2014-10-31, 11:51
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ingen som vet exakt, men teorin (Theia) om kollisionen med jorden är ju den starkaste. Man kan kalla det för kvalificerade gissningar. det finns även två andra teorier.

Finns vissa saker som stämmer överens med varandra att en kollision skett.

Bland annat detta:

"Ända sedan 1959, när den obemannade sovjetiska rymdfarkosten Luna 3 skickade hem de första bilderna på månens baksida, har frågan om varför de båda sidorna ser så olika ut förbryllat vetenskapen.Den sida som ständigt är vänd mot oss är full av månhav – kratrar fyllda med basaltlava som orsakar de mörkare fälten. Baksidan saknar däremot sådana mörka fält.

Astrofysiker vid Penn State University kan nu ha löst gåtan. I Astrophysical Journal Letters förklarar de att det beror på att de båda sidornas månskorpa har olika tjocklek, vilket hänger ihop med hur månen bildades. Enligt den förhär*skande teorin skedde detta när ett Marsstort objekt kolliderade med den unga jorden. De yttre lagren av de båda himlakropparna slungades ut i rymden och av detta stoft föddes månen. Den nyskapade månen måste ha sett enorm ut från jordytan eftersom den låg hela 10-20 gånger närmre oss än den gör idag. Nästan direkt låstes den på grund av tidvattenkrafterna från jorden i en bunden rotation, vilket gör att den alltid vänt samma sida mot oss.

Värmestrålningen från den fortfarande mycket heta jorden, över 2 500 grader varm, gjorde att månens framsida svalnade långsammare än den bortre sidan. Det orsakade en stor temperaturskillnad mellan de olika sidorna vilket kom att spela en avgörande roll i månskorpans bildande. Den innehåller nämligen höga koncentrationer av aluminium och kalcium, ämnen som kräver mycket höga temperaturer för att förångas. På det svalare halvklotet tog dessa ämnen fast form, medan de fortfarande höll gasform på jordsidan. Tusentals till miljontals år senare förenades dessa ämnen med silikater i månens mantel och bildade plagioklas och fältspat som kom att röra sig upp mot ytan och bildade skorpan. På baksidan finns mer av dessa mineraler och den är därför tjockare.

Innan månen svalnade helt – idag har den inte ens en flytande kärna – skapade bombardemanget av stora meteoriter på månens jordsida sår i skorpan som fick basaltisk lava att flöda upp och kom att skapa de karakteristiska mörka fält vi känner igen så väl. Månens baksida hade där*emot en för tjock skorpa för att nedslagen skulle kunna pressa upp basaltlava."

Man vet även att ett nedslag har skett på jorden ungefär samma tidpunkt som månen bildades.

Fan, läste massa om detta för någon vecka sen. Ska försöka hitta. Förklarade mera saker om detta.

Skulle månen försvinna så skulle det bli kaos på jorden. Det skulle bli tsunamis, vulkanutbrott och djur skulle bli helt förvirrade. Edd och flod skulle försvinna, klimatet kommer gå åt helvete, naturkatastrofer, översvämningar, djurarter skulle dö med mera. Allt vatten i haven skulle även hålla sej på den halvan av jordklotet som är vänd mot solen.

EDIT: Här finns lite text: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/manens-hemligheter
Bra svar. Tackar.

Så när jorden träffades av kollisionen blev det en massa stoff står det, detta stoff klumpades alltså sedan ihop till månen? Du skriver att det var en smäll ungefär samtidigt som månen bildades (vilket skulle styrka kollisionsteorin) men det måste väl ha tagit en massa tid för stoffet att bli till månen så smällen borde väl ha inträffat långt tidigare? Men det var kanske det du menade? Att smällen inträffade "vid rätt tidpunkt" eller vad man ska säga.

Jag vet inte om du känner till att när månen träffades av en meteorit för ett antal år sedan så lät den som när man slår på en klocka jättelänge efteråt. Det blev ett "klang" som när man slår en liten hammare på en mässingsklocka eller liknande. Klanget höll i sig jättelänge medans det tonade ut. Astrofysikerna ska ha varit helt paffa. Har du hört denna info? Kommentar?

Jag vet inte vad du tycker om denna sidan: http://www.whobuiltthemoon.com/

Om du tycker att han som skriver sidan jag länkade ovan är galen så vore det kul med lite konstruktiv kritik.

Får jag fråga hur du är insatt i ämnet? Pluggar du detta på universitet eller är du självlärd?

Med vänlig hälsning,

Stubben
Citera
2014-10-31, 13:02
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
men det måste väl ha tagit en massa tid för stoffet att bli till månen så smällen borde väl ha inträffat långt tidigare?
Det gick överraskande fort. Bara en liten bråkdel av tiden det tar för geologiska processer att t.ex. forma en bergskedja. Om Månen bildades på hälften så stort avstånd som den har idag (förmodligen var den mycket närmare ändå) så var månaderna cirka en tredjedel så långa som idag. På 1000 år gjorde då Månen 3x12x1000 = 36000 varv runt Jorden. Det räcker för att börja samla ihop en hel del material till en gravitationellt dominerande massa som sedan accelererar processen ännu mer med sin dragningskraft.

Citat:
Jag vet inte om du känner till att när månen träffades av en meteorit för ett antal år sedan så lät den som när man slår på en klocka jättelänge efteråt. Det blev ett "klang" som när man slår en liten hammare på en mässingsklocka eller liknande. Klanget höll i sig jättelänge medans det tonade ut. Astrofysikerna ska ha varit helt paffa. Har du hört denna info? Kommentar?
Den beskrivningen låter som ett helt alldagligt och förväntat seismologiskt fenomen. Det förekommer månskalv och de stötvågorna genom månens inre reflekteras mot dess yta. Jag tror inte man har någon seismograf i drift på marken längre, som man hade under Apollo-programmet, men satelliter som kretsat Månen nyligen har nog kunnat mäta sådant med förbluffande precision. Månskalv orsakas dels av meteoritnedslag, dels av Jordens tidkrafter som höjer månytan cirka 10 cm likt en tidvattenvåg varteftersom Månens excentricitet gör att den närmar sig och avlägsnar sig från Jordens dragningskraft, dels av gamla spänningar som ackumulerats till bristningsgränsen i den av nedslag spruckna Månen.
Senast redigerad av Fri 2014-10-31 kl. 13:10.
Citera
2014-10-31, 13:27
Medlem
Citat:
Bra svar. Tackar.

Så när jorden träffades av kollisionen blev det en massa stoff står det, detta stoff klumpades alltså sedan ihop till månen? Du skriver att det var en smäll ungefär samtidigt som månen bildades (vilket skulle styrka kollisionsteorin) men det måste väl ha tagit en massa tid för stoffet att bli till månen så smällen borde väl ha inträffat långt tidigare? Men det var kanske det du menade? Att smällen inträffade "vid rätt tidpunkt" eller vad man ska säga.

Jag vet inte vad du tycker om denna sidan: http://www.whobuiltthemoon.com/

Om du tycker att han som skriver sidan jag länkade ovan är galen så vore det kul med lite konstruktiv kritik.

Får jag fråga hur du är insatt i ämnet? Pluggar du detta på universitet eller är du självlärd?

Med vänlig hälsning,

Stubben

Precis. Månen bildades väldigt fort, så det är inget problem i frågan. Men tidsberäkningarna mellan månens bildande och kolissionen på jorden har en felmarginal på runt 100 000 år, då vi pratar om saker som skedde för 4,5 miljarder år sedan. Sedan kan man ju fråga sej hur stor chans det är att denna kollision ska ske när jorden är så ung som 13 miljoner år.

Ska försöka hitta den där artikeln jag läste nu.

Nej, har jag inte hört något om. Ska försöka hitta något om det där

Att månen medvetet hamnat där den är idag är ju svårt att tro att det bara är en slump, med tanken på vilka funktioner den har. Precis som mycket annat. Båda ute i rymden och hur våra kroppar är byggda t.ex. Allt som finns har ju en funktion. Jag har svårt att tro att det är en slump. Å andra sidan, men tanken på hur stort Universum är så att chansen sker någonstans att det blir just så här är inte allt för liten. Är det så, så måste det ju även finnas civilisationer som vart nära våran men som sedan gått åt helvete, om allt nu vill säga är en slump. Tycker inte han är galen, utan han har intressanta tankeställningar. Sedan om han har rätt eller fel är en annan sak och finns inget facit på.

Nej, jag har pluggat andra saker på Universitetet. Jag är självlärd och långt ifrån någon expert eller en av de kunnigaste i denna forumdel. Jag började intressera mej av detta för ca 2 år sedan och har läst mycket på detta forum, kollat på dokumentärer, läst artiklar på alltomvetenskap.se och sedan tagit reda på saker som intresserat mej. Jag förstår fortfarande inte en hel del diskussioner som sker här och även andra komplicerade saker som man läser har jag svårt att förstå. Men man lär sej väldigt mycket på bara 2 år. Och då skulle jag kunna lägga ner ännu mer tid varje vecka på att lära mej mera
Senast redigerad av 400Ben 2014-10-31 kl. 13:40.
Citera
2014-10-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om Månen bildades på hälften så stort avstånd som den har idag (förmodligen var den mycket närmare ändå) så var månaderna cirka en tredjedel så långa som idag. På 1000 år gjorde då Månen 3x12x1000 = 36000 varv runt Jorden. Det räcker för att börja samla ihop en hel del material till en gravitationellt dominerande massa som sedan accelererar processen ännu mer med sin dragningskraft.

Den bildades på 10-20 gånger närmre oss än den gör idag, så det blir lite mera varv ändå
Citera
2014-10-31, 13:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Den bildades på 10-20 gånger närmre oss än den gör idag, så det blir lite mera varv ändå
Det skulle innebära sqrt(10^3) = ~30 gånger så många månvarv runt Jorden per tidsenhet, till 90 gånger. Vilket förklarar den snabba processen för just Månens bildande. Stora geologiska processer som kontinentaldriften och därmed bildandet av bergskedjor drivs av jordmantelns mycket långsammare rörelser.
Citera
2014-10-31, 13:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag började intressera mej av detta för ca 2 år sedan
Jag med! Det var MSL Curiosity's spektakulära landning som väckte detta gamla intresse för mig. Det är lätt att förstå hur Apollo fick många att intressera sig för rymdfart och astronomi, och åtminstone inom astronomin har framstegen accelererat sedan dess, sedan 1970:talet.
Citera
2014-10-31, 14:01
Medlem
Citat:
Det skulle innebära sqrt(10^3) = ~30 gånger så många månvarv runt Jorden per tidsenhet, till 90 gånger. Vilket förklarar den snabba processen för just Månens bildande. Stora geologiska processer som kontinentaldriften och därmed bildandet av bergskedjor drivs av jordmantelns mycket långsammare rörelser.

Intressant. Men varför tog månen upp mera ju mer varv den gjorde runt jorden? Borde inte det relevanta var tiden egentligen? Spontan tanke bara. Har inga kunskaper om detta, så du får gärna förklara hur det funkar

Citat:
Jag med! Det var MSL Curiosity's spektakulära landning som väckte detta gamla intresse för mig. Det är lätt att förstå hur Apollo fick många att intressera sig för rymdfart och astronomi, och åtminstone inom astronomin har framstegen accelererat sedan dess, sedan 1970:talet.

Shit! Du måste ju haft avancerade kunskaper om rymden osv innan dessa två år? Trodde du jobbade/jobbat inom ämnet och hållit på 10-tals år, då du är riktigt kunnig. Håller inte med dig om alla dina åsikter och spekulationer alltid, men det tar inte ifrån dig din kunnighet som du visar här på forumet dagligen.
Citera
2014-10-31, 14:15
Medlem
Fris avatar
Citat:
Intressant. Men varför tog månen upp mera ju mer varv den gjorde runt jorden? Borde inte det relevanta var tiden egentligen?
Ju närmare, desto snabbare, när det gäller omloppsbanor. Ändrar man avståndet så ändrar man omloppstiden. Sambandet upptäcktes för 400 år sedan:
tiden^2 dividerat med avståndet^3 = 1 (kvoten är konstant).

Citat:
Shit! Du måste ju haft avancerade kunskaper om rymden osv innan dessa två år? Trodde du jobbade/jobbat inom ämnet och hållit på 10-tals år, då du är riktigt kunnig. Håller inte med dig om alla dina åsikter och spekulationer alltid, men det tar inte ifrån dig din kunnighet som du visar här på forumet dagligen.
Haha, jag refererar bara aktuell info som jag stött på och tyckt mig förstå. Det finns en stor och växande massa källor online, vilket är ett gott tecken även om viss överentusiasm kan noteras. Och jag ger aldrig uttryckt för några åsikter, bara fakta. Håller du inte med så är du därför bara korkad
Citera
2014-10-31, 15:19
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Det gick överraskande fort. Bara en liten bråkdel av tiden det tar för geologiska processer att t.ex. forma en bergskedja. Om Månen bildades på hälften så stort avstånd som den har idag (förmodligen var den mycket närmare ändå) så var månaderna cirka en tredjedel så långa som idag. På 1000 år gjorde då Månen 3x12x1000 = 36000 varv runt Jorden. Det räcker för att börja samla ihop en hel del material till en gravitationellt dominerande massa som sedan accelererar processen ännu mer med sin dragningskraft.

Den beskrivningen låter som ett helt alldagligt och förväntat seismologiskt fenomen. Det förekommer månskalv och de stötvågorna genom månens inre reflekteras mot dess yta. Jag tror inte man har någon seismograf i drift på marken längre, som man hade under Apollo-programmet, men satelliter som kretsat Månen nyligen har nog kunnat mäta sådant med förbluffande precision. Månskalv orsakas dels av meteoritnedslag, dels av Jordens tidkrafter som höjer månytan cirka 10 cm likt en tidvattenvåg varteftersom Månens excentricitet gör att den närmar sig och avlägsnar sig från Jordens dragningskraft, dels av gamla spänningar som ackumulerats till bristningsgränsen i den av nedslag spruckna Månen.
Håller med 400ben om att du verkar mycket insatt i ämnet!

Kan en kropp som är solid ha en klang? Här på jorden så förlorar ju föremål sin klang om de är massiva. Jag tror att månen är ihålig.

Jag tror även att månen är ett rymdskepp som ligger där det ligger för att förtrycka oss mentalt. Jag förstår om du avfärdar detta (då de flesta gör det). Innan månen anlände så var livet på jorden gott.
Citera
2014-10-31, 15:26
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Precis. Månen bildades väldigt fort, så det är inget problem i frågan. Men tidsberäkningarna mellan månens bildande och kolissionen på jorden har en felmarginal på runt 100 000 år, då vi pratar om saker som skedde för 4,5 miljarder år sedan. Sedan kan man ju fråga sej hur stor chans det är att denna kollision ska ske när jorden är så ung som 13 miljoner år.
Hur menar du? Skedde den förmodade kollisionen för 4,5 miljarder år sedan fast jorden bara är 13 miljoner år gammal? Hmm...

Vet man vart den jättestora stenbiten som träffade jorden slog ned? Det måste ju ha blivit spår. Eller har hålet fyllts igen utav andra grejer under tidens lopp? Bildades även jorden genom en kollision?

Borde det inte finnas guld på månen? Om månen nu ursprungligen är en bit av jorden?
Citera
2014-10-31, 15:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Håller med 400ben om att du verkar mycket insatt i ämnet!

Kan en kropp som är solid ha en klang? Här på jorden så förlorar ju föremål sin klang om de är massiva. Jag tror att månen är ihålig.

Jag tror även att månen är ett rymdskepp som ligger där det ligger för att förtrycka oss mentalt. Jag förstår om du avfärdar detta (då de flesta gör det). Innan månen anlände så var livet på jorden gott.
Varför "tror" du sånt som vi andra vet är fel?
Citat:
Hur menar du? Skedde den förmodade kollisionen för 4,5 miljarder år sedan fast jorden bara är 13 miljoner år gammal? Hmm...
Du har nog nonchalant blandat ihop miljoner och miljarder. Universum är 13 (snarare 13.8) miljarder år gammalt. Jorden är 4.5 miljarder år gammal. Skillnaden mellan miljon och miljard är som skillnaden mellan dag och år.

Citat:
Vet man vart den jättestora stenbiten som träffade jorden slog ned? Det måste ju ha blivit spår. Eller har hålet fyllts igen utav andra grejer under tidens lopp? Bildades även jorden genom en kollision?

Borde det inte finnas guld på månen? Om månen nu ursprungligen är en bit av jorden?
Hela jordklotet förångades. Eventuellt förblev mindre delar flytande en kortare tid. Kollisionen mellan Tellus och Thetys lämnade ingen krater, den var för stor för det. Allting förgasades och spreds ut och gravitationen återsamlade resterna efteråt. Och det finns guld på Månen! Även om det mesta som på Jorden har sjunkit ned i det inre därför att guld har så väldigt hög densitet och inte kemiskt reagerar med nånting som kan blanda upp det i mån- eller jordskorpan.
Citera
2014-10-31, 16:23
Medlem
Citat:

Jorden var bara 13 miljoner år gammal när månen bildades. Idag är jorden 4, 54 miljarder år gammal och månen 4, 527 miljarder år gammal. 4.54-4.527=13 miljoner år

Theia ska ha vart lika stor som Mars ungefär. Det är ingen lite smäll vi snackar om alltså och hela jorden drabbades.

Nej, jorden bildades inte via en kollision. Den bildades av materia som blev över när solen skapades. Precis som alla andra planeter i vårt solsystem blev till.

Intressant länk: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manstenar-bar-spar-av-mytomspunnen-planetkrasch
Senast redigerad av 400Ben 2014-10-31 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in