2014-10-31, 12:07
Medlem
Titianas avatar
Lite om detta med Ramis ställning.

Citat:
Särskilt förordnad vårdnadshavare
När ett ensamkommande barn beviljas uppehållstillstånd i Sverige ska en särskilt förordnad vårdnadshavare utses till barnet.
Det är socialnämnden i den kommun där barnet vistas (oftast i den kommun där barnet har blivit folkbokförd) som ska agera för att få till stånd ett förordnande av särskild vårdnadshavare.

Socialnämnden är skyldig att göra en framställning eller ansökan till tingsrätten om vårdnad eller förmynderskap för en underårig. /.../
En särskilt förordnad vårdnadshavare utses om barnets föräldrar är avlidna eller är varaktigt förhindrade att utöva vårdnaden.

Den som förordnats till vårdnadshavare för barnet är vanligtvis också dess förmyndare.

Denne har ansvaret för att barnet får sina olika behov tillgodosedda, inklusive behovet av omsorg och trygghet.

En socialnämnd kan inte frånsäga sig sitt ansvar att framställa, eller väcka talan till tingsrätten, om särskilt förordnad vårdnadshavare t e x på grund av svårigheter att hitta lämpliga personer för uppdraget.

Vem kan utses
Föräldrabalkens regler är tillämpliga i fråga om vem som kan utses för uppdraget som särskilt förordnad vårdnadshavare.

Den som utses ska vara lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran enligt 6 kap. 10 a § FB. Formuleringen knyter an till vad barn har rätt till enligt den grundläggande bestämmelsen i 6 kap. 1 § FB.
källa: http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare

Och dessa "vårdnadshavare" har rätt till ersättning

Citat:
Rätt till arvode
Enligt nu gällande bestämmelser finns inget lagstöd för att en särskilt förordnad vårdnadshavare har rätt till ersättning i den del som avser vårdnaden om denne inte samtidigt är familjehemsförälder.

Endast för den del som avser förmynderskapet finns stadgat om arvode, nämligen 12 kap. 16 § FB.

Enligt Sveriges Kommuner och Landsting är det dock viktigt att dessa personer erhåller en skälig ersättning för detta uppdrag.

För närvarande har olika praxis utbildats i landet. I vissa kommuner tar överförmyndaren/överförmyndarnämnden hela kostnadsansvaret, i andra delas kostnaden upp mellan överförmyndaren/överförmyndarnämnden och socialnämnden.

Många kommuner ger idag samma arvode till en särskilt förordnad vårdnadshavare som till god man för ensamkommande barn.

Reglerna är rätt gittriga men helt klart har han fått ersättning. Därav också kravet på "extra för vinterkläder"

Så Yara är ett ankarbarn, en födokrok och en slagpåse...tragiskt. Skulle vara intressant ifall kommunen tagit några beslut eller överväganden gällande Ramis särskilda vårdnadshavarskap i närtid till mordet.

http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&search1_al l=ers%E4ttning+s%E4rskilt+f%F6rordnad+v%E5rdnadsha vare&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currd oc=5
Citera
2014-10-31, 12:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Lite om detta med Ramis ställning.

källa: http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare

Och dessa "vårdnadshavare" har rätt till ersättning

Reglerna är rätt gittriga men helt klart har han fått ersättning. Därav också kravet på "extra för vinterkläder"

Så Yara är ett ankarbarn, en födokrok och en slagpåse...tragiskt. Skulle vara intressant ifall kommunen tagit några beslut eller överväganden gällande Ramis särskilda vårdnadshavarskap i närtid till mordet.

http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&search1_al l=ers%E4ttning+s%E4rskilt+f%F6rordnad+v%E5rdnadsha vare&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currd oc=5

Jag är ganska säker på att han inte fått någon ersättning. Båda två har nolltaxerat läste jag någonstans. Jag kan inte bevisa det med dokument, men jag utgår från att det stämmer.
Citera
2014-10-31, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag är ganska säker på att han inte fått någon ersättning. Båda två har nolltaxerat läste jag någonstans. Jag kan inte bevisa det med dokument, men jag utgår från att det stämmer.

Precis. Vi har haft frågan uppe tidigare i tråden och ingenting tyder på att familjen haft annat än vanligt försörjningsstöd.
Citera
2014-10-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Gomiddag! Jag försökte lyssna på ljudupptagningen under halva natten och på morgonen, både på datorn och på mobilen med hörlurar bägge gångerna. Men jag kan för mitt liv inte höra vad tolken säger då åklagarens röst är ganska hög och tolken mummlar mer.. Jag beklagar och kommer göra nytt försök senare..

Men jag sa tidigare i tråden ang Madis "vid gud ska jag uppfostra henne" eller liknande.. Kan det inte vara så att Yara kanske pratade med en pojke som de anser är fel enligt deras kultur/heder eller annat trams? För de vill ju inte att deras fosterdotter ska växa upp o bli hora (ja, vissa tycker så), och att Madi då slår lite vett i flickan. Att Yara inte ska smutsa ner deras namn, pojkar är förbjudna. Hon ska bli en god och ren kvinna, inga rykten får uppstå osv...

Inga pojkar får hon umgås med och oskuld ska man vara på bröllopsnatten, det är viktigaste hedern enligt såna. Sprids ett rykte om lilla "kvinnan" Yara att hon umgås kanske med pojkar så betyder det att hon har sex med pojkarna och därav blivit hora. För hon är ju kvinna enligt idioterna och då ska hon fostras till en hederlig kvinna.

Kanske Yara svarade emot att de bara pratade, lekte eller sånt och det fick Madi att se rött, för sånt går absolut inte. Hon kanske sa ngt om "du ska inte blir en hora som din mamma" eller annat och Yara svarade "min mamma är ingen hora, du är det!" och PANG kommer brödkaveln i huvudet, knät osv..

Jösses låter som en dårpippi med foliehatt med spekulationerna, men vi alla spekulerar just nu om VAD som fick dessa terrorister att agera så grovt och hemskt mot ett litet BARN! Jag kommer aldrig säga kvinna om en 8-årig flicka, för mig är man ett oskyldigt barn, oavsett vad barnet gör, vem barnet umgås med osv

Jag tycker faktiskt - om du ursäktar mig - att hedersmord är mycket långsökt i det här fallet. Yara var för ung och uppenbarligen hade hon inte tid att umgås med några kamrater, eftersom hon tjänade som piga i hushållet. Dessutom vet vi inte vilken typ av familjer Rami och Madi kommer ifrån. Varenda familj från Gaza har inte ''hederstänket'' i sig.
Citera
2014-10-31, 12:31
Medlem
Citat:

Den ersättning paret har fått, vet vi något om den?

De bodde i en lägenhet och fick bidrag till hyra och levnadskostnader från soc. De flesta flyktingar klarar sig på det, och går inte hungriga eller utan vettiga kläder. Jag vet inte beloppen man får varje månad men det är en kvalificerad gissning att lyx och resor inte ingår.

Stölderna tror jag började med att Madi hade behov av saker som var lätta att omsätta i pengar, för jag får vibbar av att hon egentligen inte är en tjuv om hon hade haft pengar. Det måste ha varit frustrerande att inte kunna gå ut och handla normalt. En viktig faktor i denna sak är vem som fick bidragen, och om det var Rami så förklarar det katastrofen.

Rami ansökte och fick bidrag för säng, och antagligen användes pengarna för hans personliga behov. Vägglöss är en bra story, men har inget med den nöd Rami utsatte sin familj för.
Citera
2014-10-31, 12:37
Medlem
Titianas avatar
Citat:

Jag är inte helt säker men de flesta av sådana här arvoden är skattebefriade och behöver inte redovisas. Familjehemsplaceringen borde definitivt genererat pengar och detta ska ju inte beskattas då det borde inte kunna räknas som inkomst....inte så etiskt att officiellt "tjäna pengar på ensamkommande flyktingbarn"...att de ändå tjänar på detta är glasklart.

..kostnadsersättningar ska också vara skattebefriade.

Intressant är att ifall första anmälan inkom en vecka efter att Yara förmodas kommit hit...hur i HELVETE kan socialen har föreslagit honom till tingsrätten?
Citera
2014-10-31, 12:38
Medlem
Tänker på det möte med Yaras föräldrar som skulle vara den 6/5. Hur/När skickades den kallelsen ut? Eller hade Yara den med sig hem denna dag?

EDIT. Paret har ju lyckats hålla sig undan radarn. Men nu skulle Yaras hemförhållanden upp på bordet. Vilket sannerligen var på tiden men kan tänka mig att paret emotsåg det med fasa. Bubblan skulle spricka.
Senast redigerad av Remark 2014-10-31 kl. 12:47.
Citera
2014-10-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana

Intressant är att ifall första anmälan inkom en vecka efter att Yara förmodas kommit hit...hur i HELVETE kan socialen har föreslagit honom till tingsrätten?

När kom egentligen Yara till Sverige och hur? Var det Yara som var med på COOP vid stölderna eller var det kusinens unge? Är det det islam ska vittna om?
Citera
2014-10-31, 12:49
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tycker faktiskt - om du ursäktar mig - att hedersmord är mycket långsökt i det här fallet. Yara var för ung och uppenbarligen hade hon inte tid att umgås med några kamrater, eftersom hon tjänade som piga i hushållet. Dessutom vet vi inte vilken typ av familjer Rami och Madi kommer ifrån. Varenda familj från Gaza har inte ''hederstänket'' i sig.

Inte hemma, men under skoltid hade hon väl tid med kompisar? Sen att Madi varit gift sen innan, skild och nu hatad av släkten, säkert pga skillsmässan så skulle det inte förvåna mig om Häxan anser att allt är en skam mot hennes heder och vill inte att mer rykten ska spridas om henne. Att hon minsann är skild sen innan, då måste skillsmässan berott på lösaktighet hos Madi och nu vill hon inte spä på ryktet att hon minsann inte kan fostra en liten flicka (inte mina tankar men VET hur araber tänker, finns idiotiska fanatiker överallt i alla religioner).
Men som sagt vi alla spekulerar då ingen har tillgång till FUP.
Citera
2014-10-31, 12:50
Medlem
Har Yaras mor och syskon kommit till Sverige,sist jag hörde något befanns de i Egypten!?
Citera
2014-10-31, 12:51
Medlem
kan det vara så att yara på ett tidigt stadium svimmade av eller inte lät alls pga chock att då därför rami inte hörde att hon hjon höll på att dö?

men å andra sidan, hur förklarar man blodet nästan precis överallt? hon måste ju ha släpat stackarn över hela lägenheten, och att då rami inte visste övergår mitt förstånd.
Citera
2014-10-31, 12:51
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Den ersättning paret har fått, vet vi något om den?

De bodde i en lägenhet och fick bidrag till hyra och levnadskostnader från soc. De flesta flyktingar klarar sig på det, och går inte hungriga eller utan vettiga kläder. Jag vet inte beloppen man får varje månad men det är en kvalificerad gissning att lyx och resor inte ingår.

Stölderna tror jag började med att Madi hade behov av saker som var lätta att omsätta i pengar, för jag får vibbar av att hon egentligen inte är en tjuv om hon hade haft pengar. Det måste ha varit frustrerande att inte kunna gå ut och handla normalt. En viktig faktor i denna sak är vem som fick bidragen, och om det var Rami så förklarar det katastrofen.

Rami ansökte och fick bidrag för säng, och antagligen användes pengarna för hans personliga behov. Vägglöss är en bra story, men har inget med den nöd Rami utsatte sin familj för.

Här kan man läsa om riksnormen. Utöver hyresbidrag/betald hyra, betald el, telefon, Madis föräldrapenning och barnbidragen så borde de få ut ungefär 12000 kronor varje månad.
Här framgår riksnormen
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013november/oforandradebeloppiriksnormenfor2014
Här kan man göra en provberäkning:
http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/provberakning
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-31 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in