alldeles särskilt ha minnet att två kvinnliga poliser har vittnat om att dom sett Catrine i sällskap med den ene av läkarna, den ene av dessa två poliser vittnade också i Kammarrätten när läkarna slutgiltigt blev av med sina läkarlegitimationer.

Det är också väldigt mycket gissningar i tråden för tillfället, det märkliga är att det finns inga vittnen eller vittnesmål som pekar ut någon annan misstänkt gärningsman eller flera, ingen annan misstänkt än läkarna då alltså

Det är inte otroligt, nej, att gärningsgubben (vem det nu var) var en kund som också kände henne.

Det kan nog finnas en del vittnen och tips som pekar bort från 'allmänläkaren och obducenten', har du läst hela utredningen och kan utesluta detta? Många 'gamla goda vittnen' mot läkarna är placerade i papperskorgen, gissningsvis.
Citera
2014-10-31, 21:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
(det fetade)

Inte ens att läkarna är oskyldiga?

Om misstankarna mot TA faller, innebär det då också att misstankarna mot TH kan avfärdas ?
Har sett intervjun med TA i GW:s Veckans brott och han insisterar där på att HAN är oskyldig, han säger nämligen aldrig att "vi är oskyldiga", man kan undra lite över denna distansering från sin "olycksbroder" ?

Om vi dras oss till minnes så blev TH misstänkt för inblandning i Catrines död långt innan TA kom in i bilden, en rätt så märklig detalj i sammanhanget är att när TA såg löpsedlarna i december 1984 om att en "obducent" hade blivit anhållen så vill jag minnas att jag läst någonstans att den första person han tänkte på då var *en trumvirvel* ingen annan än TH

Frågan är vad man kan uttolka av detta ?
Citera
2014-10-31, 21:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Om misstankarna mot TA faller, innebär det då också att misstankarna mot TH kan avfärdas ?

De bådas inblandning var väl en förutsättning enligt åklagaren, eller? Hittar du bevisning nog i stämningsansökan mot bara en av dem?
Citera
2014-10-31, 21:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, då har man diskuterat, gissat vilt och haft sina egna teorier vad som hände var och när och vem som gjorde vad i fallet med DaCosta. När jag gjorde samma sak blev jag påhoppad av dom som tycks bo i tråden ändå har ni inte mer på fötterna än jag hade.

1.
DaCosta är mördad, men man har ingen mördare. Det finns väl en teoretisk möjlighet att hon kommit in på rättsmedicin som uppfunnen död kropp(utan skador) och att arbetsordern som chauffören och hans medhjälpare som körde "Svarta Maja" som inte är svart utan grå, hängt upp på spiken på väggen i lokalen som bekräftelse på att dom utfört transporten och som är underlag för att dom skall få betalt för transporten.

Transportpersonalen var van vid att det brukar vara folk i lokalen, så därför reagerade dom inte när dom såg okända personer. Om personerna jobbade där, så visste dom om rutinerna att man hängde upp arbetsordern på spiken/lådan så när transportörerna åkt därifrån så rev dom sönder ordern/beviset och sedan styckade kroppen.

Det gick sedan flera veckor enligt er innan säckarna upptäcktes, men jag har inte läst någonting om hur länge det tog innan man bekräftat att det var DaCosta. Under den tiden hade transportfolkets olika likhämtar team hunnit köra 50-100-200? lik och glömt bort om någon av dem var DaCosta. Då kan vi vara ganska säkra på att någon/några med lokalkännedom och har koll på rutinerna hade med mordet på DaCosta att göra.

2.

Det här var fan ta mig den sämsta teori jag läst om möjliga händelser i fallet daCosta, du menar alltså att ett lik påträffas någonstans och ambulans eller som du skriver "Svarta Maja" transporterar kroppen till rättsmedicin utan andra registerposter än transportssedeln, har jag uppfattat ditt trams rätt då?

Kroppar bara lämnades in lite hipp som happ är det så du tänker?

Kan du inte för guds barmhärtighet,s skull läsa på lite om fallet innan du postar något?
Citera
2014-10-31, 22:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

1.

2.

(det fetade)
Det första fyndet av Catrines kvarlevor gjordes den 18 juli och den 20 juli utfördes den första obduktionen av dessa på rättsmedicin i Solna och den sedermera misstänkte läkaren var också med vid denna i sällskap av 6 kollegor däribland Rajs, däremot dröjde det ända till den 7 augusti annan fyndplats två upptäcktes och det var dagen efter (vill jag minnas) som Catrines identitet kunde fastställas.

Mycket intressanta tankegångar förresten, har själv med tiden blivit allt mer övertygad om att gärningsmannen (männen) haft koll på hur rutinerna ser ut hos polisen vad gäller brottsplatsundersökningar och hur man undviker att lämna spår men även hur rutinerna fungerar då kvarlevorna av brottsoffer förs till rättsmedicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in