Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Varför "tror" du sånt som vi andra vet är fel?
Du har nog nonchalant blandat ihop miljoner och miljarder. Universum är 13 (snarare 13.8) miljarder år gammalt. Jorden är 4.5 miljarder år gammal. Skillnaden mellan miljon och miljard är som skillnaden mellan dag och år.
Hela jordklotet förångades. Eventuellt förblev mindre delar flytande en kortare tid. Kollisionen mellan Tellus och Thetys lämnade ingen krater, den var för stor för det. Allting förgasades och spreds ut och gravitationen återsamlade resterna efteråt. Och det finns guld på Månen! Även om det mesta som på Jorden har sjunkit ned i det inre därför att guld har så väldigt hög densitet och inte kemiskt reagerar med nånting som kan blanda upp det i mån- eller jordskorpan.
Det finns ju folk som har trott saker i hela historien som har ansetts galna fast de har haft rätt. Du får gärna tala om varför det jag säger är fel. Jag vill inte bråka med dig, jag bara säger det mitt förstånd kommer fram till. Om mitt förstånd är underlägset ditt så kan jag ju inte rå för det.
Vad anser du om kvantmekanik? När jag studerar det ämnet så konstaterar jag ödmjukt att det finns så mycket vi ännu inte vet. Einstein talade en del om värdet av fantasi.
Min poäng är att det finns möjligheter som är så chockerande för vårt förnuft att du bara skulle dårförklara mig om jag lade fram det. Håller du inte med mig i det?
Nej, jag vet skillnaden på miljoner och miljarder. Det var just därför jag ställde frågan; om jag tolkade hans inlägg rätt så skulle kollisionsteorin falla på grundläggande matematik. Nu ser jag på hans svar att jag inte tolkade inlägget rätt och att det inte finns något motsägelsefullt rent matematiskt. Men man måste ju fråga för att få veta.