2014-10-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 563f7031
Skitsnack.

Det handlar om en ingenjörsutbildning. Få människor orkar göra skitgöran med siffror och bli ingenjörer. Läsa filosofi, engelska eller något annat trams som man har "fallenhet av" må kanske vara roligt, men det är ingenting som resulterar i jobb och bra lön. Det tar helt enkelt längre tid att studera eftersom en ingenjörsutbildning är svårare än det mesta trams som de flesta människor läser på universitetet. Är inte dina föräldrar på något sätt involverade inom naturvetenskapen, så har de faktiskt ingen talan i det här.

Och vem har sagt att du ska studera i 10år?
Du är för fan 21år och tar du ett skitjobb har du ett halvt liv kvar att knega i alla fall. Så du kan lika gärna bli ingenjör och se till att få en bra lön för det jobb du utför och fler möjligheter.
Var inte ung och dum och slösa bort en bra utbildning, du kommer klara skiten. Gäller bara att ligga i och vrida upp din produktivitet några växlar.

Oj fan, tack för den motivationen. Nej men 10 år menar jag rent teoretiskt.
Citera
2014-10-31, 14:41
Medlem
Alltså något jag fortfarande skulle vilja ha åsikter om är vad ni anser:

Per, 30 år har en högskoleingenjörs examen som han fått på 10 år.

David, 30 år har jobbat på ICA sen han var 20 år.

Är Pers examen relevant för någon som vill anställa en ingenjör eller anses det vara skräp?
Citera
2014-10-31, 15:22
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelgg91
Alltså något jag fortfarande skulle vilja ha åsikter om är vad ni anser:

Per, 30 år har en högskoleingenjörs examen som han fått på 10 år.

David, 30 år har jobbat på ICA sen han var 20 år.

Är Pers examen relevant för någon som vill anställa en ingenjör eller anses det vara skräp?

Varför har du med David? Han kommer ju inte heller få jobb som ingenjör.

Beror på vad Per har gjort under tiden (speciellt om det gäller it) och hur han kan bortförklara sin långa väg... men vad tror du själv? Om det tar så lång tid för personen att lära sig något, hur lång tid kommer det ta för att komma in i arbetsrollen?!
Citera
2014-10-31, 16:08
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Dina föräldrar har rätt.....

Föräldrarna har FEL!!! De har fött fram barnet, då skall de stå både för kostnaderna och för konsekvenserna av sitt eget handlande och sina egna beslut!!!

Så kära joelgg91,

Nästa gång -- när Dina föräldrar börjar tjafsa med Dig, klandra Dig, kritisera Dig eller tvinga Dig att göra någonting -- säg bara, som det är: "Jag har INTE bett er att föda mig. Ni gjorde det frivilligt!!! " Detta fungerar utmärkt, de blir stumma av häpnad!!! Fungerar perfekt under livets alla förhållanden!!!

Citera
2014-10-31, 16:16
Medlem
Citat:
Du säger att det är arbetsbrist men sedan ska jag skaffa ett jobb?

Disciplinen har blivit bättre i år känner jag själv men jag är nästan helt säker att byta inriktning hade gjort det ännu svårare. Jag vill nämligen det här.

Men ja. Jag är absolut inte förtjust i att studera. Har aldrig vart det och tvivlar på att det ändras. Men jag försöker bara suck it upp och ta mig igenom det.

Som sagt, problemet i t.ex. Envarren är ju att jag pluggar och förstår det jag läser samt klarar det men så kommer det något annat jag inte ens övat på.

Pluggade som en häst på Integraler, lösa diff ekvationer, gränsvärde, asymptoter, partiell derivering osv

Men så kom det "Mclaurin utveckling" och "generell lösning till differentialen".

@vonfander
Tack för tipset.

@bithax
7 år är inte farligt alls fan, på civil dessutom! Tack, ska kolla in sommarkursen om jag kuggar i januari igen.

Det är väl knappast en nyhet för någon att det råder hög arbetslöshet i Sverige. Det är hör och häpnad en väldigt avgörande anledning varför många väljer att leka skola istället för att leva ett skäligt liv med vettig inkomst. Min poäng var, och som du mer eller mindre även bekräftar själv, att jobba några år snarare än att ta dig vatten över huvudet. Du säger att din disciplin är okej men lusten att studera inte är det samt att lusten alltid mer eller mindre har varit låg. Hur i hela friden ska du fixa 4-5 år på ett program som du allra redan har problem med? Om du ändå vill ta skola före jobb, välj något annat då som du med säkerhet vet att du klarar av. Det finns ingen som helst skam i det och det gör dig inte dummare än någon annan. Erkänn det bara - att skola helt enkelt inte är din grej.
Citera
2014-10-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Varför har du med David? Han kommer ju inte heller få jobb som ingenjör.

Beror på vad Per har gjort under tiden (speciellt om det gäller it) och hur han kan bortförklara sin långa väg... men vad tror du själv? Om det tar så lång tid för personen att lära sig något, hur lång tid kommer det ta för att komma in i arbetsrollen?!
David är nog mestadels irrelevant.

Per har läst "enstaka kurser" samtidigt som han har deltidsjobbat lite här och var. Han har alltså inte kört 100% på en utbildning.

Men hur fan framställs detta egentligen för en arbetsledare. Per i fråga, blev utbildad som H-ingenjör inom Datateknik.
Citera
2014-10-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är väl knappast en nyhet för någon att det råder hög arbetslöshet i Sverige. Det är hör och häpnad en väldigt avgörande anledning varför många väljer att leka skola istället för att leva ett skäligt liv med vettig inkomst. Min poäng var, och som du mer eller mindre även bekräftar själv, att jobba några år snarare än att ta dig vatten över huvudet. Du säger att din disciplin är okej men lusten att studera inte är det samt att lusten alltid mer eller mindre har varit låg. Hur i hela friden ska du fixa 4-5 år på ett program som du allra redan har problem med? Om du ändå vill ta skola före jobb, välj något annat då som du med säkerhet vet att du klarar av. Det finns ingen som helst skam i det och det gör dig inte dummare än någon annan. Erkänn det bara - att skola helt enkelt inte är din grej.
Det kan jag absolut erkänna. Men att försöka hitta något heltidsjobb, komma tillbaka med att köra heltid känns som att det inte kommer gå.

5 år, 10 år. Jag älskar inte att studera men jag lider inte heller av det. Jag må faktiskt finna en del kurser relativt njutsamma dessutom.

Min poäng är att istället för att ta tid och komma tillbaka där jag mest troligen måste ge upp om jag faller i samma sits så kör jag hellre att jag tar den tar den tid det tar med deltidsjobb vid sidan.

Jag tog ett sabbatsår och reste t.om. så det är inte något vidare sug jag har av att ta avbrott.
Citera
2014-10-31, 18:55
Medlem
henduriks avatar
Citat:
HT14 (nu):
Skrev precis en tenta i Envarre där jag kuggade. Det är andra gången jag skriver den efter att utförligt studerat. Klarade de problem som jag pluggat på men tyvärr kom det två problem som ej var med någon gamla tenta och behandlade områden jag inte tränat på överhuvudtaget.
Det är väl 9 uppgifter på envarretentan? Måste ha varit lite fler än två problem som du inte klarade.
Citera
2014-10-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Det är väl 9 uppgifter på envarretentan? Måste ha varit lite fler än två problem som du inte klarade.
Nej det är enbart 4 för E.

Klarar du inte dom så tittar dom inte ens på resterande för högre betyg.

Klarade 2, failade 2. Varje tal är 3p vid korrekt lösning, svar och motivering. Men en 'otroligt bra' lösning kan ge 4p.

Det krävs 10 för E, dvs 3 rätt och lite rätt på 4de dessutom. Kan allt som förekommit dem senaste 6 tentora:

Integral beräkning med u-sub, integration by parts, absolutbelopp, gränsvärden
Differential ekvationer, i princip en ekvation med dy = dx, integral beräkning, sätta in randvilkor
Gränsvärden, l'hopital, definitionsmängd & värdemängd, horizontella och vertikala asymptoter
Derivering rent generellt med kedje/kvot/produkt osv
Förenklingar med ln x, e^x osv

Försöker bara kasta ut skit som jag pluggat på.

Tyvärr kom någon Maclaurin utveckling och generell lösning på differential på 2 frågor så det var kört.

Nu lär jag självfallet räkna dagligen till omtentan i januari samt ta till mig dessa två men jag försökte verkligen och det suger hårt. Föräldrarna och min egen besvikelse känns tung Jag kan inte påstå att jag älskar envarren men fan det är kul när det sitter. Pluggar hellre det och får en utmaning än att nöta något fakta orienterat. Problemet är den otydliga "vad bör man kunna egentligen". Hade jag skrivit någon av dem 6 tidigare tentorna fast varierande hade jag fan klarat tentan. Gjorde t.om. Dom 3 senaste för första gången efter att ha övat och klarade dom. Känns nästan som otur
Senast redigerad av joelgg91 2014-10-31 kl. 19:14.
Citera
2014-10-31, 19:41
Medlem
När en student har sådana problem brukar det oftast bottna i att vederbörande saknar självdisciplin och/eller har utvecklat en bedrövlig studieteknik, snarare i själva begåvningen (i synnerhet vid 21 års ålder). Hur mycket tid lägger du på dina studier per dag?

Jag skulle nästan föreslå att du läser en termin på distans inom matematik (även om du inte kan tillgodogöra dig poängen) för att känna mindre press och utveckla just ditt lärande.

Tips, strukturera upp dina dagar minutiöst om du saknar självdisciplin. Gör detta kvällen innan och sätt adekvata veckomål. Avsätt helgerna som en buffert för att komma ikapp det du eventuellt inte hunnit med under veckodagarna.
Citera
2014-10-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
När en student har sådana problem brukar det oftast bottna i att vederbörande saknar självdisciplin och/eller har utvecklat en bedrövlig studieteknik, snarare i själva begåvningen (i synnerhet vid 21 års ålder). Hur mycket tid lägger du på dina studier per dag?

Jag skulle nästan föreslå att du läser en termin på distans inom matematik (även om du inte kan tillgodogöra dig poängen) för att känna mindre press och utveckla just ditt lärande.

Tips, strukturera upp dina dagar minutiöst om du saknar självdisciplin. Gör detta kvällen innan och sätt adekvata veckomål. Avsätt helgerna som en buffert för att komma ikapp det du eventuellt inte hunnit med under veckodagarna.
Tack för rådet!
Citera
2014-10-31, 20:33
Medlem
c^2s avatar
Finns det ingen risk att man blir avskriven från KTH om man aldrig plockar poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in