2014-10-31, 09:56
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Om Ida Francke har något i huvudet (och det tar jag för självklart att hon har) kan hon lätt kolla upp att Rami är gift http://www.ratsit.se/19820726-Rami_Adnan_Hamdan_Ashour_Karlskrona/T2rjFE_rpSDCf0CFBt3Nxvryor2CIS4M8VJJQJEe4jQ

Talet om att grannen hörde en man som grät är vad jag förstår inte verifierat. Om det hördes något sådant kan det också lika gärna vara teater från Ramis sida.

Oavsett teater eller ej, det kan vara viktigt om man vill ha en tidsbild. Teater eller ej, det borde indikera vid vilken tidpunkt Rami "förstår" situationen och att det inte finns någon återvändo.

Rent generellt tror jag inte att människor som IF har en aning om vare sig ratsit eller merinfo. De är alldeles för naiva att ens tänka tanken. Det beror inte på att de är korkade, utan mer på att de lever i en väldigt trygg bubbla och därmed blivit lite naiva.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-31 kl. 10:00.
Citera
2014-10-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Om Ida Francke har något i huvudet (och det tar jag för självklart att hon har) kan hon lätt kolla upp att Rami är gift http://www.ratsit.se/19820726-Rami_Adnan_Hamdan_Ashour_Karlskrona/T2rjFE_rpSDCf0CFBt3Nxvryor2CIS4M8VJJQJEe4jQ.

Han kan förstås ha förklarat för IF att han håller på skilja sig, vilket till och med kan vara sant och förklara att Madi spårat ur alltmer under våren.
Citera
2014-10-31, 09:57
Medlem
Iobberknolls avatar
Det som gör mig mest arg är att det krävs väldigt mycket av åklagaren för att sätta dit Rami.

En önskar sig nästan en Sherlock
Citera
2014-10-31, 10:01
Medlem
Tja. Det dröjer till nästa vecka innan vi får läsa Fup. Nåja. Jag har ett förslag. Hamilker kommer ju få pengar från Hatarer är det sagt. Ok. Om det skulle vara möjligt för Hamilker att överföra pengarna till Huberts hade det varit bra. Då hade Huberts kunnat ta ut penagr kontant och sedan gått till polisstationen och hämtat direkt.

Huberts och jag hade kunnat träffas där och sedan gemensamt gått till biblioteket och scannat det hela. Fup en är på 1300 sidor sägs det och sedan kommer ytterligare sidor med tillägsprotokoll och sådant gissar jag. Med två kassar bär vi det till biblioteket. Jag tar med USB minnen plus Huberts har sitt så allt får plats.

Jag kan bjuda Huberts på fika och sådant för det behövs nog för karlakarlar.

Fördelarna om vi gör så blir
1 Det blir ingen kostnad för porto
2 man slipper den långa postgången
3 jag bor i Karlskrona så jag har nära att hjälpa till
4 Det hela kommer snabbare ut på Flashback.

Hamilker och Huberts får diskutera om de gillar förslaget eller inte. För mig hade det inte varit nåt problem i alla fall.

Ps. På måndag kan jag inte hjälpa till. Övriga dagar är Ok.
Citera
2014-10-31, 10:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han kan förstås ha förklarat för IF att han håller på skilja sig, vilket till och med kan vara sant och förklara att Madi spårat ur alltmer under våren.
Precis. Det finns ingen anledning till att racka ner på IF i detta läge. Hon hade ju dessutom själv kontaktat polisen när hon inte hörde av Rami mer och hörde talas om vad som hade hänt.

Finns det något som indikerar att hon ämnar sätta sig i vittnesbåset och försvara Rami? Kanske ämnar hon helt enkelt berätta hur det var?

Och inte är det hennes ansvar att minska på chattandet så att familjefadern Rami ska få tid med sina barn, som någon var inne på tidigare i tråden.
Citera
2014-10-31, 10:04
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Tja. Det dröjer till nästa vecka innan vi får läsa Fup. Nåja. Jag har ett förslag. Hamilker kommer ju få pengar från Hatarer är det sagt. Ok. Om det skulle vara möjligt för Hamilker att överföra pengarna till Huberts hade det varit bra. Då hade Huberts kunnat ta ut penagr kontant och sedan gått till polisstationen och hämtat direkt.

Huberts och jag hade kunnat träffas där och sedan gemensamt gått till biblioteket och scannat det hela. Fup en är på 1300 sidor sägs det och sedan kommer ytterligare sidor med tillägsprotokoll och sådant gissar jag. Med två kassar bär vi det till biblioteket. Jag tar med USB minnen plus Huberts har sitt så allt får plats.

Jag kan bjuda Huberts på fika och sådant för det behövs nog för karlakarlar.

Fördelarna om vi gör så blir
1 Det blir ingen kostnad för porto
2 man slipper den långa postgången
3 jag bor i Karlskrona så jag har nära att hjälpa till
4 Det hela kommer snabbare ut på Flashback.

Hamilker och Huberts får diskutera om de gillar förslaget eller inte. För mig hade det inte varit nåt problem i alla fall.

Ps. På måndag kan jag inte hjälpa till. Övriga dagar är Ok.

Låter som en bra ide. Vore jag som dig hade jag PM:at både Hamilkar och Huberts.
Citera
2014-10-31, 10:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Precis. Det finns ingen anledning till att racka ner på IF i detta läge. Hon hade ju dessutom själv kontaktat polisen när hon inte hörde av Rami mer och hörde talas om vad som hade hänt.

Finns det något som indikerar att hon ämnar sätta sig i vittnesbåset och försvara Rami? Kanske ämnar hon helt enkelt berätta hur det var?

Och inte är det hennes ansvar att minska på chattandet så att familjefadern Rami ska få tid med sina barn, som någon var inne på tidigare i tråden.

Försvaret har kallat henne som vittne.
https://cdn.anonfiles.com/1414590573144.pdf

Den länken var visst trasig, här är en ny;
http://minfil.org/tcMcg6b2ba/1414590573144.pdf
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-31 kl. 10:10.
Citera
2014-10-31, 10:12
Medlem
Emzans avatar
ny rättegångsdag.

Blir det fler ljudfiler från dagarna?
Senast redigerad av Emzan 2014-10-31 kl. 10:18. Anledning: Inte vara elak.
Citera
2014-10-31, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om Rami sade till IF att t.ex Yara var hans systerdotter, dvs morbror till Yara, då kanske IF tog för givet att han var morbror till de två pojkarna också.

I så fall är det nog lätt att dra slutsatsen att Madi är Ramis syster och inte hans fru.

Jag tror att Rami återkom från fisketuren 16.45 ungefär. Det är ju då chatten med IF börjar. Jag tror att Yara redan kommit hem då och jag misstänker att Madi redan påbörjat misshandeln när Rami varit ute.

Skulle inte förvåna mig om Madi sagt till honom att Yara ligger och sover för resan till och från Landskrona har tagit på krafterna.

Vem vet - Yara kan redan ha fått omfattande skador, hon kanske redan har bytt från de svarta plyschbyxorna(byxorna med kraftiga blodfläckar vid knäna)till pyjamasen.

När Yara åter "vaknar" och eller försöker göra sig påmind inför familjen, det är kanske då Madi ryter åt Rami och barnen att stänga in sig i tv-rummet med en film.

Därefter fortsätter hon tysta och misshandla Yara.

Glöm inte att blodspåren visat att Yara har hostat, spottat och frustat blod. Jag är inte säker på att hon ens har kunnat få fram ett endaste litet pip.

Med tanke på hennes knä, en skada som kan ha uppkommit redan på eftermiddagen innan Rami kommit hem, så kan hon inte heller stå på benen.

Med detta i åtanke tror jag inte att Yara har haft förmåga att på något sätt uppmärksamma någon av de andra i familjen eller i hyreshuset.

Hennes förflyttningar runt om i lägenheten beror väl på Madi.

Annars vet jag inte hur hon har tagit sig runt, med tanke på att benpipan stack ut genom huden, strax under knäet. Kan man ens resa sig upp, släpa sig eller krypa då?

Hej vilt spekulerande, men jag tänker på att om det verkligen är så att Rami inte uppmärksammat något kan det bero på att misshandeln inte alstrat tillräckligt mycket ljud, iallafall inte ljud som kan överrösta t.ex SvampBob eller nån annan hysterisk barnfilm.

När han upptäcker att Madi duschar Yara så är det ju redan försent.

Nu tänkte jag ungefär som om jag vill hitta ursäkter för Rami, men det vill jag definitivt inte. Däremot undrar jag hur åklagaren ska kunna bevisa att Rami uppfattat misshandeln och därmed avsiktligt eller av likgiltighet avstått från att ingripa.

Det finns trots allt många anledningar till att inte uppfatta vad som pågår runt omkring. Hörlurar t.ex.

Jag undrar fortfarande om det finns någon i tråden som, precis so jag själv, har läst/hört någonstans att en av grannarna hör både en man och ett barn gråta under mordkvällen. Då menar jag inte när ambulansen kom och det var många ute i trappan. Utan någon som hade hört det inifrån lägenheten, en man och ett barn som grät, innan ambulansen blivit ditkallad.

Skulle man kunna tänka sig att Rami hade kvar någon form av synförmåga? Apropå mängden blod i lägenheten, utstickande benpipor och dylikt. Om nu det var problematiskt med hörseln.

Det talas om brännmärken på Yaras kropp i ett flertal artiklar. Något som också en läkare senare skall ha noterat. Ett lösryckt citat ur en artikel Kvällsposten (det här upprepas i olika varianter i flera medier)

"Förhörsledaren tog också upp att det finns uppgifter att hennes make fimpat cigaretter på Yaras kropp."

Det är ju möjligt att Rami är så avtrubbad eller har så dålig hörsel eller synförmåga att han fimpar "fel". Men det låter inte sannolikt. Skulle gärna vilja veta källan om Yaras brännmärken...
Citera
2014-10-31, 10:27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Försvaret har kallat henne som vittne.
https://cdn.anonfiles.com/1414590573144.pdf

Den länken var visst trasig, här är en ny;
http://minfil.org/tcMcg6b2ba/1414590573144.pdf
Ja.

Men det behöver ju inte betyda att hon tänker sig att ta Rami i försvar. Det kan ju helt enkelt betyda att försvaret har bedömt att hennes berättelse om chattandet kan göra att Ramis inblandning i mordet kan anses vara liten.

Det är skillnad mot om hon skulle sätta sig i vittnesbåset och rapa ur sig att "Rami är en underbar person som aaaaldrig skulle göra så mot ett barn".

Min poäng är att bara för att man är kallad som försvarets vittne så behöver det inte betyda att vittnet självt anser att den åtalade är hur oskyldig som helst. Man är helt enkelt kallad för att berätta om sin egen del i historien eller vad man har sett, läst och hört.
Citera
2014-10-31, 10:27
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Skulle man kunna tänka sig att Rami hade kvar någon form av synförmåga? Apropå mängden blod i lägenheten, utstickande benpipor och dylikt. Om nu det var problematiskt med hörseln.

Det talas om brännmärken på Yaras kropp i ett flertal artiklar. Något som också en läkare senare skall ha noterat. Ett lösryckt citat ur en artikel Kvällsposten (det här upprepas i olika varianter i flera medier)

"Förhörsledaren tog också upp att det finns uppgifter att hennes make fimpat cigaretter på Yaras kropp."

Det är ju möjligt att Rami är så avtrubbad eller har så dålig hörsel eller synförmåga att han fimpar "fel". Men det låter inte sannolikt. Skulle gärna vilja veta källan om Yaras brännmärken...

Frågan är väl hur åklagaren ska kunna bevisa det. Än så länge kan man bara anta en massa saker.
Källan till brännmärkena sägs vara en kompis till Yara, enligt någon tidning. Vi får troligen ta del av hens vittnesmål i FUP.
Citera
2014-10-31, 10:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Blir det fler ljudfiler från dagarna?

Och det här händer under rättegångsdagarna.
Dag 1 onsdag 29 oktober: Chefsåklagaren Pernilla Åström lägger fram yrkande och bevisning. Den mordåtalade mannen och kvinnan ska framföra sina inställning till anklagelserna som riktas mot dem. I salen sitter även Yaras pappa med, men han förhörs inte i dag.
Dag 2 torsdag 6 november: Åklagaren fortsätter med sin sakframställan fram till lunch. Vittnesförhör med en rättsläkare.
Dag 3 tisdag 11 november: Mer sakframställan från chefsåklagaren. Yaras pappa och mamma ska förhöras.
Dag 4 torsdag 13 november: Den mordåtalade mannen och kvinnan förhörs under hela dagen.
Dag 5 tisdag 18 november: Fortsatta förhör med den mordmisstänkta kvinnan. Vittnesförhör med röntgenläkare.
Dag 6 onsdag 19 november: Lärare från Yaras skola förhörs. Videoinspelade vittnesmål från skolkamrater till Yara spelas upp.
Dag 7 fredag 21 november: Videoinspelade förhör med skolkamrater spelas upp. Vittnesförhör med butikspersonal från en affär som Yara brukade besöka. Förhör med väninna till den mordåtalade kvinnan. Förhör med islamolog Jan Hjärpe.
Dag 8 onsdag 3 december: Videoinspelat förhör med mordåtalade parets treåriga barn spelas upp. Grannar till Yara förhörs.
Dag 9 torsdag 4 december: Förhör med polis, blodspårsanalytiker och polistekniker.
Dag 10 fredag 5 december: Slutanförande

Dag 11 onsdag 10 december: Extradag vid behov
Dag 12 tisdag 16 december: Extradag vid behov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in