Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Skulle nu det sistnämnda gälla för dig kan du ju alltid ta och reflektera över varför du skulle reagera som du nu eventuellt skulle göra, och på så vis kanske förstå oss som blir upprörda över det som finns beskrivet i TS. Jag kräver alltså ett svar.
Det sker ju redan. Hela tiden. Eller menar du att invandrare inte beskrivs som parasiter på exempelvis här på Flashback? Jag skulle tro att diverse jämförelse mellan invandrare och parasitiska djur är betydligt mer vanligt förekommande i kvantitativ mening här på internet än folk som använder -- i feministiskt syfte -- "en" istället för "man" i vardagliga livet här i Sverige. Det handlar om en rätt liten grupp människor som inte direkt har någon större inflytande vad jag kan se.
Hen har däremot fått större genomslagskraft men det pga dess praktiska karaktär och inte för att folk har blivit hjärntvättade av de å så fruktansvärda och supermäktiga feministerna. De flesta som använder hen idag är nog inga direkta feministiska slagskämpar. Jag är exempelvis inte feminist men använder "hen" dagligen. Däremot använder jag inte "en" istället för "man" då det både ser och låter efterblivet ut och heller inte fyller någon vidare funktion, varför jag också tror att det här fenomenet får en rätt begränsad spridning bland just ett litet segment av den feministiska kåren här i Sverige.
Citat:
Jag vill alltså veta om du tycker politiskt påtvingad språklig utveckling alltid är okej, eller om det bara är okej när vissa ideologier och agendor gynnas. Eller snarare, om du anser att de som blir upprörda över det överreagerar.
Aha, är det här lite grand som när folk på Flashback inbillar sig att det är censur när någon säger att en reklamaffisch är misogyn/sexistisk/rasistisk w/e? Dvs, om man kritiserar någonting och denna kritik antas vara PK så är det ett sätt att tysta och censurera folk? Det skulle förklara dina puckade invändningar i så fall...
Ärligt talat, vad är det för politiskt påtvingad språklig utveckling som du pratar om? Menar du att våra institutioner i samhället som exempelvis skolan tvingar barnen att använda "en" istället för "man"? Jag har svårt att tro att så är fallet. Än så länge så verkar det hela röra sig om en ung tjej utan någon större betydelse som tycker detta är viktigt samt en doktorand i svenska och nordiska språk som just forskar kring feminism och "språklig kamp" (jag antar att du är emot att man får forska om sånt?).
Folk måste väl ändå få driva den opinionsbildning de tycker är intressant, oavsett om det handlar om att ändra språket, eller att ändra attityden gentemot grupp X eller att sänka skatterna? Varför är du så negativ till opinionsbildning som fenomen? Alltså, inte själva innehållet för det kan man ju ogilla, men du verkar ogilla opinionsbildning oavsett innehållet.
Sen måste du nog förstå att Louise, som jag tolkar det, är en pragmatiker och bryr sig därför mer om effekterna än att hålla sig stenhårt fast vid vissa principer. Då är ju en fjärt i rymden som detta inte särskilt mycket att oja sig över, men då du Knugens Kuk verkar bry sig mest om att tycka att opinionsbildning är fel och måste fördömas så spelar det ju givetvis ingen roll om detta har någon effekt eller ej. Lol.
PS. Menar du på allvar att begreppet "hen" när det handlar om en person vars kön är okänt eller ointressant har samma retoriska effekt som att kalla en hel samhällsgrupp för parasiter?
Det finns alltså ingen gradskillnad där emellan, allting är bara svart eller vitt enligt dig?
För att jämföra två texter som enligt Knugens Kuk är lika förkastliga för att språket förändrats av politiska skäl:
"Personen ifråga ska ha vandrat ned till ån där hen ska ha kastat något i vattnet"
Den här meningen här ovan är enligt Knugens Kuk lika hemskt och har samma retoriska slagkraft att påverka folks medvetande om världen och deras attityder mot folk som denna här nedanför:
"Sverige tar emot flest parasiter i Europa"
Nä, just det, det är ju principen som räknas.