2014-10-31, 12:13
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Nej. Inte någon, någon gång. Det sker genom lobby-nätverk och via medier som man försöker vinkla till sin fördel. Vad är det av grundläggande politisk opinionsbildning och propaganda du inte hajar?
Flertalet går ju öppet ut och deklarerar att de nätverkar. Ett verkligt exempel: tar ensidigt parti för kvinnor vid skilsmässor/separationer via kontakter på kvinnojourer som sprider rykten om ex-makar med fabrikitaion om "ritualmord" och våldtäkter, via socialtjänstemän som är lojala, upp till högskolorna som står för det "ideologiska rastret". Detta avslöjades ju i en SVT-dokumentär för ett antal år sedan.

Så. Jag har visat på ett konkret exempel. Du har bara motsagt det jag säger.
Handlade den där SVT-dokumentären om att byta ut ordet "man" mot "en"? Eller tycker du att den är relevant för detta för att den handlar om feminister? Vad är det du menar att du har visat ett konkret exempel på? Jag har svårt att förstå din poäng eftersom du verkar tala om flera saker samtidigt, möjligtvis för att du ser allt detta som en och samma sak, vilket jag inte gör.

Jag tror inte att alla feminister är del av en och samma sekt, eller att de alla agerar likt fotsoldater på någon befälshavares kommando. När jag efterlyser belägg för att användandet av ordet "en" skulle vara resultatet av ett sådant kommando (vilket jag alltså inte utesluter, jag önskar bara att ni som är tvärsäkra på att så är fallet kunde dela med er av er kunskap) ger det mig ganska lite att få veta att somliga feminister en gång i tiden har nätverkat om helt andra saker, eller att det finns ideologiskt drivna högskolor. Det var helt enkelt inte det jag frågade om.
Senast redigerad av Louise 2014-10-31 kl. 12:23.
Citera
2014-10-31, 12:20
Medlem
DeadLikeMes avatar
Är ju lite Åsa Nisse över hela den svenska feministiska rörelsen dessa dagar, så det är väl passande att de börjar prata som Åsa Nisse också tycker jag.
Citera
2014-10-31, 13:09
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Det sker ju redan. Hela tiden. Eller menar du att invandrare inte beskrivs som parasiter på exempelvis här på Flashback? Jag skulle tro att diverse jämförelse mellan invandrare och parasitiska djur är betydligt mer vanligt förekommande i kvantitativ mening här på internet än folk som använder -- i feministiskt syfte -- "en" istället för "man" i vardagliga livet här i Sverige. Det handlar om en rätt liten grupp människor som inte direkt har någon större inflytande vad jag kan se.

Hen har däremot fått större genomslagskraft men det pga dess praktiska karaktär och inte för att folk har blivit hjärntvättade av de å så fruktansvärda och supermäktiga feministerna. De flesta som använder hen idag är nog inga direkta feministiska slagskämpar. Jag är exempelvis inte feminist men använder "hen" dagligen. Däremot använder jag inte "en" istället för "man" då det både ser och låter efterblivet ut och heller inte fyller någon vidare funktion, varför jag också tror att det här fenomenet får en rätt begränsad spridning bland just ett litet segment av den feministiska kåren här i Sverige.

Aha, är det här lite grand som när folk på Flashback inbillar sig att det är censur när någon säger att en reklamaffisch är misogyn/sexistisk/rasistisk w/e? Dvs, om man kritiserar någonting och denna kritik antas vara PK så är det ett sätt att tysta och censurera folk? Det skulle förklara dina puckade invändningar i så fall...

Ärligt talat, vad är det för politiskt påtvingad språklig utveckling som du pratar om? Menar du att våra institutioner i samhället som exempelvis skolan tvingar barnen att använda "en" istället för "man"? Jag har svårt att tro att så är fallet. Än så länge så verkar det hela röra sig om en ung tjej utan någon större betydelse som tycker detta är viktigt samt en doktorand i svenska och nordiska språk som just forskar kring feminism och "språklig kamp" (jag antar att du är emot att man får forska om sånt?).

Folk måste väl ändå få driva den opinionsbildning de tycker är intressant, oavsett om det handlar om att ändra språket, eller att ändra attityden gentemot grupp X eller att sänka skatterna? Varför är du så negativ till opinionsbildning som fenomen? Alltså, inte själva innehållet för det kan man ju ogilla, men du verkar ogilla opinionsbildning oavsett innehållet.

Sen måste du nog förstå att Louise, som jag tolkar det, är en pragmatiker och bryr sig därför mer om effekterna än att hålla sig stenhårt fast vid vissa principer. Då är ju en fjärt i rymden som detta inte särskilt mycket att oja sig över, men då du Knugens Kuk verkar bry sig mest om att tycka att opinionsbildning är fel och måste fördömas så spelar det ju givetvis ingen roll om detta har någon effekt eller ej. Lol.

PS. Menar du på allvar att begreppet "hen" när det handlar om en person vars kön är okänt eller ointressant har samma retoriska effekt som att kalla en hel samhällsgrupp för parasiter?

Det finns alltså ingen gradskillnad där emellan, allting är bara svart eller vitt enligt dig?

För att jämföra två texter som enligt Knugens Kuk är lika förkastliga för att språket förändrats av politiska skäl:

"Personen ifråga ska ha vandrat ned till ån där hen ska ha kastat något i vattnet"

Den här meningen här ovan är enligt Knugens Kuk lika hemskt och har samma retoriska slagkraft att påverka folks medvetande om världen och deras attityder mot folk som denna här nedanför:

"Sverige tar emot flest parasiter i Europa"

Nä, just det, det är ju principen som räknas.
Att ersätta "man" med "en" är vad jag förstått ganska nytt, så det tar nog ett tag för det att få fäste. "Hen" är ju allra ursprungligen ifrån 60-talet, men blommade upp de senaste åren, och har fått enorm spridning och används till och med att Miljöpartiet i partiprogrammet. Ge det ett par år så kommer detta få samma utveckling. Att invandrare skulle kallas parasiter av politiker tror jag aldrig någonsin skulle kunna hända.

Faktum är att feminister har enorm makt i Sverige idag. Det beror helt enkelt på att nästan alla journalister i Sverige är feminister, och journalisterna förmedlar nyheterna till människorna, och gör man det endast ur ett feministiskt perspektiv så indoktrinerar man människor. Alltså har en väldigt liten grupp människor väldigt stor makt. De svartmålar alla motståndare och har till och med gått så långt att de hängt ut människor på löpsedlarna med bild och kontaktuppgifter, endast för att människorna uttryckt sina åsikter.

Ja, jag anser att meningarna är lika hemska. Att styra språkutveckling i politiska riktningar är aldrig något man ska ta lätt på. För helt plötsligt kanske det blir en helomvändning, och den politiska makten fördelas och hamnar i händerna på högerextremister, som bestämmer sig för att ändra språket varpå media följer med och börjar lyfta fram exempel på personer som är "moderna" och använder nya ord för att beskriva något som har kunnat beskrivas sedan 1300-talet med ett annat ord.
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag tror att vi kan diskutera den här saken helt utan att hålla på med "om-du-tycker-si-om-X-måste-du-tycka-så-om-mitt-påhittade-Y," vilket sällan ger så mycket.

Jag ser inte detta som en "politiskt påtvingad språklig utveckling". Jag tror också att det är helt ointressant för alla i hela världen huruvida jag eller någon annan tycker att "det är OK" att folk ändrar på sitt språkbruk som de vill, vad jag nu skulle ha en sådan åsikt till. Det är inte som om jag eller någon annan behöver ge dem tillstånd först, så det verkar helt onödigt.

För att återgå till för ämnet mer relevanta spörsmål ställer jag på nytt frågan: Vilka intressen är det som hotas av den här språkliga utvecklingen?
Just därför frågar jag dig, men tydligen var frågan alldeles för svår att besvara. Jag tycker det är tråkigt, det hade blivit en intressant diskussion. Det är dock naturligtvis din fulla rätt att välja vilka frågor du vill besvara.

Jag har ju redan sagt det. Jag tror att det är väldigt negativt för ett samhälle att skapa politiska sociolekter. Det splittrar samhället och kan vara bädd för konflikter.
Citera
2014-10-31, 13:22
Avslutad
Citat:
Ditt hypotetiska exempel handlar om ett påbud från en av de styrande. Det den här tråden handlar om gör inte det. Således förstår jag inte vad du vill ha sagt med den liknelse du valt.
Orsaken till att du inte förstår är att du inte VILL förstå. Du vill låtsas som att det regnar så att din debattmotståndare framstår som en foliehatt. Det är ett vanligt debattknep bland kulturmarxister. Ryck på axlarna och framställ den senaste stolligheten som totalt betydelselös och dess kritiker som överspända konspirationsteoretiker. Med lite tur kanske de börjar tvivla på sig själva, och då tystnar kanske kritiken.

Varför måste ni kulturmarxister hela tiden använda en massa olika debattknep, trix, medvetna argumentationsfel och halmgubbar när ni debatterar?

Självfallet kommer du nu att börja slå ifrån dig och kräva exempel på trixandet och halmgubbarna, vilket kommer att styra debatten mot att jag ska fiska fram bevis för mina påståenden, bevis som du vartefter de kommer givetvis avfärdar som tillfälligheter, mina feltolkningar, översättningsmissar och i vissa fall rena stolligheter. Och så börjar vi om från början, med den skillnad att du har duckat ursprungsfrågan. Det kommer jag däremot inte att ställa upp på eftersom precis alla här vet exakt vad jag menar, vi har alla sett de kulturmarxistiska debatterna alltför många gånger. Du kommer inte att få några källor eller bevis, bara en enkel fråga - varför måste ni kulturmarxister hela tiden hålla på och trixa och tramsa så fort något ska diskuteras? Varför aldrig vara rak och ärlig och erkänna att exempelvis sådant här är fånerier och inget annat?
Citera
2014-10-31, 13:32
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag har ju redan sagt det. Jag tror att det är väldigt negativt för ett samhälle att skapa politiska sociolekter. Det splittrar samhället och kan vara bädd för konflikter.
Jag tror att vi skulle behöva mer än ett, eller ett par, utbytta ord för att kunna tala om en politisk sociolekt här. Jag ser det snarare som en jargong som signalerar en viss grupptillhörighet och/eller politisk infallsvinkel. Lite som det nämnda användandet av ordet "berikare" i stället för "invandrare", "sexarbetare" i stället för "hora", etc. Det är ju inget nytt utan något folk ägnat sig åt ett tag. Ibland sugs det nya språkbruket upp i det allmänna språket, ibland stannar det kvar i den grupp jargongen kommer från. Jag har hittills inte sett någon samhällssplittring eller konflikt springa ur sådana språkliga förändringar.

Det är möjligt att det kan bli annorlunda i det här fallet, men då jag fortfarande inte ser något påtagligt intresse som hotas av detta (det gör tydligen ingen annan heller) är jag böjd att tro att det mesta kommer att fortsätta vara som vanligt, helt oberoende av vad en liten grupp bekvämlighetsradikaler hittar på för språkliga hyss.
Citera
2014-10-31, 13:53
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jag tror att vi skulle behöva mer än ett, eller ett par, utbytta ord för att kunna tala om en politisk sociolekt här. Jag ser det snarare som en jargong som signalerar en viss grupptillhörighet och/eller politisk infallsvinkel. Lite som det nämnda användandet av ordet "berikare" i stället för "invandrare", "sexarbetare" i stället för "hora", etc. Det är ju inget nytt utan något folk ägnat sig åt ett tag. Ibland sugs det nya språkbruket upp i det allmänna språket, ibland stannar det kvar i den grupp jargongen kommer från. Jag har hittills inte sett någon samhällssplittring eller konflikt springa ur sådana språkliga förändringar.

Det är möjligt att det kan bli annorlunda i det här fallet, men då jag fortfarande inte ser något påtagligt intresse som hotas av detta (det gör tydligen ingen annan heller) är jag böjd att tro att det mesta kommer att fortsätta vara som vanligt, helt oberoende av vad en liten grupp bekvämlighetsradikaler hittar på för språkliga hyss.
Ska man ersätta alla ord som kan antyda könstillhörighet i det svenska språket så kommer det inte stanna vid två ord, tro mig. Usch en skulle ta och bura in alla våldtäktshen i hela landet! Just eftersom både media och de flesta politiker är överens om att genusfeminism är det enda rätta, så kommer det att få större fäste.

Feminister blir aldrig nöjda. Även om det så vore totalt jämställt mellan män och kvinnor, så hade de klagat. Vad de hade klagat på då vet jag inte, men antagligen något i stil med att kvinnor är mindre än män. Ju meningslösare klagomål de har, desto bättre har de det ställt. Det säger en del om kvinnors situation i Sverige idag, om det feministerna sysslar med är att försöka ändra på pronomen.
Citera
2014-10-31, 14:02
Medlem
goran744s avatar
Det börjar att gå till sjuklig överdrift, tycker jag.
Mannen är väl en människa först och främst.
Jag skäms som kvinna över sådant här löjligt och onödigt dravel.
Känns som det blir tvärtom för mig. Man behöver inte förminska det motsatta könet för att växa själv det måste man som kvinna ta itu med själv för det spelar ingen roll vad som tas bort eller läggs till om man själv inte tar för sig.
Finns dessutom bra mycket viktigare saker att ta itu med än detta.
Citera
2014-10-31, 14:08
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ska man ersätta alla ord som kan antyda könstillhörighet i det svenska språket så kommer det inte stanna vid två ord, tro mig.
Det tror inte jag heller. Jag tror heller inte att det är läge att ens hysa några farhågor för att så kommer att ske. Hittills har jag inte sett några ansatser till en sådan utveckling. Ordet "hen" är ett könsneutralt ord för ett könsneutralt fenomen, ordet "en" är ett sätt att beskriva något könsneutralt utan att ta till ett, enligt en del feminister, bekönat ord. Vad jag vet är det hittills ingen som ens verkar vara intresserad av att rensa ut bekönade ord för bekönade fenomen, som t ex begreppsparet man och kvinna, ur sitt språk.

Edit: Eller vänta, fanns det inte ett dagis någonstans som förbjöd "hon" och "han"?
Senast redigerad av Louise 2014-10-31 kl. 14:39.
Citera
2014-10-31, 14:38
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det tror inte jag heller. Jag tror heller inte att det är läge att ens hysa några farhågor för att så kommer att ske. Hittills har jag inte sett några ansatser till en sådan utveckling. Ordet "hen" är ett könsneutralt ord för ett könsneutralt fenomen, ordet "en" är ett sätt att beskriva något könsneutralt utan att ta till ett, enligt en del feminister, bekönat ord. Vad jag vet är det hittills ingen som ens verkar vara intresserad av att rensa ut bekönade ord för bekönade fenomen, som t ex begreppsparet man och kvinna, ur sitt språk.
Så att Fridolin och Romson under partiledardebatter i riksdagen börjar prata om "ombudshen" är alltså inte alls en antydan på en sådan utveckling?

Någonting säger mig att endast ord som är "bra" kommer att ändras. Inte ord som våldtäktsman och gärningsman, som alldeles säkert får behålla sin ursprungliga form. Det säger en del om feministers syn på män.
Citera
2014-10-31, 14:41
Medlem
Louises avatar
Citat:
Så att Fridolin och Romson under partiledardebatter i riksdagen börjar prata om "ombudshen" är alltså inte alls en antydan på en sådan utveckling?
Det visste jag inte. Tack för informationen, även om den råkade komma ut i form av en retorisk fråga.

Iofs är det ju bara ytterligare ett exempel på en könsneutral beteckning på något som kan bära olika kön, beroende på vem man i ögonblicket syftar på. Det låter däremot för jävligt då originalet inte lyder "ombudshan".
Senast redigerad av Louise 2014-10-31 kl. 14:44.
Citera
2014-10-31, 15:31
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Jag tror att vi kan diskutera den här saken helt utan att hålla på med "om-du-tycker-si-om-X-måste-du-tycka-så-om-mitt-påhittade-Y," vilket sällan ger så mycket.

Det är spännande att hen också skapar en falsk dikotomi där man antingen är emot all politisk "förändring" av språket eller så är man öppen och positiv för allting...

Som om det inte existerar någon position däremellan... jag undrar också hur många ord hen själv använder som skapats eller ändrat betydelse på politisk väg, jag menar, det lär ju vara rätt många ord som vi inte är särskilt medvetna om att de faktiskt ändrat betydelse av politiska skäl. Så fort något inom språket blir normalt så är ju all etymologi som bortblåst.
Senast redigerad av Cut-N-Mix 2014-10-31 kl. 15:34.
Citera
2014-10-31, 15:38
Medlem
En? känns som att feministerna snarare gör en attack mot ordet som definierar vad vi män är, en MAN, alltså vill ta en del av vår identitet och neutralisera det. Jag antar Kvinnor ska också benämnas en? då det är egentligen det enda rätta när vi ändå håller på med all denna jämställdhetshyckleri.

Jag är inte så insatt men något säger mig att detta enbart gäller män, kvinnor ska få behålla sitt identitets ord / bemärkelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in