2014-10-31, 12:54
Medlem
Titianas avatar
förklaring till sjukdagarna? Lite fuffens med bidrag?

Citat:
Den som utsetts till särskilt förordnad vårdnadshavare har däremot rätt till sådan föräldrapenning.

14.11 Tillfällig föräldrapenning vid barns sjukdom

Det är inte ovanligt att barn blir sjuka och inte kan vara i förskolan eller skolan. En familjehemsförälder som stannar hemma har då rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av sjukt barn som inte fyllt 12 år. /.../
Familjehemsföräldrarna bör informeras om rätten till tillfällig föräldrapenning. Kommunen behöver därutöver inte betala ersättning för mellanskillnaden mellan den tillfälliga föräldrapenningen och förvärvsinkomsten. För ett barn med hög sjukfrånvaro bör i stället kompensation ske genom nivån på det löpande arvodet.
Källa: http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&search1_al l=ers%E4ttning+s%E4rskilt+f%F6rordnad+v%E5rdnadsha vare&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currd oc=5

Citat:
29.7 Socialnämndens ersättning till de särskilt förordnade vårdnadshavarna

En särskilt förordnad vårdnadshavare har ingen försörjningsskyldighet för barnet. Den socialnämnd, som ansökt om vårdnadsöverflyttningen, har därför fått rätt att fortsätta betala dem en skälig ersättning. Detta framgår av 6 kap. 11 § SoL och gäller oavsett om familjehemsplaceringen skett med stöd av SoL eller LVU. Inget hindrar att detta även tillämpas i det fall barnet varit placerat som en insats enligt 9 § p.8 LSS.

En skälig ersättning bör motsvara vad som tidigare utbetalts som familjehemsersättning d.v.s arvode och omkostnadsersättning. Denna ersättning skall reduceras med pengar som kommer från annat håll avseende vård och omkostnader t.ex. underhållsbidrag, underhållsstöd, pension, vårdbidrag, barnbidrag, avkastning av kapital och socialförsäkringsförmåner.
Senast redigerad av Titiana 2014-10-31 kl. 13:00.
Citera
2014-10-31, 12:55
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Inte hemma, men under skoltid hade hon väl tid med kompisar? Sen att Madi varit gift sen innan, skild och nu hatad av släkten, säkert pga skillsmässan så skulle det inte förvåna mig om Häxan anser att allt är en skam mot hennes heder och vill inte att mer rykten ska spridas om henne. Att hon minsann är skild sen innan, då måste skillsmässan berott på lösaktighet hos Madi och nu vill hon inte spä på ryktet att hon minsann inte kan fostra en liten flicka (inte mina tankar men VET hur araber tänker, finns idiotiska fanatiker överallt i alla religioner).
Men som sagt vi alla spekulerar då ingen har tillgång till FUP.

Med tanke på Madi rykte i hemlandet och här, är det ganska märkligt att Yaras föräldrar litade på henne. Eller hade de sånt överseende med Madis syndiga liv för att de har ett mer modernt sätt att se på saken?
Undrar vilken av familjerna som är mest insnärjd i muslimskt/arabiskt/stenröse- tänk?
Citera
2014-10-31, 12:58
Medlem
Citat:
Inte hemma, men under skoltid hade hon väl tid med kompisar? Sen att Madi varit gift sen innan, skild och nu hatad av släkten, säkert pga skillsmässan så skulle det inte förvåna mig om Häxan anser att allt är en skam mot hennes heder och vill inte att mer rykten ska spridas om henne. Att hon minsann är skild sen innan, då måste skillsmässan berott på lösaktighet hos Madi och nu vill hon inte spä på ryktet att hon minsann inte kan fostra en liten flicka (inte mina tankar men VET hur araber tänker, finns idiotiska fanatiker överallt i alla religioner).
Men som sagt vi alla spekulerar då ingen har tillgång till FUP.

Hon verkar ha haft en skolkompis - kanske en kille - som dessutom var granne med henne. Pappan och barnen har arabiska namn. Både pappan och barnen är kallade som vittnen. Du kan läsa innehållsförteckningen till FUP som finns här i tråden. Ändå tror jag inte att det handlade om heder i det avseende som du menar. I stället kan det vara så att familjerna umgicks lite och att Madi fick reda på att Yara hade berättat för mycket för sin kompis om hur hon behandlades av Madi och Rami...
Citera
2014-10-31, 12:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
förklaring till sjukdagarna? Lite fuffens med bidrag?

Källa: http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&search1_al l=ers%E4ttning+s%E4rskilt+f%F6rordnad+v%E5rdnadsha vare&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currd oc=5

Men alla inkomster, oavsett om de är bidrag,lön eller försäljning av handarbete, dras av från försörjningsstödet.

De klarar sig inte rent ekonomiskt utan försörjningsstöd och visst är det väl ett himla kontrollerande på konton, kvitton o dylikt när någon har försörjningsstöd?(och det bör det rimligtvis vara också eftersom folk försöker fuska )
Citera
2014-10-31, 12:59
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Med tanke på Madi rykte i hemlandet och här, är det ganska märkligt att Yaras föräldrar litade på henne. Eller hade de sånt överseende med Madis syndiga liv för att de har ett mer modernt sätt att se på saken?
Undrar vilken av familjerna som är mest insnärjd i muslimskt/arabiskt/stenröse- tänk?

Nuuu så läste jag deras §7 utredningar och som sagt så står det att Madi "hade rykte om sig att vara hora i hemlandet"..

Men tycker det är rätt smart av henne att spela teater med att hon lider av minnesförlust och inte minnas syskonntal, utbildning osv... Hon kommer få ett mkt milt straff för det.. Vänta o se.. Får på sin höjd lite fängelse eller rättpsykiatrisk vård innan hon är ute på gatorna igen..
Citera
2014-10-31, 13:09
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När kom egentligen Yara till Sverige och hur? Var det Yara som var med på COOP vid stölderna eller var det kusinens unge? Är det det islam ska vittna om?

Islam ska vittna om kassarna(de hade blodstänk på sig) som stod placerade i Yaras hem och hur länge de stått där. Tydligen hade Madi o Rami dem med sig hem från Landskrona när de varit på besök hos familjen Nijim.
Citera
2014-10-31, 13:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Nuuu så läste jag deras §7 utredningar och som sagt så står det att Madi "hade rykte om sig att vara hora i hemlandet"..

Men tycker det är rätt smart av henne att spela teater med att hon lider av minnesförlust och inte minnas syskonntal, utbildning osv... Hon kommer få ett mkt milt straff för det.. Vänta o se.. Får på sin höjd lite fängelse eller rättpsykiatrisk vård innan hon är ute på gatorna igen..

Tycker du Klarabella att det bara är prat eller tror du det finns någon sanning i att andra människor hatat henne, eller att det funnits fara för hennes liv i hemlandet?

Om hon hade varit så illa sedd, hade hon då kunnat göra stöldraid med Islam?

Hade hon ens varit välkommen att hälsa på hos Islams familj, med tanke på att hon åkte fast osv?

Du får gärna berätta hur du tror att de tänker utifrån dina erfarenheter.
Citera
2014-10-31, 13:17
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Men alla inkomster, oavsett om de är bidrag,lön eller försäljning av handarbete, dras av från försörjningsstödet.

De klarar sig inte rent ekonomiskt utan försörjningsstöd och visst är det väl ett himla kontrollerande på konton, kvitton o dylikt när någon har försörjningsstöd?(och det bör det rimligtvis vara också eftersom folk försöker fuska )

jag tror inte "placeringsersättningen" kan dras av från försörjningsstödet...vill nu inte ge en massa folk idéer här nu...men de pengarna som gällt Yaras del av arvodet/omkostnadsersättningen kan nog inte röras. Ramis ersättning/arvodesdel har säkerligen jämkats av...borde kunna jämställas med inkomst.

Källan som jag tittat på räknar på 2008:års prisbasbelopp men till och med där verkar det bli en del slantar för Yaras del, som Rami fåt använda efter eget tycke i egenskap av särskild förordnad vårdnadshavare.

Den som vill kan försöka räkna på detta...informationen är i slutet av dokumentet
Citera
2014-10-31, 13:20
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När kom egentligen Yara till Sverige och hur? Var det Yara som var med på COOP vid stölderna eller var det kusinens unge? Är det det islam ska vittna om?

Jag har uberdålig koll...därför vill jag ha Fuppen. Jag har för mig att det fanns en ung tös med henne då men om det säkert vara Yara eller inte...kanske kan Yaras föräldrar kunna vara ärliga nog och berätta när det skickade hit ankarbarnet. Det jag säger baserar jag bara på vad som framkommit här så länge och det blir det ju som det blir.
Citera
2014-10-31, 13:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Ja, och dessutom vistades hon ju hos sin morbror Rami i huset bredvid redan under Gazatiden.
Han var så förtjust i Yara.
Föräldrarna kände självklart väl till galningarna de sände sitt barn till.
Citera
2014-10-31, 13:24
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tänker på det möte med Yaras föräldrar som skulle vara den 6/5. Hur/När skickades den kallelsen ut? Eller hade Yara den med sig hem denna dag?

EDIT. Paret har ju lyckats hålla sig undan radarn. Men nu skulle Yaras hemförhållanden upp på bordet. Vilket sannerligen var på tiden men kan tänka mig att paret emotsåg det med fasa. Bubblan skulle spricka.

och Tingsrätten skulle nog ta ifrån dem "vårdnaden" i ett nafs...inga fler gratispengar...skäl nog för den pressande mamman att bli förbannad på att hon sladdrat runt på byn...
Citera
2014-10-31, 13:25
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Tycker du Klarabella att det bara är prat eller tror du det finns någon sanning i att andra människor hatat henne, eller att det funnits fara för hennes liv i hemlandet?

Om hon hade varit så illa sedd, hade hon då kunnat göra stöldraid med Islam?

Hade hon ens varit välkommen att hälsa på hos Islams familj, med tanke på att hon åkte fast osv?

Du får gärna berätta hur du tror att de tänker utifrån dina erfarenheter.

Jag tror att allt det de berättade för att få PUT är lögn, många som fabulerar en massa snyfthistorier och myndigheterna tror på sånt skit. De vet ju att svenskar är "lättlurade och godtrogna", bara snyfta, hitta på en hemsk historia så får du stanna i landet.

Varför ville hon prompt till Sverige när hon kände sig hotad av alla? OM man nu känner sig hotad av alla för sitt leverne så följer man väl inte efter? Man flyttar dit ingen känner en.

Jag tror att människan ljuger om precis allt, hon lider inte av ngn som helst minnesförlust, hon vet att i sverige så daltas det med gärningsmännen, dra en historia om en tragisk barndom så är det plötsligt synd om GM. Så funkar det tyvärr i vårt land och inget att förneka. Alla kan spela teater och påstå sig inte minnas något, ingen kan påvisa att så inte är fallet. Sätt människan i en lögndetektortest så ska vi se hur mkt hon minns.

Nej, hade hon nu varit så hatad och haft ett sånt rykte skulle en annan muslimsk eller kristen kvinna av utländsk härkomst ALDRIG umgås med henne. För jag vet själv som arab att man ofta fick höra som barn : "umgås inte med den o den, deras föräldrar är si och så".. "De kan lära dig att bli en sån du också", "Folk kommer annars att tro att du också är en sån som dom".. Kom dock inte från min mamma, för hon har alltid varit UNDERBAR och skitit totalt i vad andra säger, hon kom till sverige och tog seden i sverige direkt. Vi döttrar växte upp som vanliga svenska flickor/kvinnor med alla rättigheter, med en ensamstående mamma med 4 små barn.

ALDRIG att min mamma hotade eller slog oss, fast hon var utmattad med 2 jobb för att försörja oss barn. Därav jag hamnade i rätten med hennes bror som är knäpp i huvudet och inte kunde acceptera att min mamma uppfostrade "horor", för han var ju familjens "överhuvud" då ingen pappa fanns med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in