• 1
  • 2
2014-10-31, 13:35
Medlem
Tja, snälla läs detta och hjälp mig...

Ålder: 21, född 1993

Har vart antagen till en Högskole utbildning på KTH sedan 2012. Kan ge en kort översikt nedan:

3 års utbildning varav jag ligger fortfarande på år 1.
8 kurser, 7 tentor.

HT12-VT13:
Klarade alla labbar främst tack vare min studiegrupp och enbart 1 tenta av 7.

HT13-VT14:
Sabbatsår där jag dock tog 1 tenta samt 1 poäng ifrån en annan tenta (jävla skit).

HT14 (nu):
Skrev precis en tenta i Envarre där jag kuggade. Det är andra gången jag skriver den efter att utförligt studerat. Klarade de problem som jag pluggat på men tyvärr kom det två problem som ej var med någon gamla tenta och behandlade områden jag inte tränat på överhuvudtaget.

Nu mår man sådär och känner "fan jag får väl bara lära mig det jag inte kunde och ta omtentan".

Men mitt dilemma ligger i form av föräldrar.

Mina föräldrar anser att jag är kass, främst på matematik och att jag bör byta till en KY utbildning i något data orienterat eller läsa något helt annat. KY har ju också matte och rent allmänt har jag inget sug av att börja om samt läsa något annat/gå en KY utbildning som inte är bred som en examen från KTH. För att inte tala om mina rätt låga betyg från gymnasiet (ca 15.5 eller så).

Då anser föräldrarna att jag bör hoppa av och skaffa ett "smuts jobb" där jag åtminstone tjänar pengar. Ska tilläggas att jag redan nu jobbar deltid, skift 3 gånger i veckan hos posten vid sidan av plugget.

Jag verkar ha uppfattningen att (överdrivet som det låter) det är värt och ha studerat 10 år och tagit examen inom en högskoleingenjörs utbildning än att aldrig ta någon utbildning, alls. Samtidigt så finns det en kille i 30 års åldern som läser utbildningen också men det kanske inte är samma sak?

Mina föräldrar säger nämligen att det är inte sant då den som anställer ser att du pluggat i 10 år och aldrig anställer dig.

Men jag jobbar ju deltid också.. Fan jag vet inte. Jag vänder mig till er på fb:
Vad anser ni? Ska jag ge upp denna utbildning?
Senast redigerad av joelgg91 2014-10-31 kl. 13:38.
Citera
2014-10-31, 13:46
Medlem
bithaxs avatar
Jag började på Civ ing. 2007 och skrev sista tentan i går.
Jag vet inte om jag borde skämmas. En snubbe jag känner började Data 2003, och han gjorde nyligen examensarbete och fick jobb som CTO på ett litet bolag. Han hade dock jobbat bla. på microsoft tidigare.

Det finns ett bra sätt att klara svåra kurser och det är att plugga dem och gå in med målsättningen att göra alla uppgifterna i boken.

När det gäller envarren så finns ju också intensivkursen på sommaren, har du prövat den?
Senast redigerad av bithax 2014-10-31 kl. 13:51.
Citera
2014-10-31, 13:46
Medlem
VonFanderblads avatar
Dina föräldrar har rätt. Läs något annat istället för att slösa ett decennium på något du varken verkar ha fallenhet eller intresse av. Det här kanske låter hårt, men det är för ditt eget bästa.
Citera
2014-10-31, 13:53
Medlem
Skola är inte allas "cup of tea" hur mycket man än slår sig i skallen över det. Det säger ingenting mer än om en person än att vandra den vägen inte passar just där och då i tiden.

Har man luckor sedan tidigare så blir krävande "piedestalutbildningar" nästintill hopplösa att ta sig igenom. Åldern har ingen betydelse. Folk leker skola i åratal numera pga arbetsbrist. Du är bara 21 bast så det borde väl inte finnas någon anledning till panik. Ta en paus från lekskolan och jobba några år. Öva hemma under tiden på dina svagheter också. Det är lättare sagt än gjort. Fast saknas disciplinen redan nu så lär det ändå bli tufft väl på ett annat program - såvida du inte väljer något som du med säkerhet vet att du klarar av.
Citera
2014-10-31, 13:55
Medlem
Lecapitaines avatar
Jag sitter i liknande som dig, har eftersläppande tenta från förra hösten som jag skrivit 4 st. gånger, tog en sabbatstermin i våras och kom tillbaka i höstas, vilket jag ångrar starkt nu. Mitt enda tips är att du tänker igenom om du verkligen vill fortsätta eller om du skall byta, finns ju t.ex. högskoletekniker utbildningar på 120hp (mättekniker, it-tekniker t.ex.) som kanske passar dig bättre.
Sen vad dina föräldrar tycker är skit samma, gör vad du känner för.
Citera
2014-10-31, 14:02
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelgg91
Tja, snälla läs detta och hjälp mig...
Ålder: 21, född 1993
Har vart antagen till en Högskole utbildning på KTH sedan 2012. Kan ge en kort översikt nedan:
3 års utbildning varav jag ligger fortfarande på år 1.
8 kurser, 7 tentor.

HT12-VT13:
Klarade alla labbar främst tack vare min studiegrupp och enbart 1 tenta av 7.

HT13-VT14:
Sabbatsår där jag dock tog 1 tenta samt 1 poäng ifrån en annan tenta (jävla skit).

HT14 (nu):
Skrev precis en tenta i Envarre där jag kuggade. Det är andra gången jag skriver den efter att utförligt studerat. Klarade de problem som jag pluggat på men tyvärr kom det två problem som ej var med någon gamla tenta och behandlade områden jag inte tränat på överhuvudtaget.

Men jag jobbar ju deltid också.. Fan jag vet inte. Jag vänder mig till er på fb:
Vad anser ni? Ska jag ge upp denna utbildning?

Hur många tentor har du tagit? Om det bara är 2, så gav du upp utbildningen för länge sen.
Orsaken till varför civilingenjörsutbildningen anses vara svår är att det inte är alla som klarar de första 2 åren eftersom de varken har med sig studieteknik eller skapar en fungerande sådan. Du har rimligtvis haft 5-6 omtentatillfällen per kurs och du berättar inte hur många omtentor du har gjort? Om man inte har fallenhet för matte, så kan man fortfarande ta sig igenom linjen med tillräckligt hårt arbete och det verkar det inte som om du lagt ner.
Det hade varit en sak om du hade legat efter med enstaka tentor som släpat efter, men nu är du i princip efter med hela första året. De jag vet med liknande problem hoppade av utbildningen och valde något annat, och det var bara de sorgliga personerna som fortsatte försöka studera.
Det låter verkligen som om du ska göra något annat än att plugga civilingenjörslinjen.
Citera
2014-10-31, 14:02
Medlem
Ger du verkligen allt på dina studier? Du kanske ska lägga ner kneget och satsa lite mer att plugga?
Citera
2014-10-31, 14:04
Medlem
563f7031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Dina föräldrar har rätt. Läs något annat istället för att slösa ett decennium på något du varken verkar ha fallenhet eller intresse av. Det här kanske låter hårt, men det är för ditt eget bästa.

Skitsnack.

Det handlar om en ingenjörsutbildning. Få människor orkar göra skitgöran med siffror och bli ingenjörer. Läsa filosofi, engelska eller något annat trams som man har "fallenhet av" må kanske vara roligt, men det är ingenting som resulterar i jobb och bra lön. Det tar helt enkelt längre tid att studera eftersom en ingenjörsutbildning är svårare än det mesta trams som de flesta människor läser på universitetet. Är inte dina föräldrar på något sätt involverade inom naturvetenskapen, så har de faktiskt ingen talan i det här.

Och vem har sagt att du ska studera i 10år?
Du är för fan 21år och tar du ett skitjobb har du ett halvt liv kvar att knega i alla fall. Så du kan lika gärna bli ingenjör och se till att få en bra lön för det jobb du utför och fler möjligheter.
Var inte ung och dum och slösa bort en bra utbildning, du kommer klara skiten. Gäller bara att ligga i och vrida upp din produktivitet några växlar.
Citera
2014-10-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Skola är inte allas "cup of tea" hur mycket man än slår sig i skallen över det. Det säger ingenting mer än om en person än att vandra den vägen inte passar just där och då i tiden.

Har man luckor sedan tidigare så blir krävande "piedestalutbildningar" nästintill hopplösa att ta sig igenom. Åldern har ingen betydelse. Folk leker skola i åratal numera pga arbetsbrist. Du är bara 21 bast så det borde väl inte finnas någon anledning till panik. Ta en paus från lekskolan och jobba några år. Öva hemma under tiden på dina svagheter också. Det är lättare sagt än gjort. Fast saknas disciplinen redan nu så lär det ändå bli tufft väl på ett annat program - såvida du inte väljer något som du med säkerhet vet att du klarar av.
Du säger att det är arbetsbrist men sedan ska jag skaffa ett jobb?

Disciplinen har blivit bättre i år känner jag själv men jag är nästan helt säker att byta inriktning hade gjort det ännu svårare. Jag vill nämligen det här.

Men ja. Jag är absolut inte förtjust i att studera. Har aldrig vart det och tvivlar på att det ändras. Men jag försöker bara suck it upp och ta mig igenom det.

Som sagt, problemet i t.ex. Envarren är ju att jag pluggar och förstår det jag läser samt klarar det men så kommer det något annat jag inte ens övat på.

Pluggade som en häst på Integraler, lösa diff ekvationer, gränsvärde, asymptoter, partiell derivering osv

Men så kom det "Mclaurin utveckling" och "generell lösning till differentialen".

@vonfander
Tack för tipset.

@bithax
7 år är inte farligt alls fan, på civil dessutom! Tack, ska kolla in sommarkursen om jag kuggar i januari igen.
Citera
2014-10-31, 14:05
Medlem
563f7031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Hur många tentor har du tagit? Om det bara är 2, så gav du upp utbildningen för länge sen.
Orsaken till varför civilingenjörsutbildningen anses vara svår är att det inte är alla som klarar de första 2 åren eftersom de varken har med sig studieteknik eller skapar en fungerande sådan. Du har rimligtvis haft 5-6 omtentatillfällen per kurs och du berättar inte hur många omtentor du har gjort? Om man inte har fallenhet för matte, så kan man fortfarande ta sig igenom linjen med tillräckligt hårt arbete och det verkar det inte som om du lagt ner.
Det hade varit en sak om du hade legat efter med enstaka tentor som släpat efter, men nu är du i princip efter med hela första året. De jag vet med liknande problem hoppade av utbildningen och valde något annat, och det var bara de sorgliga personerna som fortsatte försöka studera.
Det låter verkligen som om du ska göra något annat än att plugga civilingenjörslinjen.

Så skrev han HÖGSKOLEINGENJÖR, inte civil.
Citera
2014-10-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Jag läser högskoleing*

Vi har 3 tillfällen per år. Första året så skrev jag inte ens tentan då jag sparade allt till slutet och det gick ju inte. ( kom direkt från gymnasiet ).

Andra året hade jag tagit uppehåll men försökte göra det vid ordinarie *bara för att* med en del tenta plugg någon vecka innan och fick cirka 1 tal rätt från godkänt (3p).

Tredje året (nu) så pluggade jag rätt rejält men missade en del moment tydligen ( visste inte att mclaurin utveckling t.ex. skulle förekomma )
Citera
2014-10-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Ger du verkligen allt på dina studier? Du kanske ska lägga ner kneget och satsa lite mer att plugga?
Kör skift jobb enbart 2 ggr i veckan nu, 18-22, efter studierna

Denna termin är den enda terminen då jag verkligen känner att jag pluggar och försöker hänga med kurserna. Detta trots att jag kuggade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in